Deklarationshjälp: Det här vinner du på att ta hjälp med deklarationen

Ett kvinnligt deklarationsombud poserar framför kameran och ler.

Ta det emot att deklarera ditt företag? Kanske har du inte tid, är orolig för att det inte ska bli rätt eller helt enkelt inte vill göra det själv. Då finns det en lösning; ombud. Proffsig deklarationshjälp minskar risken för fel och ökar dessutom chansen att du når dina affärsmässiga mål. Allt fler företagare inser fördelarna med att ta hjälp med deklarationen. Här förklarar Petra Örjegren, auktoriserad redovisningskonsult och ledamot i Företagarnas riksstyrelse, vad du har att vinna

Företagsdeklaration > Deklarationshjälp

Deklarationsombud – vad är det och hur gör man?

Varje år ska det deklareras, det har de allra flesta koll på. En deklaration är ett underlag för hur mycket som den fysiska eller juridiska personen intjänat under föregående år och hur mycket som ska betalas i skatt. Så, hur går man då tillväga? Vilka avdrag får man göra? Hur mycket skatt ska man betala? För många uppfattas det som en komplicerad process att deklarera samtidigt som det är viktigt att få det rätt. Som tur är finns det hjälp att få!

Företagare som inte vill eller har möjlighet att deklarera själva kan anlita ett så kallat deklarationsombud, i praktiken ofta en auktoriserad redovisningskonsult eller revisor. Ombudet utses genom att fylla i Skatteverkets e-tjänst Ombud och behörigheter. Företaget får hjälp med deklarationen och företagaren kan andas ut. 

Deklarationsombudet åtar sig att ta ansvar för inlämning av alla deklarationer som det finns en e-tjänst för. Exempel är inkomstdeklaration (INK1/INK2), NE blanketten, arbetsgivardeklaration och momsdeklaration. Ombudet har tillgång till skattekonto, skattebesked och tidigare inlämnade deklarationer, inklusive fastighetsdeklarationer.

Oavsett om man tar hjälp med deklarationen eller om man gör det själv så är det bra att ha koll på viktiga datum för deklarationen 2024.

Varför ska man ta hjälp med deklaration?

Det finns stora fördelar med att som företagare ta deklarationshjälp av en redovisningsbyrå, även om man deklarerar själv i molntjänster med mycket automatik. 

Det kan vara knepigt att hålla koll på allt när man ska deklarera för en enskild firma och om man villar bort sig så finns risken att man som företagare åker på skattesmällar. Det finns flera skräckhistorier om personer som har skött sin egen deklaration i tron om att allting har varit korrekt men att det sedan visar sig inte vara det. Ett exempel är när en man satte av maximalt till en periodiseringsfond under flera år i tron att det var bra. Det resulterade i att han fick skatta på allt på en gång när firman skulle avslutas och då fanns inte pengarna till det. För att undvika missförstånd och otrevliga överraskningar rekommenderas det att ta hjälp av en redovisningsbyrå.

En auktoriserad redovisningskonsult har ansvarsförsäkring om något går fel och en duktig konsult kan också hjälpa företagare att nå alla sina affärsmål. Det är något som företagare sällan tänker på och som är viktigt att veta. 

Deklarationen blir en del i en långsiktig gemensam planering. Det finns alltså stora mervärden att hämta. Företaget rullar på, det går bra - men hur bra? Kan det gå bättre? Hur ser framtiden ut? Genom att ta hjälp kan man som företagare använda tiden till att fokusera på andra viktiga faktorer i företaget.

Tänk på detta när du beräknar årets skattemässiga resultat

  • SGI
    Din sjukpenninggrundande inkomst baseras på din vinst och ligger i sin tur till grund för ersättning du får från exempelvis a-kassan eller försäkringskassan när du är föräldraledig eller sjuk.
  • ROT/RUT avdrag
    Om du haft avdrag under året kan du bli återbetalningsskyldig om du inte deklarerar ett tillräckligt högt resultat.
  • Lån
    Det är även viktigt att du tar hänsyn till dina planer för kommande år. Har du till exempel tänkt låna pengar till bostad? Då vill banken titta på din beskattade inkomst från året innan.
  • Pension
    Din beskattade vinst är grund för både ålderspensionsavgift samt en allmän pensionsavgift och det kommer att styra hur mycket du får ut i pension.
  • Regionalt nedsättningsbelopp
    Bedriver du verksamhet i ett stödområde har du rätt till ett särskilt avdrag från egenavgifterna på upp till 18 000. I år skall detta beräknas på överskott som överstiger 100 000.
  • Räntefördelning

    Den kan vara både positiv eller negativ och utgår ifrån förhållandet mellan tillgångar och skulder. Räntefördelning innebär förenklat att du kan ha rätt till att flytta en del av överskottet till kapitalinkomst (positiv) eller att du behöver betala en form av kostnadsränta (negativ).

    Vi vet, det är många saker att tänka på när man deklarerar. Vi hoppas att dessa punkter kan hjälpa dig att få bättre koll och du kan även få reda på vilka nyheter som har dykt upp i deklarationen 2024 som är bra att känna till.

Fler möjligheter i deklarationen?

Oavsett om du tar hjälp med deklarationen eller om du gör det själv så är det bra att känna till följande saker. Du kan alltid diskutera dem och få rådgivning av en redovisningskonsult.

  • Uppskjuten skatt
    De möjligheter att skatteplanera som du har i enskild verksamhet heter expansionsfond och periodiseringsfond. Om din verksamhet har gått sämre i år kan det vara en bra idé att lyfta fram sådant som du tidigare avsatt. Gör du en avsättning får du inte glömma att om du använder dig av dem för att få en lägre skatt i år så kommer du att få skatta för dem vid ett senare tillfälle.
  • Byta bolagsform
    En bra riktlinje är att en enskild firma ska försöka hamna på ett resultat mellan 500.000 till 600.000 kr. Har man ett högre resultat bör man överväga att ombilda till aktiebolag. Om du även har inkomst från annat håll är det viktigt att du även tar hänsyn till den inkomsten om du inte vill hamna över brytpunkten och betala statlig skatt.

    Det finns även andra aspekter att ta hänsyn till som att ett aktiebolag oftast är ett tryggare sätt att bedriva verksamhet, exempelvis när det gäller att anställa personal och öka investeringar. Detta eftersom grundarna och ägarna inte har ett personligt ansvar för de skulder och åtaganden som bolaget har.
  • Avdrag

    Andra saker som kan vara bra att känna till är att det finns avdrag i deklarationen du har rätt till. Om du gör det själv eller får hjälp med deklarationen ska du se till att spara kvitton för de utlägg du gör. Då kan du nämligen använda dem som underlag för avdragen.

    Dessa tre saker är de vanligast att man missar att dra av för när man deklarerar själv: 

    Tjänsteresor
    Traktamente
    Hyra

  • Underskott
    Om du haft ett underskott i din näringsverksamhet har du möjlighet att spara det för att göra avdrag mot framtida överskott. Under verksamhetens första fem år finns även möjlighet att kvitta din förlust mot inkomst av tjänst.

  • Karensdag
    Om du inte gör ett aktivt val har du 7 karensdagar vid sjukdom när du har enskild firma. Det bästa rådet är att ändra till 1 karensdag då skillnaden på den skatt du betalar är marginell. Detta kan dock bara göras innan du fyllt 55 år.

Ta hjälp av ett bra deklarationsprogram

Alla sparar tid och får hjälp att undvika de vanligaste misstagen genom att använda ett bra deklarationsprogram. Det är en form av deklarationshjälp i sig, kan man säga. Det är något du kan använda oavsett om du har ett aktiebolag, en enskild firma, ett handelsbolag eller en ekonomisk förening.

Hämta, klicka, godkänn, skicka 

Exakt så enkelt kan det vara att göra ditt företags deklaration! Du blir guidad steg för steg och snart är deklarationen, årsbokslutet eller årsredovisningen klar. Så att du med enskild firma eller aktiebolag deklarerar snabbt och smidigt. Eller som vi säger: Hämta, klicka, godkänn, skicka!

Deklarera med Visma eEkonomi

Så funkar Visma eEkonomi Deklaration

1. Du som driver enskild näringsverksamhet deklarerar resultatet i en NE-bilaga som du lämnar tillsammans med din privata inkomstdeklaration.

2. Innan du börjar fylla i din deklaration behöver du göra ett bokslut. Det innebär enkelt att du stämmer av dina siffror och ser till att alla hamnar på rätt år. Det vill säga att om du haft kostnader som egentligen hör hemma nästa år skall dessa flyttas, samma gäller för inkomster.

3. När du gjort dina avstämningar är det dags att fylla i din NE bilaga och det gör du med fördel i deklarationsmodulen som finns i Visma eEkonomi. Där finns en del möjligheter att välja hur stor del av ditt resultat du vill ta fram till beskattning just detta år. Det kan kännas lockande att betala så lite skatt som möjligt men du bör vara försiktig då det påverkar många andra saker, exempelvis din sjukpenninggrundande inkomst.

Aktivera Visma eEkonomi Deklaration

Tjänsten finns under menyvalet Appar och tillval. Modulen finns under Bokföring - Årsavstämning. Du kan också öppna deklarationsmodulen genom att välja den i listan uppe till vänster i programmet.

Källor: Petra Örjegren, auktoriserad redovisningskonsult och ledamot i Företagarnas riksstyrelse, samt Skatteverket. 

Checklista för Visma eEkonomi Deklaration
Läs dialogen i en forumtråd mellan företagare och redovisningskonsult

Hämta. Klicka. Godkänn. Skicka.

Exakt så enkelt kan du göra din företags deklaration och årsbokslut/årsredovisning med Visma Spcs. Passar perfekt oavsett om du har enskild firma eller aktiebolag.

Deklaration med Visma Spcs

Hämta. Klicka. Godkänn. Skicka.