Skatteåterbäring när du driver företag

Många som driver företag undrar när de får sin skatteåterbäring. Svaret är att det beror på när du deklarerar och om du ska betala kvarskatt eller inte. 

När kommer skatteåterbäringen 2019?

När du driver enskild firma deklarerar du ditt företag samtidigt som du gör din vanliga inkomstdeklaration som privatperson. Du lägger till en NE-blankett till din vanliga deklaration. Om du driver aktiebolag deklarerar du företaget helt fristående från din privatekonomi och oftast vid en annan tidpunkt. Därför skiljer det sig också åt i tid när du som företagare får din skatteåterbäring.

Datum för skatteåterbäring för dig som driver enskild firma:

  4–7 juni. Detta gäller om du deklarerar senast den 2 maj, oavsett om du deklarerar på papper eller digitalt.

  7 juni. Beslutade skatteuppgifter skickas digitalt den 7 juni och du som inte har digital brevlåda får ditt slutskattebesked 1-3 veckor senare. Pengarna kommer dock den 7 juni oavsett.

Datum för kvarskatt och anstånd för enskild firma:

 Du som får kvarskatt får ditt slutskattebesked i augusti eller december. Kvarskatten ska betalas den 12 november om du får ditt slutskattebesked i augusti och den 12 mars 2020 om du får ditt slutskattebesked i december.

 Du som begär anstånd med din deklaration och därmed deklarerar senare än den 2 maj får ditt slutskattebesked den 9 augusti.

Så skapar du företagets deklaration i Visma eEkonomi

Hur kommer pengarna?

Om du har anmält ett mottagarkonto till Skatteverket kommer pengarna att sättas in där automatiskt. Du kan anmäla mottagarkonto via Skatteverkets e-tjänst “skattekonto” och där välja “utbetalning”. För att kunna anmäla mottagarkonto via e-tjänst behöver du en e-legitimation.

Du som inte har mottagarkonto måste själv begära att pengarna ska betalas ut. Annars blir pengarna kvar hos Skatteverket tills du själv efterfrågar din skatteåterbäring. Då får du dina pengar via en bankgiroavi.

Skatteåterbäring när du driver aktiebolag eller handelsbolag

För aktiebolag, handelsbolag och föreningar finns det olika räkenskapsår och därmed andra datum för utbetalning av skatteåterbäring. Här kan du se vilka datum som gäller för ditt företag:

Bokslut Utbetalning
Januari–april 2018 vecka 15 2019
Maj–juni 2018 vecka 23 2019
Juli–augusti 2018 vecka 32 2019

 

Även för AB, HB eller förening gäller att du måste ha anmält skattekonto annars måste du begärna utbetalning av pengarna. 

Skatteverket - datum för slutskattebesked och när ditt AB, HB eller förening ska betala eventuell kvarskatt.

Deklarera företaget på nätet

Du vet väl att du kan deklarera ditt företag på nätet? Detta gör du på Skatteverkets webbplats där du loggar in i e-tjänsten “inkomstdeklaration 1”. Där finns NE-bilagan som består av tre delar, Allmänna uppgifter, Balans och resultaträkning, och Skattemässiga justeringar. I allmänna uppgifter fyller du i uppgifter om dig och ditt företag. I balans- och resultaträkning ska du fylla i uppgifter från ditt årsbokslut.

 Lästips: Deklarera på nätet 2019 – digital deklaration på autopilot

Om du har använt ett bokföringsprogram från Visma kan du välja att importera beloppen till din NE-bilaga.

Du behöver sedan göra justeringar för att den slutliga skatten ska bli riktig, så kallade skattemässiga justeringar. Det kan till exempel vara för resor till och från arbetet, eget sparande till pension eller arbetsrum hemma.

 Med tillvalet Deklaration hämtar du med enskild firma bokföringsvärden direkt från ditt program till din deklaration. Den färdiga NE-blanketten kan du skriva ut eller skicka på fil direkt till Skatteverket.

  

Hur mycket skatteåterbäring vill du ha?

Behöver du köpa en ny dator eller något annat till företaget? Om ditt företag går med vinst kan det löna sig att göra inköpen innan du lämnar in årets företagsdeklaration. Detta gäller särskilt om företaget ska köpa dyrare maskiner eller andra inventarier där avskrivningarna måste delas upp på flera år. Du får visserligen mindre tillbaka i skatteåterbäring men du slipper å andra sidan betala skatt på pengarna som återinvesteras direkt i ditt företag.

 Du gör avdragen enkelt i Visma eEkonomi. Här hittar du fler skattetips och smarta avdrag

 Relaterad läsning: Deklarera företag 2019 – allt om företagsdeklaration

4,6/5 - 7 röster

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi