Nio tips för nöjdare kunder

För att göra nöjda kunder till trovärdiga ambassadörer ska du inte bara leverera rätt lösning. Du ska överträffa kundens förväntningar vid varje tillfälle som ges. Sådana tillfällen kan till exempel uppstå i ett samtal där kunden är uppenbart besviken över din leverans eller lösning. Då har du chansen att vända en potentiell kundförlust till en riktig vinst, tipsar kundvårdsexperten Carl Möregårdh.
  1. Vänta inte på att kunden ska höra av sig om din senaste lösning.  
    Många företag säljer produkter eller tjänster som antingen blir utdaterade eller behöver kompletteras inom en viss tidsram. Förutse kundens situation och kontakta kunden när tiden är inne för en ny lösning.

  2. Använd rabatterbjudanden klokare. 
    Kunden blir inte mer nöjd av att få köpa en billig pryl som den kanske ändå inte behöver eller ens vill ha. Använd rabatterade erbjudanden för att få kontakt med nya kunder eller för att motivera och belöna befintliga kunder vid merköp.

  3. Förlita dig inte på skenlojala kundundersökningar. 
    En kund som blir uppringd av ett opersonligt telemarketingföretag, och ger dig 3 av 5 stjärnor, är inte nöjd. Den ger dig bara slentrianmässigt ett mittenbetyg för att kunna lägga på luren. Sann kundnöjdhet uppstår när du samtalar med kunden och stämmer av att den har den bästa lösningen.

  4. Utnyttja ett CRM-system för att hålla reda på dina kunder. 
    Ett smart CRM-system, eller säljstödsprogram som det också kallas, hjälper dig att följa upp dina kundkontakter. Du kan bevaka vilken lösning de har i dag, om de i framtiden kommer behöva en uppgradering och när du sist tog kontakt med kunden.

  5. Ring och tacka kunder som tipsat andra om dig. 
    De har ju agerat ambassadörer för din verksamhet och gett dig den allra bästa reklam du kan få.

  6. Tänk långsiktigt kundvärde när du ska rätta till ett fel. 
    Vad kostar det att kompensera och vad kan det ge i kommande försäljning längre fram? Och vad kostar det att ersätta en missnöjd kund med en ny?

  7. Företagande handlar om relationsbyggande. 
    En stark relation är avgörande för din framgång som person och som företagare. Nöjda kunder är inte något du får, det är något du måste förtjäna.

  8. Glöm billiga kompensationer 
    De är ofta bara till för att tysta kunden, inte göra den verkligt nöjd. Nu är det i stället dags att imponera. Lyssna in all kritik, tolka situationen utifrån kundens situation och få den att förstå att du verkligen vill lösa kundens situation.

  9. Hjälp kunden i första hand. 
    Även om du saknar en passande lösning kanske du kan föreslå var kunden kan vända sig för att bli nöjd. En sådan oväntad hjälp imponerar och visar sann kundvård, som lätt sprider sig och bygger ditt varumärke. Företag som hanterar missnöjda kunder på rätt sätt blir de riktiga vinnarna på marknaden.
Visma eEkonomi

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Just nu kan du köpa Visma eEkonomi med deklaration till rabatterat pris.

Läs mer