7 sätt att öka konverteringen (och försäljningen) i din webbshop

Konvertering handlar om att skapa en webbshop som tryggt lotsar besökarna fram till ett köp. Här är 7 sätt att öka konverteringen – och därmed också öka försäljningen.

Många e-handlare lägger stora pengar på marknadsföring för att locka fler besökare in till sina sajter. Men det innebär inte alltid ökad försäljning. Det är ofta enklare, billigare och snabbare att istället lägga fokus på att öka konverteringsgraden - antalet kunder delat med antalet besökare - i din webbutik, så att fler av besökarna faktiskt genomför ett köp. Genom att öka konverteringsgraden (antalet kunder delat med antalet besökare) i din webbshop, kan du öka försäljningen utan att behöva öka trafiken.

1. Visa kunden vägen
2. Gör kunden trygg 
3. Ge argument för att köpa direkt 
4. Skapa merförsäljning 
5. Är du unik? Var tydlig med hur 
6. Mät och optimera – samla data 
7. Öka hastigheten på din sajt

1. Visa kunden vägen

Idag är det flesta av oss vana vid att handla på nätet, men som konsumenter har vi inte särskilt mycket tålamod. Utbudet är stort på nätet, och hittar vi inte vad vi söker efter är vi inte särskilt lojala, utan letar istället upp en annan webbshop.

Det är därför mycket viktigt att du har en genomtänkt sidstruktur och en välfungerande navigering, så att kunderna enkelt hittar det de är ute efter. Det gäller såväl menyer som struktur på produktkategorier. Här är det bra att titta på hur andra e-handlare i branschen går tillväga. Finns det en viss struktur som är inarbetad hos många andra, kan det vara bra om du följer samma mönster för att anpassa dig efter målgruppens vanor.

I varje del av beställningen är det också viktigt att du tydligt leder kunden till nästa steg, från produktsidan och vidare genom kassaflödet, ända fram till tack-sidan.

Observera hur köpresan ser ut för andra

När du satt upp din nya sidstruktur och tillhörande navigering, är det en bra idé att låta några personer oberoende av varandra leta upp en produkt, lägga den i varukorgen och ta sig till kassan. Samtidigt tittar du på (utan att lägga dig i) och noterar hur de gör, om de kör fast eller har svårt att hitta. På så sätt kan du få värdefulla tips på vad som kan förbättras, bara genom att observera hur andra går tillväga. Du kan också ta hjälp av kunder som genomför testköp i din webbshop

 Relaterad läsning: SEO av hemsida/e-handel – gratis sökmotoroptimering-tips!

2. Gör kunden trygg

Om du inte redan har en etablerad webbshop som "alla" känner till, är det viktigt att få kunden att känna sig trygg med att genomföra ett köp i din e-handel. Här är några saker du kan göra för att öka förtroendet hos dina besökare:

  • Var tydlig med hur kunden kan kontakta dig. Minimum är en e-postadress, men har du möjlighet att lägga ut telefonnummer och kanske erbjuda chattmöjligheter är det ännu bättre. Att visa fullständigt företagsnamn och postadress är också positivt.
  • Snygg design och välskrivna texter. Om din webbshop ser proffsig ut och texterna är välskrivna utan stavfel ger du ett seriöst intryck.
  • Detaljerad information, bra bilder och filmer. Eftersom besökaren inte kan titta, känna eller ta på produkten är det viktigt att du beskriver den detaljerat. Flera och stora bilder per produkt, gärna i kombination med filmklipp eller länkar till eventuella instruktionsböcker ger dina kunder en bättre känsla för vad de beställer.
  • Välkända betalsätt. Störst trygghet får kunden om det finns möjlighet att betala mot faktura efter leverans. Utöver faktura är kortbetalning, direktbetalning via bank och Swish de populäraste betalsätten i Sverige.
  • Låt kunden lämna omdömen om dig och dina produkter. Att besökarna kan se vad andra kunder tycker om dig och dina produkter ökar förtroendet. Ta inte bort saklig kritik, utan besvara den istället.
  • Över xxxxx nöjda kunder. När du blivit lite mer etablerad kan du ge besökaren trygghet med begrepp som "Sveriges största xxxxx-butik på nätet", "Över xxxxx nöjda kunder" eller "Xxx beställningar om dagen av nöjda kunder".

 Lästips: Marknadsföring – tips för företag (komplett guide)

3. Ge argument för att köpa direkt

Genom att ge besökaren argument att köpa direkt kan du minska risken att de surfar iväg någon annanstans – och kanske lägger pengarna på annat.

Tidsbegränsade erbjudanden

Ta fram tidsbegränsade erbjudanden som till exempel  "Just nu 15 % rabatt". Har du varor i lager som du vill bli av med så kan du slå två flugor i en smäll och använda det för att öka försäljningen på andra varor: "Just nu får du en XXX på köpet".

På väg att bli utsålt

Har du produkter som du bara har ett fåtal av? Var tydlig med det.

Direkt uppmaning

Var inte rädd för att uppmana kunden till omedelbart köp både på beställ-knappar och i övrig text. Prova att använda begrepp som "Beställ nu" eller "Köp direkt" istället för "Beställ" eller "Köp".

