Dropshipping – så driver du e-handel utan lager i Sverige!

En företagare som driver ett företag inom dropshipping.

Vill du driva e-handel i Sverige, men är inte så sugen på att skaffa ett eget fysiskt lager? Det kanske låter som en omöjlig kombination, men är faktiskt ganska vanligt idag. Vi berättar allt du behöver veta om en av senare tids hetaste företagstrender: Dropshipping!

Entreprenörskap > Dropshipping

Vad är dropshipping?

Dropshipping är enkelt förklarat en affärsmodell som möjliggör att driva e-handel utan att ha ett eget varulager. Produkterna skickas istället direkt från tillverkaren eller distributören till slutkunden.

Dropshipping är här för att stanna

Dropshipping är knappast någon fluga. Det saknas detaljerade uppgifter om det specifika fenomenet, men e-handeln tar över en allt större del från detaljhandeln för varje år som går. I Sverige omsätter e-handeln cirka 87 miljarder kronor och 70 procent av svenskarna mellan 18 och 79 år uppger att de under en genomsnittsmånad har köpt minst en vara på nätet (2020). Vi kan lugnt anta att dropshipping är här för att stanna.

Följ vårt nyhetsbrev

Vi hjälper dig till ett framgångsrikt företagande.

Följ

Populärt bland både unga och företag

Dropshipping har framför allt blivit ett populärt sätt för unga att tjäna pengar. Texter och filmer från så kallade gurus som omsätter hundratusentals kronor per månad cirkulerar på nätet och inspirerar fler att prova konceptet. Men det finns också gott om företag som mer eller mindre uttalat använder dropshipping-modellen av olika anledningar.

Sociala medier en stor del av affärsmodellen

Något som kännetecknar dropshipping är användandet av sociala medier. E-handlare lägger stora pengar på plattformar så som Facebook, Instagram och Snapchat för att marknadsföra sina produkter. Får du upp annonser för isformar, kläder eller hundleksaker titt som tätt? Sannolikheten är stor att någon som sysslar med dropshipping sitter bakom tangenterna.

 Lästips! Starta eget företag – komplett guide

Leverantören, "dropshippern"

Leverantören är företaget som ansvarar för att tillverka produkten, tillhandahålla ett lager och slutligen skicka inventarierna till kunden efter lagd order. Det är denna part som kallas Dropshipper. Leverantören står ofta för produktbilder, beskrivningar och specifikationer, vilket i praktiken betyder att e-handlaren inte ens behöver ha sett produkten i verkligheten för att själv sälja den.

E-handlaren

E-handlaren är personen eller företaget som är ansvarig för själva försäljningen. Personens uppdrag är att ta hand om allt kundrelaterat. Det kan vara allt från att ta emot ordrar och vidarebefordra dessa till leverantören till att svara på kundernas eventuella frågor och marknadsföra produkten. Det är också e-handlaren som har ett ansvar gentemot köparen.

Tips! Jobba enkelt med e-handel och bokföring

Jobba online, sälj med Swish eller andra betallösningar i Visma Webshop och låt en direktkoppling till ekonomiprogrammet Visma eEkonomi underlätta din administration. Besök också vår sida om e-handel.

Vanliga dropshipping-produkter

Några klassiska dropshippingprodukter som du garanterat har stött på om du är en någorlunda flitig användare av sociala medier är fitness trackers, Bluetooth-högtalare, tandblekningskit, USB-laddningskablar, smoothiemixrar, yogabyxor, hundleksaker, e-cigaretter, fidget spinners, ansiktsmasker, vattenflaskor, termosmuggar, skäggolja, solglasögon, riskokare och skimningsskydd för plånboken. Ja, det mesta finns att köpa helt enkelt.

Det finns självklart lika många produkter som du gör bäst i att hålla dig borta från att sälja. Du måste till exempel vara säker på att tandblekningskitet eller ansiktsmaskerna är säkra att använda enligt rådande hälsoföreskrifter – eller att hemelektroniken uppfyller EU:s regler för försäljning. Det är såklart även olagligt att köpa och sälja piratkopior av väskor, kläder, elektronik eller liknande. Dessutom är dagens konsumenter smarta nog att förstå att det inte är rimligt att senaste iPhone-modellen på marknaden säljs för 700 kr.

För- och nackdelar med dropshipping

Fördelar med dropshipping

  • Produkterna är allt som oftast väldigt billiga att producera. Du profiterar därför på marginalen, som kan vara ganska stor sett till produktionskostnaden.
  • Risken är relativt låg. Du behöver bara ett litet startkapital för att komma igång, och om intresset för en produkt visar sig vara svalt kan du enkelt byta riktning. Det fungerar även omvänt: om något plötsligt blir trendigt kan du vara snabbrörligt.
  • Du slipper att själv ha en lager- och produktionsanläggning med allt vad det innebär: lokalhyra, underhåll, logistik och bemanning.
  • Du har sällan några geografiska begränsningar – antingen till följd av en välutvecklad logistikkedja eller att leverantören har ett flertal fabriker på olika platser i världen.
  • Dropshipping är en relativt etablerad affärsmodell som är vanligare än vad många tror. Det finns därför en uppsjö av resurser att tillgå i form av guider, tips och tricks – men även välutvecklade verktyg och programvaror.

Nackdelar med dropshipping

  • Du måste hitta en pålitlig leverantör som uppfyller sin del av avtalet. Du har till exempel liten eller obefintlig koll på lagernivåer vilket i praktiken kan leda till att du står helt utan produkter på grund av ett produktionsstopp.
  • Du har begränsade möjligheter att själv utveckla och optimera produkten som du säljer.
  • Leverantörerna finns inte sällan i länder med låg tillverkningskostnad, till exempel Kina eller Indien. Det leder leder till ett större klimatavtryck men även potentiellt långa leveranstider (undertecknad väntade till exempel 180 dagar på att få hem en isform).
  • Du måste fortfarande ha en egen fysisk adress för att kunna ta emot returer och reklamationer, eftersom det sällan hanteras direkt av leverantören.
  • Du måste ha koll på regler kring såväl CE-märkning (EU:s produktmärkning för produkter som uppfyller kraven på hälsa, säkerhet, funktion och miljö) till skatter, export- och tullavgifter mellan länderna.

Dropshipping-företag i Sverige

Det finns gott om svenska företag som jobbar med dropshipping, men få skyltar med sin affärsmodell.

Bygghemma.se har talat sig varma om dropshipping upprepade gånger. Bolaget, som är landets största e-handlare inom bygg-, hem- och trädgårdsprodukter, har en årsomsättning på 1,6 miljarder svenska kronor (2019) utan att ha en enda produkt hemma i lager:

– Det är ett ganska unikt upplägg då de flesta återförsäljare inom e-handel jobbar med centrallager. Vi har inget mellanled utan jobbar tätt ihop med leverantörer och transportörer för att korta led- och leveranstider. På köpet får våra kunder tillgång till ett större sortiment, förklarar Carl Lumsden, logistikchef på Bygghemma.

En annan välkänd spelare på hemmaplan är något oväntat CDON.com. De har länge varit ett klassiskt e-handelsbolag med eget lager och en årsomsättning på flera miljarder, men så tidigt som 2017 berättade de att det är försäljningen från externa handlare som växer snabbast:

– Det är svårt, det är det. Man är en traditionell e-handlare och helt plötsligt görs det ett skifte. En ganska stor förändring. En klassisk modell som vi arbetat efter och nu är vi på väg att bli något helt annat, berättade Daniel Aronowitsch, Head of Marketplace på CDON.com, för branschtidningen Ehandel.se.

Dropshipping från Kina

Som alltid finns några av de största leverantörerna i Kina. Landet har minst sagt rätt förutsättningar för fenomenet dropshipping. Det finns gott om arbetskraft med en befolkning på cirka 1,4 miljarder invånare (2019) och en rekordsnabb ekonomisk tillväxt under flera decennier.

AliExpress är utan tvekan en av världens ledande leverantörer. Det är här många e-handlare påbörjar sin dropshipping-resa eftersom plattformen är relativt lättillgänglig och tillgänglig på många olika språk.

I produktkatalogen finns över 20 miljoner produkter i olika prisklasser och med lokala lager runt om i världen har de möjlighet att leverera till de allra flesta länderna. AliExpress ägs av e-handelsjätten Alibaba som omsätter omkring 160 miljarder kronor per år (2019).

Bland de mest populära leverantörerna finns också Banggood, ChinaBrands och DHgate.

 Relaterad läsning: Importera från Kina – allt du behöver veta om Kina-import

Dropshipping: Skatt och moms – Skatteverkets regler

Dropshipping nämns inte en enda gång på Skatteverkets hemsida. Det finns förstås generella riktlinjer som rör skatt och moms för e-handel, men när det kommer till dropshipping är det tyvärr svårt att ge något universellt svar. Olika regler gäller nämligen för olika länder, områden och produkter. Vi rekommenderar dig därför att höra av dig till Skatteupplysningen för att fråga om vad som gäller för just din verksamhet.

