
Hinner du inte deklarera innan 2 maj 2025? Lugn, du kan ansöka om anstånd hos Skatteverket och få uppskov med inkomstdeklarationen både om du har enskild firma och som privatperson. Vi reder ut vad som krävs för att få anstånd, viktiga datum och vad som gäller för dig som hjälper andra med deras deklarationer.
Företagsdeklaration > Uppskov/anstånd deklaration
Viktiga datum för att ansöka om anstånd och skjuta upp deklarationen
Anstånd för enskild firma t o m 16 maj
Har du eget företag behöver du ansöka om uppskov för deklarationen hos Skatteverket via Mina sidor senast den 2 maj. Korttidsanstånd får du direkt när du har gjort ansökan.
Anstånd längre tid för enskild firma
Om du inte kan ansöka om anstånd via Mina Sidor eller behöver längre anstånd än till 16 maj, använd blankett SKV 2600 hos Skatteverket. Ansök skriftligt och i god tid. Du måste ha ett beslut innan den 2 maj och Skatteverket har cirka två veckors handläggningstid. Det är avgörande att skicka in till Skatteverket i tid för att öka chansen till godkännande.
Anstånd som privatperson t o m 2 juni
Du som har fått anstånd med deklarationen som privatperson behöver skicka in din deklaration senast den 2 juni.
Anstånd för redovisningsbyrå t o m 16 juni
Om du driver en redovisningsbyrå och hjälper fysiska personer eller dödsbon med deklarationer kan du ansöka om byråanstånd. Ansökan måste lämnas in senast den 2 maj 2025.
Viktigt att vara tidigt ute med att ansöka om uppskov
Om du har åtminstone två veckors marginal fram till deklarationsdatum 2 maj så har du fortfarande tid att ansöka om längre uppskov. Det krävs dock särskilda skäl att få uppskov längre än till 16 maj och du måste göra ansökan skriftligt hos Skatteverket via blankett SKV 2600, “Ansökan - Anstånd att lämna inkomstdeklaration m.m.”. Det är avgörande att skicka in ansökan i tid för att öka chansen till godkännande.
Är du senare ute, kanske rentav läser detta den 2 maj, bör du omedelbart ansöka om anstånd via Mina sidor hos Skatteverket. Eftersom du är sent ute kan du endast få uppskov till och med den 16 maj.
Deklarationstider – lös din deklaration smidigt
Andas ut. Skaffa vårt bokföringsprogram och koppla på deklarationstillvalet för halva priset. Då löser du deklaration, årsredovisning och bokföring i samma program. Smart!
Vad krävs för att få anstånd med att lämna deklarationen?
Att ansöka om anstånd betyder inte automatiskt att du får uppskov. Skatteverket kräver att "särskilda skäl" föreligger, oavsett om du ansöker som egen fysisk person eller för ett dödsbo. En veckas semester i Grekland godkänns till exempel inte eftersom den räknas som för kortvarig.
Särskilda skäl för att få anstånd med deklarationen kan enligt Skatteverket vara:
- Längre utlandsvistelse – Exempelvis arbete utomlands eller en längre familjeresa.
- Sjukdom – Om du själv är sjuk eller din deklarationshjälp blir sjuk.
- Komplicerad ekonomi – Om du väntar på viktiga underlag eller behöver sakkunnig hjälp.
- Tekniska hinder – Om du saknar tillgång till digital deklaration eller inte kan ansöka online.
Så om du till exempel gör en längre resa, exempelvis bor med familjen ett halvår i Thailand, är på en lång tjänsteresa eller arbetar på annan ort och inte kan besöka hemorten under den tid då deklarationen normalt ska skickas in så ökar dina chanser till beviljande.
Kan aktiebolag/handelsbolag skjuta upp deklarationen?
Kort svar: Nej. Juridiska personer som inte är dödsbon, till exempel aktiebolag eller handelsbolag/kommanditbolag, får som regel inte anstånd att skjuta upp sin inkomstdeklaration. Aktiebolag brukar i övrigt momsdeklarera flera gånger om året och därför anser Skatteverket att den här rutinen ska efterföljas. Återigen måste det föreligga "synnerliga skäl" och skulle du mot förmodan få anstånd, kan du räkna med att du är ett av få undantagsfall i landet.
Relaterad läsning: Deklarationsdatum 2025 – för företag och privatpersoner
Begära uppskov och anstånd som redovisningsbyrå
Om du driver en redovisningsbyrå och i din näringsverksamhet hjälper fysiska personer och dödsbon med att upprätta inkomstdeklarationer kan du ansöka om byråanstånd.
- Gäller endast för fysiska personer och dödsbon – inte för aktiebolag eller handelsbolag.
- Ett beviljat byråanstånd ger dig rätt att lämna inkomstdeklarationerna fram till den 16 juni 2025.
- Ansökan måste lämnas in senast 2 maj 2025.
Mer information om byråanstånd hittar du på Skatteverket.se.
Vad händer om jag lämnar in deklarationen för sent?
Om du lämnar in deklarationen efter den 2 maj utan att ha ansökt om att få anstånd, riskerar du att behöva betala en förseningsavgift. Detsamma gäller om du har fått anstånd till den 2 juni och deklarerar efter det datumet. Förseningsavgift är:
- 1 250 kr vid försening efter 2 maj om om du fått anstånd eller efter anståndsdatum om du fått uppskov
- 2 500 kr om deklarationen är mer än tre månader sen
- 3 750 kr efter fem månader
Undantag för personer över 65 år:
Personer som har fyllt 65 år under 2024 och alltså är 65 år eller äldre påförs ingen förseningsavgift även om de deklarerar för sent. Detta gäller dock inte om man:
- Har en inkomst som överstiger 30 000 kronor
- Har en inkomst som är understigande 30 000 kronor men har en inkomst av kapital som överstiger 30 000 kronor
Att hålla koll på dessa regler och ansöka om anstånd för deklarationen i tid kan hjälpa dig att undvika onödiga avgifter och problem med Skatteverket.