Hitta din målgrupp

Få affärsidéer vänder sig till vem som helst. Det finns alltid några grupper som du i första hand fokuserar på. Dessa utgör företagets målgrupper.

Ditt företags målgrupper utgör dina viktigaste potentiella kunder. Försök att beskriva dessa kundgrupper så tydligt som möjligt och avgränsa dem från den totala marknaden. Avgränsningen kan grundas på till exempel geografisk plats (alla som bor i Åmål), kön och ålder (tjejer i åldern 18-24 år), yrke (murare och takläggare) eller livsstil (villaägare med trädgårdsintresse).

När du har klart för dig vilka målgrupper du vänder dig till, börjar du med att undersöka vilka lösningar som dina potentiella kunder har i dag och vem som säljer dessa lösningar till dem. Försök sedan att komma på argument till varför de bör byta leverantör och i stället välja dig. För att kunna motivera detta bör du fundera över hur ditt erbjudande skiljer sig från dina konkurrenters.

Leta efter kundnyttor

En annan metod för att utöka kunskapen om dina målgrupper är att utgå från potentiella kunder som du redan känner, till exempel vänner eller tidigare arbetskollegor. Fråga dem om de kan vara ditt bollplank när du förbereder din företagsstart. Undersök vilka faktorer som är avgörande när de väljer leverantör.

Saknar de några viktiga egenskaper hos de konkurrerande produkter eller tjänster som de använder i dag? Varje egenskap de saknar utgör en kundnytta som du bör ta fasta på. Undersök om du kan erbjuda dina målgrupper dessa kundnyttor till ett rimligt pris.

Visma eEkonomi

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag.

Läs mer