Black Friday 2017 – så slåss du mot jättarna

Vill du maxa din försäljning under Black Friday? Se till att vara redo fredagen den 24 november! Då inleds Black Friday, den första dagen på julshoppingen enligt amerikansk tradition som även har fått fäste i Sverige. Här får du tipsen på hur du som liten företagare kan slåss mot de stora jättarna. Dessutom en checklista att pricka av.

För svenska shoppingsugna kunder är Black Friday numera ett välkänt begrepp och många planerar sina inköp till den dagen för att kunna ta del av så bra erbjudanden som möjligt. Förberedelser, planering och att starta i god tid är nycklarna för en framgångsrik Black Friday-försäljning oavsett om du säljer varor eller tjänster.

Hur kan jag som är liten slåss mot de stora jättarna?

Det råder ingen tvekan om att de stora butikerna och kedjorna gör sin Black Friday-förtjänst på låga priser och stora volymer. Så hur kan ditt lilla företag konkurrera mot de stora jättarna? Svaret är att även om du inte kan erbjuda lika låga priser som jättarna finns det andra saker du kan göra på Black Friday för att stärka ditt varumärke och dina kundrelationer.

 Tips: Skapa en gratis hemsida på några minuter i Visma Website! Vill du sälja på nätet ska du ta en titt på Visma Webshop, smidigt kopplat till bokföringsprogrammet Visma eEkonomi.

Nischade erbjudanden

Medan “julklappar” och “presenter” har hård konkurrens på Google så kan det vara färre, men nog så attraktiva, sökningar på till exempel “kökslampor” eller “nattlampor” om du säljer belysning. Då kan ett sätt att dra nytta av Black Friday vara att ha flera riktade erbjudanden mot nischade kundgrupper. Du som säljer tjänster kan rida på Black Friday-vågen på samma sätt genom att till exempel marknadsföra delar av ditt erbjudande som du vill lyfta mot specifika målgrupper.

 5 enkla sökmotortips som alla företagare borde kunna

Skapa samarbeten med andra företag

Ett sätt att stå sig bättre mot större butiker är att samarbeta med andra mindre företag. Tillsammans kan ni skapa erbjudanden som ger mervärde och stärker varandras varumärken. Låt säga att du säljer böcker och du startar ett samarbete med en butik som säljer te och ytterligare en som säljer doftljus. Då kan ni gemensamt erbjuda en relaxbox med bok, te och doftljus. Vips så har ni ett helt unikt erbjudande som ni når ut med till fler eftersom ni nu får tre butikers räckvidd. Är du frisör kan du slå dig ihop med nagelsalongen och är du målare kan du göra kampanjer med snickaren. Att mixa produkter och tjänster är förstås helt okej och det är bara din kreativitet som sätter gränser.

Om du har en nätbutik är det alltid bra att ha samarbeten med andra webbshoppar och webbplatser för att nå ut till så många som möjligt. Det kan ta flera veckor att etablera sådana samarbeten så var ute i god till och se till att dina samarbeten lirar väl med din verksamhet och ditt varumärke.

Lokala events

Du kan hålla mindre events riktade mot specifika målgrupper. Du kan ha Black Friday-sagostund för barn om du säljer barnböcker eller en gör-om-mig-förmiddag om du säljer skönhetsprodukter.

Spela på att inte ha Black Friday

Vi handlar där vi trivs och där det känns rätt. Du kan se Black Friday som en tid då du bygger relationer med dina kunder lite extra. Gör det till en grej att skänka pengar till välgörande ändamål istället för att sänka priserna i botten. “Vi tror att du kan handla av oss utan rabatt men vi är glada att kunna skänka 5 procent av förtjänsten till välgörenhet.”

Checklista

 Börja i tid

Gör en marknadsplan i god tid. Kunder börjar söka information och erbjudanden tidigare än du kanske tror. Se till att förbereda din Black Friday- och julförsäljning i god tid och låt gärna dina kunder få veta långt i förväg att du planerar aktiviteter. Du måste också se till att de som söker efter information kring de produkter som du säljer hittar just dig.

 Planera och organisera din försäljning

Se över dina produkter och planera din försäljning. Välj vilka produkter du vill ha erbjudande på och schemalägg startdatum och priser. På det här sättet får du kontroll över hela din julförsäljning, inte bara Black Friday.

 Se till att din butik klarar ökad efterfrågan

Försäkra dig om att du själv och dina leverantörer verkligen är redo för ökad försäljning så att dina kunder blir nöjda. En av de värsta sakerna som kan hända är att du får slut på lager av det du marknadsför som ett erbjudande. Då finns risken att dina kunder blir missnöjda och du vill göra dina kunder supernöjda, eller hur? Tips för att förenkla din lagerhantering.