Det finns dock några grundläggande och generella riktlinjer som kan vara bra att känna till, så som att Skatteverket gör skillnad på hobbyverksamhet och näringsverksamhet.

  • Hobbyverksamhet: Om du utövar ditt arbete på fritiden, har en annan huvudsaklig inkomst och saknar vinstsyfte kan det räknas som hobbyverksamhet.
  • Näringsverksamhet: Om du däremot har en mer yrkesmässig verksamhet med vinstsyfte räknas det som näringsverksamhet. Det naturliga första steget brukar vara att starta enskild firma och på så sätt bli godkänd för F-skatt. Registreringen är gratis och utöver bokföringen krävs inte lika mycket administrativt arbete som om du skulle starta till exempel handels- eller aktiebolag.

 Läs också vår guide om Hobbyverksamhet

5 tips för att lyckas tjäna pengar på dropshipping

1. Välj produkt

Bara för att du kan sälja vad som helst betyder det inte att du borde göra det. Ett bra tips är att åtminstone till en början satsa på en viss typ av produktkategori som du är intresserad av eller en produkt som du själv använder. På så sätt blir det enklare för dig att relatera till kunden och förstå vad hen vill ha.

2. Lär känna marknaden

I jakt på rätt produkt måste du också lära känna marknaden. Här gäller det att hitta en bra balans! Om det inte finns någon konkurrens om din produkt finns det kanske inte tillräckligt stor efterfrågan. Om det finns för många liknande produkter kanske din insats blir överflödig om du inte kan erbjuda bättre pris, kvalité eller liknande.

3. Hitta rätt leverantör

Om en produkt är skadad eller försenad när den kommer fram till slutkunden är risken stor att du får stå för en ny produkt – även om felet inte är ditt. Affärsmodellen hänger med andra ord till stor del på att leverantören är pålitlig och leveranssäker. Men hur hittar man rätt leverantör då? Det finns dels en uppsjö av listor och forumdiskussioner som du hittar med hjälp av en enkel Google-sökning. Det finns dels verktyg som hjälper dig att hitta rätt leverantör för rätt produkt, bland annat programvaran Oberlo.

4. Starta din butik

För att sälja produkter måste du förstås ha en butik. Det finns egentligen inget som stoppar dig från att använda vilken plattform som helst, men Shopify är särskilt populära bland personer i dropshipping-svängen! Amazon erbjuder också lösningar för dropshipping.

 Våra bästa tips på vad du behöver för att starta en framgångsrik webshop!

5. Skaffa dina första kunder

Dina produkter komma ju tyvärr inte sälja sig själva! E-handlare använder sig nästan uteslutande av annonsering i sociala medier och då främst Facebook och Instagram. Facebooks annonsverktyg är otroligt kraftfullt och med hjälp av data från sina användare kan e-handlare nå ut till rätt person vid rätt tillfälle. Om jag har en nätbutik som säljer hundleksaker kan jag enkelt rikta in mig på till exempel 40-45-åriga kvinnor i Kalifornien som är hundägare och som brukar handla på nätet. Men det är föremål för en egen artikel.

Människors sätt att konsumera förändras ständigt i takt med att digitaliseringen går allt snabbare. Dropshipping är knappast något undantag. Det är viktigt att du vågar att prova, lär dig av dina misstag, hittar nya vägar att gå och aktuella trender att hänga på. Precis som med allt annat här i livet.

 Läs också våra SEO-tips

Vanliga fallgropar att se upp för

Det finns gott om självutnämnda e-handelsproffs som tycker och tänker kring vad du ska göra och inte ska göra. Alla lever efter sina egna övertygelser, men några saker verkar de flesta dock vara överens om när det kommer till vanliga fallgropar att se upp för:

  • Att försöka göra allt själv. Det är skillnad på att vara smart och att vara snål. Lägg inte för mycket tid på manuella sysslor så som att lägga ordrar eller beställa frakt bara för att det är billigare än att köpa lösningen. Tänk på all tid du kan använda för att utveckla din e-handel istället!
  • Att inte läsa produktrecensioner. En produkt kan se bra ut på bild men i själva verket vara oanvändbar. Det finns gott om historier från personer som exempelvis har beställt en normalstor möbel men i själva verket fått hem en dockhuspjäs. Läs vad andra skriver om produkten för att undvika att en sådan situation uppstår.
  • Att sätta ett för lågt pris. Om ditt inköpspris för en produkt är 50 kronor ska du inte ta 100 kronor betalt. 200 kronor är mer rimligt med hänsyn till alla omkostnader som du ska täcka. Ett lågt pris kan dessutom vara oroväckande. Snegla inte för mycket på konkurrenternas pris heller, utan sätt en nivå som du själv känner dig trygg med.

Plattformar för starta dropshipping-företag

Du kan i praktiken använda vilken plattform du än vill för dropshipping, men vissa tjänster är mer lämpade för ändamålet än andra. Håll bara ett öga på hur tjänsterna lagrar information, så att de följer de Europeiska reglerna.

Shopify

Shopify är en av världens ledande e-handelsplattformar och står för många av nätbutikernas infrastruktur även utanför dropshipping. Verktyget har dock blivit särskilt populärt för sina många integrationer mot leverantörer så som AliExpress. E-handlare kan på så sätt spara ännu mer tid genom att automatisera orderläggning, fraktbokning och liknande sysslor. Shopifys grundversion kostar cirka 300 kronor per månad. Om du däremot har en butik med mycket trafik och köp kostar den mest avancerade funktionen cirka 3 000 kronor per månad.

Oberlo

Oberlo är tveklöst det mest populära verktyget som man stöter på när man läser om dropshipping. Plattformen fungerar sömlöst med Shopify och låter användaren söka produkter från olika leverantörer och därefter lägga till dem direkt butiken (tack vare en integration). Oberlo har också funktioner som hjälper dig att optimera din nätbutik och driva trafik som leder till fler köp.

Du kan även använda gratisverktyget Google Trends för att hålla koll på vad som är mest populärt just nu. Ett bra exempel är så kallade fidget spinners som blev allt mer populära bland barn och unga för några år sedan. Om vi söker efter leksakens namn ser vi en tydlig ökning på antalet internationella sökningar runt mars och april 2017. Om man som e-handlare uppmärksammar trender i ett tidigt skede kan man tjäna stora pengar på till synes värdelösa ting.

Trends

Dropshipping på Amazon.se

Det har länge ryktats om att amerikanska jätten Amazon är på väg till Sverige. Företaget påbörjade sin resa 1994 som en digital bokhandel. I slutet av 90-talet breddades sortimentet och idag är Amazon världens största detaljhandelsföretag på nätet. Det är med andra ord inte för intet som grundaren Jeff Bezos är världens rikaste människa.

Svenska konsumenter har sedan tidigare kunnat beställa saker från hemsidan, men då har det levererats från andra lager runt om i världen. I mitten av 2020 bekräftade techjätten till slut lanseringen av Amazon.se och etableringen av ett nytt lager i Eskilstuna. Det kommer att leda till betydligt kortare leveranstider än tidigare. Amazons planer för Sverige kan vi bara spekulera i, men en sak är säker och det är att marknaden är på väg att förändras.

Till skillnad från en del andra marknadsplattformar tillåter Amazon dropshipping! Faktum är att merparten av sortimentet kommer från andra leverantörer än Amazon själva. Du kan antingen använda plattformen som ett verktyg för din dropshipping eller utnyttja e-handelsjättens egna koncept Fulfillment by Amazon. Det går ut på att du som e-handlare skickar dina produkter till ett av Amazons lager och att de sedan sköter packning och frakt när en beställning läggs – mot en avgift förstås.

En av de största fördelarna är förstås att förknippas med varumärket som är synonymt med världens ledande e-handlare som dessutom har en av marknadens snabbaste leveranstider och överlag ett stort förtroende bland konsumenter runt om i världen. En av de största nackdelarna är Amazons relativt höga försäljningsavgift som ligger på cirka 10-15 % per såld produkt och att du behöver ett Amazon Seller-konto som kostar cirka 300 kronor per månad för att ens kunna komma igång.

Sammanfattning

Även om kostnaderna är små i jämförelse med att dra igång en helt egen verksamhet med allt vad det innebär, måste du vara beredd på att investera några tusenlappar och en hel del tid för att komma igång.

Dropshipping är inte för alla, men den som har tålamod och affärssinne har stor chans att håva in storkovan. Vi hoppas att den här guiden har hjälpt dig ett steg på vägen till din nästa utmaning. Lycka till!

Låter det som att dropshipping inte riktigt är din grej? Misströsta inte! Här hittar du 26 andra tips på hur du kan tjäna pengar hemifrån.


Källor: Oberlo, ScandinAsian, Skapa Webbkraft, Webshopsguiden, Svensk Digital Handel, HUI Research

Lev ut din passion

Här är bokföringsprogrammet för dig som driver företag eller som har en helt-fantastisk-affärsidé-du-måste-förverkliga-nu. Bokföringen puttrar på tryggt och säkert i bakgrunden och skapas av sig självt, simsalabim.

Visma eEkonomi

Lev ut din passion