SEO-tips för företag – med (eller utan) e-handel

Har du kanske precis publicerat din nya webbplats och står i groparna för att börja sälja online? Kanske har du drivit webbshop ett tag, men vill ta din sajt till nästa nivå? Eller har du inga som helst ambitioner på att sälja online, men vill trots det att ditt företag ska synas på nätet? Oavsett status så kan din nätbutik eller hemsida få en rejäl vitamininjektion med lite SEO. Vi ger dig 5 SEO-tips för att komma igång.

Behöver du anlita ett SEO-företag?

Många företagare har hört talas om SEO, och lika många blir lite avskräckta: Det låter lite, fullt förståeligt, tekniskt och svårt. Men SEO behöver i de allra flesta fall inte vara raketforskning. I denna guide ger vi dig den första inblicken i området sökmotoroptimering. Vem vet, kanske det slutar med att du sköter all optimering själv? Om inte, så kommer du i alla fall ha bättre koll om du sedan går vidare och kontaktar en SEO-byrå för offert. 

Vad är SEO?

Vad betyder då SEO? SEO står för Search Engine Optimization, eller sökmotoroptimering  på svenska. Man kan även stöta på synonymerna sökordsoptimering  eller Google-optimering. SEO är en form av marknadsföring som innebär att göra anpassningar på en webbsida i syfte att göra det enklare för en sökmotor (läs Google) att hitta och indexera den.

Optimeringarna man gör påverkar även positionen (rankingen) bland de organiska (de resultat som inte är annonser) sökresultaten. En undersökning från Zero limit web har visat att över 67% av samtliga klick går till de fem översta resultaten. Plats 6–10 får knappt 4%. Vi kanske inte behöver påpeka hur viktigt det är att ranka högt på de sökord man siktar på. Sammanfattat går alltså SEO ut på att synas på Google – så högt upp som möjligt!

 Tips på relaterad läsning: Så annonserar du på Google

Hur fungerar Google?

För att förstå SEO måste man först förstå hur Google funkar. Förenklat kan man säga att en det fungerar ungefär så här.

Google har som vision att organisera världens information. Detta gör de genom att låta sin sökmotor leta igenom, kategorisera och sortera alla världens webbsidor. Till detta används så kallade spindlar eller bottar, en sökrobot som skannar av internet efter sajter. Spindlar tar sig från sida till sida via länkar. Du kan se länkarna som spindelväven som knyter ihop nätet – som är internet. Den läser av innehållet på varje sida den besöker för att försöka förstå vad sidan handlar om.

När Google har spindlat av en sida, hamnar sidan (tillsammans med miljardtals andra sidor) i Googles index. Det är från detta index Googles algoritm sätter ihop en så kallad SERP: Search Engine Result Page – sidan med sökresultat på SEO-språk. Sökmotorns mål med sökresultatsidan är att den ska bestå av så relevanta sökresultat som möjligt – utifrån den specifika sökningen som gjorts.

Med tanke på antalet webbsidor som finns på internet, är det inte svårt att inse varför konkurrensen ofta är stenhård i sökresultaten. Särskilt på kommersiella sökningar såsom "skor" och "inredning" för att nämna några exempel. Ett tips; du kan se ifall ett sökord är konkurrensutsatt om SERP:en är full av annonser...

Så en förutsättning för att synas högt på google är att du gör det lätt för spindlarna att hitta och förstå dina sidor, samt att ha relevant och hjälpsamt innehåll för sökningarna du vill ranka på.

 Lästips: E-handel – tips för dig som driver eller vill driva webbshop

SEO-tips 1 – Teknisk SEO: Strukturen på din webbplats

Med tanke på vad vi just gick igenom, att spindlarna navigerar via länkar, är det viktigt att få till en bra struktur på din webbplats. Spindlarna ska lätt och snabbt kunna gå igenom samtliga sidor på din site.

 Ha en platt sidhiearki

En bra tumregel kan vara att varje sida på din webbplats ska gå att nå genom 3 klick eller mindre. Din meny ska alltså som mest ha 3 nivåer, exempelvis: 

Herr > Skor > Sneakers eller Tjänster > Bygg > Tak.

 Undvik föräldralösa sidor

Tänk också på att inte ha några föräldralösa sidor (orphans på SEO-lingo), alltså sidor som inte har någon länk som går till dem. Dessa sidor kommer spindlarna ha mycket svårt att hitta, vilket gör att chansen för att dessa sidor dyker upp i söket är minimal.

 Undvik konkurrens mellan sidor

Driver du e-handel med hundra- eller tusentals artiklar i webbshoppen, där samma produkt finns i olika färger? Då är det viktigt att göra det tydligt för google att du bara har en sida för varje produkt; du vill alltså inte att varje färgvariant ska bli indexerad. Detta skapar internkonkurrens mellan flera (och nästan identiska) sidor, och leder till så kallad sökordskannibalisering och duplicerat innehåll. Detta är något du vill undvika. Ett sätt att göra det på är att implementera så kallade kanoniska länkar, eller canonicals på engelska. 

  • Kanoniska länkar
    Kanoniska länkar används för att berätta för sökmotorn vilken sida som är originalet. Om du känner igen dig i exemplet ovan, så kan en lösning vara att sätta kanoniska länkar på alla variantsidor av en viss produkt. Dessa ska alla då peka till huvudsidan för just den produkten.
  • NO INDEX
    Ett annat knep för att undvika att Google tar med sidor i söket som du av någon anledning inte vill eller kan optimera, kan vara att sätta taggen NO INDEX. Det kan exempelvis handla om tillfälliga landningssidor för nyhetsbrev. Taggen säger till Google att de ska bortse från denna sida.

