Intresserad av att veta mer om Google-annonsering? Google-experten berättar hur du ökar försäljningen genom att annonsera med Google Ads och hur du utformar en säljande sökannons. Kom igång redan idag!
Försäljning och marknadsföring > Google-annonsering
Som företagare har man inte alltid en stor budget avsatt till marknadsföring. Flygblad tar tid att dela ut, radioreklam är dyr och tidningsannonser är inte lika effektiva längre. Många företagare förlitar sig därför nästan uteslutande på att ryktet om verksamheten sprids bland kunder.
Tänk om det fanns ett billigare och effektivare sätt att nå ut till kunder, ett sätt som skulle kunna ge dig som småföretagare en möjlighet att synas minst lika mycket som ett storföretag? Du använder verktyget varje dag, men har kanske ännu inte insett att det även är ett marknadsföringsverktyg: Google.
Läs också: Marknadsföring – tips för företag (komplett guide)
Digital marknadsföring växer
– Sökmotorn fick sitt riktiga genombrott relativt nyligen, ändå har den redan hunnit revolutionera hur vi letar efter och hittar information. Det inkluderar hur kunder beter sig när de handlar och hur företag kan konkurrera för att synas på marknaden, berättar Robin Cavonius från den digitala webbyrån Precis Digital, expert på digital marknadsföring.
– Om vi tittar på den så kallade mediekakan i Sverige från år 2020 så ser vi att att över 65 procent av alla medieinvesteringar numera görs på webben.
Kunder googlar innan köp
De ökade investeringarna i webbannonsering speglar ett trendskifte i hur konsumenter handlar sina varor och tjänster. Enligt kommunikationsföretaget Fleishman-Hillard väljer 89 procent av dagens kunder att först söka på en produkt eller tjänst på internet innan de genomför ett köp.
SEO-tips för företag - med eller utan e-handel.
Vad är Google-annonsering?
Google har blivit den största sökmotorn och aktören för annonsering på webben. Det finns två sätt att synas på Google: betald annonsering och organiska sökresultat. Googles tjänst för betald annonsering kallas Google Ads (tidigare Google Adwords) och sker via sponsrade länkar när du söker på en fras eller ett ord.
Organiska sökresultat är de resultat som dyker upp nedanför de sponsrade annonserna. Beroende på hur hög relevans din webbsida har i relation till sökordet eller sökfrasen, kan du klättra upp i sökresultaten och få fler klick från potentiella kunder. Det går att öka din synlighet bland de organiska sökresultaten genom så kallad sökordsoptimering av din webbsida.
En översikt av sökresultatet på Google.
Lästips: E-handel – tips för dig som driver eller vill driva webbshop.
Så funkar det att annonsera på Google
Traditionell marknadsföring är ofta de stora företagens arena. Det företag som har mest pengar och skriker högst får flest kunder. Med annonsering på webben börjar spelplanen förändras. Mindre företag har nu en chans att konkurrera på samma villkor som större företag.
Googles annonseringssystem heter Google Ads. Det handlar till störst del om att köpa synlighet med viktiga sökord som kan leda potentiella kunder in till din webbsida. När en kund söker på ett ord eller en fras, till exempel "bokföringsprogram", visar Google både relevanta organiska sökresultat kring ämnet bokföringsprogram och sponsrade annonslänkar som knyter an till ämnet. Det är på denna annonsyta, ovanför och ibland till höger om de organiska sökresultaten, som du har möjlighet att vinna potentiella kunder (se initial bild).
Det är nu också enklare än någonsin att komma igång med en effektiv marknadsföring genom Google Ads då själva auktionerna sköts med smarta algoritmer. Så länge din mätning och uppföljning på sajten är korrekt, kommer Google automatiskt att kunna räkna ut vad den borde buda för varje specifikt sökord utifrån vilka mål du sätter för dina kampanjer. För bara ett par år sedan satte man dessa bud manuellt vilket krävde mycket analysarbete och/eller djupa tekniska implementationer – något som nu Google snarare tillhandahåller så länge inputen är noggrann och korrekt.
Annonsera på Google Shopping
Det är också möjligt för dig som småföretagare att synas på Google Shopping. En annons på Google Shopping består av en bild på din produkt, rubrik, pris och namn på butik. Istället för att synas på ett visst sökord, laddar du istället upp information om ditt produktutbud på Google Merchant Center.
Google tar hjälp av informationen du laddar upp och skapar därefter annonser på Google och andra ställen på webben. Dessa annonser ger besökaren lite mer information redan i sökresultatet, och därför brukar besökare som klickar sig in på annonsen vara närmare ett köpbeslut.
