Starta aktiebolag? Checklista för att starta eget aktiebolag

Drömmer du om att starta aktiebolag? Då har du kommit rätt. Här är en checklista på hur du startar eget aktiebolag – steg för steg.

Hur lång tid tar det att starta aktiebolag?

Det tar egentligen inte så lång tid att starta företaget, om man räknar att starta företag som synonymt med att registrera det. Sedan är det en annan sak att komma igång med själv företagandet. 

Om du startar ett aktiebolag från grunden behöver du först skicka in en anmälan om att registrera aktiebolaget. Sedan ansöker du om att företaget ska bli godkänt för F-skatt. Detta kan du göra på verksamt.se och själva registreringen är gratis.

Registreringen kräver att du skriftligen beslutar att starta aktiebolaget i ett dokument som kallas stiftelseurkunden. När du har registrerat företaget är namnet skyddat i hela landet. Den genomsnittliga handläggningstiden hos Bolagsverket för att registrera ett aktiebolag är, när detta skrivs, 7 arbetsdagar.

 Starta eget företag - Här har vi samlat allt du behöver veta

Aktiebolagets insats och kostnader

När du startar ett aktiebolag behöver du ett kapital på 50 000 kronor. Men glöm det här med att du ska ha rena pengar i kronor och ören i kapital.

Kan du starta aktiebolag utan pengar?

Om du ska starta ett aktiebolag utan pengar finns det andra krav, så klart. Saknas pengarna så är det sakerna som räknas, så kallad apportegendom. Värdet måste uppgå till minst 50.000 kronor. Men det är inte vad som helst som du kan räkna dit, allt ska kunna tänkas vara användbart i verksamheten. Exempel på apportegendom kan vara en lastbil till ett åkeri, en servis till en restaurang eller verktyg och maskiner för tillverkning. Om du lägger in saker i ditt företag ska du ha ett apportintyg från en revisor.

I apportintyget behöver det finnas:

1. En beskrivning av apportegendomen och på vilket sätt den kan vara till nytta för verksamheten.

2. Ett värderingsintyg eller motsvarande som styrker att värdet överstiger aktiekapitalet.

3. Ett dokument som visar att den som stiftar bolaget innehar och står som ägare till egendomen.

Låna pengar till att starta aktiebolag

Om du inte har egna pengar till din företagsstart men har en bra affärsidé ska du blicka åt ett annat håll. Det finns andra vägar att gå, så håll fast vid din idé. Det vi pratar om här är två typer av starta eget-lån samt banklån och ALMI-lån.

Det är vanligt att banken ställer krav på säkerhet för att låna ut pengar till att starta företag. Sådana säkerheter kan vara din bostad eller att du går i personlig borgen för lånet.

Almi-lån är ett statlig lån som finns för att främja företagande. Eftersom tanken är att Almi-lån ska komplettera bankerna är räntan oftast högre än för ett banklån.

 Lästips: Starta eget-lån - så gör du!

Går det att starta aktiebolag med betalningsanmärkning?

Ja, självklart! Du är inte ute ur leken än. Du kan starta aktiebolag med betalningsanmärkning. De krav som finns på stiftare av ett aktiebolag är att personen måste vara myndig, ej ha förvaltare, inte vara försatt i personlig konkurs eller vara belagd med näringsförbud. Skulder eller betalningsanmärkning är i sig inget hinder.

Starta aktiebolag ensam, går det?

Det går bra att starta ett aktiebolag ensam eller tillsammans med andra, det bestämmer du själv tillsammans med eventuella medgrundare av företaget. Det är viktigt att du tänker igenom för- och nackdelar med båda alternativen. Som ensam företagare är det lättare att ta snabba beslut och du har full kontroll över verksamheten. Å andra sidan innebär kompanjonskap delat ansvar och risktagande och du har någon att bolla idéer och tankar med. Här kan du läsa mer om vad du kan tänka på som ensam företagare eller om du ska driva tillsammans med en kompanjon:

 Starta företag tillsammans eller själv?

Fördelar med aktiebolag som bolagsform

Ett aktiebolag är en juridisk person vilket innebär att bolaget kan ingå avtal och det är också aktiebolaget själv som ansvarar för sina skulder och inte du som ägare (förutom eventuella personliga borgensåtaganden kopplat till företaget).

Om du har inkomster över brytpunkten (504 400 kr för 2019) för statlig skatt är det fördelaktigt att ta en lågbeskattad utdelning från aktiebolaget som ett komplement till den lönen du tar ut. I en enskild firma beskattas all vinst (förutom ett schablonavdrag) med inkomstskatt och egenavgifter.

Som anställd i ditt eget aktiebolag får du också göra avdrag för personalförmåner till dig själv som till exempel friskvårdsbidrag.

Så startar du ditt nya AB - steg för steg!

Nu har du fått svar på de vanligaste frågorna om att starta aktiebolag. Då är det dags att komma igång! Så här startar du ditt aktiebolag steg för steg: 

1. Säkerställ att du har ett aktiekapital på 50 000 kronor samt att du kan finansiera dina levnadskostnader under din företagsstart.

2. Bestäm vad ditt aktiebolag ska heta. 

3. Registrera ditt aktiebolag på verksamt.se

4. Anmäl ditt företagsnamn till Bolagsverket, också via verksamt.se Här måste du samtidigt betala en registreringsavgift som när detta skrivs är 1900 kronor (om du registrerar på pappersblankett är kostnaden 2200 kronor). Det är bra om du har i alla fall tre namnförslag om ditt förstaval inte godkänns.

5. Ansök om F-skatt för företaget via Skatteverkets tjänst hos verksamt.se. 

6. Registrera företaget för moms om du behöver det.

7. Om du ska anställa behöver du anmäla dig som arbetsgivare. Även detta gör du på verksamt.se

8. Behöver ditt företag tillstånd

9. Ska du starta aktiebolag tillsammans med andra är det viktigt att ni skriver ett så kallat kompanjonsavtal som till exempel reglerar hur delägarnas andelar ska värderas och vad som ska hända om någon av delägarna vill hoppa av.

10. Se över vilka försäkringar du behöver, både för ditt företag och för dig själv.

11. Skaffa ett bokföringsprogram. Så fort du har startat ditt företag är du skyldig att redovisa dina inkomster och utgifter i en bokföring. Du kan välja att göra det själv eller anlita en redovisningsbyrå men oavsett vilket du väljer är det du som företagare som är ansvarig för att din bokföring sköts korrekt.

Visma eEkonomi - Bokföring och fakturering för dig som är småföretagare

Bokföring på autopilot - Genom kopplingen till din bank läser vårt program in alla bankhändelser som bokförs automatiskt. När du lägger in en ny leverantör föreslår programmet det konto som är anpassat för just din bransch.

Visma eEkonomi


Ett annat sätt att starta aktiebolag är att köpa ett redan registrerat aktiebolag utan verksamhet, ett så kallat lagerbolag. Då är arbetet med att bilda och registrera företaget redan gjort. Det måste dock ändå göras en del ändringar i aktiebolaget du köper. Vanligtvis hjälper företaget som sålt lagerbolaget till med detta.

Du måste noga kontrollera att det inte har pågått någon verksamhet i lagerbolaget eftersom eventuella skulder följer med till dig som ny ägare. Undersök också företagets räkenskapsår.

Fördelen med att köpa ett lagerbolag är att det går snabbare än att registrera ett helt nytt men å andra sidan får du en kostnad för själva lagerbolaget utöver aktiekapitalet. Den extra kostnaden brukar ligga runt 2000-3000 kronor.

 Lagerbolag - aktiebolag på burk

Du vet väl att Visma Spcs finns med dig som företagare i med- och motgång? Här hittar du allt vårt innehåll som rör ditt företagande.

Lycka till med ditt nya aktiebolag!

4,6/5 - 28 röster

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi