Tio tips om hur du gör bra marknadsföring

Det kvittar hur bra produkt du har – om ingen vet att den finns är det heller ingen som köper den. Det kvittar också hur bra produkt du själv tycker att du har, finns det inget behov av den på marknaden säljer du inget.

Marknadsföring är ett långsiktigt förarbete till försäljning och består av en serie åtgärder som ska bygga upp kundens förtroende och behov för det som ska säljas. Marknadsföringen består inte bara av reklamkampanjer, mässor och annonsering utan det är allt som företaget gör – från fakturans utseende till personalens beteende.

  1. Gör en noggrann marknadsundersökning innan du startar ett företag eller lanserar en ny produkt för att ta reda på om behovet av ditt företag eller din produkt finns. Målet med undersökningen måste vara glasklart.
  2. Lägg upp en marknadsplan med realistiska mål och som innehåller de aktiviteter som ska ingå i din marknadsföring.
  3. Satsa inte allt på ett enda stort utskick. Gå först ut med ett begränsat utskick för att testa vad upplägget ger för respons. Glöm inte uppföljningen.
  4. Tänk efter vad du vill säga. Om du inte vet exakt vad det är du ska trycka på skapar du antagligen mer förvirring än intresse hos mottagaren.
  5. Tänk noggrant igenom vilken målgrupp du vill nå. Gapa inte över för mycket utan begränsa dig till dem som verkligen kan vara intresserade av dina produkter.
  6. Efterlikna inte annan direktreklam. Försök att avvika från mängden genom till exempel formen, färgen, storleken eller tidpunkten för reklamen.
  7. Glöm inte bort att din allra viktigaste marknadsförare är kunden. Den största anledningen till varför en kund inte kommer tillbaka till en affär beror på att de möts med likgiltighet från säljare och personal.
  8. Döm aldrig ut en kund utifrån avvikande klädsel, ålder, språk, hudfärg etc.
  9. Allt du gör i företaget ska vara av bra kvalité. Allt från snygg logotyp, snyggt utformade brevpapper, fakturor, visitkort, kuvert, skyltning, förpackningar, prislappar till att det är rent och snyggt i lokaler och på kundtoalett.
  10. Personalen måste inse att de är delaktiga i företagets marknadsföring.
3,8/5 - 25 röster
Visma eEkonomi

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Just nu kan du köpa Visma eEkonomi med deklaration till rabatterat pris.

Läs mer