Prissättning

Prissättning - så sätter du rätt pris

Prissättning är en av de vanligaste frågorna man funderar på som nystartad. Det gäller att inte sätta priset för lågt för då kan du inte betala dina leverantörer eller ta ut en lön som du kan leva på. Om prissättningen är för hög finns risken att du skrämmer bort kunderna. Så hur sätter man rätt pris?

Framgångsrika företag använder en kombination av verktyg för sin prissättning men det viktigaste är att alltid sätta kunden först. Ju mer du vet om dina kunder desto bättre blir du på att skapa värde till dem och då kan du också ta bättre betalt.

Kostnader

Först måste du titta på kostnaderna. Vad kostar det att ta fram produkten? Var ligger “break even”, det vill säga den punkt där dina intäkter täcker dina kostnader? Här behöver du även räkna med kostnader för administration, försäljning, semester och annat som inte direkt genererar intäkter men som ändå är en förutsättning för att företaget ska klara sina åtaganden. I nästa steg måste du även räkna in vinsten. Vad vill eller behöver du tjäna per produkt för att det ska bli lönsamt?

Konkurrenterna

Någon som påverkar hur mycket dina kunder vill betala är vilket pris konkurrenterna har på liknande eller samma produkt. Du får svårt att motivera ett högre pris om du inte har något mer än dina konkurrenter. Därför är det bra om din vara eller tjänst på något sätt skiljer sig från mängden. Du kanske har bättre kvalitet, fri frakt eller snabbare leverans som kan motivera ett högre pris.

Tänk på att listade priser inte alltid är verkliga priser utan att kunderna kanske får rabatter och erbjudanden.

Kundvärdet - vad vill dina kunder betala?

Nästa steg att att ta reda på vad din vara eller tjänst är värd. Hur mycket är dina kunder villiga att betala? Det värdet har egentligen inget alls med dina kostnader att göra utan enbart med hur mycket kunderna uppskattar din produkt eller tjänst.

Du behöver göra någon form av marknadsundersökning för att få information om dina kunder. Det kan vara allt ifrån att du pratar informellt med några potentiella kunder till att du gör en mer omfattande undersökning via ett undersökningsföretag.

Om du vill analysera din målgrupp utan en större budget kan du dela in dem i olika prisgrupper som till exempel kunder som väljer lågpris, kunder som söker exklusivitet och status och de som söker smidighet och bekvämlighet. Sedan får du sätta priset efter den målgrupp som du helst vill sälja till och som du tycker stämmer bäst överens med den produkt som du säljer.

Kom ihåg att samma exakt samma vara kan ha olika pris beroende på tillgänglighet och helhetsupplevelse till exempel.

Sätt inte samma pris till alla kunder

Det blir vanligare och vanligare att ta olika betalt av olika kunder. Du kan med fördel sätta ett pris vid en tidpunkt då efterfrågan är mindre och ett högre pris när du har ett högre tryck. Som när en resebyrå till exempel säljer restresor billigt då de har lediga platser över. Eller en restaurang som har Happy hour med rabatterade priser en tid då det vanligtvis är mindre gäster.

Du kan också sätta olika pris beroende på vad dina kunder värdesätter mest. En kund som vill ha snabb leverans kan till exempel få betala mer än kunden som sätter priset först och är beredd att vänta på sin vara.

Håll koll på ditt pris

När du har satt ditt pris är det viktigt att du hela tiden håller koll så att du ligger rätt i pris på varje produkt som du säljer. Du måste veta hur mycket varje produkt bidrar till både dina verksamhetsmål och affärsmål. 

Var försiktig med att sänka dina priser!

Visste du att en rabatt på 20% innebär att du måste sälja dubbelt så mycket för att tjäna lika mycket. Så räkna noga på om en prissänkning gynnar din försäljning. En prissättning kan också ge signaler om en lägre kvalitet och att dina produkter är mindre värda.

Källor:

www.inc.com
www.foretagande.se

Du kanske också är intresserad av:

Starta-eget-guide
Vad är F-skatt?
Så väljer du rätt företagsform

Förenkla ditt företagande. Bokför online.

Visma eEkonomiVisma eEkonomi är fakturerings- och bokföringsprogrammet som effektiviserar din vardag som företagare. Du kan sköta din fakturering och bokföring i datorn, surfplattan och smartphonen.

Prova Visma eEkonomi