SEO-tips för företag – med (eller utan) e-handel

Små block med bokstäver som bildar namnet Google och som ska symbolisera seo av hemsida.

Har du kanske precis publicerat din nya webbplats och står i groparna för att börja sälja online? Kanske har du drivit webbshop ett tag, men vill ta din sajt till nästa nivå? Eller har du inga som helst ambitioner på att sälja online, men vill trots det att ha en seo-optimerad hemsida? Oavsett status så kan din nätbutik eller hemsida få en rejäl vitamininjektion med lite SEO. Vi ger dig 5 SEO-tips för att komma igång med sökmotoroptimering.

Försäljning och marknadsföring > SEO av hemsida & webshop

 Gå direkt till avsnitt:

Vad är SEO/sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering – tips

Teknisk SEO: Domän, struktur, prestanda

On Page SEO: Sökanalys, sökord

Länkar, ankartexter

Många företagare har hört talas om SEO, och lika många blir lite avskräckta: Det låter lite, fullt förståeligt, tekniskt och svårt. Men SEO, även kallat sökmotoroptimering, behöver i de allra flesta fall inte vara raketforskning.

I denna guide ger vi dig den första inblicken i området sökmotoroptimering. Perfekt för dig som vill bli en bättre beställare eller vill börja optimera själv.

 Lästips: Konvertering: Öka försäljningen i din webbshop – 7 tips!

Vad är sökmotoroptimering / SEO?

Vad betyder då SEO? SEO står för Search Engine Optimization, eller sökmotoroptimering  på svenska. Man kan även stöta på synonymerna sökordsoptimering  eller Google-optimering.

 Lästips: Hemsida till företag – 5 anledningar varför du ska ha en

SEO är en form av marknadsföring som innebär att göra anpassningar på en webbsida i syfte att göra det enklare för en sökmotor (läs Google) att hitta och indexera den. Optimeringarna man gör påverkar även positionen (rankingen) bland de organiska (de resultat som inte är annonser) sökresultaten. 

En undersökning från Zero limit web har visat att över 67% av samtliga klick går till de fem översta resultaten. Plats 6–10 får knappt 4%. Vi kanske inte behöver påpeka hur viktigt det är att ranka högt på de sökord man siktar på. Sammanfattat går alltså SEO ut på att synas på Google – så högt upp som möjligt!

 Tips på relaterad läsning: Så annonserar du på Google

 Erbjudande! E-handel och bokföring. Jobba med e-handelssystem. Så här kan du snabbt skapa en nätbutik, sälja dygnet runt och ha direktkoppling till bokföringen.

Hur fungerar Google?

För att förstå SEO måste man först förstå hur Google funkar. Förenklat kan man säga att det fungerar ungefär så här.

Google har som vision att organisera världens information. Detta gör de genom att låta sin sökmotor leta igenom, kategorisera och sortera alla världens webbsidor. Till detta används så kallade spindlar eller bottar, en sökrobot som skannar av internet efter sajter. Spindlar tar sig från sida till sida via länkar. Du kan se länkarna som spindelväven som knyter ihop nätet – som är internet. Den läser av innehållet på varje sida den besöker för att försöka förstå vad sidan handlar om.

När Google har spindlat av en sida, hamnar sidan (tillsammans med miljardtals andra sidor) i Googles index. Det är från detta index Googles algoritm sätter ihop en så kallad SERP: Search Engine Result Page – sidan med sökresultat på SEO-språk. Sökmotorns mål med sökresultatsidan är att den ska bestå av så relevanta sökresultat som möjligt – utifrån den specifika sökningen som gjorts.

Med tanke på antalet webbsidor som finns på internet, är det inte svårt att inse varför konkurrensen ofta är stenhård i sökresultaten. Särskilt på kommersiella sökningar såsom "skor" och "inredning" för att nämna några exempel. Ett tips; du kan se ifall ett sökord är konkurrensutsatt om SERP:en är full av annonser...

Så en förutsättning för att synas högt på google är att du gör det lätt för spindlarna att hitta och förstå dina sidor, samt att ha relevant och hjälpsamt innehåll för sökningarna du vill ranka på.

