Skatteåterbäring när du driver företag

Många som driver företag undrar när de får sin skatteåterbäring. Svaret är att det beror på när du deklarerar och om du ska betala kvarskatt eller inte.
När kommer skatteåterbäringen 2021?
När du driver enskild firma deklarerar du ditt företag samtidigt som du gör din vanliga inkomstdeklaration som privatperson. Du lägger till en NE-blankett till din vanliga deklaration. Om du driver aktiebolag deklarerar du företaget helt fristående från din privatekonomi och oftast vid en annan tidpunkt. Därför skiljer det sig också åt i tid när du som företagare får din skatteåterbäring.
Datum för skatteåterbäring för dig som driver enskild firma:
8-11 juni. Detta gäller om du deklarerar senast den 3 maj, oavsett om du deklarerar på papper eller digitalt.
Datum för kvarskatt och anstånd för enskild firma:
Du som får kvarskatt får ditt slutskattebesked i augusti eller december. Kvarskatten ska betalas den 12 november om du får ditt slutskattebesked i augusti och den 12 mars 2021 om du får ditt slutskattebesked i december.
Du som begär anstånd med din deklaration och därmed deklarerar senare än den 3 maj får ditt slutskattebesked den 9 augusti.
Så skapar du företagets deklaration i Visma eEkonomi
Hur kommer pengarna?
Om du har anmält ett mottagarkonto till Skatteverket kommer pengarna att sättas in där automatiskt. Du kan anmäla mottagarkonto via Skatteverkets e-tjänst “skattekonto” och där välja “utbetalning”. För att kunna anmäla mottagarkonto via e-tjänst behöver du en e-legitimation.
Du som inte har mottagarkonto måste själv begära att pengarna ska betalas ut. Annars blir pengarna kvar hos Skatteverket tills du själv efterfrågar din skatteåterbäring. Då får du dina pengar via en bankgiroavi.
Skatteåterbäring när du driver aktiebolag eller handelsbolag
För aktiebolag, handelsbolag och föreningar finns det olika räkenskapsår och därmed andra datum för utbetalning av skatteåterbäring. Här kan du se vilka datum som gäller för ditt företag:
Bokslut | Utbetalning |
Januari–april 2020 | vecka 15 2021 |
Maj–juni 2020 | vecka 24 2021 |
Juli–augusti 2020 | vecka 32 2021 |
September-december 2020 | vecka 50 2021 |
Även för AB, HB eller förening gäller att du måste ha anmält skattekonto annars måste du begära utbetalning av pengarna.
Deklarera företaget på nätet
Du vet väl att du kan deklarera ditt företag på nätet? Detta gör du på Skatteverkets webbplats där du loggar in i e-tjänsten “inkomstdeklaration 1”. Där finns NE-bilagan som består av tre delar, Allmänna uppgifter, Balans och resultaträkning, och Skattemässiga justeringar. I allmänna uppgifter fyller du i uppgifter om dig och ditt företag. I balans- och resultaträkning ska du fylla i uppgifter från ditt årsbokslut.
Lästips: Deklarera på nätet – digital deklaration på autopilot
Om du har använt ett bokföringsprogram från Visma kan du välja att importera beloppen till din NE-bilaga.
Du behöver sedan göra justeringar för att den slutliga skatten ska bli riktig, så kallade skattemässiga justeringar. Det kan till exempel vara för resor till och från arbetet, eget sparande till pension eller arbetsrum hemma.
Med tillvalet Deklaration hämtar du med enskild firma bokföringsvärden direkt från ditt program till din deklaration. Den färdiga NE-blanketten kan du skriva ut eller skicka på fil direkt till Skatteverket. |
Hur mycket skatteåterbäring vill du ha?
Behöver du köpa en ny dator eller något annat till företaget? Om ditt företag går med vinst kan det löna sig att göra inköpen innan du lämnar in årets företagsdeklaration. Detta gäller särskilt om företaget ska köpa dyrare maskiner eller andra inventarier där avskrivningarna måste delas upp på flera år. Du får visserligen mindre tillbaka i skatteåterbäring men du slipper å andra sidan betala skatt på pengarna som återinvesteras direkt i ditt företag.
Du gör avdragen enkelt i Visma eEkonomi. Här hittar du fler skattetips och smarta avdrag.
Relaterad läsning: Deklarera företag – allt om företagsdeklaration