Drömmer du om att starta aktiebolag och bli din egen chef? Perfekt, då har du kommit till helt rätt ställe! Men hur lång tid tar det att starta företag, och vad behöver du tänka på när du ska starta ett aktiebolag? Här serverar vi dig en checklista på hur du startar AB – steg för steg. Vi tar en sak i taget. Redo? Nu kör vi!
Entreprenörskap > Starta aktiebolag
Hur lång tid tar det att starta aktiebolag?
Det tar egentligen inte särskilt lång tid att starta företag, om man räknar att starta ett AB som synonymt med att registrera det. Sedan är det en annan sak att komma igång med själva företagandet.
Den genomsnittliga handläggningstiden hos Bolagsverket för att registrera ett aktiebolag brukar ligga på 1-2 veckor. Mer information om exakta handläggningstider hittar du på Bolagsverkets webbplats. Det är också möjligt att följa sitt ärende via verksamt.se.
Om du väljer att starta aktiebolag från grunden, behöver du först skicka in en anmälan om att registrera aktiebolaget. Sedan behöver du också ansöka om F-skatt. Detta kan du göra på verksamt.se och själva registreringen är gratis.
Registreringen kräver att du skriftligen beslutar att starta aktiebolag i ett dokument som kallas stiftelseurkunden. När du har registrerat företaget är namnet skyddat i hela landet.
Registrera AB – vilken information behövs?
När du anmäler ditt kommande aktiebolag för registrering, är den här punktlistan exempel på vilken information du behöver ha med:
- Förslag på företagsnamn
- Beskrivning av din verksamhet
- Medlemmar i styrelsen
- Vem som ska vara revisor, (om ni ska ha en)
- Vem som är verklig huvudman (om det finns en sådan)
- Hur många aktier varje aktieägare ska ha
- Priset på aktierna
- Vilken räkenskapsperiod som valts
- Vem som är aktieägare i aktiebolaget
- Adress
- Telefonnummer och e-post
- Bankintyg som påvisar att aktiekapitalet är betalat.
- Som du ser innehåller listan allt ifrån verklig huvudman till f skatt och räkenskapsperiod. Vill du veta mer om exakt vilken information du behöver när du ska registrera aktiebolag, är vår rekommendation att läsa mer på Verksamt.se.
Snabbaste sättet att starta aktiebolag
Om du är sugen på starta ett aktiebolag och vill komma igång snabbt, är det också möjligt att köpa ett redan registrerat aktiebolag utan verksamhet, ett så kallat lagerbolag. Då är arbetet med att bilda och registrera företaget redan gjort.
Det måste dock ändå göras en del ändringar i det aktiebolag du köper. Vanligtvis hjälper företaget som sålt lagerbolaget till med detta.
Du måste noga kontrollera att det inte har pågått någon verksamhet i lagerbolaget eftersom eventuella skulder följer med till dig som ny ägare. Undersök också företagets räkenskapsår.
Fördelen med att köpa ett lagerbolag istället för att själv starta ett AB, är att det går snabbare än att registrera ett helt nytt – men å andra sidan får du en kostnad för själva lagerbolaget utöver aktiekapitalet. Den extra kostnaden brukar ligga runt 2000-3000 kronor.
Aktiebolagets insats och kostnader
När du startar ett aktiebolag behöver du ett kapital på 25 000 kronor. Men glöm det här med att du ska ha rena pengar i kronor och ören i kapital. Här berättar vi mer!
Kan du starta AB utan pengar?
Om du ska starta ett aktiebolag utan pengar finns det andra krav, så klart. Saknas pengarna så är det sakerna som räknas, så kallad apportegendom. Värdet måste uppgå till minst 25 000 kronor.
Men det är inte vad som helst som du kan räkna dit, allt ska kunna tänkas vara användbart i verksamheten i ditt kommande aktiebolag.
Exempel på apportegendom kan vara en lastbil till ett åkeri, en servis till en restaurang eller verktyg och maskiner för tillverkning. Om du lägger in saker i ditt företag ska du ha ett apportintyg från en revisor.
I apportintyget behöver det finnas:
1. En beskrivning av apportegendomen och på vilket sätt den kan vara till nytta för verksamheten.
2. Ett värderingsintyg eller motsvarande som styrker att värdet överstiger aktiekapitalet.
3. Ett dokument som visar att den som stiftar aktiebolaget innehar och står som ägare till egendomen.
Tips! Läs vår guide om att starta eget företag
Gratis lagerbolag
Starta nytt AB fort som bara den! Du får ett gratis lagerbolag av oss när du köper vårt bokföringsprogram.
Låna pengar till att starta aktiebolag
Om du inte har egna pengar till din företagsstart men har en riktigt bra affärsidé, så kan du istället blicka åt ett annat håll. Det finns nämligen andra vägar att gå, så håll fast vid din idé!
Det vi pratar om här är två typer av starta eget-lån samt banklån och ALMI-lån.
Det är vanligt att banken ställer krav på säkerhet för att låna ut pengar till att starta företag. Sådana säkerheter kan vara din bostad eller att du går i personlig borgen för lånet.
Almi-lån är ett statlig lån som finns för att främja företagande. Eftersom tanken är att Almi-lån ska komplettera bankerna är räntan oftast högre än för ett banklån.
Vill du veta mer om vilka möjligheter det finns med att låna pengar i samband med att du ska starta och driva företag, kan du läsa mer här:
Lästips: Starta eget-lån - så gör du!
Går det att starta aktiebolag med betalningsanmärkning?
Ja, självklart! Du är inte ute ur leken än. Du kan starta aktiebolag med betalningsanmärkning.
De krav som finns på stiftare av ett aktiebolag är att personen måste vara myndig, ej ha förvaltare, inte vara försatt i personlig konkurs eller vara belagd med näringsförbud.
Skulder eller betalningsanmärkning är i sig inget hinder för dig eller ditt aktiebolag.
Starta aktiebolag ensam, går det?
Det går bra att starta ett aktiebolag ensam eller tillsammans med andra, det bestämmer du själv tillsammans med eventuella medgrundare av företaget. Det är viktigt att du tänker igenom för- och nackdelar med båda alternativen.
Som ensam företagare är det lättare att ta snabba beslut och du har full kontroll över verksamheten. Å andra sidan innebär kompanjonskap delat ansvar och risktagande och du har någon att bolla idéer och tankar med.
Att driva aktiebolag kan – till skillnad från en enskild firma – aldrig bli en one man show fullt ut. För oavsett om du väljer att starta själv eller med andra, behöver du tänka på att ett aktiebolag alltid ska ha en styrelse.
Om styrelsen har färre än tre ledamöter, behövs en styrelsesuppleant. Det är alltid nyttigt att teama upp med någon eller några som sitter på erfarenhet, kunskap och affärsmässiga kontakter.
Här kan du läsa mer om vad du kan tänka på som ensam företagare eller om du ska driva tillsammans med en kompanjon: Starta företag tillsammans eller själv?
Starta företag tillsammans eller själv?
Fördelar med aktiebolag som bolagsform
Ett aktiebolag är en juridisk person vilket innebär att bolaget själv kan ingå avtal. Det är också aktiebolaget själv som ansvarar för sina skulder och inte du som ägare (förutom eventuella personliga borgensåtaganden kopplat till företaget). En enskild firma är till skillnad från aktiebolaget inte en egen juridisk person.
Om du har inkomster över brytpunkten för statlig skatt, är det fördelaktigt att ta en lågbeskattad utdelning från aktiebolaget som ett komplement till den lönen du tar ut.
I en enskild firma beskattas all vinst (förutom ett schablonavdrag) med inkomstskatt och egenavgifter.
Som anställd i ditt egna aktiebolag får du också göra avdrag för personalförmåner till dig själv som till exempel friskvårdsbidrag, något du helt missar när du driver enskild firma.
Det finns många fördelar med att driva aktiebolag istället för enskild firma.
Starta aktiebolag – steg för steg!
Nu har du fått svar på de vanligaste frågorna om att starta ett aktiebolag. Då är det dags att komma igång! Så här startar du ditt aktiebolag steg för steg:
1. Säkerställ att du har ett aktiekapital på 25 000 kronor samt att du kan finansiera dina levnadskostnader under tiden som du startar ett aktiebolag.
2. Bestäm vad ditt aktiebolag ska heta.
3. Registrera ditt aktiebolag på verksamt.se
4. Anmäl ditt företagsnamn hos Bolagsverket, också via verksamt.se. Här måste du samtidigt betala en registreringsavgift som när detta skrivs är 1900 kronor (om du registrerar på pappersblankett är kostnaden 2200 kronor). Det är bra om du har i alla fall tre namnförslag om ditt förstaval inte godkänns.
5. Ansök om f-skatt för företaget. Använd e-tjänsten hos Skatteverket via verksamt.se.
6.Anmäl verklig huvudman hos Bolagsverket.
7. Registrera företaget för moms om du behöver det.
8. Ska du anställa i ditt aktiebolag? Du behöver du anmäla dig som arbetsgivare. Även detta gör du på verksamt.se
9. Behöver ditt företag tillstånd?
10. Ska du starta aktiebolag tillsammans med andra är det viktigt att ni skriver ett så kallat kompanjonsavtal som till exempel reglerar hur delägarnas andelar ska värderas och vad som ska hända om någon av delägarna vill hoppa av.
11. Se över vilka försäkringar du behöver, både för ditt aktiebolag och för dig själv.
12. Skaffa ett bokföringsprogram. Så fort du har startat ditt aktiebolag är du skyldig att redovisa dina inkomster och utgifter i en bokföring. Du kan välja att göra det själv eller anlita en redovisningsbyrå men oavsett vilket du väljer är det du som företagare som är ansvarig för att din bokföring sköts korrekt.
Visma eEkonomi - Bokföring och fakturering för dig som är småföretagare
Bokföring på autopilot - Genom kopplingen till din bank läser vårt program in alla bankhändelser som bokförs automatiskt. När du lägger in en ny leverantör föreslår programmet det konto som är anpassat för just din bransch.
Du vet väl att Visma Spcs finns med dig som företagare i med- och motgång när du ska starta och driva ett aktiebolag eller en enskild firma? Här hittar du exempelvis alla våra artiklar på temat starta eget.
Stort lycka till med ditt nya företag!