Att lämna en prydlig och korrekt offert är A och O, oavsett om du är hantverkare inom byggbranschen eller jobbar som konsult. Med vår kostnadsfria, snygga offertmall kan du enkelt lämna anbud till kunder, tills du får behov av att offertera mer effektivt i ett riktigt bokföringsprogram.
Fakturering > Offertmall
Ladda ner gratis mall för offert (PDF)
Vad är en offertmall och varför ska man använda den?
En offert är ett betydelsefullt dokument som presenterar de villkor som du som säljare erbjuder köparen för en viss produkt eller tjänst. Det innebär att det är viktigt att offerten innehåller korrekt information. Skulle du till exempel missa en nolla i det erbjudna slutpriset kan det bli lite svettigt.
För att göra det så säkert och enkelt som möjligt att undvika misstag erbjuder vi en offertmall som är gratis att ladda ned! Den hjälper dig att se vilken information som ska inkluderas i offerten. Hur den ser ut kan såklart variera beroende på vilken bransch du är i och vilken typ av produkt eller tjänst det gäller. Oavsett så kan den vara till hjälp. Vår offertmall är standardiserad och strukturerar upp informationen tydligt för både dig som säljare och köpare.
Så, offertmallen är alltså till för att få med all viktig information och undvika missar. Vi erbjuder gratis mallar du kan ladda ned så ta chansen och använd dig av dem. Varför uppfinna hjulet gång på gång när du kan ägna den tiden åt andra saker?
För vem passar mallen?
Vår gratis offertmall passar såväl hantverkare för uppdrag inom byggbranschen som konsulter med inriktning på till exempel städning eller fotografering. Offertmallen är enkel och smidig när du vill komma igång med att skriva offerter.
Fördelar med att använda en snygg offertmall
Det finns många fördelar med att använda en offertmall och här nedan listar vi tre av dem:
- Skapa en bra kundrelation!
Öka transparens och skapa en bra kundrelation genom att tydligt strukturera upp de uppgifter och villkor som är aktuella. - Var professionell och stärk ditt varumärke!
Att ha en snygg och tydlig offert ger ett seriöst intryck och kan öka förtroendet för ditt företag. - Spara tid!
När du använder en offertmall slipper både du och dina kunder lägga tid på att korrigera eventuella fel och saknade uppgifter.
Varför mall som PDF i stället för Word eller Excel?
Det finns fördelar med att välja en PDF-mall för att skriva dina offerter:
PDF-mallar fungerar på i princip alla datorer och i alla webbläsare, vilket gör att du kan mejla ut anbuden till dina kunder och lita på att de kan öppna dem.
PDF-dokument blir ofta snyggare än Word- och Exceldokument vid utskrift. I vår mall kan du, tack vare PDF-formatet, dessutom bifoga din egen logotyp på offerten.
Skriva offert – detta bör den innehålla
Lagen säger inte vad en korrekt offert ska innehålla, men vår mall lever upp till den marknadsmässiga standarden vid offertförfrågningar:
Företagare lämnar offert till kund
Företagsnamn med kontaktuppgifter och momsregistreringsnummer
Produkt-/varubeskrivning och leveranstid
Pris: Enhetspris, totalpris och ev. rabatter
Uppskattad arbetstid
Leverans- och betalningsvillkor
Förfallodatum/acceptfrist
Offert eller kostnadsförslag – vad är skillnaden?
Tänk på att det är upp till kunden att acceptera eller neka ditt anbud när du offerterar. Utan accept har inget bindande avtal upprättats. Om du i stället vill att kunden lämnar ett anbud ska du skicka ett uttryckligt kostnadsförslag, alltså ett bud som inte är bindande.
Kunden svarar genom att lämna ett anbud som följer förutsättningarna i ditt kostnadsförslag. Nu är det upp till dig att acceptera eller avslå anbudet och eventuellt föreslå ett nytt kostnadsförslag.
Skicka offerter online – fakturor skapas automatiskt
När dina offerter accepteras kommer du märka att du manuellt måste skapa en order eller faktura. Genom att välja ett smart bokförings- eller faktureringsprogram kan du skapa offerter online - uppgifterna förs sedan över automatiskt till order eller faktura. Enkelt va?
Med vårt webbaserade bokföringsprogram Visma eEkonomi kan du skapa offerter online. Du sparar mycket tid eftersom alla uppgifter dessutom förs över automatiskt till order eller faktura. Och just nu har vi dessutom erbjudande för dig som nystartad!
Halva priset för hela passionen
Grattis till ditt nya företag! För att kicka igång så får du som nystartad halva priset första året när du väljer vårt mest köpta program för bokföring och fakturering.
Ansvarsbegränsning
Visma Spcs har tagit fram blanketterna ovan i syfte att underlätta för dig som företagare. Information och beräkningar på blanketterna bygger på tillgängliga och aktuella lagar och regler. Visma Spcs ansvarar emellertid inte för hur blanketterna används eller för eventuella följder av att beräkningar på dem inte blir korrekta.