Fyra av tio småföretag har ingen hemsida, trots att så gott som alla internetanvändare skaffar sin information genom att söka på nätet. Kanske har du en sida på Facebook eller Instagram och tycker att "det räcker"? Då är det läge att fundera en gång till. Här är fem mer eller mindre självklara skäl till varför du bör satsa på en sajt till företaget.
Försäljning och marknadsföring > Hemsida till företag
Fyra av tio småföretagare har ingen hemsida
Fyra av tio småföretag har ingen hemsida, visar en undersökning från Visma – trots att så gott som alla internetanvändare skaffar sin information genom att söka på nätet.
Det finns flera skäl till att småföretagare avstår från att skaffa en hemsida: 62 procent tror inte att det skulle öka försäljningen. Lika många svarar att de inte tror att det skulle generera nya kunder. Samtidigt googlar praktiskt taget alla som använder internet, 96 procent, för att hitta information på nätet. Detta enligt Svenskarna och Internet 2019, Internetstiftelsens årliga studie av svenska folkets internetvanor. Sex av tio internetanvändare söker information på nätet – varje dag.
Kanske är ovanstående fakta nog för att övertyga dig om varför du ska skaffa en företagshemsida? Om inte; här kommer 5 starka anledningar till varför man som småföretagare bör finnas på internet.
Erbjudande: E-handel med bokföring Sälj på nätet dygnet runt. Bokföring och fakturering ingår. Nätbutiken har direktkoppling till bokföringen. |
Nya affärsmöjligheter – din hemsida blir en extra säljare
Du kan se din hemsida som en extra säljare och talesperson för ditt företag. Det bästa är att den aldrig sover, aldrig tar lunchrast eller semester. Du har möjlighet att sälja och synas 24/7.
Det finns väl få saker som känns bättre för en företagare än att lyckas skaffa nya kunder (och allra helst från konkurrenter). Men det är ökänt svårt att nå ut till personer som aldrig handlat av dig tidigare, besökt din butik eller ditt kontor eller ens hört att ditt företag existerar.
Med hjälp av en webbsajt som beskriver varför ditt företag finns, vad det gör, vad som gör det unikt på marknaden så skapar du grundförutsättningarna för att nå ut till den absoluta merparten av dina potentiella kunder. Utan hemsida så förlitar du dig mest på ryktesvägen och tillfälligheter när det kommer till att skaffa nya kunder.
Lästips:7 sätt att öka försäljningen i din nätbutik
En hemsida till företaget öppnar också upp nya marknader. Genom ganska små ingrepp kan du förvandla din sajt från den extra säljaren på din lokala marknad till en internationell säljare.
Alla konsumenter, inklusive dina mest trogna kunder, googlar regelbundet efter hjälp, råd, jämförelser och betyg för att hitta det bästa erbjudandet. Faktum är att 60 procent av internetanvändarna googlar varje dag (Svenskarna och Internet 2019).
Det är ett tecken på att dagens kunder, mer än någonsin tidigare, vill försäkra sig om att de gör en bra affär innan de slår till. Genom en hemsida kan du kostnadsfritt och effektivt bemöta denna efterfrågan för att bibehålla engagemanget hos dina trogna kunder, hitta nya kunder – och så tvivel bland dina konkurrenters kunder.
Tänk på att många kunder i dag gör ovanstående googlingar i mobilen. Därför är det viktigt att du satsar på en så kallad responsiv hemsida, som fungerar både på bärbar dator, surfplatta och smartphone.
Marknadsföring – sprid ditt "why" online
En förutsättning för att skapa den där eftertraktade efterfrågan kring det du erbjuder stavas marknadsföring, och den första uppgiften är att ta reda på varför ditt företag existerar.
Det finns många orsaker till varför man väljer att starta eget, men en vanlig anledning är att man vill kunna leva på sin passion eller sitt intresse. Företagare som brinner för, och delar med sig av, sin verksamhet har större chans att engagera, locka och övertyga andra människor till att bli kunder.
Om du skaffar en hemsida till ditt företag kan du få uttryck för din passion, ditt “why”, i text, bild och video, fritt för alla att ta del av. Med sökmotorer kan innehållet dessutom få gratis spridning och leda till oanade affärsmöjligheter.
Att engagerande berätta om varför din verksamhet finns till och upplysa dina kunder om mervärden och tips kring det du säljer, har blivit det mest effektiva och hållbara sättet att marknadsföra sitt företag på. Vi är alla reklamtrötta. I stället för att bara prata produkt och pris i din kundkommunikation kan du tala om det som verkligen är orsaken till varför man handlar hos dig: din passion, din unika kunskap, din servicenivå, din lokalkännedom, eller kanske ditt välförtjänt goda rykte på webben. Du är företagare för att du brinner för något - våga vara stolt och visa upp det för världen!
Läs också: Marknadsföring – tips för företag (komplett guide)
Även fast en hemsida är själva navet i dagens marknadsföring, tycker många egenföretagare tycker det känns dyrt och krångligt med en webbplats. De brukar istället satsa på en gratis Facebook eller Instagram-sida för att marknadsföra sitt företag. Tyvärr överskattar många företagare nyttan och effekten av att endast förlita sig på sociala medier. Medan dessa fortfarande är jätteviktiga kompletterande kanaler för dig att synas på, känner de flesta inte till hur få av dina följare som faktiskt tar del av dina publicerade inlägg.
Redan 2012 begränsade Facebook räckvidden för publicerade inlägg till följare av Facebooksidor till cirka 16 procent. En studie av PR-byrån Ogilvy & Mather från 2014 visar att räckvidden då hade minskat ytterligare till mellan sex och två procent. 2016 gick Facebooks utvecklingsdirektör Lars Backstrom ut och sa att ägare till Facebook- och Instagram-sidor kunde räkna med ytterligare en dipp i organisk synlighet – ner till under 2 procent i vissa fall.
Visst finns det många bra fördelar med din kostnadsfria sociala medie-sida, som recensionsmöjlighet, bildalbum, nyhetsblogg etc, men utan en kompletterande hemsida förlitar du dig helt på att annonsföretaget Facebook ska fortsätta sprida ditt budskap gratis. Tyvärr är det naivt önsketänkande – idag 2020 är betald annonsering nästan en förutsättning för synas på Facebook och Instagram. Ett kanske ännu större problem är att dessa sidor inte är optimerade för Google. Det lämnar återigen fältet öppet för konkurrenter att använda en effektiv hemsida för att utkonkurrera dig på ditt varumärke.
När du har en hemsida på plats har du möjlighet att på riktigt satsa på marknadsföring – både köpt och organiskt. Den lägst hängande frukten för många småföretagare är kanske SEO/sökmotoroptimering. Det enda du betalar är med din tid. En väloptimerad webbplats och genomtänkt sökanalys kan generera ett stadigt flöde av besökare utan att du behöver göra (eller betala) särskilt mycket. Du kan också annonsera på Google Ads – kanske är ett av de mest slipade verktygen i marknadsföringslådan.
Relaterad läsning: SEO för företag – tips på hur du kan boosta din hemsida eller webbshop!
Kundrelationer - underskatta inte det digitala kundmötet
Om du har en hemsida till företaget, kan du erbjuda dina kunder ett forum där de anonymt kan tycka till och ge dig viktig feedback – synpunkter du kanske annars aldrig hade fått ta del av. Inte nog med det, en hemsida kombinerat med ett analysverktyg (t.ex. kostnadsfria Google Analytics) ger dig ännu mer ovärderlig och unik information. Vilka av dina produkter eller tjänster genererar mest intresse bland potentiella kunder? Vilka erbjudanden är mest lönsamma? Vad söker dina kunder på inom din bransch och varför väljer de just dig som leverantör?
Den viktigaste kunskapskällan till att utveckla ditt företag är såklart dina kunder. Många företagare är duktiga på att samtala med sina kunder och lyssna in deras behov. Problemet är att kunder inte alltid säger ärligt vad de tycker och tänker, speciellt inte inom servicenäringen. Gå tillbaka till dig själv: Hur ofta kallar du in servitören för att skicka tillbaka mat som inte smakar gott, ringer upp VVS-installatören om att kaklingen i badrummet inte blev klockren, eller påpekar för frisören under klippningen att det inte känns bra?
Starta eget företag steg för steg - den kompletta guiden
Varumärke – det är dags att äga ditt företag online
När googlade du ditt varumärke senast - och hur många av sökresultaten ledde till ditt företag? Visste du att det är fullt tillåtet för dina konkurrenter att köpa sökannonser i Google på ditt varumärke? Saknar du då en riktig hemsida kan din konkurrent med hjälp av sökmotoroptimering och smart innehållsmarknadsföring stjäla din trafik och försäljning, och samtidigt ge intrycket av att ditt varumärke inte riktigt existerar. Utan en hemsida till företaget riskerar du lämna flera sökresultat öppna för dina konkurrenter att berätta om varför de utgör ett bättre alternativ.
Men inte bara konkurrenter, utan även dina återförsäljare och samarbetspartners kan effektivt utmanövrera dig med marknadsföring på webben. Exempelvis ett stadshotell som saknar hemsida kan få se återförsäljare som hotels.com, booking.com och trivago.se ta över sökannonser och flera sökresultat på stadshotellets eget företagsnamn. Hotellet hamnar då i beroendeställning till sina återförsäljare på ett sätt som kan bli mycket kostsamt. Ett modernt råd till nya företagare skulle faktiskt kunna vara att registrera och skydda ett domännamn innan företagsregistrering ens kommer på fråga.
Idag kan du kallt utgå ifrån att ditt varumärke diskuteras, recenseras, betygsätts och ifrågasätts på nätet, oavsett vad du tycker om det. Ofta sker det helt öppet och sökbart via sajter som Facebook, Eniro, Google, Prisjakt, Familjeliv och andra sociala plattformar. Genom att inte ha en egen hemsida där du styr informationen om ditt företag, har du i princip överlåtit den makten till stora annonsföretag som ofta inte ens har en tillgänglig supportavdelning.
Det innebär att du får leva med att gamla telefonnummer, falska rykten, felaktiga öppettider etc. florerar på Google och förvirrar dina potentiella kunder. Med en egen hemsida kan du återupprätta din trovärdighet som företagare, inte bara genom att alltid garantera korrekt företagsinformation.
Nu kan du också flytta viktiga diskussioner, jämförelser och allmän feedback kring din verksamhet, från annonsföretagen tillbaka till din hemdomän som du själv styr över. Där kan du fritt bemöta och lära dig av kundernas synpunkter för att förädla ditt nätrykte. I de fall du ändå tvingas debattera på Eniro eller Facebook så kan du alltid hänvisa tillbaka till din hemsida som trovärdig källa. Den vinsten är för stor för att gå miste om i dag.
Idag är det till och med så att avsaknaden av en webbplats kan så tvivel hos dina potentiella kunder – vi vågar säga att det har blivit lite av en hygienfaktor. Och inte nog med det; kunder förväntar sig minst samma kvalitet på ett företags webbplats som på andra delar av företaget! Därför är det viktigt att du inte bara hastar upp en ogenomtänkt hemsida, utan lägger lite tid och kärlek så att din webbplats representerar ditt företag och ditt varumärke på bästa sätt.
Läs också: Domännamn – söka, välja & köpa domän (komplett guide)
Framtidssäkring – den fysiska och digitala världen är snart en och samma
Du minns kanske alla människor som jagade monster, så kallade Pokémons, med hjälp av sina smartphones för ett tag sedan. Fundera över hur ofta du själv tar upp din mobil för att hitta en vägbeskrivning eller snabbt läsa nyheter. Oavsett vad vi tycker om det så håller den digitala världen på att smälta in i den fysiska världen, och detta gäller såklart i högsta grad också hur vi handlar varor och tjänster.
Många företagare gör misstaget att se en hemsida eller nätbutik som en motsats till eller ersättning för sin lokala butik eller sitt kontor. Men i själva verket förväntar sig dagens kunder att de friktionsfritt ska kunna hoppa mellan din hemsida och din fysiska butik när de undersöker erbjudanden och genomför ett köp.
Du som saknar nätbutik eller hemsida riskerar snabbt bli irrelevant (för att inte säga oseriös) i en värld där alla tar för givet att ditt företag finns tillgängligt både i den digitala och fysiska världen. De mest konkurrenskraftiga företagen just nu har redan insett att den viktigaste investeringen inför framtiden, är att sammanföra sin lokala, fysiska närvaro med en kompletterande digital närvaro och paketera det under sitt varumärke.