 Lästips: E-handel – tips för dig som driver eller vill driva webbshop

Sökmotoroptimering – tips

Man kan dela in begreppet sökmotoroptimering i tre huvudområden: Teknisk SEO (det som händer "under huven"), On Page SEO (det du skriver på sidan) och arbetet med länkar, ofta kallat Outreach i SEO-världen.  Vi har valt att plocka ut det viktigaste från varje område. Här kommer våra bästa sökmotoroptimeringstips!

Teknisk SEO – skapa grundförutsättningarna för att ranka

 Välj domän med omsorg

Domänen är ditt varumärke online. Valet av domän är oftast det första SEO-beslutet man ställs inför, och alltför få ger valet av domännamn den kärlek det förtjänar.

  • Välj ett namn som synkar med produkterna eller tjänsterna du säljer och försök få med ditt viktigaste sökord (se sökanalys i nästa avsnitt)
  • Ditt domännamn behöver inte vara detsamma som ditt företagsnamn
  • Försök hitta en ledig .se-domän

 Läs också: Domännamn – söka, välja & köpa domän (komplett guide)

 Koppla på Google Search Console

De flesta som driver en hemsida känner till eller använder Google Analytics. Däremot är det betydligt färre som känner till Google Search Console. Det tycker vi är konstigt, då Search Console nästan är mer oumbärligt ur ett SEO-perspektiv än Analytics. Man kan se det som SEO:ns schweiziska armékniv. Vi rekommenderar att du sätter upp ett konto innan du börjar skapa dina första sidor.

I Google Search Console kan du bland annat...

  •  ...ladda upp en XML sitemap som gör det enkelt för spindlar att hitta alla dina sidor
  •  ...se alla “döda” sidor (404) och sidor med andra problem på din site.
  •  ...se vilka andra domäner som länkar till dig (även de spammiga/skadliga)
  •  ...se hur en viss sida läses av Google
  •  ...se hur många som har besökt en specifik sida via en Google-sökning – och vilket sökord de använt för att komma dit! (detta går INTE i Analytics längre)
  •  ....se hur en specifik sida rankar på ett visst sökord

 Så här gör du för att koppla ihop Google Search Console med din Visma Website/Webshop!

 Lästips! Den kompletta guiden till Google Search Console (på engelska)

 Skapa och ladda upp sitemaps

En sitemap, eller sidkarta på svenska, underlättar för spindlarna att snabbt skanna av din site och hitta alla sidor. Hos de flesta leverantörer av hemside- och webshoplösningar (även i Vismas egna lösningar) finns funktionalitet för att automatiskt skapa en sitemap.

  • Börja med är att göra ett slags sidkarta manuellt redan innan du gjort din första sida. Skissa på vilka sidor du vill ha och hur de ska hänga ihop. Då har du en genomtänkt plan på hur din hemsida ska se ut INNAN du de facto har din riktiga sitemap.
  • Det finns två typer av sitemaps: XML och HTML.  I denna guide syftar vi till XML-varianten.
  • Ladda upp din XML-sitemap i Google Search Console.

 Tips! I Visma Website och Webshop skapas din sitemap automatiskt.

 Skapa en platt sidhiearki

Med tanke på vad vi gick igenom inledningsvis, att spindlarna navigerar via länkar, är det viktigt att få till en bra struktur på din webbplats. Spindlarna ska lätt och snabbt kunna gå igenom samtliga sidor på din site.

  • En bra tumregel kan vara att varje sida på din webbplats ska gå att nå genom 3 klick eller mindre. Din meny ska alltså som mest ha 3 nivåer, exempelvis Herr > Skor > Sneakers eller Tjänster > Bygg > Tak.
  • Undvik menyer i Javascript. Varje klick i menyn ska leda till en ny sida.

 Undvik föräldralösa sidor

Tänk också på att inte ha några föräldralösa sidor (orphans på SEO-lingo), alltså sidor som inte har någon länk som går till dem. Dessa sidor kommer spindlarna ha mycket svårt att hitta, vilket gör att chansen för att dessa sidor dyker upp i söket är minimal.

 Undvik konkurrens mellan sidor

Driver du e-handel med hundra- eller tusentals artiklar i webbshoppen, där samma produkt finns i olika färger? Då är det viktigt att göra det tydligt för google att du bara har en sida för varje produkt; du vill alltså inte att varje färgvariant ska bli indexerad. Detta skapar internkonkurrens mellan flera (och nästan identiska) sidor, och leder till så kallad sökordskannibalisering och duplicerat innehåll. Detta är något du vill undvika. Ett sätt att göra det på är att implementera så kallade kanoniska länkar, eller canonicals på engelska. 

