Avdragsgilla kostnader för företagare

Det finns en mängd olika avdragsgilla kostnader i ett företag. Grundregeln är alltid att ett företag endast får avdrag för kostnader som läggs ner för att företaget ska få inkomster. Den avdragsgilla utgiften ska alltså ha en direkt relation till verksamheten i företaget.

Vad som anses vara avdragsgillt i verksamheten och hur stora belopp det rör sig om, avgörs alltid av Skatteverket. Det kan vara utgifter för till exempel dubbel bosättning, representation, julgåvor, tjänsteresor eller friskvård. Här berättar vi om vanliga utgifter som är avdragsgilla i ditt företag och vad du bör tänka på kring avdragsgilla kostnader.

Avdragsgill representation

När du företräder företaget i vissa externa och interna sammanhang kan det betraktas som representation. Skatteverket godkänner avdragsgill representation om utgifterna hänger direkt ihop med din företagsverksamhet, eller ingår som en del i en affärsförhandling. Men det finns också beloppsgränser att ta hänsyn till (se mer om detta i Ekonomifakta). Exempel på sådana utgifter kan vara mindre förtäring som till exempel fika eller smörgås, eller teaterbiljetter och greenfee för golfspel. Även vissa former av intern representation kan vara avdragsgilla, till exempel utgifter för lokalhyra, musikunderhållning och mindre förtäring i samband med en personalfest.

Representationsmåltider – ej avdragsgilla kostnader

Från och med 1 januari 2017 ändrade Skatteverket sina regler kring representationsmåltider. Avdragsrätten för representationsmåltider som lunch, middag, supé och annan förtäring slopades, och räknas numera som ej avdragsgilla kostnaderDock kan utgifter för mindre förtäring som inte ersätter måltid, såsom fika eller smörgås, fortfarande vara avdragsgilla.  

Tänk på att...

  • Möjligheten att låta företaget bekosta utgifter för representation är sämre i handelsbolag och enskild firma än i ett aktiebolag. Du har alltså lättare att göra skatteavdrag för kostnader i ett aktiebolag som företagsform.

   Läs mer om extern och intern representation och vilka avdrag du får göra.

Julklappar till anställda

Visste du att du får göra avdrag för julklappar till anställda? För att räknas som avdragsgill julgåva får julklappen inte vara värd mer än 450 kronor.

Viktigt om avdragsgill julgåva

  • Värdet får inte överstiga 450 kronor inklusive moms. I gåvans värde räknas inte arbetsgivarens kostnader för administration och transporter av gåvorna in. Om värdet är högre blir gåvan skattepliktig från första kronan.
  • Julgåvor får inte vara kontanter. Skattefriheten gäller inte gåvor som lämnas i pengar. Gåva i form av presentkort som inte kan bytas mot pengar kan vara skattefri. Läs mer på Skatteverket.

  Läs mer om hur du skattar för julgåva, julbord och minnesgåva

Avdragsgilla inventarier

I regel får ditt företag göra avdrag för utgifter som rör din verksamhet, däribland nödvändiga inventarier. Ett undantag från grundregeln är dock att ett företag inte får avdrag för inköp av inventarier som inte anses sjunka i värde. Till inventarier som inte anses sjunka i värde kan höra konstverk, musikinstrument, exempelvis dyrbara antika instrument som cello eller violin. Däremot är det avdragsgillt att hyra konst som används på kontoret.

Avskrivning av inventarier

Skattemässigt brukar man dela upp inventarier i två olika kategorier: inventarier med direktavskrivning och inventarier med räkenskapsenlig avskrivning. Inventarier av mindre värde eller med en bedömd ekonomisk livslängd på tre år, kan dras av samma år som du köper in dem i bolaget.

Räkenskapsenlig avskrivning innebär att avdraget vid beskattningen motsvarar avskrivningen i räkenskaperna. Detta kan göras på olika sätt, men en vanlig metod är att göra full avskrivning på fem år, vilket motsvarar en avskrivning med 20 procent per år.

Tänk på att...

  • Du måste själv hålla reda på anskaffningskostnader och anskaffningsår för de inventarier som du fortfarande använder i verksamheten och är inhandlade de senaste fyra räkenskapsåren.

Avdragsgill tjänstebil och tjänsteresa

Det finns möjlighet för dig som företag att få avdrag för tjänsteresor. Om du till exempel har uppdrag hos olika kunder, får du göra avdrag för löpande kostnader som uppstår för att utföra uppdragen.

Trängselskatt

Kostnader för resor som görs för företagets räkning, liksom utgifter för vägtullar som uppstår vid sådana uppdrag, bokförs då som kostnader i företaget. Enklast är att låta bolaget anmäla sig för betalning via autogiro hos Transportstyrelsen. Trängselskatt finns i Stockholm och Göteborg. Den är avdragsgill för företagare.

Tjänstebil

När du låter din firma köpa en vanlig personbil är momsen på bilen inte avdragsgill, utan får bokföras som en del av kostnaden för inköpet. Om du däremot köper en skåpbil med separat förarhytt och luftspalt mellan förarhytt och lastskåpet, kan du dra av momsen.

När företaget hyr eller leasar en personbil eller lätt lastbil får du vanligtvis dra av 50 procent av momsbeloppet under förutsättning att bilen körs minst 100 mil per år i momspliktig verksamhet. Om du använder din egen privata bil i näringsverksamheten får du avdrag med 18,50 kronor per mil.

Tjänsteresor

Om du inte vill ta upp en privat bilförmån eftersom du inte tänker använda bilen för privatresor, måste du föra en noggrann körjournal över alla resor med bilen. Du kan ladda ner vår mall för körjournal gratis här. Du kan köra max tio gånger privat under ett år med bilen, utan att få en bilförmån.

De totala privata resorna får då vara högst 100 mil. Den som kör förmånsbilen blir inte beskattad på något sätt, samtidigt som all trängselskatt är avdragsgill som en kostnad i företaget både vid arbetsresor och privatresor. Hur fungerar då reglerna för måltidsutlägg under tjänsteresan? 

Fri kost under tjänsteresa huvudregel


Hotellfrukost som ingår i oblig. i rumspriset


Kost på allmänna transportmedel som ingår oblig. i priset


Extern representation


Intern representation


 

Tänk på att...

  • Driver du aktiebolag? Då ska trängselskatten betalas av den som är registrerad för bilen, det vill säga ditt aktiebolag.

Motion och friskvård

Om du som arbetsgivare betalar gymkort för dina anställda är det en avdragsgill kostnad för företaget och en avdragsgill motionsförmån för de anställda. Det gäller oavsett vilken företagsform som arbetsgivaren har för sin verksamhet, så länge gymmet inte är lyxbetonat och uppseendeväckande dyrt.

 Här är de vanligaste förmånerna för förmånsbeskattning

Friskvård i aktiebolag och enskild firma

Däremot är det bara i aktiebolag som företagaren själv räknas som anställd och avdragsgillt kan få ett sådant gymkort betalt av företaget. Den som driver enskild firma kan få avdrag för kostnad för gymkort till utomstående anställda som finns i firman, men inte för gymkortet till sig själv. Det här är en av fördelarna med att driva ett aktiebolag jämfört med en enskild firma. 
Skatteavdraget gäller endast om din motions- eller friskvårdssatsning riktar sig till hela personalen. Alltså ska satsningen även gälla till exempel korttidsanställda och vikarier. 

Men! 
Vad många inte vet om är att ett flertal rättsprocesser har visat att om du kan hävda att motionen sker i rehabiliteringssyfte eller i förebyggande syfte så godkänns avdraget av Skatteverket. Bifoga intyg från läkare och sjukgymnast så ökar sannolikheten att du får igenom avdraget. Skälet är att det ligger i statens intresse att hålla nere kostnaderna för sjukskrivning. Källa: Skattehuset

Visma eEkonomi

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag.

Läs mer