4. Skapa merförsäljning

Ett bra sätt att öka försäljningen i din webbutik är att erbjuda kunden att komplettera sin beställning med fler produkter:

  • Visa upp produkter som passar bra ihop med den produkten kunden tittar på eller har lagt i kundvagnen.
  • Ge mängdrabatt: "Beställ 5 st så får du XX kr rabatt".
  • Tipsa om produkter som är populära bland andra kunder.
  • Bjud på frakten om kunden handlar för minst XXX kronor.
  • Skänk bort eller erbjud rabatterade produkter som du vill bli av med från lagret om kunden handlar för minst XXX kronor.

Du kan också försöka locka kunden att återkomma genom att efter beställningen erbjuda rabatt eller fri frakt på nästa köp. "Få XX procent rabatt på nästa köp om du beställer inom 30 dagar".

 Lästips: E-handel - tips för dig som driver eller vill driva webbshop

Sälj mot tidigare kunder

När du har haft din webbshop ett tag så har du byggt upp ett register med kunder och vad de har beställt tidigare. Genom ett enkelt nyhetsbrevssystem kan du skicka nyhetsbrev eller erbjudanden för att sälja till dessa kunder igen.

5. Är du unik? Var tydlig med hur

Var tydlig med varför kunden ska välja dig framför konkurrenterna och förmedla detta på startsidan i webbutiken och i annonser. Lyft fram din USP, det vill säga det som gör dig unik gentemot konkurrenter.

  • Är du billigast?
  • Har du bredast sortiment?
  • Är dina produkter eller ditt sortiment unikt?
  • Har du bäst kundtjänst?
  • Är du störst i branschen eller inom ett visst produktområde?
  • Har du bäst leveranstid?
  • Har du flest nöjda kunder?

Det här sättet att tänka kan också ge dig ledtrådar om vad du behöver göra för att förbättra webbutiken. Om du tycker det är svårt att hitta en USP, kanske du behöver fundera på förbättringsmöjligheter eller en ny nisch där ingen konkurrent placerat sig ännu. Se möjligheterna!

 Relaterad läsning: Google My Business – maxa din lokala närvaro

6. Mät och optimera – samla data

När du jobbar med försäljning på nätet ska du aldrig lita på magkänsla eller på andras undersökningar eller åsikter. Gör istället A/B-tester, mät, analysera och gör nya tester för att se vad som fungerar bäst på din sajt och hos din målgrupp. Under ett A/B-test visas din sida, eller vissa element på sidan, på ett visst sätt för vissa besökare och på ett annat för andra. Samtidigt mäts vilket alternativ som konverterar bäst.

Här är några exempel på vad du kan A/B-testa:

  • Ändra text i knapparna. Fungerar "Köp nu", "Beställ" eller "Kom igång" bäst?
  • Ändra utseende på knapparna (färg, form etc)
  • Jämför olika rubriker och produktbeskrivningar
  • Jämför olika produktpriser eller kampanjerbjudanden
  • Olika bilder eller olika storlekar på bilder
  • Placering av olika segment på sidan
  • Design på sajten
  • Högre priser och fri frakt, eller lägre priser och högre fraktkostnad

När du har en vinnande variant behåller du den, och fortsätter med nästa test.

Några saker att tänka på när du genomför A/B-tester:

  • Testa en sak i taget.
  • Kör testet tillräckligt länge för att få in tillräckligt med data. Ju mer trafik, desto snabbare kan du få in ett statistiskt säkerställt underlag. Testverktygen hjälper dig ofta att avgöra när du kan lita på underlaget.

Det finns gott om verktyg som hjälper dig att genomföra A/B-tester. Använder du Google Analytics för att få statistik på din sida kan du även använda Google Optimize som i sin kostnadsfria version gott och väl räcker för att komma långt med ditt A/B-testande.

7. Öka hastigheten på din sajt

En snabb sajt är optimalt ur flera aspekter, bland annat ur användarperspektiv. Du kan därför vinna mycket på att optimera din webbutik för att få ner laddningstiden.
Det första du bör göra är att testa laddningstiden på din hemsida. Det finns många verktyg för detta, t.ex Google Page Speed som gör mätningar både för mobil och dator samt ger dig tips på vad du kan göra för att förbättra hastigheten.

Några generella tips för snabbare hemsida:

  • Optimera bilder. Komprimera bilder och minska storleken på dem så de inte är större än nödvändigt.
  • Undvik onödiga tillägg. Använder du t ex WordPress bör du undvika tillägg som inte är absolut nödvändiga. Kontrollera även om det finns andra varianter av de tillägg du använder som är bättre optimerade.
  • Använd cache. Genom att aktivera cache i ditt publiceringssystem kan laddningstiderna minska avsevärt.
  • Byt till VPS (Virtual Private Server). Har du en välbesökt sida eller extrema besökstoppar under t ex kampanjer/högtider, och idag ligger på ett webbhotellskonto (det vill säga din webbutik ligger tillsammans med andra kunder på samma server)? Då kan du vinna mycket på att byta till en egen server (VPS). På så sätt får du den prestanda din webbutik behöver, och du påverkas inte av andra kunders besöktoppar eller felaktiga programmeringskod.

 Tips! Webshop och e-handelslösnng för företag – Visma Webshop

3/5 - 3 röster

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi