Drömmer du om att starta eget företag? Men vet inte riktigt var du ska börja? I denna kompletta checklista finns alla svaren på hur du startar ett företag – steg för steg. Från affärsidé, olika bolagsformer till hur du registrerar ditt nya företag.
Entreprenörskap > Starta eget företag
Så här funkar guiden
Vi har delat in vår kompletta steg för steg-guide i tre avsnitt:
Innan du startar
Här går vi igenom alla steg innan du ska starta eget, exempelvis hur du skriver din affärsidé och snackar budget.
7 steg innan du ska starta eget företag
När du startar
Har du redan en klockren företagsidé och vill komma igång typ nu? Här finns allt ifrån hur du registrerar ditt företag till hur du publicerar en hemsida.
10 steg för att starta företaget
Efter du startat
För att ditt nya företag ska bli en succé avslutar vi med enkla tips hur du lyckas med ditt nya företag.
5 steg för att lyckas med företagsstarten
7 steg innan du startar eget
Drömmer du om att starta eget företag? Du är inte ensam – vår Sifo-undersökning visar att var tredje svensk drömmer om att starta eget. Här är smarta tips som hjälper dig gå från dröm till verklighet. Till ritbordet!
Gå direkt till steg:
1. Att bli egenföretagare
När du drömmer om eget företag är det viktigt att du är förberedd på vad det innebär i praktiken.
Att vara egen företagare på heltid, utan någon annan inkomstkälla än den verksamheten genererar, kräver ofta betydligt mer än 40 timmar i veckan. Det är inte ovanligt att du även jobbar kvällar och helger. Det är värt det! – tycker de allra flesta företagare vi pratat med.
Även du som ska köra ditt företag i mindre skala vid sidan om en anställning eller studier, till exempel som frilansare, måste vara beredd på att lägga ner den tid och det stundtals hårda arbete som krävs för att skapa förutsättningar för att i ett senare skede, om du vill, satsa helt och hållet på ditt nya företag.
För att lyckas bör du vara affärsinriktad, driven, självständig, flexibel, lite envis och beredd att jobba hårt. Det skadar inte att också vara lite av en obotlig optimist och se möjligheter där de flesta andra ser problem.
Om detta stämmer in på dig kan du bli belönad med allt det fantastiska som det innebär att skapa och driva sitt egna företag:
- Jobba med något du älskar
- Bestäm över din egen tid
- Förverkliga din dröm
Mer om Sifo-undersökning
Visste du att var tredje svensk (29%) drömmer om att starta eget företag? Bland unga mellan 18 och 29 år vill så många som varannan bli egenföretagare. Det skiljer sig också åt en del mellan könen: 32% av männen uppger att de vill ha ett eget företag, jämfört med 25% bland kvinnorna. I undersökningen var det bästa med att driva eget företag just möjligheten att jobba med något du älskar, bestämma över sin egen tid och förverkliga sin dröm.
Sifo-undersökningen är gjord hösten 2023 och är beställd av Visma Spcs.
Läs också: Entreprenör? Egenskaper som visar att du har vad som krävs
2. Din affärsidé
Ofta är affärsidéen det som kräver mest tankeverksamhet av alla steg i den här guiden. Särskilt om dina planer är av den mer storslagna sorten.
Men oavsett om du planerar att ta över världen med din affärsidé eller om du bara ska göra samma sak som redan gör fast i egen regi (till exempel genom att starta byggföretag eller starta konsultbolag) så finns en universell sanning som gäller alla företag:
Om du har tänkt att kunna leva på ditt företag måste du från start ha förutsättning att skapa så mycket intäkter att det täcker kostnaderna - och genererar vinst.
För att uppnå detta måste ditt företag hitta en öppning på den marknad du ska finnas på. Antingen genom att stjäla kunder från konkurrenter, eller att hitta en helt ny målgrupp.
Kanske har du redan en affärsidé och har kommit långt i tanken med den? Bra. Då är det dags att testa att skriva en affärsplan för att se om din idé håller måttet. Ett axplock av viktiga frågor som du måste besvara:
- Vilka problem löser din produkt eller tjänst?
- Vem är din målgrupp?
- Vilka är dina konkurrenter?
Inspiration: Affärsidéer – vilken affärsidé blir ditt företag?
