8 tips om att synas i sociala medier

Den som vill kan utveckla sitt företag med hjälp av sociala medier. Gemensamt för de olika kanalerna är att de flesta använder dem till att följa personer och företag. Det kan du som entreprenör använda dig av.

Med hjälp av sociala medier kan du stärka ditt egna varumärke, marknadsföra produkter eller bygga relationer till både nuvarande och framtida kunder. Men det gäller att tänka till innan. Här ger vi dig några tips på hur du gör och vilka kanaler du kan använda dig av.

1. Nischa dig

Det finns stora skillnader mellan de olika kanalerna. Vem riktar du dig till? Var vill du synas? Hur vill du uppfattas? Tänk igenom detta innan du väljer en eller flera kanaler. Se förslag på kanaler.

2. Anpassa ditt budskap

Ditt budskap ska anpassas till kanalen. Sociala medier är tvåvägskommunikation. 

3. Var frekvent med uppdateringen

Du har gjort ett åtagande när du börjar använda sociala medier som företagare. Se till att inte svika dina gillare, de följer dig av en anledning och förväntar sig att få utdelning. Ingen vill följa någon som uppdaterar vid enstaka tillfällen.

4. Ha koll på inkorgen och kommentarer 

Direktkontakt lönar sig så se till att du håller koll på om någon kontaktar dig. Du bör återkoppla snarast möjligt för att visa att du är en seriös företagare.

5. Akta dig för ironi

Det som kanske menas väl kan uppfattas helt annorlunda av mottagaren. Vi har alla olika erfarenheter i våra ryggsäckar. Det är viktigt att komma ihåg att betraktaren vinklar ditt budskap utefter sina erfarenheter.

6. Hantera kritik

Alla har rätt till en åsikt. Svara, och ta dialogen utanför forumet. Radera aldrig inlägg eftersom det kan skapa irritation bland följarna och du kan uppfattas som oseriös. Undantag från regeln är personangrepp och kränkande kommentarer.

7. Ta hjälp av andra

Uppmana dina vänner och bekanta att dela, kommentera och gilla dina inlägg. På så sätt får du en större spridning. Med större spridning ökar chansen att få fler kunder.

8. Iaktta och lyssna av andra kanaler

Vissa kanaler kan vara mer givande för dig att följa än att själv uppdatera i. Här kan du skaffa idéer. Vad händer i din bransch och vad sägs om dina produkter?

Exempel på sociala nätverk, video- och bildtjänster:

Facebook – ett socialt nätverk där man t.ex. interagerar med meddelande, bilder, filmer mm.

Twitter – en microbloggtjänst med mycket snabb kommunikation.

LinkedIn – ett socialt nätverk med inriktning på arbetslivet.

Google+ – en plattform där användare kan dela material i olika cirklar.

Blogg – en slags hemsida som uppdateras frekvent och som skrivs i dagboksform.

Youtube – en videotjänst där användaren kan dela egna filmer eller se andras.

Vimeo – en videotjänst för filmmaterial som man vill visa upp på ett elegantare sätt. Används främst av filmskapare.

Vine – filmdelningstjänst

Flickr – en bildtjänst där man kan dela, visa och spara foton online.

Pinterest – en virtuell anslagstavla. Här kan man organisera bilder som man hittat på webben eller lägga upp egna. De ”anslagstavlor” man använder går att dela och följa.

Instagram – en enkelt bilddelningstjänst för bildälskaren, den som vill tala i bilder. Används av många för att visa upp sin vardag.

Snapchat – ett meddelandeprogram som används främst av ungdomar. Med appen kan du skicka bilder och filmklipp. Visningen är tidsbegränsad.

Visma eEkonomi

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Just nu kan du köpa Visma eEkonomi med deklaration till rabatterat pris.

Läs mer