Jobba på bästa sätt med dina kunduppdrag

För att få ett effektivare arbetsflöde kan du dela arbetsuppgifter med din kund, exempelvis att kunden sköter faktureringen och du resten.

Aktivera samarbete


Så här kan dina kunduppdrag se ut:

  • Kunden skickar alla sina kundfakturor digitalt.

  • Du kontroller och konterar fakturorna automatiskt.

  • Kundens medarbetare fotar sina kvitton och leverantörsfakturor med mobilen i Visma Scanner.

  • Du får in bilder direkt i ditt bokföringsprogrammet, och kan enkelt koppla bokföringsunderlaget.

  • Din kund ger fullmakt till sitt bankkonto

  • Du hämtar automatiskt ut bankkontoutdraget i ditt bokföringsprogram.

  • Du kvalitetssäkrar bokföringen månadsvis för att se eventuella avvikelser genom att aktivera Visma Periodavslut för din kund.

  • Nu kan du ägna tiden åt rådgivning. Gå in i Visma Ekonomiöversikt där du och din kund tydligt får en överblick hur företaget går.

  • Du skickar in årsredovisningen digitalt.

Som redovisningsbyrå sitter du alltid i vår största variant, Visma eEkonomi Pro. Du och din kund arbetar parallellt i samma program med samma data, men kunden ser endast de funktioner ni kommit överens om. Det är då dina uppdrag automatiseras och du får:

  • Alltid uppdaterad kundreskontra
  • Löpande underlag från leverantörsfakturor
  • Bokföring i realtid
  • Kunden scannar kvitton i appen som läses in direkt i programmet

Elisabeth Christine Catherine

"Jag älskar att se mina kunders stolthet när de driver framgångsrika företag och klarar bokföringen själva. Vi står alltid bakom dem och fångar upp."

Elisabeth Svensson, Ekonomibyrån i Halmstad

Gratis guide

Gör som Petra och effektivisera dina arbetsflöden. Här ger vi alla tips och trix, om allt från checklistor inför kundmöte till hur bankkopplingen fungerar.

Ladda ner gratis guide

Kundens variant & pris

Välj variant som bäst passar din kund. Du och din kund arbetar parallellt i samma program, men kunden ser endast de funktioner ni kommit överens om.

Som redovisningsbyrå sitter du alltid i vår största variant, Visma eEkonomi Pro

IngårGratis

Visma eEkonomi Start

Kunden lämnar allt till dig


Din kund är inte inne i programmet, bara du som redovisningsbyrå har tillgång till all funktionalitet.

+99 kr/mån
och kund

Visma eEkonomi Fakturering

Kunden vill fakturera själv


Din kund har tillgång till följande:

  • Fakturering
  • Digital fakturering
  • Påminnelsehantering
  • Stöd för Rot & Rut
  • Massfakturering
  • Full programsupport
+189 kr/mån
och kund

Visma eEkonomi Smart

Kunden gör en större del själv


Din kund har tillgång till följande:

  • Allt från Visma eEkonomi Fakturering
  • Bokföring
  • Leverantörsfakturor
  • Koppling till banken
  • Automatisk bokföringshjälp
  • Ladda upp kvitton från mobilen
  • Anläggningstillgångar
  • Projekt- & resultatenheter
  • Lönebesked
  • Mobilappar & tillval
  • Språk- & valutahantering
  • Full programsupport
Aktivera samarbete

Aktivera samarbete utan kostnad

Kom igång i ditt program:

Via Visma Advisor Via Visma Byråstöd


Jobbar du i Visma Administration? Så här kan du och din kund samarbeta

Vanliga frågor

Hur aktiverar jag som redovisningskonsult ett samarbete?

När du som redovisningskonsult har aktiverat tjänsten via Visma Advisor eller Visma Byråstöd får din kund ett mejl om att du vill samarbeta i Vismas tjänster. För att kunden sedan ska kunna komma in i tjänsten behöver den först logga in på vismaspcs.se. På sidan Mina tjänster kommer en notis finnas på startsidan med en utfälld ruta, och via den kan kunden hantera inbjudningen genom att Godkänna eller Avböja samarbetet. Du kommer sedan få ett mejl som bekräftar att kunden godkänt samarbetet.

Se filmen Bjud in till samarbete i Visma Advisor

Kan jag starta ett samarbete med en kund som redan har ett samarbete med en annan redovisningsbyrå?

Nej, din kund kan inte ha ett samarbete med mer än en redovisningsbyrå. Din kund måste därför först avsluta sitt samarbete med sin nuvarande redovisningsbyrå innan du kan bjuda in till ett samarbete.

Hur ändrar jag avtalsperiod och fakturamottagare på ett samarbete?

Logga in på Mina tjänster och välj Samarbeten i menyn uppe i högra hörnet. Klicka på Ändra inställningar för den aktuella tjänsten via pennikonen. Välj om du vill ändra avtalsperiod, byta fakturamottagare, komma till tjänstens kom igång-dokument eller avsluta samarbetet.

Hur ändrar jag min kunds variant av Visma eEkonomi?

Logga in på Mina tjänster och klicka på fliken Samarbeten i menyn under ditt företagsnamn, här får du upp listan över Aktiva samarbeten och kan via penn-symbolen redigera ett samarbete för att ändra en kunds variant av Visma eEkonomi.

Vad gör jag om min kund inte har bekräftat samarbetet?

När du har aktiverat ett samarbete via Visma Advisor eller Visma Byråstöd skickas ett mejl till din kund som bekräftar det. Din kund behöver sedan logga in på Mina tjänster där den får en notis och godkänner samarbetet.

Vad gör jag om en medarbetare inte kommer åt samarbetet för en kund?

Om du arbetar i Visma Advisor och en medarbetare inte kommer åt en tjänst på en kund kan du ordna detta genom att gå in på Kunder i programmet. Välj kund och öppna sedan fliken Uppdrag. Kontrollera att den som ska vara uppdragsansvarig och att de medarbetare som deltar i uppdraget är inlagt och avsluta sedan med att klicka på Spara.

Om du är osäker på vilket uppdrag som är kopplad till ett samarbete kan du som har full behörighet se detta under Underhåll - Kund - Samarbeten. Markera rutan Visa även kopplade och klicka sedan på penn-symbolen för att se vilket uppdrag som en tjänst är kopplad till.

Hur avslutar jag ett samarbete?

Både du och din kund kan när som helst välja att avsluta ett samarbete i en tjänst. Övriga samarbeten påverkas inte. Gå till Mina tjänster, välj Samarbeten i menyn uppe i högra hörnet. Klicka på pennikonen till höger om den tjänst du vill avsluta samarbetet för och välj Avsluta samarbete. Välj även vad som ska hända efter avslutat samarbete, du kan välja olika alternativ beroende på tjänst. Bekräfta till sist genom att välja Avsluta samarbetet.

Läs mer i hjälpavsnitten: Avsluta samarbete i Visma Advisor och Avsluta samarbete i Visma Byråstöd

Om du får ett felmeddelande som informerar om att huvudkontakt saknas för kundnumret när du försöker avsluta ett samarbete, löser du detta genom att ställa in en ny Huvudkontakt. Gå till Mina tjänster, ändra till kundens företag och välj Användare. Ändra en användares roll genom att välja pennsymbolen och därefter välja Administratör. Slutligen, välj denna användare som Huvudkontakt. Skulle din kund inte finnas med i listan över användare, måste du först skapa en ny användare.


Fick du inte svar på din fråga? Ställ den i forumet

Vi hjälper dig hitta den bästa lösningen

Har du funderingar vad Visma Spcs kan göra för din redovisningsbyrå? Ring en av våra byråexperter på 0470-70 61 60 eller boka in 30 minuters gratis rådgivning så hjälper vi dig!

Boka gratis rådgivning

Gratis rådgivning för samarbete i Visma eEkonomi