Allt du behöver veta om SEPA-betalningar. Så berörs du som företagare

Kvinnor som sitter runt ett bord och undrar över SEPA-betalning.

Driver du företag i flera europeiska länder eller har leverantörer inom EU? Nu kan du med ett enda bankkonto sköta alla transaktioner i euro, oavsett vilken bank du använder och hur många EU-länder du har verksamhet i. Vi reder ut den omtalade standarden SEPA för eurobetalningar - vad innebär den egentligen och hur påverkar den dig som företagare?

Omvärldsbevakning > SEPA-betalningar

Snabbfakta: SEPA i korthet

  • Framtaget via ett EU-direktiv som en gemensam betalningsstandard inom Europa för eurobetalningar.
  • Det gemensamma betalningsområdet ska likställa inhemska/nationella och gränsöverskridande eurobetalningar, vilket påverkar till exempel löneutbetalningar, autogirobetalningar och regler för kortbetalningar.
  • Både nationella och gränsöverskridande överföringar i euro ska numera använda filformatet XML ISO 20022.
  • Kontonummer behöver endast anges i IBAN-formatet.
  • Eventuella avgifter för eurotransaktioner ska i princip vara likadana inom landet som mellan medlemsländer. Fördröjningen vid betalningen får högst vara en bankdag.

 

 Tips: Besök vår sida om fakturering!

Gå direkt till avsnitt:
Vad är SEPA?

Så fungerar SEPA
Detta innebär SEPA för dig som företagare
Stödjer ditt Vismaprogram SEPA-betalningar?

Vad är SEPA?

SEPA står för "Single Euro Payments Area" och är benämningen på Europeiska unionens direktiv att skapa lika villkor för eurobetalningar, oavsett var användare och mottagare befinner sig. I praktiken ska det bli lika enkelt att göra en eurobetalning till ett annat land, som att göra en betalning inom det egna landet.

Det innebär att du kan använda ett enda eurokonto i vilken bank som helst inom euroområdet och ta emot lön eller betala räkningar i euro, utan onödig valutaväxling och regelkrångel. Det gemensamma betalningsområdet omfattar samtliga 28 EU-länder, EES-länderna Island, Liechtenstein och Norge, samt Monaco, Schweiz och San Marino. SEPA började gälla fullt ut i alla eurozonländer den 31 oktober 2016 och påverkar endast betalningar i valutan euro.

 Lästips: Därför ska du fakturera digitalt

Så fungerar SEPA

Med ett enda eurokonto ska det nu alltså vara lika enkelt att betala eller skicka en faktura i euro till ett annat europeiskt land som inom Sverige. Det betyder att du som driver företagsverksamhet i flera europeiska länder inte längre behöver lokala konton för skattebetalningar och lönebetalningar. Som företagare med hantering av eurobetalningar bör du kunna räkna med:

 Lägre transaktionskostnader
 Snabbare betalningstider
 Ökade möjligheter till automatisering av betalningsflöden tack vare standardiserade format
 Förbättrad betalningsinformation

Allt detta är möjligt tack vare att SEPA standardiserar eurotransaktioner på tre viktiga områden:

Betalningar: SEPA Credit Transfer

Den nya standarden för eurobetalningar innebär att bankerna inte längre får lov att ta ut en högre avgift för utländska eurotransaktioner jämfört med lokala betalningar. Överföringstiden för transaktioner, så kallade "floating" eller "floatdagar", får högst vara en dag. Betalningarna förenklas ytterligare genom att det nya SEPA-formatet innehåller betalningsinformation, vilket underlättar betalningsavstämning.

Autogiro: SEPA Direct Debit & SEPA B2B Direct Debit

Två nya autogiron har lanserats, en för konsumenter (SEPA Direct Debit) och en för företag (SEPA B2B Direct Debit). Båda standarder bygger på grundschemat SEPA Core Direct Debit Scheme, som du kan läsa mer om här. Med det nya autogiroformatet kan konsumenten låta företag inom Europa debitera sitt konto i hemlandet. För att aktivera autogirot krävs som vanligt en fullmakt som kan vara både elektronisk eller i pappersform. En stor nyhet för konsumenter är att de nu, utan att de ska behöva svara på frågor om varför, kan begära återbetalning inom åtta veckor från det att kontot debiterades.

Kortbetalningar

Samtliga betalkort som ges ut inom SEPA-området innehåller ett så kallat EMV-chip med tillhörande PIN-kod, vilket ska öka säkerheten vid transaktioner. För svenska företagare och konsumenter innebär detta inte några förändringar, eftersom äldre uttagskort i Sverige i stort sett fasats ut helt till förmån för Visa- och MasterCard-kort med denna chipteknik.

Detta innebär SEPA för dig som företagare

För att kunna hantera de nya formaten måste du som företagare genomföra en del anpassningar i din dagliga administration. Oftast handlar det om att antingen uppdatera ditt nuvarande affärssystem för att kunna skapa betalningsfiler enligt det nya formatet. Din bank kan också erbjuda att konvertera dina nuvarande betalningsformat, men detta kan kosta dig pengar. Här är de viktigaste förändringarna du behöver göra:

1. Det nya betalningsformatet för eurotransaktioner är XML ISO 20022

Detta innebär att du antingen måste uppdatera ditt affärssystem för att kunna skapa betalningsfiler i det nya formatet, eller konvertera dina filer med tidigare format. Dessutom hanterar den nya ISO-standarden endast bokstäverna A-Z och vissa andra specialtecken. Men länder som Sverige kan själva välja att tillåta andra bokstäver som å, ä och ö, så länge de återfinns i industristandarden Unicode. Se här vilka tecken som finns i Unicode.

2. IBAN är det nya och enda standardformatet på eurobetalningar

Detta innebär att du alltid måste uppge standardiserade kontonummer i IBAN-formatet vid betalningar på dina fakturor till kunder inom eurozonen. Kontrollera alltså att ditt affärssystem är uppdaterat med IBAN-information för dina leverantörer.

Skötte du tidigare dina eurobetalningar via bankgiro? Eftersom bankgirot tyvärr inte är anpassat till IBAN-formatet, så har de valt att stoppa sin betalningshantering i euro. Du som företagare får nu i stället sköta eurobetalningarna via ditt bankkonto enligt rutinerna för utlandsbetalning, även om du gör eurotransaktioner inom Sverige. Plusgirot har sedan länge redan stöd för eurobetalningar.

3. Autogiro mellan olika medlemsstater inom Europeiska unionen ska nu fungera

Detta innebär vissa nya regler för dig som företagare i hanteringen av fullmakt. Konsumentens medgivande av fullmakt upphör 36 månader efter den senast utförda betalningen. Som fordringsägare måste du spara fullmakterna så länge de är giltiga och i minst 14 månader efter sista betalningen. När det gäller autogiro för B2B-transaktioner skiljer sig reglerna något. Den viktigaste skillnaden är att företagskunden inte har rätt till återbetalning av en godkänd transaktion.

Stödjer ditt Vismaprogram SEPA-betalningar?

Vi kommer att uppdatera Visma eEkonomi för att hantera det nya betalningsformatet, så att dina betalningar i oktober följer ISO 20022, oavsett vilken bank du använder. I version 2016.2 av Visma Administration kan du skicka dina eurobetalningar och alla andra utlandsbetalningar med ISO 20022 via SEB, Handelsbanken, Swedbank och Danske bank. Du kan läsa det senaste om SEPA-stödet i våra program i vårt forum.

Lev ut din passion

Här är bokföringsprogrammet för dig som driver företag eller som har en helt-fantastisk-affärsidé-du-måste-förverkliga-nu. Bokföringen puttrar på tryggt och säkert i bakgrunden och skapas av sig självt, simsalabim.

Visma eEkonomi

Lev ut din passion