 Planera och skapa din marknadsföring

Skapa annonser och banners så du kan marknadsföra Black Friday som startskottet på din julförsäljning. Du behöver inte vara proffs, det finns gott om gratis mallar på nätet.

För att få lite buzz och förväntan hos dina kunder kan du en tid innan skicka nyhetsbrev och göra inlägg i sociala medier med sneakpeaks på vad som kommer att hända i din butik eller webbshop under Black Friday.

 Mobilanpassad webbplats ett måste

Mobilen är en väldigt viktig plattform för handel och marknadsföring. Google-sökningar från mobilen är idag fler än sökningar från datorn och kunderna använder sociala medier framförallt i mobilen. Detta innebär att du måste tänka mobilt först. Är din mobila hemsida lätt att förstå? Är den responsiv och funkar i alla enheter från mobil och iPad till stationär dator? Om du har en webbshop, är den enkel att handla ifrån?

 Med Visma Webshop är din nätbutik automatiskt mobilanpassad och du kan välja mellan flera stora betallösningar vilket gör den enkel att handla ifrån. Dessutom är den integrerad med ditt ekonomiprogram Visma eEkonomi vilket gör din administration enkel och smidig.

 Testa din hemsida 

Låt potentiella kunder ge feedback på din hemsida. Hur funkar den att navigera sig fram på för den som besöker sidan för första gången? De enklaste varianter av sådana tester kan du göra själv genom att be personer navigera på din sida och sedan ge återkoppling. Du kan också ta hjälp av program som Hotjar eller gratisversioner som Mouseflow, Zarget eller Lucky Orange. De visar hur användaren rör sig på din hemsida eller webbshop och vad de klickar på. Har du ingen hemsida än? Här får du en gratis hemsida till ditt företag.

7 sätt att öka försäljningen i din nätbutik

 Var redo för ökad kundservice

En snabb och bra kundservice är a och o under julförsäljningen. Se till att du tillräcklig bemanning för ökad belastning. Med mer trafik till din webbshop och ökad försäljning kommer du också att få mer frågor.

En integrerad live chat är en lösning som låter dig hjälpa kunderna enkelt och smidigt om de har en fråga eller fundering de behöver svar på för att komma vidare till köp. Med en chat för kundservice får du också kunderna att stanna kvar på sidan när de söker svar på en fråga.

 Gör det enkelt att returnera när dina kunder handlar på webben

Näthandel är speciell på så vis att dina kunder inte kan prova dina produkter på plats. Gör det därför enkelt för dem att returnera om det skulle behövas. Kanske är det den smidigheten som gör att kunden faktiskt tar steget och köper av dig.

 Installera analysverktyg

Om du inte redan har installerat Google Analytics och något verktyg för Heat Maps är det nu dags att göra det. Då kan du både löpande och efter säsongen få information om vad dina kunder klickar på, vad de läser och i vilken ordning. Du kan också se varifrån trafiken till din nätbutik kommer och vilka annonser som gett bäst resultat.

 Efter säsongen - analysera och reflektera

Vad gick bra och vad gick mindre bra? Om det här är din första Black Friday Cyber Monday (*se faktaruta om Cyber Monday) kan du se detta som en träning inför kommande år. Lär dig under resans gång och kom ihåg dina erfarenheter till nästa år.

Det här är Black Friday

Vad är Black Friday?

Black Friday är från början en amerikansk tradition som anger startskottet på julhandeln med extra bra erbjudanden och rabatter. Black Friday infaller alltid dagen efter Thanksgiving som är den fjärde torsdagen i november. 2017 är Black Friday den 24 november.

Vad är Cyber Monday?

Cyber Monday är en shoppingdag som tillsammans med Black Friday är en av de största shoppingdagarna i USA. Den stora skillnaden mellan de två är att Black Friday traditionellt (i USA) är i fysiska butiker medans Cyber Monday är online.

Black weekend - Rea hela helgen

Som du kanske kan ana innebär Black Weekend att shoppingen med rabatter och erbjudanden pågår hela helgen från Black Friday till Cyber Monday.

Var kommer namnet ifrån?

Det finns olika historier om hur namnet Black Friday har uppkommit. En förklaring är att denna dag fick butikernas bokslutssiffror att gå från röda till svarta. En annan teori är att namnet först användes av den lokala poliskåren för att beskriva det stora trafikkaoset som uppstod på fredagen dagen efter Thanksgiving.

När är Black Friday?

Black Friday är alltid den efter Thanksgiving och Thanksgiving är alltid den fjärde torsdagen i november. Det gör att datumet kan variera från år till år men det infaller någon gång mellan 23:e och 29:e november.

4,2/5 - 5 röster
Visma eEkonomi

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Just nu kan du köpa Visma eEkonomi med deklaration till rabatterat pris.

Läs mer