Företagsdeklaration på autopilot

Årets deklaration närmar sig. Hör du till dem som fortfarande lämnar in hela eller delar av deklarationen på papper? Börja deklarera via nätet istället – du slipper mycket av stansningen, vilket gör jobbet med inkomstdeklarationen både snabbare och säkrare.

Alla företag måste deklarera en gång varje år och det är mycket att hålla reda på när man deklarerar ett företag. Men om du tar hjälp av smart teknik behöver det faktiskt inte bli så krångligt.

Bokför & deklarera på nätet

En förutsättning för en automatiserad digital deklaration, är att du skippar pappersbokföringen och istället bokför på nätet. Då kommer det mesta som har med deklarationen att göra att skötas automatiskt under året. När det sen närmar deklarationen är det mesta redan förberett. Det återstår i princip bara att trycka på knappen.

Risken för att det blir fel är dessutom mindre om du både bokför och deklarerar online, eftersom överföringar och summeringar görs automatiskt. Skulle något ändå bli fel är det enkelt att ändra eller lägga till i efterhand.

Att deklarera på nätet – steg för steg

  Skaffa en digital brevlåda

Börja med att skaffa en digital brevlåda till ditt företag. Då får du post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt istället för på papper. På så sätt har du alltid tillgång till din post och du tar emot den snabbt, säkert och miljövänligt. När det är dags för deklaration hamnar den i din digitala brevlåda.

  Deklarera online på Skatteverket

Deklarera på Skatteverkets webbplats. Där finns en uppsjö av olika e-tjänster som du som företagare kan logga in i med hjälp av antingen e-legitimation eller mobilt bank-id.

Om du inte är internetbankkund kan du ansöka om nationellt ID-kort hos Skatteverket, då ingår e-legitimation. BankID eller mobilt bankID skaffar du hos din bank.

 Läs mer om hur du deklarerar online steg för steg: Elektronisk deklaration – på 30 minuter

Bokföring och deklaration på autopilot

För att på riktigt kunna dra fördel av teknikutvecklingen i samband med deklarationen behöver du även ha ett smart bokföringsprogram som Visma eEkonomi. Först då slipper du den manuella pappershanteringen och kan låta programmet sköta bokföringen.

 Lästips: Automatisk bokföring – för dig som anser att tid är pengar

Fakturorna går direkt in i programmet digitalt och du kan fota dina kvitton, som blir till bokföringsunderlag. Med bankkoppling läser programmet av bankhändelser och bokför automatiskt. Har du en ny leverantör får du förslag på vilket konto som passar just din bransch.

När det sedan är dags för deklaration finns allt underlag samlat digitalt på ett och samma ställe. Med tillvalet Deklaration i Visma eEkonomi får du hjälp med att välja rätt blankett och du får besked om resultatet så fort rätt uppgifter är ifyllda. Har du en enskild firma ska resultatet av din verksamhet till exempel deklareras i en NE-bilaga som bifogas till din inkomstdeklaration. Det har programmet koll på. Det vet också att du som enskild näringsidkare ska göra en momsdeklaration och förväntas betala in eller få tillbaka momspengar senast ett visst datum.

Redovisningsbyrån kan sköta hela deklarationen på nätet åt dig. Byrån gör färdigt deklarationen och skickar in den till Skatteverket digitalt. Du kan sedan logga in på Mina sidor för att godkänna din deklaration.

Till dig som hjälper företagare med deklarationer 

Redovisningskonsulter som hjälper andra med Inkomstdeklaration 1 kan sedan förra året göra det digitalt hos Skatteverket. Så här fungerar det:

  1. Gör deklarationen i skatteprogrammet precis som vanligt.
  2. Skicka in deklarationen via e-tjänsten Filöverföring
    Filöverföringstjänsten har utvecklats och du kan överföra både huvudblankett och övriga upplysningar tillsammans med alla bilagor. Du kommer att få en kvittens när deklarationen är inskickad. I kvittensen finns en bekräftelse på att överföringen gått bra eller ett meddelande om något gått fel.
  3. Kontakta din kund/företagaren
    Kontakta din kund och berätta att deklarationen nu är redo att skrivas under på Mina sidor på www.skatteverket.se. Kunden kan inte ändra några uppgifter utan bara godkänna den deklaration som du har skickat in. Om kunden inte vill godkänna deklarationen, till exempel för att det har kommit in en ny kontrolluppgift, behöver hen be dig att ändra i deklarationen. Sedan måste du skicka in den i tjänsten Filöverföring på nytt.
  4. Kunden skriver under deklarationen
    Efter att kunden har skrivit under på Mina sidor får hen en kvittens på att deklarationen har lämnats in och kan även se vilka uppgifter de godkänt. 

Se Skatteverkets film riktad till redovisningskonsulter

Deklarationstjänst för byråkunder from Skatteverket on Vimeo.

4,5/5 - 2 röster

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi