Begära uppskov med skattedeklarationen

Så kan du begära uppskov med inkomstdeklarationen

Hinner du inte deklarera enskilda firman till och med 2 maj? Lugn, du kan ansöka om anstånd hos Skatteverket och få upp uppskov med inkomstdeklarationen, i vissa fall upp till 31 maj eller ännu längre. Vi reder ut vilka undantag som måste gälla för att du ska kunna skjuta upp deklarationen.

Uppdaterad: 2017-04-20

Viktiga datum: Skjuta upp inkomstdeklarationen

Anstånd t.o.m. 16 maj

Anstånd t.o.m. 31 maj eller längre

 

Viktigt att vara tidigt ute

 Om du har åtminstone två veckors marginal fram till deklarationsdatum den 2:e maj, har du fortfarande tid att ansöka om uppskov till och med den 31 maj. Skatteverket ger både privatpersoner och enskilda firmor möjlighet att ansöka via blankett SKV 2600, "Ansökan - Anstånd att lämna inkomstdeklaration m.m.". Vid särskilda undantagsfall kan Skatteverket godkänna anstånd även senare än 31 maj, men räkna inte med detta när du ansöker.

 Du kan enkelt skapa anståndsblankett via Visma Skatt Proffs/Visma Skatt

 Är du senare ute, kanske rentav läser detta den 2 maj, bör du omedelbart ansöka om anstånd via Mina sidor hos Skatteverket. Eftersom du är sent ute kan du endast få uppskov till och med den 16 maj.

Vad krävs för att få anstånd?

Att ansöka om uppskov innebär inte per automatik att du kan ligga lågt. Skatteverket kräver att "särskilda skäl" föreligger, oavsett om du ansöker som egen fysisk person eller för ett dödsbo. En veckas semester på Kanarieöarna riskerar att inte godkännas som ursäkt, eftersom den räknas som för kortvarig i sammanhanget.

Men om du däremot gör en längre resa eller på grund av arbetsförhållanden inte kan besöka hemorten under den tid då deklarationen normalt ska skickas in, så ökar dina chanser till beviljande. Komplicerade inkomstförhållandena kan också vara ett giltigt skäl, till exempel om du anlitar sakkunnig hjälp och hjälpen inte är tillgänglig innan deklarationen ska lämnas in.

Ytterligare ett skäl är att du inte får in underlag för uppgifterna i rätt tid. Om det skulle finnas andra, enligt Skatteverket "synnerliga skäl", kan du eventuellt också få förlängd deklarationstid efter den 31 maj.

Kan aktiebolag/handelsbolag skjuta upp deklarationen?

Kort svar: Nej. Juridiska personer som inte är dödsbon, till exempel aktiebolag eller handelsbolag/kommanditbolag, får som regel inte anstånd att skjuta upp sin inkomstdeklaration. Aktiebolag brukar i övrigt momsdeklarera flera gånger om året och därför anser Skatteverket att den här rutinen ska efterföljas. Återigen måste det föreligga "synnerliga skäl" och skulle du mot förmodan få anstånd, kan du räkna med att du är ett av få undantagsfall i landet.  Däremot har bolag som deklarerar elektroniskt en månad längre på sig än de som använder pappersblanketter.

 Skattekalender 2017: När ska ditt företag deklareras?

Uppskov inkomstdeklararationen

Begära uppskov som redovisningsbyrå

Är du redovisningskonsult och i din näringsverksamhet hjälper fysiska personer och dödsbon med att upprätta inkomstdeklarationer? Då kan du ansöka om att få ett så kallat byråanstånd. Ett byråanstånd ger rätt att lämna inkomstdeklarationer enligt en av tre tidplaner under tiden mellan 2 maj–15 juni 2017.

Detta innebär en chans för dig som byrå att sprida ut arbetsbelastningen på flera perioder. Hur du väljer att deklarera, helt eller delvis elektroniskt, styr vilken tidplan du får beviljad av Skatteverket.

Viktiga datum för byråanstånd

  • Allt underlag skickas in elektroniskt.
    Tidplan 1: 15 juni (alla deklarationer kan inlämnas)
  • Huvudblanketter (inkl. fritextbilagor som betraktas som övriga upplysningar) skickas in på papper, övrigt underlag (t.ex. K-, N- & T-bilagor) skickas in elektroniskt.
    Tidplan 2: 31 maj (75% inlämning), 15 juni (25% inlämning)
  • Huvudblanketter och någon ytterligare bilaga (K, N eller T) skickas in på papper.
    Tidplan 3: 2 maj (50% inlämning), 15 maj (50% inlämning)

I kriterierna för de olika tidplanerna ingår även själva ansökan om byråanstånd. Om du ansöker på papper kommer du alltså automatiskt att få den minst förmånliga tidplanen. Digital ansökan om byråanstånd upprättas med hjälp av deklarationsprogrammet via Skatteverkets e-tjänst Filöverföring.

 Skapa enkelt byråanstånd via Visma Advisor, Visma Byråstöd eller i Visma Skatt Proffs

Byråanståndet ger också rätt att lämna mervärdesskattedeklaration, samt att betala den skatt som redovisas i mervärdesskattedeklarationen, senast den 26 juni året efter beskattningsåret. Den mervärdesskattedeklaration som avses är den som lämnas per beskattningsår och som har deklarationsdag 12 maj 2017. Byråanstånd kan aldrig medges om den deklarationsskyldige är en juridisk person (förutom dödsbon).

Ansökan om byråanstånd måste lämnas till Skatteverket före deklarationstidens utgång. Ansökan lämnar du enklast via Skatteverkets e-tjänst för filöverföring, från och med 13 januari, men du kan även lämna in ansökan via blankett SKV 2604.

Annica Jönsson

Du kanske också är intresserad av ...

Expertens 15 deklarationstips för företagare
Så deklareras ett företag
8 säkra avdrag för firman hemma

Dags att deklarera!


Den 2 maj är det dags för dig som har enskild firma eller handelsbolag.