  • Kanoniska länkar
    Kanoniska länkar används för att berätta för sökmotorn vilken sida som är originalet. Om du känner igen dig i exemplet ovan, så kan en lösning vara att sätta kanoniska länkar på alla variantsidor av en viss produkt. Dessa ska alla då peka till huvudsidan för just den produkten.
  • NO INDEX
    Ett annat knep för att undvika att Google tar med sidor i söket som du av någon anledning inte vill eller kan optimera, kan vara att sätta taggen NO INDEX. Det kan exempelvis handla om tillfälliga landningssidor för nyhetsbrev. Taggen säger till Google att de ska bortse från denna sida.

 Håll hastigheten!

En sidas laddningstid, alltså tiden det tar från att någon klickar på ditt sökresultat i Google till att sidan visas, är en faktor som avgör Google-rankingen.


On page SEO – väg varje (sök)ord på våg

 Gör din sökordsanalys

En av de viktigaste delarna inom SEO. Eftersom detta arbete inte är så tekniskt så lämpar sig sökordsarbetet som ett bra första steg för SEO för ditt företag. Undersök sökmarknaden för ditt område genom att kartlägga sökord, även kallat keywords; vilka ord och meningar använder flest människor när de Googlar efter produkter eller tjänster som du och dina konkurrenter säljer?

Det kan låta som en omöjlig uppgift, men blir faktiskt enkelt genom att använda ett sökordsverktyg, såsom exempelvis keywordtool.io. Följ söktrenderna med Google Trends, för att bevaka konsumentbeteenden på din marknad.

 Skriv bra (och unikt) innehåll

Google bygger till stora delar på sin förmåga att läsa och förstå språk. Det är lätt att hamna i fällan där man bara skriver lite sökord på en sida och förväntar sig att ranka högt i Google-söket. Tyvärr funkar det inte så (längre). Google premierar välskrivet innehåll med substans, som på ett bra sätt svarar på frågan som googlaren söker svaret på.

  • Gör provgooglingar på ditt sökord och se vad som dyker upp. Detta ger dig ledtrådar om vad folk är ute efter när de skriver in detta ord på Google. Att förstå sökintentionen bakom sökorden är guld värt när det kommer till sökmotoroptimering.
  • Lägg tid på dina texter. Kartlägg synonymer och relaterade begrepp till sökordet du optimerar en sida för. Väv in dessa naturligt i texten.
  • Försök att få med mycket text på sidan. En sida med alltför lite text kan straffas, då Google ser det som tunt innehåll utan värde för besökaren. Konsekvensen av detta? Du gissade rätt:  Man rankar inte. 
  • Om du inte är bra på att skriva själv, fundera på om du kan lägga ut skrivjobbet på någon annan. 

 Hotta upp H1:or 

Även sidans huvudrubrik (H1 på HTML-språk) väger tungt hos sökmotorerna. Detta element syns dock inte ute i sökresultatet, utan finns enbart inne på sidan.

  • Försök att få till en rubrik som lockar till vidare läsning samtidigt som du får med de viktigaste sökorden för just den sidan.

 Spetsa till dina titeltaggar

Titeln (även kallat titeltagg, title tag, metatitel eller meta title) är ett av de tyngsta elementen i Googles ögon. Det är den stora blåa länktexten som du ser ute i sökresultaten. Det är också den text som du ser överst i webbläsarfliken.
 Obs! Titel är inte detsamma som rubrik.

  • Försök att få med ditt/dina viktigaste sökord för just den sidan i titeln, utan att tappa läsvärdigheten. Håll titeln under 60 tecken inklusive blanksteg för att inte riskera att Google kapar dina titlar.
  • Tänk också på att varje enskild sida på din webbplats bör ha unika titlar! Se titlar som ett sätt att märka upp dina sidor i ett arkivskåp. Du ska veta vad sidan innehåller bara genom att läsa titeltaggen. Två eller fler likadana titlar skapar förvirring för både människor och spindlar!

 (Meta)beskriv dina sidor

Metabeskrivningen är texten som syns under titeln (den stora blåa länktexten) i sökresultaten. Här har du mellan 120–150 tecken på dig (beroende på sökning och enhet) att sammanfatta sidans innehåll. Tänk på att metabeskrivningen har som främsta mål att vinna "striden om klicket" i sökresultaten.