Testa din affärsidé
Med vår mall blir det lättare att gå från idé till verklighet. Skapa din affärsplan gratis!
3. Driva eget på heltid eller deltid?
Vilken typ av företag du vill starta avgör hur starten kommer se ut. Kanske är det så att din idé kräver din fulla uppmärksamhet från start för att företaget ska flyga – vilket gör det svårt att samtidigt sköta ett jobb som anställd.
Rivstart
När du bestämmer dig att satsa heltid på ditt nya företag krävs också ofta lite mer buffert, då du inte kan räkna med att företaget genererar inkomst från dag ett. Se till att ha pengar sparade som du kan leva på i början. Mer om buffert och startkapital längre fram.
Vid sidan av ditt vanliga jobb
En annan möjlighet är att starta ditt företag vid sidan om ditt vanliga jobb. Detta är möjligt om du exempelvis planerar att starta ett litet företag som kan skötas helt hemifrån. Fördelen med denna typ av “smygstart” är att du har din inkomstkälla kvar under uppstartsfasen, och att du inte behöver känna stress för att kunna ta ut lön från företaget.
Tänk dock på att arbetsbelastningen kan bli hög under denna period. Det är inte alla som klarar av att starta ett företag samtidigt som man har en anställning på heltid.
Läs också vår guide om att tjäna pengar hemifrån
Gå ner i arbetstid
Ett alternativ är att gå ner i arbetstid. Du frigör mer tid till att jobba med ditt företag och minskar risken för överbelastning. Nackdelen med detta upplägg är förstås att du kan få en lägre inkomst.
Starta en hobbyverksamhet
Ett bra exempel på denna typ av smygstarter är företag som startats som hobbyverksamhet från början. Det finns dock riktlinjer kring vad som kan räknas som hobbyverksamhet, som att det exempelvis inte får finnas ett tydligt vinstsyfte.
Läs mer om hobbyverksamhet
Tips! Prata med din arbetsgivare
Om du tänker starta eget vid sidan om ditt arbete behöver du säkerställa att din verksamhet inte konkurrerar med din arbetsgivares verksamhet. En arbetstagare får nämligen enligt lag inte starta konkurrerande verksamhet under anställningen. Om du skulle göra det kan du både bli avskedad och få betala skadestånd.
Det kan också finnas regler om otillåtna bisysslor där du kan få nej om om företagandet bedöms kunna påverka förtroendet för dig. Oavsett vilken verksamhet du tänker starta rekommenderar vi dig att prata med din arbetsgivare för att vara på säkra sidan.
4. Starta företag själv eller tillsammans?
Det finns fördelar både med att starta eget själv och att starta eget företag tillsammans med andra.
Starta företag själv
Om du startar eget själv kan du ta snabba beslut utan att behöva diskutera med någon annan, du har full kontroll över ditt företag och kan jobba effektivt. Men samtidigt är det du som måste hosta upp allt startkapital.
Starta företag med någon annan
När du startar eget tillsammans med någon delar du både ansvar och risk med den personen. Ni kan komplettera varandra både kunskapsmässigt och i personligheter. Du har alltid någon att bolla idéer och tankar med.
Det är lättare att växa och utveckla ett företag när ni redan är två eller flera personer. Steget att anställda om ni skulle behöva upplevs inte heller lika stort när ni redan är mer än en person i företaget.
Tips! Glöm inte skriva avtal
Var noga med att skriva ett kompanjonavtal som reglerar den gemensamma verksamheten. Det behöver omfatta punkter som ekonomi, delat ansvar för såväl kostnader som intäkter. Glöm inte omfattning av arbetstider och eventuella förmåner. Ska allt vara lika eller individuellt? Ska eventuell vinst balanseras eller delas ut?
Om det inte går som det är tänkt, en större kreditförlust måste också delas. Vad händer om någon vill sälja sin del eller om ni helt enkelt blir osams?
På nätet
Du kan hitta en affärspartner på nätet. Var dock försiktig med vem du kommer i kontakt med och avslöja inte för mycket innan du har träffat och lärt känna personen du funderar på att göra affärer med. Det är en utmaning att driva företag tillsammans med någon och kräver att man har diskuterat förutsättningar och villkor samt att det finns en tillit mellan parterna.
I din omgivning
Ett annat sätt är att visa din omgivning att du är intresserad av att starta eget företag. Kanske har du en kollega som också drömmer om att starta eget företag? Visa öppet att du har ambitioner att starta eget - men var försiktig med att avslöja hela din affärsidé, särskilt om den är enkel att kopiera.
- Det krävs både envishet och ett fokus för att kunna fixa att starta eget företag. Det är superlyxigt att kunna välja hur ens dagar ska se ut.
Linda, Linda Eliasson Photography
5. Buffert och finansiering
Nu har du förhoppningsvis fått lite koll på hur din tänkta väg in i livet som företagare kommer se ut. Nu är det dags att prata pengar – att starta eget företag innebär nämligen kostnader.
Att gå från anställning eller studier till att bli företagare kräver utöver mentala förberedelser även ekonomiska förberedelser. Här måste vi prata om två olika aspekter: Den privatekonomiska aspekten (buffert) och den företagsekonomiska (startkapital). Så vad krävs för att starta ett företag?
Privatekonomi – spara ihop en buffert
Bufferten är den du måste sparat ihop till innan du startar eget, framför allt om du satsar på ett “clean break” med ditt tidigare liv som anställd eller student. Då har du nämligen ingen annan inkomstkälla än den som ditt nya företag genererar. Och inkomster är något som du INTE kan räkna med att få från dag ett.
Se därför till att du i god tid innan företagsstarten sparar ihop till en buffert som du (med eller utan familj) kan leva på under det första halvåret. Här pratar vi alltså 6 nettolöner.
Om du planerar att smyga igång din verksamhet i mindre skala, för att testa om konceptet håller, kanske du kan klara dig på en mindre buffert. Det då du i detta scenario kan ha kvar din anställning parallellt (men, eventuellt, gå ner i arbetstid). Mer om detta i avsnittet Ambitionsnivå – rivstart eller smygstart?
Företagsekonomi – skaffa startkapital
Den företagsekonomiska aspekten handlar om de kostnader som oavkortat ska gå till företagsstarten. Behöver du köpa in varor, inventarier och/eller hyra lokaler? Hade du tänkt anställa direkt? Hur stor budget för marknadsföring ska du ha? Ska du starta aktiebolag och behöver ett aktiekapital? Aktiekapitalet kostar 25 000 kronor bara det.
Räkna på rubbet så noga som möjligt. Avrunda gärna uppåt för att ta höjd för oförutsedda kostnader som du inte tänkt på.
Att söka extern finansiering
Det finns olika sätt att få hjälp med att finansiera en företagsstart. Egna pengar brukar behövas, men du kan även få hjälp med extern finansiering. Några exempel på detta är:
Starta eget-lån
Ett starta eget-lån är, precis som namnet anger, ett lån som används till att starta igång ett företag och som kan finansiera många olika saker i uppstartsfasen. Det kan vara inköp av utrustning eller löner innan intäkterna kommit in.
Starta eget-bidrag
Starta eget-bidrag heter egentligen “stöd till start av näringsverksamhet” och är ursprungligen ett aktivitetsstöd med syfte att få arbetslösa i sysselsättning. Du kan få ta del av starta eget-bidraget om du anses ha goda möjligheter att driva ett lönsamt företag som ger en långsiktig sysselsättning. För att få bidraget måste du vara över 18 år och inskriven som arbetssökande på Arbetsförmedlingen.
Crowdfunding
Crowdfunding kallas även gräsrotsfinansiering, folkfinansiering, eller massfinansiering, och innebär att du samlar in pengar från en större skara finansiärer via en crowdfunding-plattform. Crowdfunding har använts för att finansiera allt från museum och minirobotar till datorspel, filmer och böcker.
6. Startkalkyl och budget
För att hjälpa dig igång med räknearbetet kan du börja med att göra en startkalkyl.
Syftet är att du vet vilken summa som krävs för att du ska klara dig ekonomiskt den första tiden. Det innefattar att göra en likviditets- och resultatkalkyl.
Likviditetskalkyl
En likviditetskalkyl handlar om pengar in och ut ur företaget, till exempel när du får betalt för varor eller när du betalar för något.
Startkalkyl
En resultatkalkyl beräknar intäkter och kostnader, det vill säga om ditt företag kommer att gå med vinst eller förlust.
Läs också: Så gör du en likviditetsbudget
7. Rätt tidpunkt att starta företag
Nu när du (förhoppningsvis) fått en realistisk bild av hur mycket buffert och startkapital du behöver till just din företagsstart, är det dags att göra en tidsplan på när du ska göra vad.
- När har du fått ihop bufferten och startkapitalet?
- När är det realistiskt att säga upp sig för att starta eget, eller när är det realistiskt att gå ner i arbetstid för att börja vid sidan av?
- När passar det bäst för dig?
- Och om du har familj, när passar det ur familjens perspektiv?
- Vill du synka din företagsstart med ett sommarlov, sommarsemester eller rentav föräldraledighet?
Det finns även marknadsmässiga tidsaspekter att fundera på. När skulle lanseringen av din produkt eller tjänst vara optimal ur ett marknadsperspektiv? Har du en säsongsbetonad affärsidé med tydliga toppar i efterfrågan under vissa tider på året så kan vara detta avgörande för när lanseringen ska ske.
10 steg för att starta företag
Nu har du funderat igenom vad det innebär att starta eget och är redo att skrida till verket. Det är dags att ta tag i de formella sakerna som måste komma på plats och pappersarbetet som medföljer. Vi guidar dig steg för steg!
Gå direkt till steg:
1. Välj bolagsform
Olika bolagsformer passar olika verksamheter så det är viktigt att du tittar på ansvar, den ekonomiska risken och om du ska starta ensam eller tillsammans med någon. De vanligaste bolagsformerna är enskild firma, handelsbolag och aktiebolag.
Saker som kan påverka ditt val av bolagsform är bland annat:
- Huruvida du kommer ha en parallell inkomst från en anställning.
Om du har flera inkomstkällor och väljer enskild firma, måste du tänka på att se över din totala inkomstskatt för att undvika en stor kvarskatt. - Kommer du ta lån för att köpa in saker till företaget?
Då kan det vara fördelaktigt med ett aktiebolag som är en egen juridisk person. Bolaget, och inte du, står på lånen du tar. - Huruvida du kan tänka dig att investera 25 000 kr i aktiekapital.
Detta slipper du med enskild firma. Det är också billigare att registrera.
Vi förklarar olika bolagsformer
Enskild firma
Att starta enskild firma kan passa dig som ska driva företag själv och kräver inget startkapital. Enskild firma är dock ingen egen juridisk person vilket gör att den ekonomiska risken kan vara större.
Handelsbolag
Att starta handelsbolag är ungefär samma sak som enskild firma men med skillnaden att ni kan vara två eller flera i ett handelsbolag. Något att tänka på när det gäller handelsbolag är att delägare blir solidariskt ansvariga för bolagets skulder. Det innebär att om någon inte kan betala sin del så avkrävs de andra delägarna på skulden.
Aktiebolag
Ett aktiebolag är en egen juridisk person vilket innebär att bolagets skulder är företagets egna och inte dina personligen. Detta gäller så länge du inte går i personlig borgen för företagets skulder eller är vårdslös enligt aktiebolagslagen. Du kan starta aktiebolag ensam eller tillsammans med andra. Tips! Om det är aktiebolag du vill driva och vill minska startsträckan, så kan du skaffa eget företag i form av ett lagerbolag – ett registrerat aktiebolag som inte har haft någon verksamhet tidigare, men där mycket formalia redan är på plats.
Om du vill komma igång snabbt med ditt aktiebolag kan du beställa ett färdigt bolag där alla formella delar redan är på plats. Det heter lagerbolag, och du får det gratis när du blir kund hos Visma Spcs. Gratis lagerbolag när du köper ditt ekonomiprogram hos Visma Spcs
Fakturera utan företag
Ytterligare ett alternativ om du vill testa på livet som egenföretagare är att fakturera utan företag till en början. Med en så kallad egenanställning slipper du mycket formalia, men betalar en avgift till egenanställningsföretaget för det.
Läs mer:Enskild firma eller aktiebolag? Företagsformer | Välj (rätt) bolagsform – vi jämför!
2. Välj företagsnamn (och domännamn)
Ditt företagsnamn ska underlätta för kunderna att hitta just dig och måste gå att särskilja från andra företag.
Företagsnamnet ska stämma överens med den verksamhet ditt företag bedriver och får inte vara vilseledande. Men skulle du vilja utöka din verksamhet i framtiden är det ändå bra om namnet inte är för smalt.
Namnregler för företagsformer
Det finns några namnregler för företagsformer, bland annat att ett aktiebolag måste innehålla AB eller aktiebolag i namnet. Samma sak gäller för handelsbolag, kommanditbolag och ekonomiska föreningar men då med de orden i företagsnamnet istället. När det gäller enskilda firmor behöver du inte registrera ditt företagsnamn men om du gör det blir företagsnamnet unikt i ditt län.
Försök göra företagsnamnet lätt att komma ihåg och det får gärna vara lätt att lägga på minnet.
Så vet du om ett företagsnamn är ledigt
Du kan antingen kolla hos Bolagsverket eller genom att registrera ditt företagsnamn hos verksamt.se. Om du registrerar ditt företagsnamn hos Verksamt får du återkoppling om ditt företagsnamn inte blir godkänd och kan då skicka in nya förslag på företagsnamn utan att det blir en extra kostnad.
Glöm inte domännamnet
Det är lätt att missa att du bör ha ett domännamn som lirar med ditt företagsnamn, så gör detta i samma veva. Om ditt tänkta domännamn är upptaget måste du ställa dig frågan om du verkligen ska köra på företagsnamnet du funderat ut, eller om du ska försöka hitta något annat. Detta eftersom hemsidan och domännamnet är navet i din kommande marknadsföring. Mer om detta i avsnittet om marknadsföring.
Lästips: Köpa domän till företaget
Vi hjälper dig med din företagsdröm
Har du den där perfekt affärsidén men vet inte hur du ska gå vidare? Låt oss vara ditt bollplank!
3. Registrera företaget, F-skatt och moms
Nu är du bara några klick ifrån att officiellt ha ditt eget företag. Det är bara den formella företagsregistreringen kvar.
Om du vill genomföra registreringen själv gör du det enklast på verksamt.se.
Där kan du bland annat:
- Registrera dig som arbetsgivare
- Ansöka om F-skatt eller FA-skatt
- Anmäla att du ska vara momsregistrerad
- Registrera ditt företagsnamn
- Ange SNI-kod
Läs vår guide om att registrera företag på verksamt!
F-skatt
F-skatt krävs om du ska starta ett tjänsteföretag (som exempelvis hantverkarfirma), och innebär att du är godkänd för att själv betala in skatt och sociala avgifter när någon anlitar dig för ett uppdrag. Det betyder att den som har gett dig uppdraget inte behöver tänka på att dra skatt eller betala sociala avgifter för ditt jobb utan det ansvaret ligger på dig.
Även om du ska sälja varor kan det vara en poäng att ha F-skatt (men inget krav), eftersom många tycker det känns seriösare att göra affärer med ett sådant företag.
Du gör din ansökan om F-skatt i samma veva som du gör registreringen på verksamt.
F/A-skatt
F/A-skatt är ett alternativ när du både har en anställning och driver företag. Då gör arbetsgivaren skatteavdrag på lönen och betalar arbetsgivaravgifter som vanligt (A-skatt) men du själv betalar skatt och sociala avgifter i ditt eget företag (F-skatt).
- Min första kund fick jag genom mejl och kundbesök där jag tydligt kunde visa fördelarna med mitt företag.
Mattias, Climbworks
Momsregistrering
Om du har ett företag som säljer för mer än 30 000 kronor exklusive moms per år ska du vara momsregistrerad. Moms (mervärdeskatt) är en skatt som alla som köper varor och tjänster betalar. För privatpersoner ingår alltid momsen och därför tänker vi kanske inte på den. Men som företagare måste du redovisa och betala moms vidare till staten. Även momsregistreringen görs på verksamt.
Mer om ut- och ingående moms
När du säljer varor eller tjänster ska du ta ut moms av dina kunder, så kallad utgående moms. När du själv köper varor eller tjänster till ditt företag betalar du moms på dem, så kallad ingående moms. Den ska också redovisas och den får du sedan tillbaka av staten. Totalt är momsen varken en intäkt eller kostnad för dig utan du är bara en mellanhand för att staten ska få in skatten.
