Sociala medier & företag – 8 tips på vägen!

Syns du inte, finns du inte. Så lyder det populära ordspråket. De allra flesta företagen har någon form av hemsida och det är bra, men att ha en närvaro på sociala medier som Facebook, Instagram eller LinkedIn kan vara minst lika viktigt för dina affärer. 

Vill du starta e-handel? Med Visma Webshop kan alla skapa en proffsig webshop.


Med hjälp av sociala medier kan ditt företag stärka sitt varumärke, marknadsföra produkter eller bygga relationer till både nuvarande och framtida kunder. I det digitala samhället vill konsumenter inte bara ha information om öppettider, telefonnummer och besöksadress. De vill också ha möjlighet att ställa frågor till varumärken och få relevant innehåll direkt i sina flöden. Vi har tagit fram våra 8 bästa tips på hur du kan använda sociala medier – och vilka plattformar som finns.

 Läs också: Marknadsföring – tips för företag

1. Välj dina kanaler med omsorg

Det finns stora skillnader mellan de olika sociala kanalerna. Vem riktar du dig till? Var vill du synas? Hur vill du uppfattas? Du vill inte spendera massor av tid i onödan på en kanal där din målgrupp inte finns. Börja med att fundera över vilka plattformar din målgrupp använder och vilka sociala medier som är mest populära just nu.

2.  Skapa relevans

Konsumenter överöses med intryck i informationssamhället. Det blir allt svårare för företag att nå ut genom bruset. Se till att ditt innehåll är relevant! Om du äger en grävmaskinsfirma kanske dina följare inte är särskilt intresserade av sminktips och vice versa.

3. Anpassa ditt budskap

Ditt budskap ska anpassas till kanalen. I vissa fall behöver exempelvis textlängden eller språkbruket anpassas efter de olika kanalerna.

4. Var konsekvent 

Direktkontakt lönar sig så se till att du håller koll på om någon kontaktar dig. Du bör återkoppla snarast möjligt för att visa att du är en seriös företagare.

5. Ha koll på inkorgen och kommentarer

Sociala medier är tvåvägskommunikation. Direktkontakt lönar sig så se till att du håller koll på om någon kontaktar dig. Du bör återkoppla snarast möjligt för att visa att du är en seriös företagare.

6. Hantera kritik

Alla har rätt till en åsikt. Svara, och ta dialogen utanför forumet. Radera aldrig inlägg eftersom det kan skapa irritation bland följarna och du kan uppfattas som oseriös. Undantag från regeln är personangrepp och kränkande kommentarer.

7. Ta hjälp av andra

Uppmana dina vänner och bekanta att dela, kommentera och gilla dina inlägg. På så sätt får du en större spridning, vilket i sin tur ökar chansen att få fler kunder.

8. Iaktta och lyssna av andra kanaler

Vissa kanaler kan vara mer givande för dig att följa än att själv uppdatera i. Här kan du skaffa idéer. Vad händer i din bransch och vad sägs om dina produkter?

 Relaterad läsning: SEO för företag – med eller utan e-handel

Världens mest populära sociala medier

Facebook

Världens största sociala nätverk med över 2 miljarder (!) registrerade användare, som går ut på att dela text, bilder och filmer och interagera med andra.

Instagram

Bilddelningstjänst för den som vill tala i bilder, används av många för att visa upp sin vardag.

LinkedIn

Socialt nätverk som haft ett stort uppsving på senare år, med inriktning på arbetslivet och professionellt nätverkande.

Twitter

Mikrobloggtjänst där alla inlägg måste vara kortare än 280 tecken, som framför allt används av personer verksamma inom media, journalistik och politik.

Blogg

Hemsida som uppdateras frekvent med inlägg om allt från ämnesartiklar till företagsnyheter.

YouTube

Videotjänst där användaren kan dela egna filmer eller se andras och följa sina favoritkanaler.

Snapchat

App för att skicka bilder och filmklipp med tidsbegränsning som mestadels används av ungdomar.

Bra tips som förenklar din digitala närvaro

Är du rädd för att inte hinna med att hålla koll på dina sociala medier? Det finns en rad olika verktyg som automatiserar stora delar av arbetet. Buffer och HootSuite är två av de mest framstående verktygen som dessutom erbjuder kostnadsfria upplägg. Här kan du bland annat planera innehåll och schemalägga inlägg!

4,7/5 - 12 röster

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi