Vill du också synas på nätet med Google My Business?

Maria Widholm driver en enskild firma och bestämde sig för att testa gratistjänsten Google My Business, för företag som vill synas lokalt på Google. Här är: Hjälp! Jag syns inte på nätet, del 2. Marias bästa tips och en steg för steg-guide.

Synas på nätet

Från att inte ha synts alls på internet så har företaget nu en bra placering på Google Sök. 
– Det var krångligare än förväntat att lägga upp kontot men gick bra till slut. Brevet med verifieringskoden kom efter två månader, inte två veckor. Det fick mig att undra om jag hade gjort något fel, inte minst för att Googles karta faktiskt inte hittade min gatuadress trots att jag angav den korrekt.

Fler recensioner

– Sedan när företaget verifierats så syntes det ändå inte på kartan. Enligt Google AdWords-supporten är inget fel. Jag ska bara interagera mer med användare av Google+ och skaffa ett par kundrecensioner så kommer företaget visas också på kartan. Men de ger aldrig några garantier, det måste man vara medveten om, säger Maria Widholm. 

– Det kan också vara förvirrande att det skapas två sidor på Google+, en privat och en företagssida. Den privata behöver man inte bry sig om. 

 Är ditt företag behov av en gratis hemsida? Prova då superenkla Visma Website!

"Borde ha support"

Maria Widholm tror att fler småföretagare skulle använda My Business om Google förbättrade informationen vid själva registreringen och startade en kundsupport. Så här förväntade sig Maria Widholm att företaget skulle visas, med en kartvy till höger:

 Synas på nätet Visma

Ett exempel på hur det visades det i maj 2015: (Det ser olika ut beroende på sökord och historik)

Synas på Google Visma Spcs Google MyBusiness

11 steg till att registrera företaget på Google My Business

Steg 1. Skapa konto
Har du ett Google-konto, gå direkt till steg 2. Har du inget Googlekonto? Gå hit: https://support.google.com/mail/answer/56256?hl=sv 

Synas på nätet Visma Spcs MyBusiness

Steg 2. Gå till startsidan på Google My Business Sverige
https://www.google.com/intl/sv/business/ Välj Logga in. 

Bli hittad på nätet Visma Spcs Google MyBusiness

Steg 3. Välj Skapa en sida

Synas på nätet Visma Spcs Google MyBusiness

 
Steg 4. Välj typ av företag

  • Fysisk lokal. Du driver en verksamhet som finns på en adress såsom frisörer, butiker, hotell, kontor. 
  • Serviceområde. Ett företag med en fysisk adress som utför tjänster inom ett visst geografiskt område. Rörmokarfirma, taxibolag. 
  • Varumärke. Välj det här alternativet om verksamheten inte ska kopplas till någon adress. Kan vara en produkt eller en artist. 
    Det viktigaste att känna till är att varumärkessidan inte kopplas till en fysisk adress. Båda de andra fungerar för tjänsteföretag som Marias, (vad vi kunde utläsa) men hon valde Fysisk lokal. 
  • Synas på nätet Visma Spcs Google MyBusiness

Steg 5. Lägg in företagets uppgifter på kartan 
Eftersom ditt företag inte är registrerat än får du förslag som inte stämmer, alternativt ett felmeddelande: Vi kan inte hitta företaget. Klicka längst ner, det brukar stå: Jag vill ange fullständiga företagsuppgifter eller Inga av dem överensstämmer – Lägg till företag. Nu kan du börja fylla i.

Synas på nätet

Synas på Google Visma Spcs MyBusiness


Steg 6. Beställ kod för verifiering 
Klicka Fortsätt och ta dig vidare genom ytterligare ett par steg, till sidan där du ska beställa en kod för att verifiera företagets fysiska adress. Koden kommer att anlända i en förseglat kuvert med posten. Se bilden nedan. Klicka på Skicka mig koden. Därefter är det bara att vänta vid brevlådan. 

Synas på nätet  

Steg 7. Gå till My Business-sidan och verifiera
När koden har kommit loggar du in och letar upp din My Business-sida. Ser du de små rutorna till höger uppe i listen? Klicka där. 

Synas på Google

 På My Businessidan kommer du att se den här röda listen:

Verifiera

Klicka och skriv in din koden så är verfieringen klar. Nu börjar det roliga! 

Steg 8. Lägg in företagsuppgifter och bilder 
På My Business-sidan, klicka på den röda knappen Redigera. Du kommer till en sida som heter Företagsuppgifter. Lägg in en beskrivning av din verksamhet.

På My Business-sidan kan du också lägga in profilbild och andra foton. För bara prompten (musen) över ytan där profilfotot ska vara. Under Hantera foton kan du lägga in företagsfoton, bilder från din verksamhet som kan intressera kunder.

I Maria Widholms fall handlar det mer om att lägga in länkar till artiklar hon skrivit. Det gör hon på ytan G+. Du bestämmer själv hur du vill presentera ditt företag. 

Steg 9. Se hur det ser ut "på framsidan" – företagets Google+
Den skärmdump du ser ovan visar översta delen av My Business "manöverpanel". Men dina kunder kommer att se företagets Google+. När du publicerar och uppdaterar på My Business så visas det på Google+. Så här: 
synas på nätet

Steg 10. Börja interagera på nätet - skapa engagemang
Google gillar interaktion och engagemang. Sök på lämpliga namn på kunder, affärsbekanta eller vänner. Följ de du vill ha kontakt med. Fundera lite på hur du kan välkomna kommentarer, följare och recensioner till din företagssida på Google+. 

Steg 11. Håll koll på hur företaget visas för kunder
I din webbläsare, öppna ett inkognitofönster.
Chrome: Längst upp till höger, klicka på de tre små strecken så fälls listen ned. Välj Nytt Inkognitofönster.
Explorer: Längst upp till höger, klicka på kugghjulet. Välj Arkiv/Säkerhet/In Private-surfning. 
Skriv in sökord som har med din verksamhet att göra. Nu visas mer neutrala resultat. I normala fall "lär sig" Google vad du brukar söka på och premierar de sidorna.

Inte nöjd med sökresultatet? Ju mer "kundnytta" Googles sökmotorer uppfattar att du skapar med dina nya sidor, alltså ju mer du interagerar med dina kunder och affärsbekanta via Googles tjänster, desto bättre syns du antagligen i Sök. Ha tålmod, inga resultat slår igenom direkt. Det tar ett par veckor innan allt är indexerat. Lycka till!

 5 enkla tips om sökmotoroptimering som alla företag borde kunna

Ger Google My Business nya kunder?

Företaget BrightLocal.com, som är specialister på lokal sökmotoroptimering, fann i en undersökning bland sina kunder att vanligt Googlesök var viktigast för att få inkommande samtal till företagen. På andra plats kom Google My Business. (Undersökningen talar om Google Places, som det hette tidigare.) På tredje plats för att få inkommande samtal kom direkttrafik till den egna webbplatsen och på fjärde plats Google Adwords som är köpta annonser. 

När vi ringde Google-supporten för att höra vad de hade att säga svarade de att Google My Business ger effekt tack vare den förbättrade synligheten men att kundundersökningar liknande Bright Locals kan skilja sig från marknad till marknad och ska tas med en nypa salt.

Visma eEkonomi

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Just nu kan du köpa Visma eEkonomi med deklaration till rabatterat pris.

Läs mer