En anledning att registrera och på så sätt skydda ditt företagsnamn kan vara om du tänker driva ditt företag i en bransch som är konkurrensutsatt och där varumärket är viktigt. Om du driver en mindre verksamhet, kanske vid sidan om en anställning, spelar antagligen inte varumärket en lika stor roll.
4. Skaffa eventuella tillstånd
Vissa verksamheter kräver tillstånd. Det kan till exempel gälla om du vill driva en restaurang eller ett café då du behöver ha tillstånd för livsmedelshantering. Banker och andra finansiella tjänster måste ha tillstånd från Finansinspektionen, något som också gäller försäkringsbolag.
Hantering av djur har många olika regler och förordningar och där behöver du tillstånd från Länsstyrelsen och ibland också tillstånd i enlighet med miljölagen. Handel med kemiska produkter som bilskrotar, tillverkningsindustri med flera verksamheter tillhör det man kallar miljöfarliga verksamheter och behöver också tillstånd.
Kontakta en näringslivsrådgivare i din kommun för att få veta om just ditt företag behöver tillstånd och hur du går tillväga för att få de tillstånd du eventuellt behöver.
Relaterad läsning: Starta eget - Tillstånd? Allt du behöver veta innan start
5. Öppna ett företagskonto
Nästa steg blir att öppna ett företagskonto hos en bank. Om du startar företag i form av enskild firma finns det inget formellt krav att öppna ett företagskonto. Dock underlättar det att ha ett företagskontot för att skilja på dina privata pengar och företagets pengar. Andra anledningar att skaffa företagskonto är att du kan koppla ett bankgiro dit och att du inte behöver lämna ut privata bankkontonummer till någon. Juridiska personer såsom aktiebolag och handelsbolag måste ha ett företagskonto.
Tips! Så fixar du ett bankintyg
6. Skaffa och registrera ett kassaregister
Om ditt företag ska sälja varor eller tjänster mot kontant betalning eller om dina kunder ska betala med kontokort behöver du, med vissa undantag, ett kassaregister.
Kassaregistret registrerar alla betalningar i en databas och fungerar som ett bevis på att köpet eller försäljningen verkligen har skett.
Du måste anmäla företagets kassaregister till Skatteverket och det gör du lättast via deras tjänst “Kassaregister”.
7. Skaffa en personalliggare
Du som ska starta företag inom byggbranschen, fordonsservice, inom byggbranschen, fordonsservice, kropps- och skönhetsvård, livsmedels- eller tobaksgrossist, restaurangbranschen, eller tvätteribranschen ska föra personalliggare.
En personalliggare är en förteckning över vilka som är verksamma på byggarbetsplatsen eller i verksamhetslokalen. Den ska uppdateras varje dag och lätt kunna tas fram om Skatteverket gör ett besök.
8. Teckna nödvändiga företagsförsäkringar
När du startar eget behöver du teckna försäkringar, både för ditt företag och kanske för dig själv. Har du anställda från start måste du ha försäkringar för dem.
Vilken eller vilka typer av försäkringar som du behöver beror på hur din verksamhet ser ut, om du har kontor eller anställda och hur eventuella skador skulle kunna påverka din verksamhet.
Exempel på försäkringar
Egendoms- och ansvarsförsäkring
Några försäkringar som kan vara aktuella är egendomsförsäkring för saker som maskiner, datorer eller annan egendom. En ansvarsförsäkring ger ersättning för skador som har orsakats av en anställd eller produkt inom ditt företag.
Fordons- och transportförsäkring
Fordonsförsäkring täcker företagets bil eller andra fordon. Om du ska importera varor från utlandet är det viktigt att dina varor är försäkrade under transporten och då är det en transportförsäkring som gäller.
Lästips! Sjukförsäkring för företag
9. Lös bokföring och redovisning
När du driver eget företag är du enligt lag bokföringsskyldig.
Bokföring innebär att registrera olika händelser som till exempel inköp och försäljning. Som egenföretagare är du alltid ansvarig för redovisningen och ekonomin, även om du anlitar en redovisningskonsult för att sköta den löpande bokföringen och deklarationen.
Gör allt själv
Med många av dagens moderna bokföringsprogram behöver du inte kunna allt om bokföring för att lyckas om du väljer att sköta bokföringen själv. För att underlätta arbetet och lära dig grunderna kan det vara smart att gå en kurs i bokföring. Men de flesta som drömmer om att starta eget drömmer inte om att lägga värdefull tid på att bokföra. Lösningen är att samarbeta med en redovisningsbyrå.
Tips: Bokföringsprogram – enkelt, online & bäst i test. Prova gratis!
Ta hjälp av en redovisningsbyrå
Oftast kan du själv välja hur mycket du vill göra och hur mycket du vill att redovisningskonsulten ska göra. Kanske sköter du fakturering och löpande bokföring själv men får hjälp vid behov och deklaration eller så vill du helst slippa allt arbete med bokföring och låter konsulten göra allt.
Dessutom kan redovisningsbyrån bidra med mer än bara att sköta din bokföring, bland annat kan redovisningskonsulten ge dig råd och tips om affärsutveckling för ditt företag.
Redovisningsbyrån kan också hjälpa dig att registrera ditt företag. Då kan du slappna av redan från start och behöver bara tänka på att göra det du är bra på - driva ditt företag.
Tips: Hitta revisor & redovisningsbyrå – redovisningshjälp nära dig!
Halva priset
Som nystartad företagare får du halva priset på bokföringen första året. Så du kan lägga mer tid på din passion.
10. Skapa en företagshemsida
En digital närvaro är för de flesta företag idag ett måste, oavsett om du ska sälja produkter via din hemsida eller inte.
En hemsida är också en förutsättning för att kunna marknadsföra på Google, Instagram eller Facebook. Och denna typ av digital marknadsföring är den (utan konkurrens) mest dominanta marknadsföringstypen idag. Mer om detta i avsnittet om marknadsföring längre fram.
Läs också: Hemsida till företag - 5 anledningar varför du ska ha en
5 steg för att lyckas med företagsstarten
Nu är allt det formella klart och du bör i detta läge endast ha en enda sak för ögonen: Att få ditt företag “break even”, punkten där ditt företag säljer så mycket så att det ger ett så kallat nollresultat (intäkter och kostnader är lika). Nu går vi in på hur du når break even så snabbt som möjligt!
Gå direkt till steg:
1. Skaffa en mentor
En mentor kan hjälpa dig förbi de vanligaste nybörjarmisstagen och undvika de mest kritiska fallgroparna, så att ditt företag överlever det kritiska första året.
Den mentor du letar efter ska givetvis ha en lång erfarenhet från näringslivet och vara genuint intresserad av att hjälpa just dig och ditt företag.
Så hittar du en mentor
Via till exempel Nyföretagarcentrum är mentorskap gratis. Kolla in programmet Mentor Eget Företag. Programmet innebär att en nyföretagare gratis får tillgång till en mentor som ställer upp ideellt med sitt nätverk och sina erfarenheter under ett år.
Men även om mentorn ställer upp helt gratis är utbytet ömsesidigt. Mentorn bidrar med sina kunskaper och erfarenheter, du som ny företagare och adept bidrar med engagemang, frågor och en vilja att utvecklas.
Det vanligaste är du och din mentor träffas en gång i månaden under ett halvår eller ett års tid. Ni diskuterar hur ditt företag kan utvecklas och sätter gemensamt målen för mentorskapet. Målen fungerar sedan som grund för era möten.
2. Marknadsför ditt företag
Nu får du på allvar användning av din målgruppsanalys som du gjorde i samband med affärsplanen. Du har också budgeterat för marknadsföringen. Din hemsida är på plats. Nästa steg är att undersöka sökordsmarknaden. På vilka ord och i vilken utsträckning ska du annonsera på Google? Ska du göra det själv eller anlita en byrå?
Undersök också om, och i så fall hur och var, du ska annonsera i sociala medier. Välj hellre en eller två sociala kanaler som du gör riktigt bra än alla om du bedömer att det kommer att ta för mycket resurser i anspråk.
En regel att ta med sig är att kontinuerligt mäta effekterna av din marknadsföring. Varje spenderad krona som inte ger en önskad ROAS (Return of Advertising Spend) är en ren utgiftspost!
Lästips: Marknadsföring – tips för företag (komplett guide)
- Syns du så finns du. Du måste se till att du är Top of mind.
Caxton, Caxton Sports Management
3. Omsättning – börja tjäna pengar
Omsättning är en förutsättning för att du ska lyckas med ditt företag, och nu har du förhoppningsvis kommit så långt att du fått in beställningar eller uppdrag. Grattis, din affärsidé håller! Nu är det dags att du får ordentlig snurr på omsättningen.
Ta reda på vad som kännetecknar dina kunder, vilka tjänster eller varor de köper och se till att optimera det. Har du artiklar eller tjänster som går trögt? Testa att marknadsföra dem hårdare, paketera om dem eller byta ut dem helt. Saker som inte säljer (trots ihärdiga insatser) har en tendens att stjäla värdefull tid UTAN att generera omsättning.
När du vet vilka varor eller tjänster som går bra är det också lättare att öka marknadsföringen mot dessa i syfte att ge omsättningen en rejäl boost.
Tips! Hur ska du ta betalt?
Vilka betalningslösningar du har är viktigt för hur enkelt det blir för dina kunder att handla av dig. Det ska gå snabbt och enkelt så frågan är vilka betalningsmöjligheter du vill ge dina kunder? De vanligaste betalningsalternativen är Swish, att ta betalt med faktura, kortbetalning, direktbetalning och betalningslösningar via tredje part som till exempel Klarna, Paypal, Payson med flera.
Relaterad läsning: Ta betalt! Betallösningar för företag – en guide
4. Håll koll på onödiga kostnader
Enklaste förklaringen av onödiga kostnader är helt enkelt att lista det som vore kul att ha men som inte behövs i uppstarten. I början bör det endast vara affärskritiska saker (som till exempel marknadsföring) som står på listan över kostnader.
Maskiner och hjälpmedel
Om du exempelvis har ett tjänsteföretag och är osäker på om du behöver maskiner eller andra hjälpmedel för dina uppdrag, så går det ofta att hyra de gånger de behövs. Det är dessutom lättare att debitera din kund maskinhyra än att ta betalt för något du redan har. Efterhand märker du vad som behövs för uppdragen.
Stort varulager
Säljer du varor så bör du vara försiktig med att dra på dig stora varulager med artiklar som du inte ännu vet kommer att sälja. Fulla varulager som inte säljer blir lätt en kostnad du kanske inte har råd med! Ett alternativ här kan vara dropshipping.
Inköpspris
Var också noga med dina inköpspriser så att du inte betalar överpris!
5. Anställ och expandera
När du kommit hit kan vi bara gratulera! Du har skapat ett företag ur tomma intet, fått det att överleva det första kritiska året och företagsstarten har gått så pass bra att du nu har ett tacksamt problem: Du har så mycket att göra så att du behöver komplettera företaget med annan kompetens än din egen. Du har dessutom råd med det!
Nu är det kanske också läge att fundera på expansion. Kan du öppna företaget för en större marknad eller bredda ditt utbud för att fånga en större målgrupp?
Sammanfattning
Vi hoppas denna guide har hjälpt dig en bit på vägen och önskar dig ett stort lycka till med ditt modiga val att starta eget företag! Nedan bjuder vi på ännu mer nyttigt material för dig som bara inte kan sluta läsa om hur du förverkligar din dröm.
Mer om att starta eget företag
Visma Spcs starta eget-kurs
Bli redo att starta eget genom att gå vår Starta eget-kurs. Vi har mött massor av personer som vill starta eget och samlat massa kunskap och inspiration i en onlinekurs som guidar dig i allt från hur du startar ditt företag till hur du skaffar kunder och kommer igång med din försäljning. Du får också tips och råd om bokföring och administration.
Nyföretagarcentrum kan hjälpa dig
Visma Spcs samarbetspartner Nyföretagarcentrum kan hjälpa dig när du ska starta eget företag. Nyföretagarcentrum finns i nästan varje kommun och hos dem kan du boka tid för kostnadsfri rådgivning inför din företagsstart.
Startmöte och rådgivning
På de flesta orterna anordnas startmöte med en generell information inför din företagsstart. Passar bra för dig som har funderingar på att starta eget men inte har kommit så långt i tankarna kring företagandet. Enskild rådgivning är för dig som har kommit lite längre i dina planer på att starta företag. Du har en affärsidé och har påbörjat arbetet med affärsplan. På Nyföretagarcentrums hemsida kan du hitta vilka dagar och tider som är aktuella i din kommun.