Checklista när du väljer systemleverantör till byrån

Det finns flera bra leverantörer. Bästa valet är den som motsvarar just dina unika behov.
Ska du starta en egen redovisningsbyrå? Eller driver du redovisningsbyrå och vill gå över till molntjänster? Då är det viktigt att grotta ner sig lite i vad leverantörerna av ekonomisystem erbjuder. Vi frågade två byråledare vilka frågor de ställde till systemleverantörerna innan de valde.
- En av byråerna hade ett trettiotal anställda och lång erfarenhet från lokalt installerade ekonomisystem. De hade en lång lista och detaljerade krav.
- Den andra byrån var helt nystartad och ägarna hade några få huvudkrav.
Alla frågorna samlades i en lista som du kan använda. Frågorna är alltså ställda av byråer som undersöker utbudet på marknaden.
Tips! Gratis kurs: Starta redovisningsbyrå >>
Först: Vilken byrå vill du ha?
Bara du vet hur din byrå ska fungera. Vad du ska tjäna pengar på, hur du ska få in uppdrag, hur du ska hantera uppdrag och hur du ska skapa kundvärde. Hur merförsäljningen ska gå till, vilka KPI:er som är rätt för just din byrå. Vilka dina drömkunder är. Och vad systemen behöver klara av för att stötta just dina mål. Vilket stöd du vill ha av leverantören.
1. Traditionella byrån
Byråledaren ville byta ut alla gamla program till molntjänster och ställa om byråns affärsmodell. En projektgrupp fick i uppdrag att göra en fråge- eller kravlista. Svaren jämfördes och redovisades.
2. Nystartade byrån
Den nystartade byrån vill jobba så automatiserat som det går för att spara tid och ha tillgång till ett flexibelt ekosystem av tjänster som kan anpassas efter varje företags unika behov.