Hur startar man en podd?

Två personer som jobbar med en podd.

Gillar du att lyssna på poddar – eller har du ingen aning om vad en podd är? Faktum är att en podd kan vara ett utmärkt verktyg för företagare som vill bygga en publik och engagera kunder. Här får du inspiration och goda råd av två riktiga proffs!

Försäljning och marknadsföring > Hur man startar en podd

Vad är en podd?

En podcast – eller bara podd som det ofta kallas – är ett förinspelat radioprogram som läggs ut på internet. Poddlyssnandet ökar snabbt, främst bland människor under 35 år. 

Lars Dalberg och Anders Hermansson, grundare av Business Reflex, driver den välkända ”Sälj- & Marknadspodden” tillsammans.

– Vi insåg ganska tidigt att poddar är ett väldigt viktigt content, och började testa oss fram. Via podden kan vi skapa content i form av ljud, som är relevant för våra köpare och deras utmaningar, kopplat till marknadsföring och försäljning. Vi kan lära dem ett nytt sätt att tänka på, och på så sätt blir vi sedan en naturlig partner som de vänder sig till, berättar Lars.

5000 lyssnare

I mars 2014 drog ”Sälj- & Marknadspodden” igång. I podcasten pratar de båda grundarna om digital marknadsföring och försäljning – allt från de stora branschfrågorna, till handfasta och konkreta tips. I skrivande stund har de i genomsnitt omkring 5000 lyssnare per avsnitt.

– Vi försöker vara extremt relevanta för våra lyssnare, och inspirera dem till att tänka på hur man kan jobba med tillväxtfrågor och marknadsföring i den digitala världen. Ibland tar vi även in gäster som hör dit och som vi tror kan leverera ett intressant innehåll, säger Anders.

Podden skapar trovärdighet

I skrivande stund finns 66 avsnitt publicerade på nätet, med en längd på allt från 10 till 50 minuter. Lars och Anders är övertygade om att företagspoddar generellt sett har en viktig funktion, för både affärerna och trovärdigheten.

– Podden engagerar på alla nivåer. Ett exempel är att kunder som kommer till oss och vill köpa en tjänst väldigt sällan frågar efter referenser från tidigare jobb. Vi är ju liksom per definition trovärdiga, bara för att vi har den här podden, tydliggör Lars.

För Business Reflex har podcasten varit väldigt viktigt för varumärket. De berättar att många som har lyssnat på podden hör av sig och säger att de behöver köpa någonting – men att de inte riktigt vet vad. Och det är där säljprocessen startar.

– I och med att vi inspirerar lyssnarna börjar de tänka i nya banor, och indirekt blir de intresserade av våra tjänster. Den här hjälpande digitala marknadsföringen har ju ett syfte. Att det ska ge bättre affärer för alla, förklarar Lars.

Kostnadseffektivt att podda

Det behöver inte alls vara krångligt att starta en podd. Med hjälp av rätt teknik till rätt pris är det väldigt smidigt och kostnadseffektivt, det menar både Anders och Lars.

– Vi använder en mikrofon från Røde, gratisprogrammet Garageband till Mac och ett gratis Wordpress-plugin för att lägga upp avsnitten på iTunes. Det är egentligen bara det som behövs, och det har vi kommit långt med, säger Lars övertygande.

– Och så får man inte tappa suget för att man inte får 10 000 lyssnare på sitt första avsnitt, haha! Håll på ett tag, prova på formatet och se vart det leder, fyller Anders i.

Använder sociala medier för marknadsföring

Marknadsföringen av podcasten sker via LinkedIn-inlägg, sociala medier så som Twitter och Facebook, och i mejlutskick. Det är effektivt, och det behöver inte alls ta speciellt lång tid. Förberedelser, inspelning och redigering för ”Sälj- & Marknadspodden” brukar ta omkring 3-4 timmar. Men hur smidigt poddformatet än må låta, finns det vissa fällor som man ska akta sig för.

– Det är en fälla att göra reklam för sitt eget företag eller sina tjänster i en affärsmässig podd. Det finns liksom ingen som frivilligt vill lyssna på ett enda stort reklaminslag, fortsätter Anders.

– Podden ska leverera ett värde och en nytta, och det ska vara det som är marknadsföringen! Om du gör det på rätt sätt ska det räcka för att skapa engagemang, säger Lars.

Bästa verktyget för att skapa relation

Så länge det inte blir för mycket direktreklam och – som de uttrycker det – för mycket flams, är de övertygade om att en podd är det bästa verktyget för att skapa en personlig relation med en potentiell kund.

– Vi har över 60 000 lyssningar på vår podd. Om man tänker att lyssnarna har lyssnat på kanske 4-5 avsnitt var, då har vi varit i örat på dem i flera timmar totalt. Hur skulle man kunna lösa det på ett mer kostnadseffektivt sätt?, avslutar Lars med ett leende.

Steg-för-steg: Så här gör du! 

1. Förbered avsnittet
”Ha en idé om vilket ämne du ska prata om, och skapa en röd tråd utifrån det! Skriv helst inte ett manus som du läser rakt upp och ner – det blir alldeles för stolpigt.”

2. Spela in
”Börja med enkel teknisk utrustning! Det enda vi har investerat i är en mikrofon för 2300 kr - resten är gratis. Det finns bland annat gott om gratis ljudredigeringsprogram att ladda ned på nätet.”

3. Distribuera
”Sprid budskapet! Publicera din podd på olika plattformar, till exempel iTunes. Berätta för dina följare på sociala medier, eller för dina kunder via ett enkelt mejl. Håll också en kontinuitet, till exempel att släppa ett nytt avsnitt varje fredag, så att lyssnarna vet när de ska komma tillbaka igen.”

3 skäl till att starta en podd

 Du kan bygga upp ditt varumärke och skapa ett förtroende
 Det är kul, både att spela in och att få respons på vad man gjort
 Det genererar affärer på ett mer effektivt sätt än exempelvis en blogg

Lev ut din passion

Här är bokföringsprogrammet för dig som driver företag eller som har en helt-fantastisk-affärsidé-du-måste-förverkliga-nu. Bokföringen puttrar på tryggt och säkert i bakgrunden och skapas av sig självt, simsalabim.

Visma eEkonomi

Lev ut din passion