
Vill du driva e-handel i Sverige, men är inte så sugen på att skaffa ett eget fysiskt lager? Det kanske låter som en omöjlig kombination, men är faktiskt ganska vanligt idag. Vi berättar allt du behöver veta om en av senare tids hetaste företagstrender: Dropshipping!
Entreprenörskap > Dropshipping
Vad är dropshipping?
Dropshipping är enkelt förklarat en affärsmodell som möjliggör att driva e-handel utan att ha ett eget varulager. Dropshipping innebär att ett e-handelsföretag samarbetar med en leverantör som ansvarar för logistik och leverans. Produkterna skickas istället direkt från tillverkaren eller distributören till slutkunden.
Dropshipping är här för att stanna
Dropshipping är knappast någon fluga. Det saknas detaljerade uppgifter om det specifika fenomenet, men e-handeln tar över en allt större del från detaljhandeln för varje år som går. I Sverige omsätter e-handeln cirka 144 miljarder kronor och 68 procent av svenskarna mellan 18 och 89 år uppger att de under en genomsnittsmånad har köpt minst en vara på nätet (2023). Vi kan lugnt anta att dropshipping är här för att stanna.
Populärt bland både unga och företag
Dropshipping har framför allt blivit ett populärt sätt för unga att tjäna pengar. Texter och filmer från så kallade gurus som omsätter hundratusentals kronor per månad cirkulerar på nätet och inspirerar fler att prova konceptet. Men det finns också gott om företag som mer eller mindre uttalat använder dropshipping-modellen av olika anledningar.
Sociala medier en stor del av affärsmodellen
Något som kännetecknar marknadsföring inom dropshipping är användandet av sociala medier. E-handlare lägger stora pengar på plattformar såsom Facebook, Instagram och TikTok för att marknadsföra sina produkter. Får du upp annonser för isformar, kläder eller hundleksaker titt som tätt? Sannolikheten är stor att någon som sysslar med dropshipping sitter bakom tangenterna.
Lästips! Starta eget företag – komplett guide
Leverantören, "dropshippern"
Hur fungerar dropshipping då? Jo, leverantören är företaget som ansvarar för att tillverka produkten, tillhandahålla ett lager av varor och slutligen skicka inventarierna till kunden efter lagd order. Det är denna part som kallas dropshipper. Leverantören står ofta för produktbilder, beskrivningar och specifikationer, vilket i praktiken betyder att e-handlaren inte ens behöver ha sett produkten i verkligheten för att själv sälja den.
E-handlaren
E-handlaren är personen eller företaget som är ansvarig för själva försäljningen. Personens uppdrag är att ta hand om allt kundrelaterat. Det kan vara allt från att ta emot ordrar i en webbutik och vidarebefordra dessa till leverantören till att svara på kundernas eventuella frågor ochmarknadsföra produkten. Det är också e-handlaren som har ett ansvar gentemot köparen.
Halva priset
Som nystartad företagare får du halva priset på bokföringen första året. Så du kan lägga mer tid på din passion.

Vanliga dropshipping-produkter
Några klassiska dropshippingprodukter som du garanterat har stött på om du är en någorlunda flitig användare av sociala medier är fitness trackers, Bluetooth-högtalare, tandblekningskit, USB-laddningskablar, smoothiemixrar, yogabyxor, hundleksaker, e-cigaretter, fidget spinners, ansiktsmasker, vattenflaskor, termosmuggar, skäggolja, solglasögon, riskokare och skimningsskydd för plånboken. Ja, det mesta finns att köpa helt enkelt.
Det finns självklart lika många produkter som du gör bäst i att hålla dig borta från att sälja. Du måste till exempel vara säker på att tandblekningskitet eller ansiktsmaskerna är säkra att använda enligt rådande hälsoföreskrifter – eller att hemelektroniken uppfyller EU:s regler för försäljning. Det är såklart även olagligt att köpa och sälja piratkopior av väskor, kläder, elektronik eller liknande. Dessutom är dagens konsumenter smarta nog att förstå att det inte är rimligt att senaste iPhone-modellen på marknaden säljs för 700 kr.
För- och nackdelar med dropshipping
Fördelar med dropshipping
- Produkterna är allt som oftast väldigt billiga att producera. Du profiterar därför på marginalen, som kan vara ganska stor sett till produktionskostnaden.
- Risken med dropshipping är relativt låg. Du behöver bara ett litet startkapital för att komma igång, och om intresset för en produkt visar sig vara svalt kan du enkelt byta riktning. Det fungerar även omvänt: om något plötsligt blir trendigt kan du vara snabbrörligt.
- Du slipper att själv ha en lager- och produktionsanläggning med allt vad det innebär: lokalhyra, underhåll, logistik och bemanning.
- Du har sällan några geografiska begränsningar – antingen till följd av en välutvecklad logistikkedja eller att leverantören har ett flertal fabriker på olika platser i världen.
- Dropshipping är en relativt etablerad affärsmodell som är vanligare än vad många tror. Det finns därför en uppsjö av resurser att tillgå i form av guider, tips och tricks – men även välutvecklade verktyg och programvaror.
Nackdelar med dropshipping
- Du måste hitta en pålitlig leverantör som uppfyller sin del av avtalet. Du har till exempel liten eller obefintlig koll på lagernivåer, vilket i praktiken kan leda till att du står helt utan produkter på grund av ett produktionsstopp eller andra problem.
- Med dropshipping som modell har du begränsade möjligheter att själv utveckla och optimera produkten som du säljer.
- Leverantörerna finns inte sällan i länder med låg tillverkningskostnad, till exempel Kina eller Indien. Det leder leder till ett större klimatavtryck men även potentiellt långa leveranstider (undertecknad väntade till exempel 180 dagar på att få hem en isform).
- Du måste fortfarande ha en egen fysisk adress för att kunna ta emot returer och reklamationer, eftersom det sällan hanteras direkt av leverantören.
- Du måste ha koll på regler kring såväl CE-märkning (EU:s produktmärkning för produkter som uppfyller kraven på hälsa, säkerhet, funktion och miljö) till skatter, export- och tullavgifter mellan länderna.
Dropshipping-företag i Sverige
Det finns gott om svenska företag som jobbar med dropshipping, men få skyltar med sin affärsmodell.
Bygghemma.se har talat sig varma om dropshipping upprepade gånger. Bolaget är landets största e-handlare inom bygg-, hem- och trädgårdsprodukter utan att ha en enda produkt hemma i lager:
– Det är ett ganska unikt upplägg då de flesta återförsäljare inom e-handel jobbar med centrallager. Vi har inget mellanled utan jobbar tätt ihop med leverantörer och transportörer för att korta led- och leveranstider. På köpet får våra kunder tillgång till ett större sortiment, förklarar Carl Lumsden, logistikchef på Bygghemma.
En annan välkänd spelare på hemmaplan är något oväntat CDON.com. De har länge varit ett klassiskt e-handelsbolag med eget lager och en årsomsättning på flera miljarder, men så tidigt som 2017 berättade de att det är försäljningen från externa handlare som växer snabbast:
– Det är svårt, det är det. Man är en traditionell e-handlare och helt plötsligt görs det ett skifte. En ganska stor förändring. En klassisk modell som vi arbetat efter och nu är vi på väg att bli något helt annat, berättade Daniel Aronowitsch, Head of Marketplace på CDON.com, för branschtidningen Ehandel.se.
Dropshipping från Kina
Som alltid finns några av de största leverantörerna i Kina. Landet har minst sagt rätt förutsättningar för fenomenet dropshipping. Det finns gott om arbetskraft med en befolkning på cirka 1,4 miljarder invånare (2023) och en ekonomisk tillväxt under flera decennier.
AliExpress är fortfarande en av världens ledande plattformar för dropshipping. Många e-handlare börjar sin dropshipping-verksamhet här tack vare plattformens tillgänglighet och stöd för flera språk.
AliExpress erbjuder ett enormt utbud med miljontals produkter i olika prisklasser. Med lokala lager runt om i världen kan de leverera till de flesta länder. AliExpress ägs av e-handelsjätten Alibaba, vars omsättning för räkenskapsåret som slutade 31 mars 2024 uppgick till 941,17 miljarder yuan (cirka 134,42 miljarder USD).
Bland de mest populära leverantörerna finns också Banggood, ChinaBrands och DHgate.
Relaterad läsning: Importera från Kina – allt du behöver veta om Kina-import
Dropshipping: Skatt och moms – Skatteverkets regler
Hur du ska hantera skatt och moms när du jobbar med dropshipping beror på flera faktorer, exempelvis:
- Var dina kunder finns – Om du säljer inom eller utanför EU påverkar det momshanteringen.
- Varifrån varorna skickas – Vid import till EU kan moms och tullavgifter tillkomma.
- Om du säljer till företag (B2B) eller privatpersoner (B2C) – Momsreglerna skiljer sig åt beroende på vem som är köparen.
Eftersom reglerna varierar beroende på land och försäljningsmodell rekommenderas du att kontakta Skatteverket för att få råd som är anpassade till just din verksamhet.
För mer detaljerad information om dropshipping och e-handel kan du läsa mer på Skatteverkets hemsida.
Det är också viktigt att förstå skillnaden mellan hobbyverksamhet och näringsverksamhet, eftersom detta påverkar hur du beskattas:
- Hobbyverksamhet: Om du driver din e-handel på fritiden, har en annan huvudsaklig inkomst och saknar vinstsyfte, kan den klassas som hobbyverksamhet. Då beskattas du för överskottet.
- Näringsverksamhet: Om verksamheten bedrivs yrkesmässigt med vinstsyfte räknas den som en näringsverksamhet. Då behöver du registrera enskild firma eller bolag och ansöka om F-skatt.
Läs också vår guide om Hobbyverksamhet
5 tips för att lyckas tjäna pengar på dropshipping
1. Välj produkt
Bara för att du kan sälja vad som helst betyder det inte att du borde göra det. Ett bra tips är att åtminstone till en början satsa på en viss typ av produktkategori eller nisch som du är intresserad av eller en produkt som du själv använder. På så sätt blir det enklare för dig att relatera till kunden och förstå vad hen vill ha.
2. Lär känna marknaden
I jakt på rätt produkt måste du också lära känna marknaden. Här gäller det att hitta en bra balans! Om det inte finns någon konkurrens om din produkt finns det kanske inte tillräckligt stor efterfrågan. Om det finns för många liknande produkter kanske din insats blir överflödig om du inte kan erbjuda bättre pris, kvalitet eller liknande.
3. Hitta rätt leverantör
Om en produkt är skadad eller försenad när den kommer fram till slutkunden är risken stor att du får stå för en ny produkt – även om felet inte är ditt. Affärsmodellen hänger med andra ord till stor del på att leverantören är pålitlig och kan leverera tillräckligt snabbt. Men hur hittar man rätt leverantör då? Det finns dels en uppsjö av listor och forumdiskussioner som du hittar med hjälp av en enkel Google-sökning.
4. Starta din butik
För att sälja produkter måste du förstås ha en butik. Det finns egentligen inget som stoppar dig från att använda vilken plattform som helst, men Shopify är särskilt populära bland personer i dropshipping-svängen! Amazon erbjuder också lösningar för dropshipping.
Våra bästa tips på vad du behöver för att starta en framgångsrik webshop!
5. Skaffa dina första kunder
Dina produkter komma ju tyvärr inte sälja sig själva! E-handlare använder sig nästan uteslutande av annonsering i sociala medier och då främst Facebook och Instagram. Facebooks annonsverktyg är otroligt kraftfullt och med hjälp av data från sina användare kan e-handlare nå ut till rätt person vid rätt tillfälle. Om jag har en nätbutik som säljer hundleksaker kan jag enkelt rikta in mig på till exempel 40-45-åriga kvinnor i Kalifornien som är hundägare och som brukar handla på nätet. Men det är föremål för en egen artikel.
Människors sätt att konsumera förändras ständigt i takt med att digitaliseringen går allt snabbare. Dropshipping är knappast något undantag. Det är viktigt att du vågar att prova, lär dig av dina misstag, hittar nya vägar att gå och aktuella trender att hänga på. Precis som med allt annat här i livet.
Läs också våra SEO-tips
Vanliga fallgropar att se upp för
Det finns gott om självutnämnda e-handelsproffs som tycker och tänker kring vad du ska göra och inte ska göra. Alla lever efter sina egna övertygelser, men några saker verkar de flesta dock vara överens om när det kommer till vanliga fallgropar att se upp för:
- Att försöka göra allt själv. Det är skillnad på att vara smart och att vara snål. Lägg inte för mycket tid på manuella sysslor så som att lägga ordrar eller beställa frakt bara för att det är billigare än att köpa lösningen. Tänk på all tid du kan använda för att utveckla din e-handel istället!
- Att inte läsa produktrecensioner. En produkt kan se bra ut på bild men i själva verket vara oanvändbar. Det finns gott om historier från personer som exempelvis har beställt en normalstor möbel men i själva verket fått hem en dockhuspjäs. Läs vad andra skriver om produkten för att undvika att en sådan situation uppstår.
- Att sätta ett för lågt pris. Om ditt inköpspris för en produkt är 50 kronor ska du inte ta 100 kronor betalt. 200 kronor är mer rimligt med hänsyn till alla omkostnader som du ska täcka. Ett lågt pris kan dessutom vara oroväckande. Snegla inte för mycket på konkurrenternas pris heller, utan sätt en nivå som du själv känner dig trygg med.
Plattformar för att starta dropshipping-företag
Du kan i praktiken använda vilken plattform du än vill för dropshipping, men vissa tjänster är mer lämpade för ändamålet än andra. Håll bara ett öga på hur tjänsterna lagrar information, så att de följer EU:s GDPR-regler om dataskydd. Här är några av de mest populära alternativen för dropshipping 2025:
Shopify
Shopify är en av de ledande e-handelsplattformarna i världen och används av både traditionella nätbutiker och dropshipping-företag. Shopify är populärt tack vare sin enkelhet, sitt stora utbud av teman och appar samt sina integrationer med leverantörer som gör det enkelt att automatisera orderhantering och fraktbokning.
Priset för Shopify börjar på cirka 390 kr/månad för grundversionen. Större butiker kan välja mer avancerade planer för upp till 3 995 kr/månad beroende på behov.
Spocket
Spocket fokuserar på leverantörer i Europa och USA, vilket gör att du kan erbjuda kortare leveranstider. Spocket har även enkla integrationer med Shopify, WooCommerce och Wix. De erbjuder en gratis provperiod, därefter från ca 350 kr/månad.
DSers
DSers är officiell partner med AliExpress och erbjuder smidig integration för att importera produkter och hantera beställningar i bulk. De ger tillgång till ett brett sortiment av produkter från leverantörer, främst baserade i Asien, och är populärt bland dropshippare som fokuserar på prisvärda produkter och är villiga att acceptera längre leveranstider.
Google Trends
Du kan även använda gratisverktyget Google Trends för att hålla koll på vad som är mest populärt just nu. Om man som e-handlare uppmärksammar trender i ett tidigt skede kan man tjäna stora pengar på till synes värdelösa ting.
Dropshipping på Amazon.se
Till skillnad från en del andra marknadsplattformar tillåter Amazon dropshipping! Faktum är att merparten av sortimentet kommer från andra leverantörer än Amazon själva. Du kan antingen använda plattformen som ett verktyg för din dropshipping eller utnyttja e-handelsjättens egna koncept Fulfillment by Amazon. Det går ut på att du som e-handlare skickar dina produkter till ett av Amazons lager och att de sedan sköter packning och frakt när en beställning läggs – mot en avgift förstås.
En av de största fördelarna är förstås att förknippas med varumärket som är synonymt med världens ledande e-handlare som dessutom har en av marknadens snabbaste leveranstider och överlag ett stort förtroende bland konsumenter runt om i världen. En av de största nackdelarna är Amazons relativt höga priser. För att sälja på Amazon behöver du ett Amazon Seller-konto, där den professionella säljplanen kostar cirka 410 kr/månad. Utöver detta tar Amazon en försäljningsavgift på mellan 7 % och 20 % per såld produkt, beroende på kategori.
Tips! Så börjar du med affiliate marketing
Sammanfattning
Även om kostnaderna är små i jämförelse med att dra igång en helt egen verksamhet med allt vad det innebär, måste du vara beredd på att investera några tusenlappar och en hel del tid för att komma igång.
Dropshipping är inte för alla, men den som har tålamod och affärssinne har stor chans att håva in storkovan. Vi hoppas att den här guiden har hjälpt dig ett steg på vägen till din nästa utmaning. Lycka till!
Låter det som att dropshipping inte riktigt är din grej? Misströsta inte! Här hittar du 26 andra tips på hur du kan tjäna pengar hemifrån.
Källor: ScandinAsian, Skapa Webbkraft, Webshopsguiden, Svensk Digital Handel, HUI Research