Marknadsföring – tips för företag (komplett guide)

En vis person myntade en gång uttrycket: Syns du inte, finns du inte. Det kvittar hur bra ditt företag, din produkt eller tjänst är. Om ingen känner till dig, vill ha eller hittar dina produkter eller tjänster, ja då är det heller inte någon som köper. Vi guidar dig som blivande, ny eller erfaren småföretagare genom den spännande men ack så omfattande världen som är marknadsföring.

Gå direkt till avsnitt:

Vad är marknadsföring?

Olika marknadsföringstyper

Digital marknadsföring

Marknadsföringstips för småföretag

Marknadsundersökning

Marknadsföringsstrategi

Marknadsföringsplan

Marknadsföring – mer än bara annonsering

Vad är marknadsföring?

Marknadsföring, på engelska Marketing, är konsten att öka kännedom och preferens kring ett företag, vara eller tjänst, i syfte att öka omsättningen.

Marknadsföring kan delas in i olika grupper, och det dyker upp nya former i takt med teknisk utveckling.

Innan vi börjar gå in på detaljer är det viktigt att du känner till vad du får och inte får göra när det kommer till marknadsföring.


Marknadsföringslagen

All marknadsföring styrs av den centrala lag som styr hur företag får marknadsföra sig. Syftet är att undvika vilseledande och/eller aggressiv marknadskommunikation.

Lagen gäller både produkter och tjänster och gäller för alla företag som kommunicerar med konsumenter i kommersiellt syfte.

Sammanfattat kan man säga tydlighet är återkommande i lagen – du får inte använda vilseledande och aggressiv marknadsföring för att påverka konsumenters förmåga att ta ett välgrundat affärsbeslut.


Marknadsföringslagen i korthet:

  • Din marknadsföring ska inte kunna missuppfattas för någonting annat än just marknadsföring/annonsering.
  • Avsändaren måste framgå – du måste vara tydlig med att det är du som annonserar.
  • Du får inte använda falska påståenden.
  • Du får inte utelämna väsentlig information som blir vilseledande.
  • Du får inte göra väsentlig information obegriplig.

Olika marknadsföringstyper

Massmarknadsföring

Massmarknadsföring, på engelska Mass marketing, som även benämns som One-to-many, är en av de mest klassiska typerna av marknadsföring. Det som kännetecknar denna typ av marknadsföring är att man inte segmenterar sin målgrupp i närheten så detaljerat som man oftast gör inom exempelvis digital marknadsföring. Inte sällan är massmarknadsföring helt eller delvis analog. Ser du exempelvis på en film från innan vår digitala tidsålder, så kan du ofta skymta exempel på klassisk massmarknadsföring.

Exempel kan vara:

  • TV-reklam (ej webb-tv eller streaming)
  • Radioreklam (via FM-nätet, inte webbradio)
  • Printannonser
  • DR – direktreklam
  • Tunnelbanereklam
  • Gatupratare

Tillbaka till toppen

Mässor och event

Om du säljer produkter eller tjänster till andra företag (Business to business, B2B), så kan du med fördel ställa ut på mässor. Mässor kan nämligen vara ett kraftfullt sätt att marknadsföra mot andra företag, eftersom ofta stora delar av branschen finns samlade på ett ställe. 

 Tips! Checklista inör mässa – Så gör du succé!

Digital marknadsföring

Digital marknadsföring, även kallat internetmarknadsföring, avser den marknadsföring man gör online. Med denna relativt nya typ att marknadsföra på har marknadsförare löst flertalet av marknadsföringens största problem.

Innan digitaliseringen kunde marknadsförare inte vara särskilt säkra på att de träffat målgruppen som deras kampanj riktat sig mot. Man “sköt med hagelbössa” istället för med ett prickskyttegevär, och hoppades att träffa så många i målgruppen som möjligt.

Man kunde inte heller mäta en viss kampanjs effekter i samma utsträckning som med digitala marknadsföringskampanjer.

Det är just träffsäkerheten och mätbarheten som ofta ses som den digitala marknadsföringens stora fördelar.

Tänk på att det allra första steget för dig som vill komma igång med digital marknadsföring är att skaffa en hemsida. Förvånansvärt många småföretagare saknar detta helt och hållet, vilket gör det i princip lönlöst att marknadsföra i de digitala kanalerna.

 Läs mer om varför du behöver en hemsida: Hemsida till företaget! Därför är Facebook-sidan otillräcklig

Eftersom området digital marknadsföring är stort i sig, är det hög tid att vi går igenom de olika varianterna av digital marknadsföring.

Sökmotormarknadsföring

Som ordet säger avser denna typ marknadsaktiviteter som genomförs på olika sökmotorer, som till exempel Google och Bing. Kanske är detta den undergrupp av digital marknadsföring som är allra mest träffsäker och mätbar, eftersom det är din målgrupp som triggar dina annonser och sidor – med sina egna ord! Målgruppen berättar alltså vad de är ute efter, och du kan skräddarsy budskapet utefter det. Denna möjlighet fanns överhuvudtaget inte innan sökmotorerna fanns.

Man brukar dela in sökmotormarknadsföring i två underkategorier:

 SEO/Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering eller SEO (Search engine optimization) syftar till att förbättra de organiska resultaten, alltså de som inte är annonser. För detta finns en uppsjö tekniker. Denna marknadsföringsform är bra att börja med om du till exempel driver e-handel eller har (eller planerar att ha) en hemsida med vägledande material för dina kunder.

Genom sökmotoroptimering kan du på sikt få din sajt att agera marknadsförare åt dig, genom att driva organisk trafik på egen hand utan att du behöver lägga en massa tid på det. Denna teknik har dessutom fördelen att du bara behöver investera din tid – och inte dina pengar. Tänk dock på att du måste ha lite tålamod – det kan ta lite tid innan dina insatser börjar ge effekt.

 Relaterad läsning: SEO för företag – tips på hur du kan boosta din hemsida eller webbshop!

 SEM/PPC

Sökmotormarknadsföring eller sökordsmarknadsföring, SEM (Search Engine Marketing) eller PPC (Pay per click) avser alla annonsering på Google Ads (tidigare Google Adwords) eller motsvarande på Bing och andra sökmotorer.

Här fungerar det så att du lägger bud på vilka sökord du vill visa dina annonser på. Budets storlek avgör var din annons visas – ju mer du betalar, desto bättre position får du.

 Lästips om SEM: Annonsera på Google – så gör du 

En viktig detalj att komma ihåg; budet du lägger avser kostnaden per klick på din annons. Så det är viktigt att ha räknat fram en budget innan du börjar.

Denna typ av marknadsföring är mycket populär bland e-handlare, eftersom det oftast krävs att man har hårda konverteringar som mål för att kunna räkna ut hur mycket man är villig att betala per klick.

Tillbaka till toppen

Marknadsföring i sociala medier

Marknadsföring i sociala medier har ökat i popularitet de senaste åren. Numera är såväl privatpersoner som företag representerade på plattformar som Facebook, Instagram och Linkedin. Sociala medier brukar beskrivas som ett samlingsbegrepp på kommunikationskanaler där användarna kan interagera direkt med varandra genom exempelvis video och text.

Ur marknadsföringssynpunkt finns det en skillnad mellan de så kallade organiska och sponsrade inläggen på sociala medier. Organiska inlägg är kostnadsfria och sprids genom att besökare gillar, delar och kommenterar inlägget. Sponsrade inlägg sprids istället genom att du betalar för att nå ut. Algoritmen på sociala plattformar som Facebook har genom åren ändrats. På senare år har det blivit väldigt svårt att nå ut med organiska inlägg, även till de som aktivt valt att följa din sida.

Betald marknadsföring är därför nästan ett måste i sociala medier. Avsätt en budget för att få dina inlägg att spridas ordentligt. En fördel med att lägga en slant på din annonsering är att du ganska träffsäkert kan ställa in vilken målgrupp du vill nå med din annons. Du kan även optimera annonsen mot specifika mål, exempelvis trafik till din webbplats eller räckvidd.

 Läs mer: Sociala medier & företag – 8 (heta) tips på vägen!

Displaymarknadsföring

Display- eller bannermarknadsföring är kanske den typ av digital marknadsföring som varit med längst. Denna marknadsföringsform går ut på att visa upp annonser på särskilda ytor på webbsidor. Ett bra exempel är Google Adsense. Det funkar så att du som annonsör lägger bud på vilken sida och vilken plats du vill annonsera på. Den som äger sidan får i sin tur betalt av Google baserat på antalet visningar av annonserna som ligger där. Googles verktyg är bland annat baserat på cookies, vilket maximerar chanserna att din annons visas för rätt målgrupp.

Native – marknadsföring i artikelformat

Nativemarknadsföring, även kallat nativeannonsering, är en av de nyare formerna av digital marknadsföring. Native skiljer sig från vanlig annonsering på så sätt att annonsen ofta ser ut som en artikel. Du kan se om det handlar om native ifall du ser en annonsmärkning på en till synes vanlig artikel på till exempel en nyhetssajt.

Innehållsmarknadsföring

Innehållsmarknadsföring, eller content marketing på engelska, innebär marknadsföring genom redaktionellt innehåll. Kort sagt går denna typ ut på att publicera artiklar på det ämnet som du vill att ditt företag ska förknippas med. Med denna marknadsföringsform bygger du främst varumärke (branding) och tillit hos din målgrupp, men du kan också skaffa leads genom att exempelvis erbjuda prenumeration till ett nyhetsbrev.

