Bli vinnare på e-handel med snygg webbutik

E-handel har aldrig varit hetare. Det ställer allt högre krav på att webbutikerna både är snygga och säljande. Kristian Sandström har jobbat med att ta fram Vismas nätbutikslösning Visma Webshop. Här delar han med sig av sina bästa tips på hur du skapar en framgångsrik webbutik.

Det är inte konstigt att rekordmånga företagare satsar på e-handel. I dag väljer sju av tio svenskar att mer eller mindre regelbundet sköta sina inköp på internet. Men hur skapar man egentligen en webbutik som både är snygg och lockar till köp? 

Kristian, vad ska jag börja med när jag bygger min webbutik?

– Jag tycker att du alltid ska utgå ifrån din affärsidé – vad erbjuder du kunden? Din webbutik ska genomsyras av din affärsidé. Detta är viktigt både för dig som företagare när du utvecklar din verksamhet och så klart även viktigt för kunderna som besöker din sajt. Börja med att presentera din affärsidé på sajtens startsida. Presentera affärsidén i text så att sökmotorerna indexerar allting, speciellt sökord som är affärskritiska för din verksamhet.

"Artikelbilderna är antagligen de viktigaste bilderna du har på din sajt."

Vilket övrigt innehåll är viktigt att få med på startsidan?

– Vi kunder är väldigt otåliga i dag. På tre sekunder ska jag som besökare kunna få svar på tre frågor: Vad kan jag köpa? Vad gör nätbutiken unik? Hur handlar jag?

– Var ärlig på startsidan om vad du erbjuder dina kunder. Hur du presenterar ditt erbjudande är upp till dig, men du får gärna blanda både text, bild och video. Saker du måste få med är kontaktuppgifter, företagsnamn, företagslogotyp och en länk till en sida där du förklarar hur sajten hanterar "cookies", textfiler som lagrar information om sajtens besökare.

– Artikelbilderna är antagligen de viktigaste bilderna du har på din sajt. Du måste presentera minst en artikel för försäljning på startsidan. Du bör beskriva artiklarna både med text och bild, gärna med flera bilder ur olika vinklar för att öka tydligheten för besökaren. Du behöver inte använda frilagda bilder på vit bakgrund för att ge ett proffsigt intryck. Det kan till exempel fungera utmärkt att fotografera produkten med din smarttelefon i en hemmamiljö som altanen.

Tangentbord

Vad mer måste jag få med på sajten?

– Du måste upplysa kunden om vilka frakt- och betalsätt du erbjuder. Du bör också vara jättetydlig med hur kunden kan reklamera sin produkt och under vilka villkor som ångerrätten gäller. Detta är viktigt för att kunden ska känna sig trygg och våga ta steget till köp. Dessutom sparar det dig tid som annars går åt att besvara frågor om vad som verkligen gäller vid köp på sajten.

Då har jag snart en säljande sajt. Men hur gör jag den snygg?

– Lär dig först och främst att fokusera på rätt saker. Alla delar av en sida på nätet kan inte få uppmärksamhet, det viktigaste bör alltid ta mest plats. Många tänker "det jag precis lade ut på sidan är bäst, det ska synas jättemycket", men ställ dig själv frågan om det verkligen är det viktigaste för kunden. Tänk också på att använda få färger och få typsnitt på sajten, så att den känns sammanhängande. Mjuka färgkontraster fungerar ofta bäst.

– Text på en sida ska läsas från vänster till höger, alltså undvik att centrera text, eftersom det är svårare att läsa. Man kan säga att mycket handlar om "less is more" – använd till exempel inte för många huvudmenyval, lägg dem i stället i undermenyer. Sist men inte minst, oavsett hur snygg din sajt är, glöm inte bort innehållet! "Content is king" – satsa på bra och informativa texter som både upplyser besökare och skänker godis till sökmotorerna.

6 missar du inte får göra i din webbutik

1. Undvik alldeles för små artikelbilder.

2. Har du en jättestor logotyp eller ditt företagsnamn i gigantiska bokstäver överst på sajten? Tänk på att ingen kund vill behöva scrolla på sajten för att se vad det är du säljer.

3. Använd viktig text som ren text och inte som text i bilder. Då indexeras inte texten av sökmotorer = färre besökare hittar till din sajt via Google.

4. Undvik jättestora bilder på dig själv på startsidan. Det är alltid viktigare att lyfta fram ditt kunderbjudande på sajten än att lyfta fram dig själv. När en kund surfar in på din nätbutik ska den direkt förstå vad du säljer. Vi snackar tre sekunder.

5. Fel: Din sajt utgår från vad du gillar, inte vad kunden gillar. Rätt: Det handlar inte om vad du vill ha, det handlar om vad kunden vill ha.

6. Använd inte bakgrundsbilder som tar upp all uppmärksamhet på sajten.

Lär dig mer om e-handel

Text: Alexander Rehnborg

4,4/5 - 82 röster

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi