Budget för företag – 5 tips för bättre budgetering

Har du koll på din företagsbudget, eller är det lite som att kasta bananskal på en vägg och hoppas att den fastnar? Genom att förstå siffrorna kan du skruva på och förbättra den för att bygga ett attraktivt bolag för banker och intressenter. Självklart även för att få ett bra resultat och gå med vinst på sista raden. Nice! Här i artikeln får du 5 tips för bättre budgetering!

Ekonomistyrning & finansiell analys > Budgetering, företagsbudget

Vad är en företagsbudget?

En företagsbudget är en ekonomisk plan (en prognos) för företagets ekonomiska händelser. Den bygger på en specifik tidsperiod, ofta ett räkenskapsår, och berättar om hur man tror att det kommer gå för företaget under den perioden och det är en riktigt grym sak. I företagsbudgeten får du nämligen en idé om vad det är som skapar lönsamhet i företaget och du får kontroll över ekonomin för att försäkra dig om att alla räkningar kommer kunna betalas. Den hjälper även till att nå företagens uppsatta mål. Med andra ord är det en bra sak att ha på plats, tro oss!

Hur gör man en budget för företag?

Ett företags budget betår av olika delar. Tillsammans används de för att få en tydlig bild av hur företaget mår ekonomiskt.

Startbudget

En startbudget ska innehålla information om kostnader du har på kort sikt och visa vilka möjligheter du har att finansiera dem när du startar ett företag.

Resultatbudget

Resultatbudgeten ska innehålla förväntade intäkter och kostnader och det förväntade resultatet för tidsperioden. Den visar dig om ditt företag går med vinst eller förlust.

Balansbudget

Balansbudgeten är den som visar hur ett företag mår ekonomiskt vid en specifik tidpunkt.

Likviditetsbudget

Likviditetsbudgeten innehåller de likvida medlen, pengarna, som finns i företaget. Här kollar man på hur mycket pengar det finns i början på en period och sedan lägger man till och tar bort pengar under periodens gång. Med andra ord så visar den om du kommer kunna betala dina räkningar eller inte.

Få koll på företagsbudgeten – Boo tipsar

Boo Gunnarson är Visma Spcs företagarexpert och han har stenkoll på vad du ska tänka på när du gör din budget.

– Jag har träffat många blivande företagare. En del älskar att ha koll på ekonomi och budget och andra ser det som ett påhäng. Men det är bra att ha en plan och budgeten är något du tar fram för din egen skull. Den är en prognos. Se det som ett träningsprogram. Vad vill du uppnå med ditt företagande? Driver du ett företag på heltid är det extra viktigt att se över din totala ekonomi, säger Boo Gunnarson.

Intäkter och kostnader: Lär dig förstå din företagsbudget

Hur håller man då koll på företagsbudgeten och vad bör man tänka på? Här nedan delar Boo med sig av sina bästa tips för budgetering.

1. Lär dig tyda siffrorna och förstå hur resultat- och balansräkning samt kassaflöde hänger ihop

– Redan vid första bankbesöket kommer du ha nytta av din budget. Banken kommer ha många frågor om budgeten då de är måna om att du ska få en trygg företagsstart. Banken uppskattar vanligtvis en väl förberedd kund, vilket också kommer ge dig själv mer trygghet, säger Boo Gunnarsson.

Om du behöver göra investeringar i ditt företag innebär det att du betalar investeringen vid leverans (eller någon finansiering). Samtidigt fördelar du kostnaden för investeringen i din balansräkning, vanligtvis kallad avskrivning. Detta gör du för att ha rättvisande resultat i ditt företag.

För smidighetens skull, använd gärna ett smart bokföringsprogram med smart budgetfunktion. Då kan du skapa en resultatbudget och göra uppskattningar av intäkter och kostnader för året – och följa dina resultat i förhållande till din målsättning.

Packat med coola grejer

Oavsett om du driver företag eller har en helt-fantastisk-affärsidé-du-måste-förverkliga-nu, har vi bokföringssystemet för dig.

Prova gratis idag!

2. Identifiera nyckeltalen för din verksamhet

Nyckeltal för verksamheten handlar om att vi vill bygga ett väl fungerande och lönsamt bolag, vilket inte bara är viktigt för oss utan även för våra viktigaste intressenter t ex banker och dina kunder. Nyckeltalen som vi arbetar med dagligen är inte alltid samma som de nyckeltal banker och andra investerare tittar på men de är alltid sammankopplade.

– Se det som dina träningsresultat, följ din verksamhet med kontinuitet så att du inte halkar efter budget och prognos, säger Boo Gunarsson.

 Tips! Mall för likviditetsbudget (PDF)

3. Identifiera nyckeltalen för det dagliga arbetet

–  Vilka nyckeltal är viktigast för dig i ditt dagliga arbete? Välj från start vad som är viktigt för dig och din verksamhet. Följ dessa med kontinuitet från start – att ha koll på läget är viktigt under hela företagslivet. 

Säljer du tjänster kan din debiteringsgrad vara ett relevant mått. Hur kan du öka den? Fler timmar på befintlig kund eller på nya kunder. Hur ser beläggningen ut framåt? En bra dialog med dina uppdragsgivare är viktig. Se över prissättning och debiteringsgrad kontinuerligt. 

Offererar du uppdrag, gör en efterkalkyl. Titta på lönsamheten per kund så att du fokuserar långsiktigt.

Har du en säljverksamhet är det viktigt att hålla koll på volymer och prisjusteringar från dina leverantörer.

4. Hitta ett erfaret bollplank som kan din bransch

Du kan göra mycket själv, men på områden du saknar kunskap eller intresse är det väl värt att ta in ett bollplank. Det kan vara en redovisningskonsult med erfarenhet av din bransch eller en referensgrupp med personer du har förtroende för. 

– Har du en förebild i ditt företagande, kontakta den personen och fråga om det kan vara aktuellt att vara ditt bollplank. Om du har startat med hjälp av NyföretagarCentrum så har de ett mentorprogram du kan ansöka till. Genom det programmet kan du få en mentor upp till ett år, berättar Boo Gunnarson.

 Tips! Därför ska du ha en mentor

5. Ta dig tiden att lära dig att analysera nyckeltal

– Mitt sista tips handlar om att lyfta blicken och se över vilka faktorer som kan påverka din verksamhet, säger Boo Gunnarson och fortsätter. Sätt dig ner och svara på följande frågor för att få en bättre bild av ditt eget företag. 

1. Hur ser ditt erbjudande ut – hur ser din marknad ut? Var finns dina kunder, lokalt eller hela landet. Eller finns du på en internationell marknad?  

2. Hur ser din produkt/tjänsteportfölj ut, linjerar det med marknaden?

3. Hur ser din kundsammansättning ut, är kunderna konjunkturkänsliga?

4. Har du fokus på volym eller på unika, kundanpassade tjänster/produkter?

5. Hur påverkas din budget av större förändringar – ränteläget för att nämna ett exempel.

Som du märker är det många faktorer som påverkar ditt företagande. Välj ut de viktigaste och följ dem med kontinuitet. Vad kan du påverka och vad får du anpassa dig till? 

Stanna upp och byt till dina kunders ögon på din verksamhet. Det är en nyttig övning som ger dig insikt om ditt företag är nytt eller väl inarbetat, säger Boo Gunnarson.

Känner du dig inspirerad av tipsen i artikeln att göra en egen företagsbudget? Oavsett om du arbetar med det på egen hand eller inte så kan du ta stöd av ett proffs och anlita en redovisningskonsult som jobbar med Visma eEkonomi. Hitta redovisningsbyrå här

Lev ut din passion

Här är bokföringsprogrammet för dig som driver företag eller som har en helt-fantastisk-affärsidé-du-måste-förverkliga-nu. Bokföringen puttrar på tryggt och säkert i bakgrunden och skapas av sig självt, simsalabim.

Visma eEkonomi

Lev ut din passion