Google har alltid användarens perspektiv i åtanke, vilket innebär att Shoppingannonserna som syns är de som är mest relevanta utifrån Googlesökningen som precis gjorts.
Om Precis DigitalPrecis Digital grundades 2012 i Stockholm och har nu flertalet kontor över hela Europa med över 500 medarbetare. Från dag ett har Precis strävat efter att leverera datadriven marknadsföring med maximal transparens på alla fronter. Ovetandes om att deras fanatism skulle hjälpa dem att växa till att bli en passande partner för i princip alla företag som letar efter fördelarna med den digitala ekonomin. Deras kall efter ökad prestation inom marknadsföring fortsätter kontinuerligt att växa. |
Google-annonsering innebär ofta en rättvisare annonsering
På Google Ads auktioneras sökord och sökfraser ut till intresserade köpare, som får ange hur mycket pengar de är beredda att betala för annonseringen av valda sökord. Auktionen avgör din annonsposition. Precis som andra typer av auktioner går priset upp ju fler som budar.
För att göra auktionssystemet mer rättvist för små aktörer med mindre annonsbudget, tar Google även hänsyn till budgivarnas "quality score", eller kvalitetsresultat, som det heter på svenska.
Quality score är ett poängsystem som mäter hur relevant en annonsör är med sin annonsering gentemot de sökningar annonsören syns på. Poängsystemet baseras på flera olika faktorer, men den viktigaste är klickfrekvensen, alltså antal klick för ett sökord.
Konkurrera med små medel
En annan viktig faktor är annonsens relevans gentemot sökningen. Din quality score avgör hur mycket du betalar för ett annonsklick. Det innebär att du som småföretagare med hög annonsrelevans kan synas högre bland sökresultaten, jämfört med ett större företag med lägre annonsrelevans som betalat mer för annonsen.
– Annonssystemets kvalitetsresultat innebär i praktiken att du som småföretagare kan konkurrera med större annonsaktörer och få goda annonsplaceringar på viktiga sökord, trots en mindre marknadsföringsbudget, påpekar Robin Cavonius från den digitala webbyrån Precis Digital, expert på digital marknadsföring.
Avgränsa din annonsbudget
Auktionens annonsörer rankas baserat på kombinationen av de högsta buden i kronor och annonsörernas kvalitetsresultat. Du ger dig in i budningen genom att ange hur mycket du är beredd att betala för ett annonsklick på ett visst sökord. Varje klick på annonsen kostar en slant som sedan dras från din annonsbudget.
Det innebär att efter ett visst antal klick kommer din annonsbudget vara slut och annonseringen upphöra. Du behöver alltså inte vara rädd för att annonskostnaderna ska skena iväg vid väldigt många annonsklick. Men innan du kan publicera annonsen måste du så klart utforma själva webbannonsen.
Sättet som auktionen är uppbyggd på gör att du också väldigt effektivt kan skala upp din marknadsföringsbudget utan att vara rädd för att överspendera då du, med rätt typ av mätning och uppföljning, vet exakt vad du betalar för varje person som kommer in till din sajt, eller vad det kostar att sälja varje order. Något du också kan effektivisera och justera upp/ned beroende på marknadsläget och vad målet för affären är just nu och oavsett om ditt fokus är tillväxt eller lönsamhet.
En säljande webbannons
– Det finns egentligen två typer av sökord; generiska och specifika. Generiska sökord är allmänna sökord som "skor" eller "dator". Konkurrensen för sådana sökord är ofta hög, vilket leder till att auktionspriset för dem trissas upp. Du får helt enkelt betala mer för att kunna annonsera med sådana sökord.
Därför vinner specifika sökord
– En annan utmaning med generiska sökord är just att de är så allmänna. Låt säga att jag söker på "skor" på Google. Vad är jag egentligen ute efter? Är jag kille eller tjej? Är jag intresserad av löparskor eller sneakers? Med generiska sökord är det inte säkert att din investering betalar sig i längden, eftersom gruppen som söker så brett kan vara ute efter väldigt olika produkter och tjänster.
Specifika sökord förtydligar sökämnet och är ofta den bästa vägen för dig som småföretagare att gå när du vill annonsera på webben. Ett exempel på en specifik sökfras är "adidas 3Z". Konsumenten har här tydligt definierat att den är ute efter en speciell sko från Adidas. Om du som annonsör säljer just den här skon blir annonsen mycket relevant för konsumenten. Fördelarna med specifika sökord är många, berättar Robin.
– Först och främst är konkurrensen ofta lägre, vilket gör att annonskostnaderna sjunker vid auktioner. Relevansen ökar eftersom sökämnet är förtydligat och du som företagare bör kunna räkna med mer köpsugna besökare som klickar på annonsen. Det är verkligen här som småföretagaren kan göra smarta annonsinvesteringar på webben.
Utforma en effektiv annons
Hur bör en smart och säljande webbannons då se ut? Det finns ett par saker att tänka på när du utformar en webbannons, förklarar Robin.
• Den bör innehålla en tydlig uppmaning, till exempel "Köp Adidas 3Z löparskor på rea!".
• Sökordet eller sökfrasen du har köpt bör finnas med någonstans i annonstexten.
• Försök att beskriva vad som gör ditt erbjudande unikt, så att du skiljer ut dig från konkurrenter.
• Våga vara kreativ! Roliga eller provokativa annonser kan ibland ge större utdelning än traditionella "kom och köp"-annonser. Här kan det vara värt att testa sig fram med olika annonsbudskap för att se vad som ger bäst resultat.
5 tips för att lyckas
- Gör en sökanalys.
Vilka sökord eller sökfraser ska man då egentligen köpa och annonsera med? Utgå från din egen kärnverksamhet i företaget och fundera över dina varor eller tjänster. Är produktnamnen heta i sig att annonsera med eller behöver du kanske i stället haka på en trend som hänger ihop med ditt erbjudande? Genom att använda Google Ads Keyword Planner kan du se hur många som söker på ett visst sökord eller sökfras. Där kan du även se hur hög konkurrensen är för sökordet eller sökfrasen i Google Ads. Med hjälp av verktyget Google Trends kan du även mäta vilka sökord och sökfraser som är populära över tid, för att annonsera precis vid rätt tidpunkt och locka in fler potentiella kunder till din webbsida. - Välj ord med omsorg (och budget).
I regel bör du hellre annonsera med specifika än med generella sökord eller sökfraser, i synnerhet om du är småföretagare och inte vill lägga allt för mycket pengar på marknadsföring. Marginalen på dina olika produkter bör styra hur du fördelar pengarna i annonsbudgeten. Räkna på värdet för annonseringen och fundera över hur mycket du måste sälja av varan för att investeringen ska löna sig. - Sköt om din webbplats.
De flesta företag lägger en betydande del av sin budget på marknadsföring, inte sällan digital marknadsföring. Då är det samtidigt viktigt att du som företagare inte försummar din webbplats, utan arbetar aktivt för att göra den tilltalande, tydlig och enkel att navigera på. Annonskostnader kan bli bortkastade pengar om din webbsida eller nätbutik inte är tillräckligt bra på att få besökare att förstå eller agera på dina erbjudanden. - Lär känna dina besökare.
Vad som är populärt och säljande en vecka kan vara helt dött nästa vecka. Därför är det viktigt att du analyserar vad besökarna gör på din webbsida och förändrar den för att möta dina kunders intressen och behov. Med hjälp av Google Analytics kan du följa hur besökarna beter sig på din webbsida. Insikterna du samlar in om hur dina besökare beter sig på din webbsida kan du sedan använda för att annonsera smartare. Annonseringen i sin tur kommer förhoppningsvis ge fler besökare, som förändrar beteendemönstren på din webbsida. Kanske finns det nu något du kan förbättra ytterligare? Sluta aldrig jobba med din webbsida! - Följ upp!
Mät och följ upp effekterna av din annonsering på Google, så att du hela tiden kan förbättra din digitala marknadsföring och öka lönsamheten. Exempel på vad du kan mäta: Antal prenumeranter på ditt nyhetsbrev, antal besökare på din webbsida eller försäljning i din nätbutik. Glöm inte bort att mäta merförsäljningen! Effektiv annonsering ökar inte bara försäljningen av annonserade varor och tjänster, utan kan i en smart nätbutik även skapa intresse och försäljning av relaterade erbjudanden.
Prova på och experimentera
Som du säkert insett efter att ha läst den här artikelserien, är webbannonsering och internet i största allmänhet en hel vetenskap. Det är inte alltid lätt för dig som småföretagare att ha tid och intresse att sätta dig in i detaljerna kring hur Google Ads fungerar, eller hur du bäst mäter hur dina besökare beter sig på din webbsida.
Det är dock alltid värt att testa att webbannonsera och se vilken effekt det kan ge på försäljningen eller trafiken till din webbsida. Skulle du behöva hjälp att komma igång kan du alltid anlita en digital webbyrå och få expertråd kring hur du kan sälja mer med annonsering på Google.