 Skapa sitemaps

En sitemap, eller sidkarta på svenska, underlättar för spindlarna att snabbt skanna av din site och hitta alla sidor. Viktigt att komma ihåg är att det finns två typer av sitemaps: XML och HTML. En XML sitemap är en fil som du laddar upp i exempelvis Google Search Console. Det är alltså inget som är synligt utåt. En HTML sitemap är en sidkarta i form av en webbsida. Vill du ha både hängslen och livrem, kan du använda dig av båda.

SEO-tips 2 – Väg varje (sök)ord på våg

 Gör din sökordsanalys

En av de viktigaste delarna inom SEO. Eftersom detta arbete inte är så tekniskt så lämpar sig sökordsarbetet som ett bra första steg för SEO för ditt företag. Undersök sökmarknaden för ditt område genom att kartlägga sökord, även kallat keywords; vilka ord och meningar använder flest människor när de Googlar efter produkter eller tjänster som du och dina konkurrenter säljer? Det kan låta som en omöjlig uppgift, men blir faktiskt enkelt genom att använda ett sökordsverktyg, såsom exempelvis keywordtool.io. Följ söktrenderna med Google Trends, för att bevaka konsumentbeteenden på din marknad.

 Spetsa till dina titeltaggar

  • Titeln (även kallat titeltagg, title tag, metatitel eller meta title) är en av de tyngsta elementen i Googles ögon. Det är den stora blåa länktexten som du ser ute i sökresultaten. Det är också den text som du ser överst i webbläsarfliken.
     Obs! Titel är inte detsamma som rubrik.
  • Försök att få med ditt/dina viktigaste sökord för just den sidan i titeln, utan att tappa läsvärdigheten. Håll titeln under 60 tecken inklusive blanksteg för att inte riskera att Google kapar dina titlar.
  • Tänk också på att varje enskild sida på din webbplats bör ha unika titlar! Se titlar som ett sätt att märka upp dina sidor i ett arkivskåp. Du ska veta vad sidan innehåller bara genom att läsa titeltaggen. Två eller fler likadana titlar skapar förvirring för både människor och spindlar!

 (Meta)beskriv dina sidor

Metabeskrivningen är texten som syns under titeln (den stora blåa länktexten) i sökresultaten. Här har du mellan 120–150 tecken på dig (beroende på sökning och enhet) att sammanfatta sidans innehåll. Tänk på att metabeskrivningen har som främsta mål att vinna "striden om klicket" i sökresultaten.

Exempel på SERP-snippet

 Hotta upp H1:or 

Även sidans huvudrubrik (H1 på HTML-språk) väger tungt hos sökmotorerna. Detta element syns dock inte ute i sökresultatet, utan finns enbart inne på sidan. Försök att få till en rubrik som lockar till vidare läsning samtidigt som du får med de viktigaste sökorden för just den sidan.

SEO-tips 3 – Håll hastigheten!

En sidas laddningstid, alltså tiden det tar från att någon klickar på ditt sökresultat i Google till att sidan visas, är en faktor som avgör Google-rankingen. Google har gått ut och sagt att man bör sikta på att ha en laddningstid på under 5 sekunder på en 3G-uppkoppling, och 2 (!) sekunder på 4G.

Testa laddningstiden på dina sidor genom Googles egna verktyg. Om det visar sig att dina sidor är långsamma: Testa att optimera/förminska bilderna på sidan. Bilderna är ofta boven i dramat när det kommer till slöa sidor.

SEO-tips 4 – Koppla på Google Search Console

De flesta som driver en hemsida känner till eller använder Google Analytics. Däremot är det betydligt färre som känner till Google Search Console. Det tycker vi är konstigt, då Search Console nästan är mer oumbärligt ur ett SEO-perspektiv än Analytics. Man kan se det som SEO:ns schweiziska armékniv. I Google Search Console kan du bland annat...

 ...ladda upp en XML sitemap som gör det enkelt för spindlar att hitta alla dina sidor

 ...se alla “döda” sidor (404) och sidor med andra problem på din site.

 ...se vilka andra domäner som länkar till dig (även de spammiga/skadliga)

 ...se hur en viss sida läses av Google

 ...se hur många som har besökt en specifik sida via en Google-sökning – och vilket sökord de använt för att komma dit! (detta går INTE i Analytics längre)

 ....se hur en specifik sida rankar på ett visst sökord

 Så här gör du för att koppla ihop Google Search Console med din Visma Website/Webshop!

 Lästips! Den kompletta guiden till Google Search Console (på engelska)

SEO-tips 5 – Lyft dina samarbetspartners, och be dem lyfta dig

En stor del av rankingen på Google avgörs av länkar. Ju fler bra länkar som leder till en viss domän, desto starkare blir domänen. Du kan se varje länk som en slags röst på just den domänen. Dessa “röster” brukar kallas länkkraft, länkjuice eller page rank.

Ett bra och naturligt första steg för dig är att skapa en sida där du presenterar dina samarbetspartners. På denna sida länkar du till respektive partners siter. En förutsättning för detta är dock att de gör detsamma för dig – annars skänker du länkkraft till dem utan att få något tillbaka! Tänk även på att inte länka (skänka länkkraft) till sidor som kan konkurrera med dig i sökresultaten.

 Vill du läsa mer om SEO? Kolla in MOZ nybörjarguide (på engelska)

Tips! Jobba enkelt med näthandel och bokföring

Jobba online, sälj med Swish eller andra betallösningar i Visma Webshop och låt en direktkoppling till ekonomiprogrammet Visma eEkonomi underlätta din administration.

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi