Black Friday 2022 – 4 tips för att slåss mot jättarna

En kvinna sitter och tittar på sin telefon med texten black friday vid sidan om.

Vill du maxa din försäljning under Black Friday? Se till att vara redo fredagen den 25 november 2022! Då inleds Black Friday, den första dagen på julshoppingen enligt amerikansk tradition som även har fått fäste i Sverige. Här får du tipsen på hur du som liten företagare kan slåss mot de stora jättarna. Dessutom en checklista att pricka av.

Försäljning och marknadsföring > Black Friday

För svenska shoppingsugna kunder är Black Friday numera ett välkänt begrepp och många planerar sina inköp till den dagen för att kunna ta del av så bra erbjudanden som möjligt. Förberedelser, planering och att starta i god tid är nycklarna för en framgångsrik Black Friday-försäljning. Oavsett om du säljer varor eller tjänster, online eller offline.

Våra bästa Black Friday-tips för företag

Det råder ingen tvekan om att de stora butikerna och kedjorna gör sin Black Friday-förtjänst på låga priser och stora volymer. Så hur kan ditt lilla företag konkurrera mot de stora jättarna? Svaret är att även om du inte kan erbjuda lika låga priser som jättarna finns det andra saker du kan göra på Black Friday för att stärka ditt varumärke och dina kundrelationer.


 Tips: Vill du sälja på nätet ska du ta en titt på Visma Webshop, en smidig e-handelslösning som kan kopplas till bokföringsprogrammet Visma eEkonomi.

 

 Kom ihåg Black Friday! Datum: 25 november 2022


Tips 1
: Nischa dina erbjudanden

Medan “julklappar” och “presenter” har hård konkurrens på Google så kan det vara färre, men nog så attraktiva, sökningar på till exempel “kökslampor” eller “nattlampor” om du säljer belysning. Då kan ett sätt att dra nytta av Black Friday vara att ha flera riktade erbjudanden mot nischade kundgrupper. Du som säljer tjänster kan rida på Black Friday-vågen på samma sätt genom att till exempel marknadsföra delar av ditt erbjudande som du vill lyfta mot specifika målgrupper.

Tips 2: Samarbeta med andra företag

Ett sätt att stå sig bättre mot större butiker är att samarbeta med andra mindre företag. Tillsammans kan ni skapa erbjudanden som ger mervärde och stärker varandras varumärken. Låt säga att du säljer böcker och du startar ett samarbete med en butik som säljer te och ytterligare en som säljer doftljus. Då kan ni gemensamt erbjuda en relaxbox med bok, te och doftljus. Vips så har ni ett helt unikt erbjudande som ni når ut med till fler eftersom ni nu får tre butikers räckvidd. Är du frisör kan du slå dig ihop med nagelsalongen och är du målare kan du göra kampanjer med snickaren. Att mixa produkter och tjänster är förstås helt okej och det är bara din kreativitet som sätter gränser.

Om du har en nätbutik är det alltid bra att ha samarbeten med andra webbshoppar och webbplatser för att nå ut till så många som möjligt. Det kan ta flera veckor att etablera sådana samarbeten så var ute i god till och se till att dina samarbeten lirar väl med din verksamhet och ditt varumärke.

Tips 3: Anordna lokala event – även digitalt

Du kan hålla mindre event riktade mot specifika målgrupper. Du kan ha Black Friday-sagostund för barn om du säljer barnböcker eller en gör-om-mig-förmiddag om du säljer skönhetsprodukter. Prova också att ha eventen digitalt. Driver du en modebutik kan du eller modeller visa upp nyheter som kommit in eller ha en lite utbildning i hur man matchar kläder och accessoarer bäst. Och sprid informationen om ditt event genom exempelvis sociala medier.

Tips 4: Spela på att inte ha Black Friday

Genom att "göra tvärtom" jämfört med alla andra har du möjlighet att sticka ut. Här har du exempel på företag som gjorde just detta förra året. Kanske är det att gå lite väl långt att stänga butiken eller höja priserna, men det finns andra sätt som du kan särskilja dig på. 

Vi handlar där vi trivs och där det känns rätt. Du kan kanske, istället för att sänka priserna, se Black Friday som en tid då du bygger relationer med dina kunder lite extra. Gör det till en grej att skänka pengar till välgörande ändamål istället för att sänka priserna i botten. “Vi tror att du kan handla av oss utan rabatt men vi är glada att kunna skänka 5 procent av förtjänsten till välgörenhet.”

Läs också: Marknadsföring – tips för företag (komplett guide)

Checklista

 Börja i tid

Gör en marknadsplan i god tid. Kunder börjar söka information och erbjudanden tidigare än du kanske tror. Se till att förbereda din Black Friday- och julförsäljning i god tid och låt gärna dina kunder få veta långt i förväg att du planerar aktiviteter. Du måste också se till att de som söker efter information kring de produkter som du säljer hittar just dig.

 Planera och organisera din försäljning

Se över dina produkter och planera din försäljning. Välj vilka produkter du vill ha erbjudande på och schemalägg startdatum och priser. På det här sättet får du kontroll över hela din julförsäljning, inte bara Black Friday.

 Se till att din butik klarar ökad efterfrågan

Försäkra dig om att du själv och dina leverantörer verkligen är redo för ökad försäljning så att dina kunder blir nöjda. En av de värsta sakerna som kan hända är att du får slut på lager av det du marknadsför som ett erbjudande. Då finns risken att dina kunder blir missnöjda och du vill göra dina kunder supernöjda, eller hur? Tips för att förenkla din lagerhantering.

 Planera och skapa din marknadsföring

Skapa annonser och banners så du kan marknadsföra Black Friday som startskottet på din julförsäljning. Du behöver inte vara proffs, det finns gott om gratis mallar på nätet.

För att få lite buzz och förväntan hos dina kunder kan du en tid innan skicka nyhetsbrev och göra inlägg i sociala medier med sneakpeaks på vad som kommer att hända i din butik eller webbshop under Black Friday.

 Mobilanpassad webbplats ett måste

Mobilen är en väldigt viktig plattform för handel och marknadsföring. Google-sökningar från mobilen är idag fler än sökningar från datorn och kunderna använder sociala medier framförallt i mobilen. Detta innebär att du måste tänka mobilt först. Är din mobila hemsida lätt att förstå? Är den responsiv och funkar i alla enheter från mobil och iPad till stationär dator? Om du har en webbshop, är den enkel att handla ifrån? 

 Lästips! SEO för företag – med eller utan e-handel

 Testa din hemsida 

Låt potentiella kunder ge feedback på din hemsida. Hur funkar den att navigera sig fram på för den som besöker sidan för första gången? De enklaste varianter av sådana tester kan du göra själv genom att be personer navigera på din sida och sedan ge återkoppling. Du kan också ta hjälp av program som Hotjar eller gratisversioner som Mouseflow, Zarget eller Lucky Orange. De visar hur användaren rör sig på din hemsida eller webbshop och vad de klickar på. Har du ingen hemsida än? Här får du en hemsida till ditt företag.

7 sätt att öka försäljningen i din nätbutik

 Var redo för ökad kundservice

En snabb och bra kundservice är a och o under julförsäljningen. Se till att du tillräcklig bemanning för ökad belastning. Med mer trafik till din webbshop och ökad försäljning kommer du också att få mer frågor.

En integrerad live chat är en lösning som låter dig hjälpa kunderna enkelt och smidigt om de har en fråga eller fundering de behöver svar på för att komma vidare till köp. Med en chat för kundservice får du också kunderna att stanna kvar på sidan när de söker svar på en fråga.

 Gör det enkelt att returnera när dina kunder handlar på webben

Näthandel är speciell på så vis att dina kunder inte kan prova dina produkter på plats. Gör det därför enkelt för dem att returnera om det skulle behövas. Kanske är det den smidigheten som gör att kunden faktiskt tar steget och köper av dig.

 Installera analysverktyg

Om du inte redan har installerat Google Analytics och något verktyg för Heat Maps är det nu dags att göra det. Då kan du både löpande och efter säsongen få information om vad dina kunder klickar på, vad de läser och i vilken ordning. Du kan också se varifrån trafiken till din nätbutik kommer och vilka annonser som gett bäst resultat.

 Efter säsongen - analysera och reflektera

Vad gick bra och vad gick mindre bra? Om det här är din första Black Friday Cyber Monday (*se faktaruta om Cyber Monday) kan du se detta som en träning inför kommande år. Lär dig under resans gång och kom ihåg dina erfarenheter till nästa år.

 Du har väl inte missat vår sida om e-handel?

Fakta om Black Friday 

Vad är Black Friday?

Black Friday är från början en amerikansk tradition som anger startskottet på julhandeln med extra bra erbjudanden och rabatter. Black Friday infaller alltid dagen efter Thanksgiving som är den fjärde torsdagen i november.

Varifrån kommer Black Friday?

Uttrycket Black friday uppstod någon gång under 60-talets USA. Det finns olika historier om hur namnet Black Friday har uppkommit. En förklaring är att denna dag fick butikernas bokslutssiffror att gå från röda till svarta. En annan teori är att namnet först användes av den lokala poliskåren för att beskriva det stora trafikkaoset som uppstod på fredagen dagen efter Thanksgiving. 

När börjar Black Friday?

Black Friday är alltid den efter Thanksgiving och Thanksgiving är alltid den fjärde torsdagen i november. Det gör att datumet kan variera från år till år men det infaller någon gång mellan 23:e och 29:e november. 

Black Friday... och Cyber Monday

Cyber Monday är en shoppingdag som tillsammans med Black Friday är en av de största shoppingdagarna i USA. Den stora skillnaden mellan de två är att Black Friday traditionellt (i USA) är i fysiska butiker medans Cyber Monday är online.

Black weekend - Rea hela helgen

Som du kanske kan ana innebär Black Weekend att shoppingen med rabatter och erbjudanden pågår hela helgen från Black Friday till Cyber Monday.

Lev ut din passion

Här är bokföringsprogrammet för dig som driver företag eller som har en helt-fantastisk-affärsidé-du-måste-förverkliga-nu. Bokföringen puttrar på tryggt och säkert i bakgrunden och skapas av sig självt, simsalabim.

Visma eEkonomi

Lev ut din passion

Fyllt med coola grejer

Smart bokföring och fakturering för din passion!

Följ vårt nyhetsbrev

Vi hjälper dig till ett framgångsrikt företagande.

Visma Webshop

Sälj på nätet, dygnet runt, med en proffsig webbshop. Smidig koppling till ditt ekonomiprogram.