Denna form lämpar sig utmärkt för dem som vill satsa på sökmotoroptimering, eftersom man genom redaktionellt och välskrivet innehåll har större chans att ranka högt i sökresultaten.

 Tips! Webshop & e-handelslösning för företag – Visma Webshop

Affiliatemarknadsföring

Affiliatemarknadsföring eller Affiliate marketing på engelska går ut på att skicka potentiella kunder (leads) till en annan site. Om dessa leads konverterar, till exempel köper eller gör en offertförfrågan, får affiliatemarknadsföraren en provision. Affiliate är lika mycket en marknadsföringssätt som en helt egen affärsmodell.

Exempel: Sida 1 har en bra sida om försäkringar som rankar högt på Google. Sidägaren ansluter sig till ett så kallat affiliatenätverk (t ex Adtraction) och skapar ett affiliatekonto. Därefter lägger sidägaren in en länk till en av siterna i affiliatenätverket, exempelvis Compricer. Om någon klickar på denna länk och därefter tecknar en försäkring, får sidägaren av Sida 1 en provision.

Affiliatemarknadsföring bygger till stora delar på sökmotoroptimering, eftersom det ofta krävs en site med stor trafik för att lyckas.

Tillbaka till toppen

Marknadsföring – tips för småföretag

 Gör en marknadsundersökning

Nu när vi rett ut begreppet marknadsföring, är det dags att fundera kring hur just ditt företag ska marknadsföra. Innan vi kommer dit, är det dock viktigt att börja från början; med ditt företag och dina produkter eller tjänster. Och kanske viktigast: Med din målgrupp!

Börja med att göra en noggrann marknadsundersökning, helst innan du ens startat företag. Syftet är att ta reda på om det överhuvudtaget finns ett behov av din produkt eller tjänst. Undersökningen kan göras på en mängd olika sätt, men det finns två huvudsakliga typer av marknadsundersökningar: Kvantitativa och kvalitativa.

Kvantitativa undersökningar innebär att du får in många svar utan att gå in jättedjupt i detaljer. För denna typ av undersökningar lämpar sig exempelvis frågeformulär via post eller epost. Fördelen med kvantitativa undersökningar är att man ganska snabbt kan få in många svar.

Kvalitativa innebär att du går mer på djupet i dina frågor, men att undersökningen innehåller färre respondenter. Här kan intervjuer vara ett bra alternativ. Fördelen här är att du kan få en bättre förståelse om hur människor uppfattar ditt företag eller produkt/tjänst.

Viktigast av allt är kanske att verkligen tänka igenom frågorna du vill ställa. Utan ett tydligt syfte med undersökningen riskerar du att ta beslut baserade på felaktiga slutsatser längre fram.

Tillbaka till toppen

 Ta fram en marknadsföringsstrategi

När du har fått ökad kännedom om hur din produkt eller tjänst uppfattas av andra, och har fått en bekräftelse på att det kan finnas ett behov på marknaden, är det äntligen dags att planera marknadsföringen. Det första steget är att ta fram din marknadsföringsstrategi.

1. Research

Förfina din marknadsundersökning ytterligare med en att researcha marknaden. Ett bra första steg är att svara på följande frågor:

 Var är min huvudmarknad?
 Hur stor är min marknad?
 Vilka trender går i min marknad?
 Hur ser priserna ut för min produkt eller tjänst?
 Vilka ord förknippas med min produkt eller tjänst (sökanalys)?

2. Konkurrentanalys

Vilka är dina konkurrenter? Försök kartlägga både de direkta och indirekta konkurrenterna. Om du planerar att satsa på sökordsmarknadsföring, kartlägg även de aktörer som konkurrerar på de sökord du försöker synas på. Dessa behöver inte ens finnas i din bransch.

3. Målgruppsanalys

Tänk noggrant igenom vilken målgrupp du vill nå. Gapa inte över för mycket utan begränsa dig till dem som verkligen kan vara intresserade av dina produkter.
Föreställ dig sedan din typiska kund och gör en personifiering av honom eller henne. Detta kallas i marknadsföringsvärlden för persona. Försök att göra bilden så detaljerad som möjligt; intressen, demografi, yrkesgrupp etc.

4. Varumärkeslöften

Vilka värden vill du att din målgrupp ska kunna förvänta sig av ditt varumärke? Detta kan vara lite krångligt för den ovane, men börja med att tänka värdeord. För att få igång tankeverksamheten kan vara att snegla på bilbranschen. Exempel på sådana varumärkeslöften är Volvo (säkerhet) eller BMW (körglädje).

5. Syfte och mål

Varför ska du marknadsföra och vad ska det leda till? Ska du marknadsföra för att uppnå hårda mål som offertförfrågningar eller köp, eller vill du uppnå mjukare mål såsom ökad varumärkeskännedom hos din målgrupp?

6. Kanalval

Av de marknadsföringsverktyg och kanaler vi gick igenom tidigare; vilka anser du skulle passa för marknadsföring av just din verksamhet? Ett bra första steg för att avgöra vilka kanaler du ska satsa på är att kolla på var din målgrupp befinner sig. Börja där. Om du till exempel riktar dig till en målgrupp som oftast är i åldersspannet 50-60, så kanske Facebook är en bättre kanal att starta i än Instagram.

Kom även här ihåg dina varumärkeslöften. Hitta den röda tråden i din kommunikation. Oavsett vilka kanaler du annonserar i bör du försöka få budskapet att hänga ihop.

7. Outsourcing till marknadsföringsbyrå

Mäktar du med att göra allting själv, eller kan du tänka dig att anlita ett marknadsföringsföretag? Idag finns en mängd byråer i olika storlekar och prisklasser som är specialiserade på marknadsföring. Det kan vara allt från specialister i Google Ads eller sociala medier till fullservicebyråer som hjälper till med allt.

8. Marknadsbudget

En grundstomme i varje marknadsföringsstrategi. Hur mycket är du villig att spendera på exempelvis konsulthjälp från marknadsföringsföretag, annonsplatser eller en budget i Google Ads?

Tips! Om du sätter hårda mål med din marknadsföring, såsom ökat antal köp, kan du börja med att försöka räkna på vad varje betalande kund är värd. När du har fått fram ett relativt realistiskt värde, kan du bestämma din lägsta tänkbara Return of advertising spend (ROAS). Detta säger dig att varje konvertering få ha kostat max X kronor i marknadsföringskostnad.

Tillbaka till toppen

 Ta fram en marknadsföringsplan

Nu blir vi mer konkreta. Lägg upp en detaljerad marknadsplan med realistiska mål och som innehåller de aktiviteter som ska ingå i din marknadsföring. Kom ihåg att dina marknadsaktiviteter också ska tidssättas; när ska du kommunicera med din målgrupp för att uppnå bästa avkastning på din marknadsföring?

Våra tips för att skapa din marknadsföringsplan:

  • Tänk efter vad du vill säga. Glöm inte ditt varumärkeslöfte. Om du inte vet exakt vad det är du ska trycka på skapar du antagligen mer förvirring än intresse hos mottagaren.
  • Kopiera inte andra. Kanske kan du rentav testa att göra tvärtom? Försök att sticka ut från mängden med till exempel roliga bilder eller tankeväckande copy (marknadsföringsspråk för reklamtext)
  • Gör en tidslinje. När ska du säga vad? Ett tips är att kolla när de sökord som förknippas med dina produkter eller tjänster har sina peakar. När söker flest människor på det du erbjuder? Då måste du vara där.
  • Testa först. Särskilt viktigt om detta är din första marknadsföringsinsats. Gå inte all in direkt. Testa först i mindre skala, följ upp och se vad upplägget lett till. När du hittat vad som ger resultat kan du vrida upp marknadsföringsapparaten.
  • Följ upp. Säkerställ att varje aktivitet får den effekt du ville ha. Eller än viktigare; vilka insatser ger inget resultat alls? Denna typ av analys kräver lite träning och erfarenhet, men om du sätter av tid för uppföljning kommer du snabbt in i det.

Marknadsföring – mer än bara annonsering

Nu när du gjort din marknadsföringsstrategi och satt marknadsföringsplanen, får du under inga som helst omständigheter glömma att marknadsföring inte bara består av reklamkampanjer, mässor och annonsering – utan det är en del av allt som företaget gör.

Bra och genomtänkt marknadsföring genomsyrar hela företaget. Din externa marknadsföring tappar snabbt men säkert i trovärdighet om andra aspekter av företaget inte håller minst samma kvalitet. Konkret innebär detta allt från att ha en snygg hemsida och logotyp, professionella fakturor till att det är rent och snyggt i lokaler och på kundtoalett.

Kunderna och personalen – dina viktigaste marknadsförare

Dina allra viktigaste marknadsförare är kunderna och personalen. En av de allra största anledningarna till varför en kund inte kommer tillbaka är missnöje – det kan handla om att de blivit dåligt bemötta eller råkat ut för byråkratiskt krångel. Deras missnöje stannar oftast inte där, utan sprids till familj, vänner och bekanta. Och gud förbjude: Sociala medier och internet.

Vi sparar det viktigaste till sist – personalen. Ta hand om din personal och inkludera dem i företagets vision och varumärkeslöften. De är nämligen i allra högsta grad delaktiga i företagets marknadsföring.

Tillbaka till toppen

4,1/5 - 39 röster

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi