Fantastisk kundvård är en förutsättning om du vill lyckas som företagare. Här får du 10 snabba tips på hur du kan jobba med kundvård.
Försäljning och marknadsföring > Kundvård
Vad är kundvård?
Kundvård är ett medvetet arbete på ditt företag för att underhålla och stärka nöjdheten hos dina kunder. Till exempel att regelbundet lyssna in dina kunder om hur nöjda de är och använda synpunkter från kunder för att utveckla dina erbjudanden.
Så utvecklar du dina kundrelationer
Tyvärr tror många företagare fortfarande att det är varorna de tjänar pengar på och behandlar kunderna sämre än varorna. Men kundvård är viktigare än så. Kunderna går faktiskt omkring med en del av företagets vinst och personalens löner i sina plånböcker.
- Du får aldrig en så bra chans till merförsäljning som när du står öga mot öga med kunden.
- För att bedriva god kundvård måste du även se till att bedriva en bra personalvård, eftersom personalens missnöje syns utåt och sådant märker kunderna.
- Skriv ner en tydlig kundpolicy.
- Kunder går före privata samtal.
- Håll kunden informerad om ditt företag, dina produkter och tjänster.
- Lär dig kundens namn, uttal och stavning. Trots mejl och internet kommer du säkert att ha personlig kontakt med dina kunder också.
- Ta seriöst på kundens klagomål och försök att sätta dig in i kundens situation.
- Var lyhörd och lyssna på vad kunden egentligen säger. Genom att ställa frågor och ta reda på så mycket som möjligt om vad kunden vill ha, så kan du lättare erbjuda rätt produkt eller tjänst.
- Använd inte en obegriplig jargong så att kunden inte förstår. Undvik situationer där du låter kunden skylta med sin okunskap.
- Sättet att möta kunden beror på kundens personlighet. Oberoende av kundernas olika personligheter – möt dem på deras villkor.
Fler tips om kundvård
Hur gör man för att sätta kunden i centrum? Räcker det med nöjda kunder? Här får du handfasta råd av en expert på området, föreläsaren och författaren Carl Möregårdh.
Lästips: Nio tips för nöjdare kunder