Digitala flöden hos KAM

Martin Krus började med 70 kronor på kontot, byggde upp en byrå kantad av utmärkelser och har nu börsnoterat sitt företag tillsammans med investmentbolaget Solwers. Hans största förebild är hans mormor och de egna kunderna.

2020 nominerades KAM av sina kunderna till Visma Accounting Awards och vann Kundernas pris. Så här löd motiveringen:  

Kunderna älskar Kam Redovisning, där kommunikation och rådgivning är ledord.
Här är några omdömen: 
“Vi får alltid ett individuellt bemötande som går långt utöver det förväntade. Byrån kan förklara ekonomi så att jag känner mig trygg och framgångsrik. Tack vare KAM kunde vi utföra våra uppdrag i Sverige”, är några omdömen.
Den här byrån har utan tvekan hjälpt många företagare att växa som yrkesmänniskor. När det händer växer också Sveriges företag. 


Den som kommer till KAM:s kontor möts av inramade foton på kändisar – kunder som byrån haft. Bo Kaspers, Charlotte Perelli. Bruce Springsteen ... nej, det var bara en vän till Martin Krus som träffat honom en kväll. Bruce var aldrig kund. 

Vad är hemligheten?

KAM Redovisning AB blev Gasellföretag 2015, 2019 och 2020. Kreditvärdigheten är trippel A och UC ger Guldintyg. Vad är hemligheten? Martin Krus är en person som gärna lär av sina kunder och delar vidare till andra. Han upptäckte tidigt att företagare behöver rådgivning. Det blev hans signum.

– Det gäller att tänka långsiktigt och att älska det man gör. Man ska med hjärtat vilja hjälpa företag. Det är någons liv och försörjning det hänger på, att vi gör ett bra jobb. Man måste helt enkelt engagera sig. 

Tufft i början

Född i England och uppvuxen i Polen kom han till Sverige i början av 2000-talet. 2004 startade han eget och de första åren var tuffa men gav en bra erfarenhet. Han lärde sig att hålla järnkoll på alla små kostnader och att bygga bra rutiner.

– Vi har rutiner för allt. Framförallt hur man hanterar nya och befintliga kunder eller en kund som inte är ens egen. 

 Se webbinarium: Bli en digital vinnare med Elisabeth Svensson

Tar ansvar för kommunikationen

KAM tar fullt ansvar för kommunikationen med respektive kund. Alla ska känna sig omhändertagna. 
– Vi ringer även om det inte behövs. De samtalen ger alltid resultat. Vi ringer allt från varannan dag till var tredje månad. Vi vill inte störa men vi ringer så ofta som det behövs. 

– Vi är också proaktiva. Ställer vi en fråga så kommer vi ihåg det och följer upp den. Vi låter det inte vara upp till kunden, de ska inte behöva tänka. 

Blev uppköpta

Förra året fick KAM en ny delägare, investmentbolaget Solwers.
– Solwers ville köpa in sig i en redovisningsbyrå och hittade oss genom en kontakt. Totalt äger de 16 företag och planen är att växa med en till två företag per år.

Martin Krus gillade tanken på börsnotering. Det skulle ge ekonomisk stabilitet och struktur. Dessutom var han intresserad av aktier och uppskattade det nya nätverket. Mötena med Solwers ägare kändes bra och bolaget gick in som hälftenägare av KAM. Solwers noterades på börsen tidigare i år.

Fast pris 

En av de viktigaste åtgärderna för att få lönsamhet på byrån var att byta till fast pris på bokslut, lönehantering och redovisning.

– Vi ställde om till fast pris för fyra år sedan. Vi pratade med alla kunder och själva genomförandet tog ett halvår. Beslutet togs över en natt och det var ett väldigt bra beslut. Oberoende av om man jobbar manuellt eller digitalt så är fast pris per verifikation eller per lönehantering att föredra. 

– Vi har tre taxor. En för administrativa uppdrag som att ställa ut och betala fakturor. En för ekonomikonsultation, enklare rådgivning. Och så skatterådgivningen när vi går igenom balans- och resultaträkning och pratar om hur vi ska göra för att företaget ska må ännu bättre.  

Vad är fördelarna med webbaserade program enligt dig?

– Att alltid ha tillgång och att allt finns i mobilen. Kunderna slipper ringa och kan lösa saker själva. De kunder som är vana vid pärm får lära sig scanna. Det är samma sak som att lägga papper i en pärm eller i olika mappar. 

Byrån får leva i två världar samtidigt – den manuella och den digitala. Det är bara att acceptera. 

Idag är 70 procent av kunderna digitala. Målet är 100 procent. Nivåerna på digitaliseringen är olika hos våra kunder men flödet är digitalt hos 70 procent. Sen stöttar vi dem i digitaliseringsprocessen så även om de kommer med papper i handen får de fakturorna digitalt. 

Hur upplever du Visma som leverantör?

Vi bytte ganska nyligen till Visma Advisor och det gick smidigt och var inga konstigheter. Vi är 15 personer och har över 400 kunder och programbytet har gjort stor skillnad. Visma Advisor är molnbaserat och går därmed att nå enklare. Vi kan få ut fler och mer utförliga rapporter på kortare tid. Det går att kommunicera i gruppen via programmet och det är som helhet ett mycket modernare program. Även debiteringsgraden och löneunderlaget är bättre nu.

Slutligen, vilken är nyckeln till en framgångsrik redovisningsbyrå?

Nyckeln är bra och drivande personal som vågar fatta beslut som identifierar sig med företaget och som mår bra. Detta åstadkommer man med rätt engagemang, rutiner och utbildningar.

Visma eEkonomi – bokföring med automatik

De flesta småföretagare väljer Visma eEkonomi för bokföring och fakturering. Det är en fantastisk möjlighet för dig som redovisningskonsult! Visma eEkonomi är unikt på marknaden eftersom programmet ger överlägsen automation och flexibilitet.

Läs mer om Visma eEkonomi 

Visma Smarta Byrån

– ditt nya byråpaket i molnet

Redovisning som det borde vara. Plocka ihop det du själv behöver och sköt alla uppdrag från ett ställe. Betala bara för det du använder.

Ditt nya byråpaket