Skatteåterbäring när du driver företag

Hand håller en mobiltelefon för att titta på sin skatteåterbäring.

Många som driver företag undrar när de får sin skatteåterbäring. Svaret är att det beror på när du deklarerar och om du ska betala kvarskatt eller inte. 

Företagsdeklaration > Skatteåterbäring, företag

När kommer skatteåterbäringen 2024?

Varje år ska alla företag deklareras och varje år är nyfikenheten kring skatteåterbäringen stor. Vi har i den här artikeln samlat Skatteverkets datum för årets skatteåterbäring oavsett om du driver enskild firma, aktiebolag, handelsbolag eller en förening.

Skatteåterbäring när du driver enskild firma

När du driver enskild firma deklarerar du ditt företag samtidigt som du gör din vanliga inkomstdeklaration som privatperson. Du lägger till en NE-blankett till din vanliga deklaration. Om du driver aktiebolag deklarerar du företaget helt fristående från din privatekonomi och oftast vid en annan tidpunkt. Därför skiljer det sig också åt i tid när du som företagare får din skatteåterbäring.

Datum för skatteåterbäring för dig som driver enskild firma:

  4-7 juni. Du som deklarerar senast den 2 maj, digitalt eller på papper.
Datum för kvarskatt och anstånd för enskild firma:

Kvarskatt ska betalas inom 90 dagar från att du fått ditt slutskattebesked. De flesta som har skatt att betala har datumet den 12 september 2024 som senaste dag. Men var noga med att kolla just ditt datum som står i ditt slutskattebesked.

Du som begär anstånd med din deklaration och därmed deklarerar senare än den 2 maj får ditt slutskattebesked mellan 6-9 augusti.

Så skapar du företagets deklaration i Visma eEkonomi

Skatteåterbäring när du driver aktiebolag eller handelsbolag

För aktiebolag, handelsbolag och föreningar finns det olika räkenskapsår och därmed andra datum för utbetalning av eventuell skatteåterbäring. Här kan du se vilka datum som gäller för utskick av slutskattebesked för just ditt företag:

Bokslut Utbetalning
Januari–april 2023 8-19 april 2024 
Maj–juni 2023 3-14 juni 2024
Juli–augusti 2023 5-16 augusti 2024
September-december 2023 2-13 december 2024

Hur kommer pengarna?

Om du, oavsett företagsform, har anmält ett mottagarkonto till Skatteverket kommer pengarna att sättas in där automatiskt. Du kan anmäla mottagarkonto via Skatteverkets e-tjänst “skattekonto” och där välja “utbetalning”. För att kunna anmäla mottagarkonto via e-tjänst behöver du en e-legitimation.

Du som inte har mottagarkonto måste själv begära att pengarna ska betalas ut. Annars blir pengarna kvar hos Skatteverket tills du själv efterfrågar din skatteåterbäring. Då får du dina pengar via en bankgiroavi.

Även för förening gäller att du måste ha anmält skattekonto annars måste du begära utbetalning av pengarna. 

Skatteverket - datum för slutskattebesked och när ditt AB, HB eller förening ska betala eventuell kvarskatt.

Deklarera företaget på nätet

Du vet väl att du kan deklarera ditt företag på nätet? Detta gör du på Skatteverkets webbplats där du loggar in i e-tjänsten “inkomstdeklaration 1”. Där finns NE-bilagan som består av tre delar, Allmänna uppgifter, Balans och resultaträkning, och Skattemässiga justeringar. I allmänna uppgifter fyller du i uppgifter om dig och ditt företag. I balans- och resultaträkning ska du fylla i uppgifter från ditt årsbokslut.

 Lästips: Deklarera på nätet  – digital deklaration på autopilot

Om du har använt ett bokföringsprogram från Visma kan du välja att importera beloppen till din NE-bilaga.

Du behöver sedan göra justeringar för att den slutliga skatten ska bli riktig, så kallade skattemässiga justeringar. Det kan till exempel vara för resor till och från arbetet, eget sparande till pension eller arbetsrum hemma.

 Med tillvalet Deklaration hämtar du med enskild firma bokföringsvärden direkt från ditt program till din deklaration. Den färdiga NE-blanketten kan du skriva ut eller skicka på fil direkt till Skatteverket.

Hur mycket skatteåterbäring vill du ha?

Behöver du köpa en ny dator eller något annat till företaget? Om ditt företag går med vinst kan det löna sig att göra inköpen innan du lämnar in årets företagsdeklaration. Detta gäller särskilt om företaget ska köpa dyrare maskiner eller andra inventarier där avskrivningarna måste delas upp på flera år. Du får visserligen mindre tillbaka i skatteåterbäring men du slipper å andra sidan betala skatt på pengarna som återinvesteras direkt i ditt företag.

 Du gör avdragen enkelt i Visma eEkonomi. Här hittar du fler skattetips och smarta avdrag

 Relaterad läsning: Deklarera företag – allt om företagsdeklaration

Hämta. Klicka. Godkänn. Skicka.

Exakt så enkelt kan du göra din företags deklaration och årsbokslut/årsredovisning med Visma Spcs. Passar perfekt oavsett om du har enskild firma eller aktiebolag.

Deklaration med Visma Spcs

Hämta. Klicka. Godkänn. Skicka.