Starta aktiebolag – enkel checklista för dig som vill starta AB

Tjej som är på väg att starta aktiebolag.

Tillhör du dem som vill starta aktiebolag (AB) och bli din egen chef? Perfekt, då har du kommit till helt rätt ställe! Men hur lång tid tar det att starta eget företag, och vad behöver du tänka på när du ska starta ett aktiebolag? Här serverar vi dig en starta aktiebolag-checklista med ett steg-för-steg-guide på hur du ska göra. Vi tar en sak i taget. Redo? Nu kör vi!

Entreprenörskap > Starta aktiebolag

Men för dig som fortfarande är osäker på om att aktiebolag är bolagsformen för dig, kommer först tre snabba anledningar till att starta AB istället för exempelvis firma.

3 fördelar med att starta aktiebolag

Juridisk person

En av de största fördelarna med att starta ett aktiebolag istället för exempelvis enskild firma, är att du inte blir personligt ansvarig i lika hög grad. Förklaringen ligger i att aktiebolag räknas som egna juridiska personer.

Ekonomiskt och juridiskt ansvar

Eftersom ditt aktiebolag är en egen juridisk person är det bolaget (och inte du) som kommer att stå på exempelvis lån, egendom och andra kontrakt, och det är aktiebolaget som blir ansvarigt för företagets skulder och företagets ekonomi.

Utdelning

I ditt privata aktiebolag har du också möjlighet att ta ut utdelning istället för att ta ut lön. Detta kan ge dig skattemässiga fördelar, särskilt om du vill kunna starta samtidigt som du har en anställning vid sidan om!

Tips! Läs mer om valet mellan enskild firma eller aktiebolag

Tips! Vi hjälper dig att registrera aktiebolaget!

Vi har gjort det smidigt att starta AB. Hos oss kan du få ett färdigt aktiebolag på köpet när köper vårt bokföringsprogram. Då får du hjälp med allt det juridiska, kontakten med Bolagsverket och allt annat du ska skicka in. Dessutom går det betydligt snabbare att komma igång jämfört med att registrera företaget och skicka in en anmälan själv via e-tjänsten på Bolagsverket.

Starta AB? Vi hjälper dig!

Starta nytt aktiebolag? Vi hjälper dig starta snabbt och enkelt. Exakt två timmar tar det.

Se erbjudande

Att tänka på innan du startar aktiebolag

Innan vi går in på de praktiska stegen för att registrera aktiebolag är det bra att känna till svaren på några av de vanligaste frågorna:

Hur lång tid tar det att starta aktiebolag?

Processens längd beror lite på handläggningstiden hos Bolagsverket och Skatteverket - men den genomsnittliga tiden ligger på 1-2 veckor. Denna kan i värsta fall dock ta flera månader under högsäsong.

Hur mycket kostar det att starta AB?

Du behöver minst 25 000 kronor i aktiekapital samt ett par tusenlappar till för att täcka registreringsavgiften. 

Om du inte har 25 000 i kontanter kan du istället använda apportegendom, det vill säga till exempel en lastbil eller verktyg, som används i verksamheten. Det krävs dock ett apportintyg från en revisor som beskriver tillgångens nytta och värde.

Vad krävs för att starta ett aktiebolag?

Du behöver bland annat:

  • Aktiekapital
  • Förslag på företagsnamn
  • Ett tydligt syfte med och beskrivning av verksamheten
  • Lista på styrelsemedlemmar
  • Eventuella revisorer
  • Verklig huvudman
  • Pris på aktier samt hur många aktier varje aktieägare ska ha
  • Räkenskapsperiod
  • Lista på aktieägare
  • Adress, telefonnummer samt e-post
  • Stiftelseurkund
  • Bankintyg som visar att aktiekapitalet är betalat

Som du ser innehåller listan allt från verklig huvudman till F-skatt och räkenskapsperiod. Vill du veta mer om exakt vilken information du behöver när du ska registrera aktiebolag, är vår rekommendation att läsa mer på Verksamt. Genom att starta bolaget genom oss får du hjälp med det mesta i listan!

Starta aktiebolag – steg för steg!

Nu har vi täckt grunderna med att starta ett aktiebolag. Då är det dags att komma igång! Så här startar du ditt aktiebolag steg för steg: 

1. Säkerställ att du har aktiekapital

Vad kostar det att starta aktiebolag? För att komma igång behöver du ett aktiekapital på minst 25 000 kronor. Detta kapital kan bestå av pengar eller andra tillgångar som bolaget kan använda. Det är också viktigt att ha en plan för hur du ska finansiera dina levnadskostnader under uppstartsfasen.

Tips: Om du inte har egna pengar till din företagsstart men har en riktigt bra affärsidé, så kan du istället blicka åt ett annat håll. Låna pengar till dina företagsdrömmar via ett starta eget-lån eller ett banklån.

2. Bestäm ditt företagsnamn

Välj ett unikt och minnesvärt namn för ditt aktiebolag. Tänk på att namnet inte får vara för likt andra registrerade företagsnamn inom samma industri, och att det ska återspegla din verksamhet. Förbered gärna flera alternativ, då Bolagsverket kan avslå ditt första namnförslag.

3. Registrera ditt aktiebolag på verksamt.se

Gå till verksamt.se och registrera ditt bolag. Detta är den officiella plattformen där du sköter de flesta administrativa åtgärder när du startar ett företag i Sverige.

4. Anmäl företagsnamn hos Bolagsverket

Nästa steg är att registrera ditt företagsnamn hos Bolagsverket. När detta skrivs kostar det 1 900 kronor att registrera digitalt, eller 2 200 kronor om du använder pappersblankett. För att öka chansen att få namnet godkänt är det bra att lämna in minst tre namnförslag i fall ditt förstaval inte blir accepterat.

Tips! Läs vår guide om att starta eget företag

5. Ansök om F-skatt

Ansök om F-skatt via Skatteverkets e-tjänst på verksamt.se. F-skatt är en förutsättning för att driva verksamheten och fakturera kunder som ett företag.

6. Anmäl verklig huvudman hos Bolagsverket

Alla aktiebolag måste anmäla verklig huvudman. Detta är den person som ytterst kontrollerar bolaget, och anmälan sker också via verksamt.se.

7. Registrera företaget för moms

Om du förväntar dig att din verksamhet kommer att omsätta mer än 80 000 kronor om året är du skyldig att registrera bolaget för moms. Detta görs hos Skatteverket, även det via verksamt.se.

8. Anmäl dig som arbetsgivare om du ska anställa

Om du planerar att anställa personal i ditt aktiebolag, måste du anmäla dig som arbetsgivare till Skatteverket. Även detta steg kan utföras på verksamt.se.

9. Kontrollera om du behöver särskilda tillstånd

Beroende på vilken typ av verksamhet du planerar att bedriva kan du behöva särskilda tillstånd, exempelvis serveringstillstånd om du ska driva restaurang eller miljötillstånd om din verksamhet påverkar miljön.

10. Skriv ett kompanjonsavtal om ni är flera delägare

Om du startar aktiebolag tillsammans med andra är det klokt att skriva ett kompanjonsavtal. Detta avtal reglerar hur företaget ska styras, hur delägarna ska värderas och vad som händer om någon delägare vill lämna bolaget.

11. Försäkringar för dig och ditt bolag

Se över vilka försäkringar som behövs för både ditt bolag och dig själv som företagare. Exempel på försäkringar kan vara företagsförsäkring, sjukförsäkring och ansvarsförsäkring.

12. Skaffa ett bokföringsprogram

När du har startat ditt aktiebolag är du skyldig att bokföra alla inkomster och utgifter. Ett bra bokföringsprogram underlättar för dig att hålla koll på ekonomin och att uppfylla alla regler kring årsredovisning och skatterapportering.

Halva priset

Som nystartad företagare får du halva priset på bokföringen första året. Så du kan lägga mer tid på din passion.

Halva priset

Vanliga frågor om att starta aktiebolag

Här kommer några vanliga frågor som många har när de startar ett aktiebolag:

Vad kostar det per år att ha ett aktiebolag?

Förutom engångskostnader för att starta bolaget kan löpande kostnader inkludera bokföringstjänster, försäkringar, eventuella anställdas löner och mer.

Går det att starta aktiebolag med betalningsanmärkning?

Ja, självklart! De krav som finns på stiftare av ett aktiebolag är att personen måste vara myndig, ej ha förvaltare, inte vara försatt i personlig konkurs eller vara belagd med näringsförbud.

Vad krävs för att starta AB?

Bland annat krävs minst 25 000 kronor i aktiekapital, ett registrerat namn, och en registrering hos Bolagsverket och Skatteverket.

När lönar det sig att starta aktiebolag?

Aktiebolag är en lämplig företagsform när du vill ha en juridisk person som bär ansvaret för verksamheten och om du har planer på att växa.

Starta aktiebolag ensam, går det?

Ja, du kan starta ett aktiebolag ensam, men du behöver fortfarande en styrelse och minst en suppleant om styrelsen har färre än tre ledamöter. Fördelen med att vara ensam är snabbare beslutsfattande, medan kompanjonskap erbjuder delat ansvar och någon att bolla idéer med.

Lycka till!

Stort lycka till med ditt nya företag! Du vet väl att Visma Spcs finns med dig som företagare i med- och motgång när du ska starta och driva ett aktiebolag eller en enskild firma?

Här hittar du fler artiklar på temat starta eget:

Starta eget-bidrag – så funkar det

Starta eget-lån - så gör du!

Starta företag tillsammans eller själv?

Halva priset för hela passionen

Nu får du som nystartad halva priset på vårt bokföring- och faktureringsprogram. Så lägg tid på din passion och låt bokföringen puttra på tryggt i bakgrunden.

Halva priset

Halva priset för hela passionen