Franchise – vad är det och hur blir man franchisetagare? Komplett guide till franchising!

Företaget Starbucks för att symbolisera franchising.

McDonalds, Pressbyrån och ICA. Vi är många som direkt tänker på dessa varumärken när vi hör talas om “franchising”. Men vad är det egentligen och hur fungerar det – och hur går jag tillväga för att bli franchisetagare? I den här artikeln tittar vi närmare på en bransch som omsätter miljarder och sysselsätter tiotusentals svenskar – men som trots det har hamnat lite i skymundan.

Entreprenörskap > Franchising

Vad är franchise? Definition av franchising

Rent språkligt kommer det engelska begreppet franchise ursprungligen från latinets franco som betyder rättighet eller privilegium. Franchising går ut på att en företagare betalar en avgift för rättigheterna till att få använda ett varumärke, ett koncept eller en produkt. Franchise omnämns ibland med synonymerna säljrätt, försäljarrätt, koncessionsrätt eller agenturarrende.

Idag är franchising ett vedertaget sätt att driva företag. Faktum är att verksamheten sysselsätter omkring 144 000 svenskar och står för cirka 5,9 % av landets BNP.

Franchisingens historia

Franchising är långt ifrån ett nytt fenomen. I mitten av 1800-talet började Singer tillåta oberoende företagare på den amerikanska landsbygden att marknadsföra, sälja och reparera symaskiner i varumärkets namn.

Några decennier senare, närmare bestämt på 1930-talet, hade även svenska varumärken som Husqvarna och Anticimex anammat ett liknande upplägg. Det var först på 70-talet som franchising blev känt till namnet i och med etableringen av McDonalds och 7 Eleven.

Inom vilka branscher används franchise-konceptet?

“Inom vilka branscher används inte franchise-konceptet?”, skulle vara en enklare fråga att besvara. Franchising används i de flesta branscher, för såväl fysiska produkter som servicetjänster. Det kan handla om det lokala gymmet, familjens favoritrestaurang, klädbutiken runt hörnet, stadens biltvätt eller caféet där du dricker ditt morgonkaffe.

Franchise-företag i Sverige

Idag finns cirka 800 franchisesystem i Sverige som tillsammans omsätter cirka 270 miljarder svenska kronor varje år. Franchiseverksamheter har lägre andel konkurser än vad motsvarande företag har, enligt en undersökning från Svensk Franchise och HUI.

Tvärtemot vad många tror bedrivs till exempel Max, Espresso House och H&M:s verksamheter i egen regi. Det innebär att du inte kan bli franchisetagare inom dessa bolag, utan att alla lokaler, medarbetare och produkter – ja, hela konceptet – ägs av ett enda företag.

Exempel på franchising-företag i Sverige

Restauranger, snabbmatsställen, barer

  • McDonald’s
  • Burger King
  • KFC (Kentucky Fried Chicken)
  • Subway
  • Taco Bar
  • Pizza Hut
  • Domino’s
  • Sibylla
  • Zócalo
  • Kebaberia
  • Sushirullen
  • RoseGarden
  • TGI Fridays
  • Lion Bar
  • O’Learys
  • Harrys
  • Stars and Stripes

Caféer, fik, juicebarer

  • Starbucks
  • Wayne’s Coffee
  • Fogarolli
  • Naked Juice Bar
  • Graffiti Café

Service, städning, uthyrning

  • Veterankraft
  • Piga
  • Anticimex
  • Rent a Tent
  • Hyrtoaletten
  • Ångtvättbilen
  • Verisure
  • Lagerkungen

Hem, inredning, fritid

  • Granit
  • Flügger färg
  • Elitfönster
  • NoProblems
  • Arken Zoo
  • Naturkompaniet

Tjänster, föreningar, tillverkare

  • Länsförsäkringar
  • Svensk Direktreklam
  • Svenska Turistföreningen
  • Arkitektkopia
  • Skyltstället
  • Mail Boxes Etc

Dagligvaruhandel, stormarknader, mataffärer

  • ICA (Nära, Kvantum, Supermarket, Maxi)
  • Coop
  • Willys
  • Hemköp
  • Tempo
  • Circle K
  • Hemglass
  • Kahls The & Kaffehandel

Närbutiker, godisbutiker, kiosker

  • Pressbyrån
  • 7 Eleven
  • MyWay
  • Hemmakväll
  • Kandyz

Hotell, resa, transport

  • Hilton Hotels
  • Best Western Hotels
  • Resia
  • Rent a Wreck
  • Avis
  • Sixt

Kläder, accessoarer, skönhet

  • Esprit
  • Polarn O. Pyret
  • Scorett
  • Guldfynd
  • Smycka
  • The Body Shop
  • Yves Rocher

Träning, hälsa, motion

  • Itrim
  • Anytime Fitness
  • Curves
  • Team Sportia
  • Intersport

Vad ingår i franchising?

Det är vanligt att franchisetagaren dels betalar en inträdesavgift för att starta företaget och dels en löpande avgift för att få fortsätta driva verksamheten.

Kostnaderna kan i vissa fall framstå som avskräckande, men det är värt att tänka på allt som du som franchisetagare får i utbyte.

Exempel på vad som brukar ingå i franchiseavgiften:

 Ett starkt varumärke att stå bakom samt en affärsidé som är noggrant testad

 Utbildningar för att leva upp till franchisegivarens förväntningar

 Upphandlade leverantörer av trycksaker, skyltar och inredning

 Tillgång till rabatterade produktinköp från kedjans centrallager

 Central funktion för marknadsföring, annonsering och kundtjänst

 Hjälp i form av mentorskap och rådgivning längs vägen

 Hjälp med bokföring, deklaration och redovisning

Den löpande avgiften avser främst royalties – avgiften som du betalar för att få fortsätta använda varumärket och ha tillgång till stordriftsfördelar, t.ex. centrallager och stöd från huvudkontoret. Vanligast är att den här avgiften är fast, eller att den bestäms utifrån en viss procent av företagets omsättning.

Om franchisetagaren överlåter kontraktet till någon annan tillkommer ofta en överföringsavgift för att täcka kostnaderna som ett ägarbyte kommer med.

Vad kostar det att bli franchisetagare?

Det beror såklart på en mängd olika parametrar, bland annat popularitet, storlek och läge. Det är vanligt att man betalar en inträdesavgift och därefter en löpande avgift som kan vara antingen fast eller bestämmas utifrån en viss procent av företagets omsättning.

För att ge en tydligare bild av hur prisbilden kan se ut har vi tittat närmare på två populära system med olika prisklasser.

Rent-A-Wreck

Amerikanska Rent-A-Wreck hyr ut bra begagnade bilar och har idag över 150 franchisetagare runt om i världen. Startkostnaden varierar beroende på antal invånare, läge och försäljningsmöjligheter. Inträdesavgiften kan vara så låg som 55 000 kr, men du som franchisetagare måste dessutom kunna finansiera din egen fordonspark. När verksamheten väl är igång ligger den löpande ersättningen på 6 procent av omsättningen. Franchisetagaren betalar också 2 procent av omsättningen till en central aktivitetsfond som tar hand om kedjans marknadsföring.

McDonald's

Ett av världens starkaste varumärken McDonald’s kräver att du själv kan köpa restaurangen. Det handlar om mellan 6 och 10 miljoner kronor som ska gå till inredning, möbler, skyltar och utrustning. Du måste dessutom ha 25 procent av köpeskillingen, det vill säga minst 1,5 miljoner kronor, i eget beskattat kapital. Det är sedan inträdesavgift motsvarande knappt 400 000 svenska kronor som ger dig rätten att driva restaurangen under 20 år framöver. Du förväntas dessutom avvara 12 månader för att gå igenom kedjans utbildning.

 Gratis mall att använda när du ska skriva affärsplan – Skriv din affärsplan i vår mall och sätt ord på din affärsidé redan idag!