Exempel på SERP-snippet


Länkar – se till att få röster

En stor del av rankingen på Google avgörs av länkar. Ju fler bra länkar som leder till en viss domän, desto starkare blir domänen. Du kan se varje länk som en slags röst på just den domänen. Dessa “röster” brukar kallas länkkraft, länkjuice eller page rank.

Det är viktigt att särskilja externa länkar (länkar från andra domäner) och interna länkar (länkar mellan dina egna sidor). Eftersom detta område är stort, börjar vi med en liten begreppsförklaring:

Externa länkar

Detta är som sagt länkar från andra domäner som pekar på din domän. Ju starkare domänen som länkar är, desto bättre för dig. Och omvänt; om du får länkar från en dålig domän, kan detta skada din synlighet.

I Search Console kan man be Google att bortse från dessa länkar, genom en så kallad Disavow-fil. Dock rekommenderar vi att du läser på ordentligt eller tar hjälp av ett proffs innan du börjar använda dig av detta verktyg.

Interna länkar

Ett bra sätt att tänka är att externa länkar ger ny länkkraft, interna länkar sprider den till sidorna på din site som du länkar mellan.

Ankartext

När man pratar länkar är det också viktigt att prata ankartext. Ankartext är texten som är länkad. Oftast är ankartexten formaterad med till exempel fetstil, annan färg, kursivering eller understrykning. Länkarna i denna guide är till exempel blåa.

Vi rekommenderar att du främst tänker på ankartexter när du jobbar med dina interna länkar. Tumregeln är att ankartexten ska ge en hint om vad sidan man kommer till handlar om.

Exempel: En sida som handlar om gummistövlar innehåller en länk till sidan för löparskor. Då bör ankartexten innehålla ordet löparskor i en eller annan form. På så sätt stärker du din löparskosida på sökningen "löparskor". 

 Tips på att komma igång med länkar 

  • Ett bra och naturligt första steg för dig är att skapa en sida där du presenterar dina samarbetspartners. På denna sida länkar du till respektive partners siter. En förutsättning för detta är dock att de gör detsamma för dig – annars skänker du länkkraft till dem utan att få något tillbaka!
  • Tänk på att inte länka (skänka länkkraft) till sidor som kan konkurrera med dig i sökresultaten.
  • Se över dina ankartexter på interna länkar. Undvik ankartexter som till exempel "läs mer" och "klicka här". De berättar ingenting om sidan man kommer till!


 Vill du läsa mer om SEO? Kolla in MOZ nybörjarguide (på engelska)

Anlita ett SEO-företag eller optimera själv?

Nu när du vet lite mer om ämnet SEO kan du förhoppningsvis avgöra om sökmotoroptimering är något du vill testa på själv eller om du ska lägga ut uppdraget på ett SEO-företag.

Har du bara en hemsida där du inte har e-handel kan det vara bra att göra de första insatserna själv.Har du en lite större webshop så kan det bli lite knepigare att optimera bra på egen hand utan att lägga alltför mycket tid på det. Bra att känna till att företag specialiserade på sökmotoroptimering vet att de kan ta bra betalt. 

Sökmotoroptimering – pris på svenska marknaden

Vad kostar sökmotoroptimering då? Priserna skiljer sig mycket i Sverige, lite beroende på var SEO-byrån håller till samt hur stor och känd den är. En sökmotorkonsult kan ta allt i från 500 till 1500 kronor i timmen, så oavsett om du vill köpa in SEO-tjänster eller vill göra allt själv är det mycket viktigt att du läser på kring SEO innan.

Genom kunskap på området så blir du en bättre beställare och du kan granska det du betalat för. 

Tips! Jobba enkelt med näthandel och bokföring

Jobba online, sälj med Swish eller andra betallösningar i Visma Webshop och låt en direktkoppling till ekonomiprogrammet Visma eEkonomi underlätta din administration.

Lev ut din passion

Här är bokföringsprogrammet för dig som driver företag eller som har en helt-fantastisk-affärsidé-du-måste-förverkliga-nu. Bokföringen puttrar på tryggt och säkert i bakgrunden och skapas av sig självt, simsalabim.

Visma eEkonomi

Lev ut din passion