Så utvecklar du företaget med små medel

De flesta företag behöver utvecklas över tid för att må bra och blomstra. I det lilla en- eller fåmansföretaget finns inga stora resurser. Det gäller ändå att titta på sin verksamhet och hänga med i den digitala utvecklingen. Här får du tips på hur du kan utveckla företaget och förnya affärsidén.

Du vet att det är dags att utveckla när du tappar tempo i försäljningen som en långsiktig trend, börjar tappa kunder till konkurrenter, när "business as usual" inte räcker för lönsamhet eller om du satt ett högre mål för ditt företag. En vikande trend kan bero på många saker, till exempel den tekniska utvecklingen eller närvaron på nätet. 

Hur kan du utvecklas? Gör en SWOT-analys!

Säkert har du redan en känsla för var det brister eller vad som krävs för att nå målet. Gör ändå en SWOT-analys, en enkel analys av nuläget med styrkor, svagheter, hot och möjligheter. Då får du mer struktur än om du bara går på magkänsla. Här finns en mall.

Gör gärna jobbet tillsammans med en duktig redovisningsekonom om du vill ha stöd. Den konsulten kan också hjälpa dig att analysera företagets ekonomi och förstå trenden rent ekonomiskt. 

Resultatet av SWOT-analysen ger ibland att säljarbetet inte räcker till. I andra fall är det marknaden som förändrats eller tekniken som utvecklas och då är det andra lösningar som behövs.

Sätt ett nytt mål för din verksamhet. Sedan kan du börja kika på lösningar och vägar för att nå dit. 

Hur snabbt går den tekniska utvecklingen?

Ett generellt tips för att komma vidare är att öka din kundskap. Det finns till exempel prognoser som visar att den tekniska utvecklinge går så snabbt att många manuella jobb kommer att tas över av smarta program inom en relativ snar framtid. Om IT-revoltionen går så snabbt som många förutspår vågar man nog påstå att vardagen för Sveriges företagare kommer att påverkas mer eller mindre. Människor kommer helt enkelt att få anpassa sig till en ny typ arbetsmarknad. Det innebär att du som är företagare också måste se över och fundera på hur det här kan komma att påverka just din verksamhet.

3 snabba att tänka på:

  • Förbered dig redan nu på omställningen som kommer
  • Håll dig uppdaterad om ny teknik för att snabbt kunna anpassa dig
  • Analysera din bransch och planera för hur du bemöter förändringar i just din verksamhet 

Vad är automatisk bokföring – och hur ska du tänka?

Digitaliseringen av bokföringsbranschen är mer aktuell än någonsin och berör dig som småföretagare i allra högsta grad. Den som inte anpassar sig efter ny teknik och människors beteende riskerar att hamna på efterkälken, eller i värsta fall försvinna helt.

Idag finns flera exempel på automatisering i exempelvis bokföringsprogram. Med hjälp av så kallad maskininlärning lär sig programmen vilka konton som används vid en viss typ av bokföring. Den här kunskapen nyttjar sedan programmen genom att föreslå vilka konton du kan bokföra dina transaktioner på. Men det finns så klart även andra smarta lösning. Några av många är digitala fakturor, direktattester i appar, tidsregistrering och scanning av kvitton via mobilen – allt kopplat till ditt bokföringsprogram.  Att se över den automatiska processen i ditt företag ger dig flera fördelar. Inte bara får du ett enklare och tydligare flöde, du sparar tid till kärnan i din verksamhet och får dessutom en säkrare hantering av dina ekonomiska uppgifter.

 Med Visma eEkonomi kan du fakturera och bokföra online. Programmet har även den inbyggda faktureringstjänsten Visma AutoInvoice.

Vikten av kunskap – så kan du nyttja den

Förutom den tekniska utvecklingen finns det annan kunskap du kan tillgodose dig. Fråga och fundera, tillåt dig att pröva olika lösningar i tanken. Vad gillar kunderna? Vad saknar de? Vad är deras utmaningar? Hur kan du underlätta livet för dem ännu mer? Eller kan du nå helt nya kundgrupper som ännu inte upptäckt dig?Boo Gunnarson

Att visa hur produkterna fungerar i praktiken är ofta effektivt och ger en större kundupplevelse. Boo Gunnarson är företagsrådgivare på Visma Spcs och träffar många företagare i sin vardag. Här är några vanliga knep han stött på: 

– Ett exempel är den lokala färg- och tapethandelns Tjejkväll som blev mycket uppskattad. Kvinnor vill också lära sig tapetsera och renovera och här fick de chansen att öva och lära sig av experterna. Den som säljer kökstillbehör eller fina vinägrar och oljor kan bjuda in till inspirationskväll med matlagning och provsmakning. Eller paketera det hela som kurser som kan ges bort som present. 

– Och hur är det med nya distributionskanaler? Allt som ökar tillgängligheten för kunden är bra. Lägg ut bokningen på internet. Har du ingen webbsida eller e-handelsbutik än så kanske det är dags? Och har du en e-handel kanske ett litet showroom eller säljpartyn hos vänner kan boosta försäljningen? Försök att skapa större värde för kunden, på flera olika sätt, i kombination, säger Boo Gunnarson. 

 Saknar du en digital distributionskanal? Med Visma Website är det enkelt att skapa en gratis hemsida

Resonera kring Ansoff-matrixen 

Ansoff-matrixen från 1957 visar fyra sätt att utveckla verksamheter. Exemplen nedan är från stora företag men det funkar att resonera kring den här modellen också för ett litet företag. 

Exempel: 

  • Sälja mer på befintlig marknad
    Du säljer det du kan, till de du känner. Ofta det säkraste kortet. ICA tog fram fyra koncept för att komma närmare kunderna och sälja mer på samma marknad: ICA Nära, ICA Supermarket, ICA Kvantum och ICA MAXI.

  • Nå nya marknader
    Du säljer samma produkter eller tjänster till nya kundsegment eller nya marknader. Exportsatsningar hör hit, men ett svenskt exempel är Clas Ohlson som breddade sitt kundsegment rejält genom att gå från postorder till 180 butiker. 

  • Erbjuda nya produkter eller tjänster
    Du säljer kompletterande produkter eller tjänster till samma kunder genom att bli bättre på att identifiera behov. Den här merförsäljningen stärker ofta kundlojaliteten. Trädgårdsbutiken Plantagen började även sälja hundfoder. Många av deras kunder har hund och det är bekvämt att slänga på en säck foder när man ändå köper träd, jord och växter. 

  • Bredda verksamheten
    Det alternativ som ofta innebär störst risk är att diversifiera/bredda verksamheten och satsa på helt nya produkter i andra branscher. Ett exempel är skivbolaget Virgin Records som startade ett flygbolag. 

"Är du frilansskribent med vikande marknad kan du kanske börja skriva på engelska och erbjuda dina tjänster till företag med internationell verksamhet. Är du gymägare säljer du redan raw food-bars och vattenflaskor. Kanske kan du också sälja hörlurar, träningskläder och hårsnoddar?" - Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs

Jobba ännu mer i nätverk

Ett sista tips är att satsa ännu mer på nätverk. Genom att knyta närmare kontakt med företagarkollegor som erbjuder kompletterande tjänster kan ni tillsammans hitta nya kunder. Filmfabriken är ett exempel på hur företagare med egna enskilda firmor gick samman och bildade ett gemensamt aktiebolag. Det gjorde att de nu kan skriva avtal med sina kunder vilket var omöjligt när de jobbade var för sig, även om de samarbetade tätt. Andra lösningar är att skriva långtidsavtal med en eller flera företagare, eller bara samarbeta i nätverk och rekommendera varandra. 

– Faktum är att Visma Spcs startade som ett företag som samarbetade med andra, en för den tiden unik form. Det var flera företagare som bidrog med var sin del, säger Boo Gunnarson. 

Ensam är inte stark och det gäller även företagare. Genom att samarbeta drar ni också nytta av varandras sociala marknadsföringskanaler, förutsatt att ni delar varandras innehåll. Den klassiska mun till mun-metoden, att rekommenderas av andra, har digitaliserats, idag ÄR vi på sätt och vis våra sociala digitala nätverk. Åtminstone i vissa branscher. 

Vi är alla vanemänniskor men ibland är det bra med en liten puff framåt. Vi hoppas att du fått några tankar kring hur du kan utveckla affärerna? Lycka till!

4,3/5 - 8 röster
Visma eEkonomi

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Just nu kan du köpa Visma eEkonomi med deklaration till rabatterat pris.

Läs mer