Att vara franchisetagare – för- och nackdelar 

Fördelar med franchising

  • Affärsplaner, processer, mallar, riktlinjer, kalkyler och andra resurser finns redan på plats.
  • Du blir en del av ett i många fall världsomfattande nätverk som kan stötta varandra.
  • Risken är mindre eftersom konceptet är beprövat av andra, samtidigt som du delar dina kostnader för marknadsföring och kundtjänst med andra franchisetagare.
  • I det långa loppet blir kostnaderna ofta mindre än vad det hade varit att starta motsvarande verksamhet på egen hand.
  • Det kan vara enklare att övertyga banker om lån och annan finansiering.

Nackdelar med franchise

  • Du behöver fortfarande ett kapital som täcker inträdesavgiften och andra kostnader som tillkommer. Det är snarare regel än undantag att franchisetagaren behöver ett aktiebolag. För det krävs minst 25 000 kr i ett aktiekapital.
  • Du kan inte vara lika flexibel som om du hade ägt ditt eget företag, eftersom franchisegivaren enligt avtal har rätt att bestämma hur du ska driva din verksamhet.
  • Du förbinder dig till att betala löpande avgifter för en lång tid framöver.
  • Om andra verksamheter med samma varumärke missköter sig får även du ta smällen, eftersom vanliga konsumenter inte alltid är medvetna om att du är en fristående företagare.
  • Beslut från överordnade kan påverka din verksamhet utom din kontroll.

 Lästips: Välj rätt företagsform

Lön som franchisetagare

En ganska vanlig missuppfattning kring franchising är att man inte tjänar något, utan att den stora kedjan tar all vinst så att det inte blir över något till franchisetagarens lön. Givetvis är detta kraftigt överdrivet och förenklat.

Visst måste man beakta avgiften, men om du driver en lönsam verksamhet kommer du, precis som vilken företagare som helst, kunna ta ut en skälig lön. Och gör du ditt jobb som franchisetagare riktigt bra, kan du tjäna bra med pengar. Inte nog med det: En ofta förbisedd fördel med att vara franchisetagare är att du, om du tar ut en mindre lön, istället kan spara pengarna i ditt egna bolag.

Värt att tänka på är dock att det kan ta tid innan verksamheten faktiskt blir lönsam.

Tänk på att möjligheten att ta ut lön och spara pengar i det egna bolaget varierar mellan olika franchiseföretag och beror till stor del på objektet man driver. En restaurang på en avlägsen plats kan inte förväntas generera samma vinst som en likadan restaurang i mitten av händelsernas centrum. Detta påverkas förstås vilken lön man kan ta ut. Dock brukar förstås denna skillnad kompenseras med en lägre/högre avgift.

6 frågor (och svar) till en expert på franchise – Ramona Byrö

Hur startar man en franchise egentligen? Det var frågan som Ramona Byrö ställde sig själv för över cirka 15 år sedan när hon själv stod inför att bli franchisetagare för första gången. Hon saknade både information och stöd och personer att prata med och på den vägen är det. Idag är Ramona vd och ägare av Franchisetorget – en samlingsplats för personer som är intresserade av franchise och kedjor som är på jakt efter nya franchisetagare.

1. Vilken är den absolut vanligaste frågan du får?

– Vad kostar det? Vilka kedjor finns i Sverige, har ni en lista?

2. Finns det några vanliga fallgropar i branschen som man ska se upp för?

– Franchise bygger mycket på relation mellan givare och tagare. När det gäller för nya blivande franchisetagare så är ett viktigt tips att man ska gilla franchisegivaren och tro på konceptet. Fallgroparna är att man inte kontaktar andra franchisetagare i den kedjan man vill kliva in i och man läser inte igenom avtalet eller förstår avtalet.

– När det gäller för nya blivande franchisegivare så är fallgropen att "man kan själv" istället för att ta hjälp från franchiseexperter. En annan fallgrop är att företaget inte finns. Det kanske låter konstigt, men en del försöker bygga en kedja av en affärsidé som inte är beprövad.

– De tror samtidigt att franchise ska göra dem lönsamma, men det är fel väg att gå. Man ska först pröva sin affärside, helst få ett bokslut och ha en lönsamhet. Sen kan man titta på att bygga en kedja.

"Jag skulle nog säga nästintill alla typer av verksamheter passar att bygga en franchise på. Det handlar om att kopiera en framgångsmodell och låta andra ta del av det genom att hyra ut ett färdigutvecklat och beprövat koncept." 
– Ramona Byrö

3. Finns det något klassiskt missförstånd om franchising? Vilket? 

– Ja, tyvärr. Att man inte tjänar pengar. Att det inte är lönsamt eftersom franchisegivaren tar alla pengarna och egentligen inte alls bryr sig om hur det går för dig som franchisetagare. Ett annat vanligt missförstånd är att du inte får bestämma något alls, utan måste hålla dig till ett regelverk. Det stämmer till viss del, men inte alltid.

4. Kan man applicera modellen på alla typer av verksamheter?

– Ja! Jag skulle nog säga nästintill alla typer av verksamheter passar att bygga en franchise på. Det handlar om att kopiera en framgångsmodell och låta andra ta del av det genom att hyra ut ett färdigutvecklat och beprövat koncept. Det som kan vara svårt att göra en franchise på är till exempel kocken Melker Anderssons. Där kretsar ju verksamheten kring att Melker själv lägger basilikan på maten. Det är liksom svårt att kopiera själva Melker.

5. Jag är sugen på att bli franchisetagare. Var börjar jag?

– Fundera på hur du skulle vilja driva eget. Vill du göra det i butik eller från ett kontor eller ute på fältet? Sök därefter runt på olika koncept genom Franchisetorget, Blocket och Google.

– Du kan också få bra insikter genom att prata med andra franchisetagare i systemet som du är intresserad av. Det är också viktigt att träffa franchisegivaren! Relationen är viktigare än allt annat. Se över din ekonomi, för det behövs alltid någon form av startkapital. Hur stor startkapitalet är varierar givetvis från koncept till koncept.

6. Har du någon personlig favorit bland kedjorna? Någon som du tycker gör ett extra bra jobb?

– Absolut! Jag tänker då på vilka som jobbar med relationen och de som förstår hur viktigt det är att franchisetagaren först ska tjäna pengar innan franchisegivaren gör det. Det är ett bra mindset. Elians, Moogio, Partyland, Salads and Smoothies är några bra exempel på det.

Ramona Byrö, Franchisetorget

Ramona Byrö med kollegor på Franchisetorget.

3 tips för att starta franchise och bli franchisetagare

Vill du bli franchisetagare? Här är våra 3 bästa tips för att starta en franchise-verksamhet:

  1. Fundera på hur du vill att din dag ska se ut! Om du är en nattuggla fungerar kanske en dygnet runt-öppen McDonald’s-restaurang bättre än en klädbutik som måste förhålla sig till ett köpcenters öppettider. Om du börjar med att reflektera över det här blir valet enklare i nästa steg.
  2. Gå runt i ditt närområde, fysiskt eller via Google Maps, och håll franchisetanken i bakhuvudet. Finns det någon verksamhet som saknas i närheten? Finns det några lediga lokaler?
  3. Sök efter franchisegivare via t.ex. Franchisetorget. Fokusera på franchisegivare som du tror på och vill samarbeta med. Lämna en intresseanmälan hos företagen som du är intresserad av – och så är bollen i rullning.

 Lästips: Starta eget företag (komplett guide)


Källor: Franchisefinder, Svensk Franchise, Franchisetorget, FranchiseNet, Bolagsplatsen

Halva priset för hela passionen

Nu får du som nystartad halva priset på vårt bokföring- och faktureringsprogram. Så lägg tid på din passion och låt bokföringen puttra på tryggt i bakgrunden.

Halva priset

Halva priset för hela passionen