Registrera företag – så går det till steg för steg

Hur går det till att registrera ett företag hos Skatteverket och vad ska du tänka på? Vi guidar dig genom registreringen av ett nytt bolag.

1. Registrera ett domännamn

Många företagssajter rekommenderar nyföretagare att börja med själva företagsregistreringen hos Skatteverket. Problemet som då kan uppstå är att du senare upptäcker att någon annan registrerat ditt företagsnamn som domännamn, något som i dag bara tar några minuter. Och utan hemsida med eget domännamn kommer du ha svårt att konkurrera i framtiden. Börja därför med att fundera ut ett passande företagsnamn och registrera motsvarande domänannamn, inklusive vanliga och tänkbara variationer.

 Så skyddar du företagets domännamn

2. Registrera företaget hos rätt myndighet

Aktiebolag

Registreras både hos Bolagsverket och Skatteverket. Registreringen till Bolagsverket ska innehålla följande uppgifter, som du kan hämta både från din stiftelseurkund och bolagsordning:

  • Företagsnamn
  • Verksamhetsbeskrivning
  • Ledamöter, suppleanter, bolagsstiftare och ev. revisor
  • Antal aktier per stiftare och pris per aktie
  • Räkenskapsperiod (se vår Skattekalender)
  • Verksamhetsadress och kontaktuppgifter
  • Bankintyg som visar att aktiekapitalet är inbetalt

Det kostar 1 900 kronor att elektroniskt registrera ett aktiebolag via verksamt.se. Tänk på att vissa uppgifter tyvärr inte går att skicka med den elektroniska registreringen, till exempel om du ska driva börsbolag, eller planerat att hantera aktiekapital i euro eller andra tillångar än i pengar.

Handelsbolag/kommanditbolag

Registreras både hos Bolagsverket och Skatteverket. Registreringen till Bolagsverket ska innehålla följande uppgifter, efter att bolagsmännen avtalat med varandra om att de ska driva bolag tillsammans:

  • Företagsnamn
  • Verksamhetsbeskrivning
  • Bolagsmän och firmatecknare

Det kostar 900 kronor att elektroniskt registrera ett handels- eller kommanditbolag via verksamt.se.

Enskild firma (enskild näringsidkare)

Man på kontor Visma Spcs Behöver endast registreras hos Skatteverket. Vill du skydda ditt företagsnamn bör du även registrera företaget hos Bolagsverket. En anledning till att skydda företagsnamnet kan vara att du medvetet går in i en konkurrensutsatt marknad där varumärket är viktigt. För dig som endast driver mindre företagsverksamhet, till exempel vid sidan om anställning, spelar varumärket antagligen inte lika stor stoll.

Registrera företaget online

I dag är det enkelt och dessutom billigare att registrera företag på internet, jämfört med om du ska skicka in en pappersblankett. Myndigheterna Bolagsverket, Skatteverket och Tillväxtverket driver tillsammans företagssajten Verksamt.se. Där kan du:

• Ansöka om att bli godkänd för F-skatt eller F-skatt med villkor (FA-skatt).

• Anmäla att du ska vara registrerad som arbetsgivare.

• Anmäla att du ska vara momsregistrerad.

• Ansöka om registrering av ditt företags- eller föreningsnamn.

 Logga in på dina sidor på Verksamt.se

 Bokför och fakturera på nätet var du än är med Visma eEkonomi

 

Slarva inte med företagsnamnet

Var noggrann med stavningen av ditt företagsnamn. Det är krångligt och kostar pengar att ändra en företagsregistrering. Tänk dessutom på att företagsnamnet blir inaktivt om du inte använder det inom en femårsperiod.

Använd din e-legitimation

För att du ska kunna få tillgång till e-tjänsterna på Verksamt.se, Skatteverket.se och andra myndighetstjänster på webben, behöver du en e-legitimation. Denna fungerar som ett elektroniskt id-kort och kan kostnadsfritt hämtas via din internetbank.

 Saknar du en e-legitimation? Skaffa en e-legitimation här

3. Skicka in skatteanmälan

När din företagsregistrering är klar kan du skicka in en skatte- och avgiftsanmälan för F-skatt/FA-skatt, momsregistrering och arbetsgivarregistrering till Skatteverket. Även detta är lättast att sköta elektroniskt via verksamt.se. Här ska du bland annat uppskatta hur stor årets första vinst blir, men många uppgifter följer med från din elektroniska företagsregistrering. Kan du inte ansöka om F-skatt elektroniskt kan du i stället använda Skatteverkets blankett för skatteanmälan, SKV4620 (PDF).

 Vad är F-skatt?

Om du ska driva aktiebolag behöver du i de allra flesta fall registrera dig som arbetsgivare, eftersom ägaren i bolaget betraktas som anställd med lön. Du behöver dessutom upprätta en aktiebok som är offentlig.

 Ladda ner gratis mall för aktiebok (PDF)

Vid skatteanmälan för handels- eller kommanditbolag måste varje delägare göra en egen preliminär inkomstdeklaration, medan bolagsmannen i de flesta fall ansöker om särskild A-skatt, så kallad SA-skatt. Det ska framgå i skatteanmälan hur stor andel varje delägare besitter och hur stor vinsten uppskattas bli av den andelen under det första företagsåret.

Visma eEkonomi

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag.

Läs mer