Julförsäljning på nätet

Så maxar du din julförsäljning på nätet

Ho, ho, ho! Vi närmar oss julen med stormsteg och e-handeln förväntas slå nya rekord. För dig som säljer på nätet gäller det att du är förberedd om du vill maxa din försäljning. Har du ingen webbshop än? Med Visma Webshop kan alla skapa en proffsig nätbutik.

Det här ska du tänka på:

Mobilt är ett måste

IphoneDina kunder är på språng! En stor andel av näthandeln sker idag från mobiltelefoner och antalet växer stadigt. På tre år har andelen som handlat i en mobil enhet ökat från 16 till 42 procent. Därför måste din webbshop vara mobilanpassad. Titta efter så att ditt innehåll ser bra ut från olika mobila enheter och skapa allt innehåll utifrån tanken att besökaren är på språng.

Planering

Du behöver planera för din julförsäljning i god tid och hur din plan ska se ut beror på hur just din webbshop ser ut. Om du har en presentbutik på nätet är det nu du ska gå “all in” med din marknadsföring. Man räknar med att hälften av pengarna som spenderas kring jul går till just julklappar. Samma sak gäller för dekorationer, mat, dryck och resor.

Men även om du har en annan slags webbshop kan du dra nytta av julhandeln och bör ha en plan för den. Om du inte kommer på något som kopplar ditt företag direkt till julen kan du ändå göra en kampanj. Försök att vara en del av julkänslan helt enkelt. Även om det inte ger någon merförsäljning så syns du och bygger ditt varumärke.

Dekorera din webbshop

Julkänsla på din webbshop får dina kunder att komma i rätt känsloläge för att tänka på jul och då särskilt på julklappar. Därför ska besökaren som kommer till din hemsida märka att det är jul. Det behöver inte vara stora förändringar men med julbilder och färger som rött, vitt, grönt och guld kan du enkelt få din hemsida att kännas julig. 

Julanpassa din sökmotoroptimering

Google searchMänniskor som har för avsikt att köpa söker gör ofta en sökning på Google eller någon annan sökmotor. I jultider ser våra sökningar lite annorlunda ut än vanligt. Vi söker på saker som “julklappstips”, “årets julklapp” och “julklappar på nätet”. Genom att julanpassa din sökmotoroptimering kan du bli mer synlig på sökord som är relevanta till dina produkter. Om du säljer tröjor kan du till exempel tillfälligt ändra i dina texter så du blir sökbar på “tröja i julklapp”.


Ett tips när du ska sökmotoroptimera är att kolla Google Trends där du kan se om en ny produkttrend tagit fart eller om ett nytt köpbeteende har uppstått i din bransch. Använd de mest intressanta orden kopplade till din webbshop och följ hur sökvolymen ändras över tid.  

Betald marknadsföring på nätet

Om du har möjlighet kan det vara en god affär att marknadsföra ditt företag och dina produkter genom Adwords, särskilt Google Shopping Campaigns. Även Facebook och Instagram ger möjlighet att köpa riktad marknadsföring till just din målgrupp.

Särskilda julerbjudanden

julkulaHögtider som jul och påsk är perfekta för att köra erbjudanden, rabatter och kampanjer. Fri frakt och gratis inslagning är särskilt uppskattat när det är dags att beställa julklappar. Extra snabb leverans brukar också gå hem hos julstressade kunder. Men tänk på vad just du kan göra för att dina kunder ska bli glada och nöjda.

Gör en trendspaning

Gör en trendspaning och bygg en kampanj kring din egen “Årets julklapp 2016.” Vilken eller vilka produkter kan just din webbshop lyfta?

E-post

Ju närmare julen kommer desto mer anpassade e-postutskick kan du skicka med erbjudanden och ämnesrubriker som “Julklappsutdelning i sista minuten” eller “Julrean slutar om en vecka”. Detta betyder inte att du ska spamma dina kunder med massvis av mail. Tanken är att skapa en längtan och få dem att vilja köpa innan julsäsongen är slut.

Sociala medier

Posta innehåll om dina julkampanjer och erbjudanden. Ställ gärna frågor för att få veta mer och starta en dialog med din målgrupp. Jultider kan också vara ett utmärkt tillfälle att ha en tävling eller lotteri. Se bara till att ha koll på Lotteriinspektionens regler. Om du kan belöna dina följare när de delar något om ditt företag är det ett enkelt och utmärkt sätt att skapa engagemang.

Relevans

I allt ifrån dina produktannonser till dina specialerbjudanden och ämnesrader i e-postutskicken måste du vara relevant. Om det till exempel är vanligt att dina kunder funderar på leveranstid måste du i annonser och på hemsidan adressera detta och försäkra dem om att de får sina varor i tid.

Dra nytta av kunderna som handlar i sista minuten

Har du inte startat din julkampanj i mitten av december och tänker att det är för sent? Då får du tänka om. Många kunder är sent ute och den som har kort leveranstid kan få många ordrar strax innan jul.

Följ upp

Det är viktigt att följa upp de kunder som har köpt av dig i julhandeln. Julförsäljningen handlar inte bara om engångsköp utan om att bygga starka relationer med dina kunder.

Kolla att dina kunder är nöjda med produkten. Berätta att du finns i sociala medier och be dig följa dig. Du kan också erbjuda dem rabatt eller medlemsskap med förmåner. Meningen är att du ska bygga lojalitet och få återkommande kunder.

Vi hjälper dig till ett framgångsrikt företagande.

FÖlj vårt nyhetsbrev 


Källor: