Därför behöver ditt företag en (riktig) hemsida – 7 fördelar som överraskar

Är du en av de företagare som ännu inte har en hemsida? Eller har du kanske en Facebooksida och tycker att "det räcker"? Risken är stor att du förlorar kontrollen över ditt varumärke och får svårt att utveckla ditt företag i framtiden. Här är sju överraskande skäl till varför du bör satsa på en sajt till företaget.

Gå direkt till avsnitt:
1. Du måste aktivt försvara ditt varumärke
2. Vem styr ditt nätrykte - du eller annonsföretagen?
3. Du har inte råd att ignorera vad dina kunder verkligen tycker
4. Gratisalternativ till hemsida är ofta dumsnålt
5. Hemsidan hjälper dig stjäla konkurrentens kunder
6. Dela med dig av dina passioner
7. Den fysiska och digitala världen är snart en och samma

1. Du måste aktivt försvara ditt varumärke

När googlade du ditt varumärke senast - och hur många av sökresultaten ledde till ditt företag? Visste du att det är fullt tillåtet för dina konkurrenter att köpa sökannonser i Google på ditt varumärke? Saknar du då en riktig hemsida kan din konkurrent med hjälp av sökmotoroptimering och smart innehållsmarknadsföring stjäla din trafik och försäljning, och samtidigt ge intrycket av att ditt varumärke inte riktigt existerar. Utan en hemsida riskerar du lämna flera sökresultat öppna för dina konkurrenter att berätta om varför de utgör ett bättre alternativ.

 Lästips: Hjälp, jag syns inte på nätet!

Men inte bara konkurrenter, utan även dina återförsäljare och samarbetspartners kan effektivt utmanövrera dig med marknadsföring på webben. Exempelvis ett stadshotell som saknar hemsida kan få se återförsäljare som hotels.com, booking.com och trivago.se ta över sökannonser och flera sökresultat på stadshotellets eget företagsnamn. Hotellet hamnar då i beroendeställning till sina återförsäljare på ett sätt som kan bli mycket kostsamt. 

 Tips: Skapa en gratis hemsida på några minuter i Visma Website! Vill du sälja på nätet ska du ta en titt på Visma Webshop, smidigt kopplat till bokföringsprogrammet Visma eEkonomi.

85% av svenska smartphone-användare anser att internet är startkällan när man är i behov av information. Källa: Google, "The connected customer survey, 2014/2015

Ett modernt råd till nyföretagare skulle faktiskt kunna vara att registrera och skydda ett domännamn innan företagsregistrering ens kommer på fråga.

2. Vem styr ditt nätrykte – du eller annonsföretagen?

Företagarens rykte på nätet - VismaI dag kan du kallt utgå ifrån att ditt varumäke diskuteras, recenseras, betygsätts och ifrågasätts på nätet, oavsett vad du tycker om det. Och ofta sker det helt öppet och sökbart via sajter som Facebook, Eniro, Google, Prisjakt, Familjeliv och andra sociala plattformar. Genom att inte ha en egen hemsida där du styr informationen om ditt företag, har du i princip överlåtit den makten till stora annonsföretag som ofta inte ens har en tillgänglig supportavdelning.

Det innebär att du får leva med att gamla telefonnummer, falska rykten, felaktiga öppettider etc. florerar på Google och förvirrar dina potentiella kunder. Med en egen hemsida kan du återupprätta din trovärdighet som företagare, inte bara genom att alltid garantera korrekt företagsinformation.

Nu kan du också flytta viktiga diskussioner, jämförelser och allmänn feedback kring din verksamhet, från annonsföretagen tillbaka till din hemdomän som du själv styr över. Där kan du fritt bemöta och lära dig av kundernas synpunkter för att förädla ditt nätrykte. I de fall du ändå tvingas debattera på Eniro eller Facebook så kan du alltid hänvisa tillbaka till din hemsida som trovärdig källa. Den vinsten är för stor för att gå miste om i dag.

3. Du har inte råd att ignorera vad dina kunder verkligen tycker

Med en hemsida kan du erbjuda dina kunder ett forum där de anonymt kan tycka till och ge dig viktig feedback - synpunkter du kanske annars aldrig hade fått ta del av. Inte nog med det, en hemsida kombinerat med ett analysverktyg (t.ex. kostnadsfria Google Analytics) ger dig ännu mer ovärderlig och unik information. Vilka av dina produkter eller tjänster genererar mest intresse bland potentiella kunder? Vilka erbjudanden är mest lönsamma? Vad söker dina kunder på inom din bransch och varför väljer de just dig som leverantör?
Den viktigaste kunskapskällan till att utveckla ditt företag är såklart dina kunder. Många företagare är duktiga på att samtala med sina kunder och lyssna in deras behov. Problemet är att kunder inte alltid säger ärligt vad de tycker och tänker, speciellt inte inom servicenäringen. Gå tillbaka till dig själv: Hur ofta kallar du in servitören för att skicka tillbaka mat som inte smakar gott, ringer upp VVS-installatören om att kaklingen i badrummet inte blev klockren, eller påpekar för frisören under klippningen att det inte känns bra?

 Lästips: 7 sätt att öka försäljningen i din nätbutik

4. Gratisalternativ till hemsida är ofta dumsnålt

Ryktesspridning om företagare - VismaMånga egenföretagare tycker det känns dyrt och krångligt med en webbplats. De brukar i stället satsa på en gratis Faceboooksida eller blogg för att marknadsföra sitt företag. Tyvärr överskattar många företagare nyttan och effekten av att endast förlita sig på Facebook eller blogg. Medan Facebook fortfarande är en jätteviktig kanal för dig att synas på, känner de flesta inte till hur få av dina följare som faktiskt tar del av dina publicerade inlägg.

2012 begränsade Facebook räckvidden för publicerade inlägg till följare av Facebooksidor till cirka 16 procent. En studie av PR-byrån Ogilvy & Mather från 2014 visar att räckvidden då hade minskat ytterligare till mellan sex och två procent. Visst finns det många bra fördelar med din kostnadsfria Facebooksida, som recensionsmöjlighet, bildalbum, nyhetsblogg etc., men utan en kompletterande hemsida förlitar du dig helt på att annonsföretaget Facebook ska fortsätta sprida ditt budskap gratis. Tyvärr är det naivt önsketänkande.

Ett kanske ännu större problem är att synligheten för Facebooksidor i sökmotorer sällan är optimal. Det lämnar återigen fältet öppet för konkurrenter att använda en effektiv hemsida för att utkonkurrera dig på ditt varumärke. På samma sätt är en blogg såklart jättebra för att regelbundet engagera din målgrupp och ta del av deras kommentarer. Men för att locka och omvandla en sådan bloggpublik till affärer krävs oftast en tillhörande hemsida, där sökmotorer och besökare kan kontakta dig, se dina öppettider och utforska dina produkter eller tjänster. Utan hemsida riskerar din blogg förbli en mysig dagbok utan affärsanknytning.

5. Hemsidan hjälper dig stjäla konkurrentens kunder

Det finns väl få saker som känns bättre för en företagare än att lyckas vinna över en kund från en konkurrent. Men det är inte alltid lätt att komma i direkt kontakt med personer som aldrig handlat av dig och som till exempel inte har någon orsak att besöka din butik. Varför då skapa en hemsida? Jo, med hjälp av en webbsajt som beskriver varför just du är unik på marknaden kan du äntligen nå ut till dina konkurrenters kunder och locka över dem.

Endast 10% av svenska smartphone-användare tänker på en specifik produkt eller ett visst varumärke innan de börjar webbsöka på mobilen. Källa: Ipsos, "Moments that matter", Juni 2015

Alla konsumenter, inklusive dina mest trogna kunder, söker regelbundet i sökmotorer efter hjälp, råd, jämförelser och betyg för att hitta bättre erbjudanden, övertyga sig själva om att du fortfarande håller måttet, eller bara för att lära sig mer om dina produkter och tjänster. Genom att skriva om dessa ämnen öppet och informativt på din hemsida kan du kostnadsfritt och effektivt driva söktrafik för att bibehålla engagemanget hos dina trogna kunder och så tvivel bland dina konkurrenters kunder. Att många kunder i dag gör sådana sökningar i mobilen är en av orsakerna till varför en mobil hemsida, som fungerar både på bärbar dator, surfplatta och smartphone, är så viktigt.

 Lästips: Maxa din närvaro på nätet! Här är allt om att sälja och synas på nätet.

6. Dela med dig av dina passioner

Det finns många orsaker till varför man väljer att starta eget, men en vanlig anledning är att man vill kunna leva på sin passion eller sitt intresse. Företagare som brinner för sin verksamhet har större chans att engagera, locka och övertyga andra människor till att bli kunder. Med en hemsida kan du få uttryck för din passion i text, bild och video, fritt för alla att ta del av. Med sökmotorer kan innehållet få gratis spridning och leda till oanade affärsmöjligheter.

1 av 8 svenskar har upptäckt nya produkter eller varumärken genom att titta på video online. Källa: Ipsos, "Moments that matter", Juni 2015

 Tipsguide: Sälj mer med video på webben

Att engagerande berätta om varför din verksamhet finns till och upplysa dina kunder om mervärden och tips kring det du säljer, har blivit det mest effektiva och hållbara sättet att marknadsföra sitt företag på. Vi är alla reklamtrötta. I stället för att bara prata produkt och pris i din kundkommunikation kan du tala om det som verkligen är orsaken till varför man handlar hos dig: din passion, din unika kunskap, din servicenivå, din lokalkännedom, eller kanske ditt välförtjänt goda rykte på webben. Du är företagare för att du brinner för något - våga vara stolt och visa upp det för världen!

7. Den fysiska och digitala världen är snart en och samma

Detaljhandel och e-handel - VismaVid det här laget har du säkert lagt märke till alla människor som jagar monster, så kallade Pokémons, med hjälp av sina smartphones. Fundera över hur ofta du själv tar upp din mobil för att hitta en vägbeskrivning eller snabbt läsa nyheter. Oavsett vad vi tycker om det så håller den digitala världen på att smälta in i den fysiska världen, och detta gäller såklart i högsta grad också hur vi handlar varor och tjänster.

 Lästips: Bli vinnare på e-handel med snygg webbutik

Många företagare gör misstaget att se en hemsida eller nätbutik som en motsats till eller ersättning för sin lokala butik eller sitt kontor. I verkligheten vill kunder i dag friktionsfritt kunna hoppa mellan din hemsida och din fysiska butik när de undersöker erbjudanden och genomför ett köp.

Du som saknar nätbutik eller hemsida riskerar snabbt bli irrelevant i en värld där alla tar för givet att ditt företag finns tillgängligt både i den digitala och fysiska världen. De mest konkurrenskraftiga företagen just nu har redan insett att den viktigaste investeringen inför framtiden, är att sammanföra sin lokala, fysiska närvaro med en kompletterande digital närvaro och paketera det under sitt varumärke.

 

3,2/5 - 26 röster
Visma eEkonomi

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Just nu kan du köpa Visma eEkonomi med deklaration till rabatterat pris.

Läs mer