Deklarationshjälp: Det här vinner du på att ta hjälp med deklarationen

Proffsig deklarationshjälp minskar risken för fel och ökar chansen att du når dina affärsmässiga mål. Allt fler företagare inser fördelarna med att ta hjälp med deklarationen. Här förklarar Petra Örjegren, auktoriserad redovisningskonsult och ledamot i Företagarnas riksstyrelse, vad du har att vinna. 

Deklarationshjälp – vad är det och hur gör man?

- Företagare som inte vill eller har möjlighet att deklarera företaget själva kan anlita ett så kallat deklarationsombud, i praktiken ofta en auktoriserad redovisningskonsult eller revisor. Ombudet utses genom att fylla i Skatteverkets e-tjänst Ombud och behörigheter.

- Deklarationsombudet åtar sig att ta ansvar för inlämning av alla deklarationer som det finns en e-tjänst för. Exempel är inkomstdeklaration (INK1/INK2), arbetsgivardeklaration och momsdeklaration. Ombudet har tillgång till skattekonto, skattebesked och tidigare inlämnade deklarationer, inklusive fastighetsdeklarationer.

Varför ska man ta hjälp med deklaration?

- Jag anser att företagare ska ta deklarationshjälp av en redovisningsbyrå ÄVEN om de deklarerar själva i molntjänster med mycket automatik. 

- Enskilda firmor är knepiga och risken att företagaren åker på skattesmällar. Jag vet en man som satte av maximalt till periodiseringsfond under flera år i tron att det var bra. Han fick skatta allt på en gång när den ska börja falla ut. De pengarna fanns inte.

- En auktoriserad redovisningskonsult har ansvarsförsäkring om något går fel och en duktig konsult kan också hjälpa företagare att nå alla sina affärsmål. Det är något som företagare sällan tänker på. 

- Deklarationen blir en del i en långsiktig gemensam planering. Det finns alltså stora mervärden att hämta. Företaget rullar på, det går bra - men hur bra? Kan det gå bättre? Hur ser framtiden ut? 

Tänk på detta när du beräknar årets skattemässiga resultat

 SGI
- Din sjukpenninggrundande inkomst baseras på din vinst och ligger i sin tur till grund för ersättning du får från exempelvis a-kassan eller försäkringskassan när du är föräldraledig eller sjuk.

 ROT/RUT avdrag
- Om du haft avdrag under året kan du bli återbetalningsskyldig om du inte deklarerar ett tillräckligt högt resultat.

 Lån
- Det är även viktigt att du tar hänsyn till dina planer för kommande år. Har du till exempel tänkt låna pengar till bostad? Då vill banken titta på din beskattade inkomst från året innan. 

 Pension
- Din beskattade vinst är grund för både ålderspensionsavgift samt en allmän pensionsavgift och det kommer att styra hur mycket du får ut i pension.

Vilka råd skulle du mer ha gett till en kund?

 Uppskjuten skatt
- De möjligheter att skatteplanera som du har i enskild verksamhet heter expansionsfond och periodiseringsfond. Glöm dock inte att om du använder dig av dem för att få en lägre skatt i år så kommer du att få skatta för dem vid ett senare tillfälle.

 Byta bolagsform?
- En bra riktlinje är att en enskild firma ska försöka hamna på ett resultat mellan 500.000 till 600.000 kr. Har man ett högre resultat bör man överväga att ombilda till aktiebolag. Om du även har inkomst från annat håll är det viktigt att du även tar hänsyn till den inkomsten om du inte vill hamna över brytpunkten och betala statlig skatt. 

 Avdrag
- Andra saker som kan vara bra att känna till när du själv gör din deklaration är att det finns avdrag du har rätt till. Det är främst tre saker som man brukar missa och det är att dra av för tjänsteresor, traktamente och hyra.

 Underskott?
- Om du haft ett underskott i din näringsverksamhet har du möjlighet att spara det för att göra avdrag mot framtida överskott. Under verksamhetens första fem år finns även möjlighet att kvitta din förlust mot inkomst av tjänst. 

Ta hjälp av ett bra deklarationsprogram

- Alla sparar tid och får hjälp att undvika de vanligaste misstagen genom att använda ett deklarationsprogram. En form av deklarationshjälp i sig, kan man säga.

Så funkar Visma eEkonomi Deklaration

1. Du som driver enskild näringsverksamhet deklarerar resultatet i en NE-bilaga som du lämnar tillsammans med din privata inkomstdeklaration.

2. Innan du börjar fylla i din deklaration behöver du göra ett bokslut. Det innebär enkelt att du stämmer av dina siffror och ser till att alla hamnar på rätt år. Det vill säga att om du haft kostnader som egentligen hör hemma nästa år skall dessa flyttas, samma gäller för inkomster.

3. När du gjort dina avstämningar är det dags att fylla i din NE bilaga och det gör du med fördel i deklarationsmodulen som finns i Visma eEkonomi. Där finns en del möjligheter att välja hur stor del av ditt resultat du vill ta fram till beskattning just detta år. Det kan kännas lockande att betala så lite skatt som möjligt men du bör vara försiktig då det påverkar många andra saker, exempelvis din sjukpenninggrundande inkomst.

Aktivera Visma eEkonomi Deklaration

Tjänsten finns under menyvalet Appar och tillval. Modulen finns under Bokföring - Årsavstämning. Du kan också öppna deklarationsmodulen genom att välja den i listan uppe till vänster i programmet.

Källor: Petra Örjegren, ägare till Stabilisator och ledamot i Företagarnas riksstyrelse, samt Skatteverket. 

Checklista för Visma eEkonomi Deklaration
Läs dialogen i en forumtråd mellan företagare och redovisningskonsult

 Bokslut - vad är det? Läs allt om bokslut här

5/5 - 2 röster

Deklarera i Visma eEkonomi

Tillsammans med ett tillval i Visma eEkonomi kan du deklarera snabbt och smidigt. Det ska inte vara så svårt. Därför är vi med dig varje steg på vägen.

Se erbjudandet