Prissättning - så sätter du rätt pris

Prissättning är en av de vanligaste sakerna man funderar på som företagare. Det gäller att inte sätta priset för lågt. Då kan du inte betala dina leverantörer eller ta ut en lön som du kan leva på. Om priset är för högt finns risken att du skrämmer bort kunderna. Så hur sätter man rätt pris?

Välmående företag använder en kombination av verktyg för sin prissättning, men det viktigaste är att alltid sätta kunden först. Ju mer du vet om dina kunder desto bättre blir du på att skapa värde för dem och då kan du också ta bättre betalt.

Prissättningsstrategi och prissättningsmodeller

Kostnadsbaserad prissättning – gör en kalkyl

Först måste du titta på kostnaderna och göra en kalkyl. Vad kostar det att ta fram produkten? Var ligger “break even”, det vill säga den punkt där dina intäkter täcker dina kostnader? Här behöver du även räkna med kostnader för administration, försäljning, semester och annat som inte direkt genererar intäkter men som ändå är en förutsättning för att företaget ska klara sina åtaganden. I nästa steg måste du även räkna in vinsten. Vad vill eller behöver du tjäna per produkt för att det ska bli lönsamt?

Den här kostnadsbaserade prissättningsmodellen säger dock inget om hur mycket kunderna vill betala och därför är sannolikheten liten att kostnadsbaserad prissättning ger rätt pris, det vill säga det pris som motsvarar kundens betalningsvilja. Därför blir det svårt att beräkna och få koll på både försäljningsvolym och vinstmarginal.

Konkurrentbaserad prissättning

Något som påverkar hur mycket dina kunder vill betala är vilket pris konkurrenterna har på liknande eller samma produkt. Du får svårt att motivera ett högre pris om du inte skapar ett större värde för kunden. Därför är det bra om din vara eller tjänst på något sätt skiljer sig från mängden. Du kanske har bättre kvalitet, fri frakt eller snabbare leverans som kan motivera ett högre pris. Tänk på att listade priser inte alltid är verkliga priser utan att kunderna kanske får rabatter och erbjudanden.

Värdebaserad prissättning – vad vill dina kunder betala?

Nästa steg att att ta reda på vad din vara eller tjänst är värd. Hur mycket är dina kunder villiga att betala? Det värdet har egentligen inget alls med dina kostnader att göra utan enbart med hur mycket kunderna uppskattar din produkt eller tjänst.

Du behöver göra någon form av marknadsundersökning för att få information om dina kunder. Det kan vara allt ifrån att du pratar informellt med några potentiella kunder, till att du gör en mer omfattande undersökning via ett undersökningsföretag.

Om du vill analysera din målgrupp utan en större budget kan du dela in dem i olika prisgrupper, som till exempel kunder som väljer lågpris, kunder som söker exklusivitet och status och de som söker smidighet och bekvämlighet. Sedan får du sätta priset efter den målgrupp som du helst vill sälja till och som du tycker stämmer bäst överens med den produkt som du säljer. Kom ihåg att samma exakt samma vara kan ha olika pris beroende på tillgänglighet och helhetsupplevelse till exempel.

Sätt inte samma pris till alla kunder

Det blir allt vanligare att ta olika betalt av olika kunder. Du kan med fördel sätta ett pris vid en tidpunkt då efterfrågan är mindre och ett högre pris när du har ett högre tryck. Som när en resebyrå till exempel säljer restresor billigt då de har lediga platser över. Eller en restaurang som har Happy hour med rabatterade priser en tid då det vanligtvis är mindre gäster.

Du kan också sätta olika pris beroende på vad dina kunder värdesätter mest. En kund som vill ha snabb leverans kan till exempel få betala mer än kunden som sätter priset först och är beredd att vänta på sin vara.

Prissättning av tjänster - Fast pris eller pris per timme?

Timpris eller löpande räkning som det också kallas är ett vanligt sätt att ta betalt för tjänster. Fördelen är att prissättningen är enkel att förstå men det finns nackdelar för både dig som företagare och för din kund. För vad händer om du hittar sätt som gör dig mer effektiv? Jo, du får en lägre intäkt eftersom det går åt mindre tid. Å andra sidan kan det även vara negativt för kunden om det händer något oförutsett eller en nyanställd ska göra jobbet på längre tid.

Detta är en vanlig prissättningsfråga många företagare tampas med idag då tekniken många gånger gör arbetet snabbare. En annan nackdel med timbaserad prissättning är att både du och kunderna får ett ojämnt betalningsflöde beroende på när arbetet görs och faktureras.

 Behöver du ett smart system för tidregistrering? Med Visma Tid Smart kan du och dina anställda rapportera tid var ni vill, både i datorn och direkt i mobilen eller surfplattan. 

Flera fördelar med fast pris

Fler och fler tjänsteföretag går över till fast pris. Det finns många fördelar. Din kund vet kostnaden och är det ett arbete som pågår över längre tid kan kunden betala ett fast pris per månad. Det innebär också att du vet exakt vilka intäkter du kommer att få och att du får dem jämt fördelade.

Fast pris innebär också att du kan effektivisera och rationalisera utan att förlora intäkter. Kunden får fortfarande det kunden betalar för men du blir mer lönsam och får en högre vinst.

När du sätter fast pris är det viktigt att noga specificera vad som ska ingå i det fasta priset. Vill du vara extra noggrann specificerar du även vad som inte ingår i priset. 

Håll koll på din tid

Oavsett om du tar betalt per timme eller har ett fast pris behöver du ha koll på din tid. Många som jobbar ute hos kund uppskattar sin tid i efterhand och det är lätt att förlora pengar. Med Visma Tid Smart kan du registrera din tid på plats och se till att alla timmar blir betalda.

Dynamisk prissättning

Dynamisk prissättning innebär att priset justeras i realtid och baseras på förväntad efterfrågan. Varierande priser har funnits länge men riktigt dynamisk prissättning blev möjlig med digitaliseringen. Som exempel kan nämnas hotellrum där man med hjälp av statistik och data kan följa efterfrågan på hotellrum och anpassa priset.

Hedonisk prissättning

Hedonisk prissättning är ett pris som är satt utifrån kundernas upplevelse av produkten. Det kan till exempel vara ett hus som har ett bättre läge än ett annat likadant hus och därför värderas högre av kunderna. Ett annat exempel är lyxbilar vars pris sätts utifrån upplevelsen av produkten snarare än den praktiska nyttan.

Håll koll på ditt pris

När du har satt ditt pris är det viktigt att du hela tiden håller koll så att du ligger rätt i pris på varje produkt som du säljer. Du måste veta hur mycket varje produkt bidrar till både dina verksamhetsmål och affärsmål.

Var försiktig med att sänka dina priser!

Visste du att en rabatt på 20% innebär att du måste sälja dubbelt så mycket för att tjäna lika mycket. Så räkna noga på om en prissänkning gynnar din försäljning. En prissättning kan också ge signaler om en lägre kvalitet och att dina produkter är mindre värda.

Lycka till med din prissättning!

3,8/5 - 6 röster

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi