Så väljer du företagsnamn

Ditt företagsnamn är en del av företagets ansikte utåt och ska underlätta för kunder och andra att hitta just ditt företag. Här kommer tips till dig som antingen funderar på ett namnbyte eller på att starta nytt.

Välj ett namn som är lätt att komma ihåg
Se till att välja ett namn som är lätt att komma ihåg, enkelt att stava och lätt att uttala.

Vår kommentar: Gör det enkelt för dina kunder att ha dig top-of-mind när de behöver dina tjänster eller produkter.

Se till att namnet sticker ut från mängden
Välj ett namn som engagerar och skapar intresse. Signalera att ditt företag är unikt.

Vår kommentar: Om namnet känns för enkelt och för vanligt, glöm det. Det kommer nämligen alla andra också göra.

Finns det ett ledigt domännamn som passar?
Dina kunder vill kunna hitta dig på nätet. Glöm inte bort att undersöka om det finns ett starkt och minnesvärt domännamn ledigt som matchar ditt företagsnamn.

Vår kommentar: Många företag har helt enkelt för knepiga och ologiska domänadresser så det är svårt att hitta dem när man söker efter dem på nätet.

Googla ditt företagsnamn
Kommer dina kunder hitta dig när de söker på internet eller är ditt företagsnamn allt för vanligt? Och... vad betyder ditt företagsnamn på olika språk? 

Vår kommentar: Det är ju förstås toppen om inte namnet stoppar dig om du vill utveckla ditt företag längre fram eller vill ta steget utanför Sveriges gränser.

verksamt.se kan du kolla om ett företagsnamn är ledigt.

Visma eEkonomi

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag.

Läs mer