KAM siktar på börsnotering

Martin Krus började med 70 kronor på kontot, byggde upp en byrå kantad av utmärkelser och går nu mot börsnotering tillsammans med investmentbolaget Solwers. Hans största förebild är de egna kunderna. 

Den som kommer till KAM:s kontor möts av inramade foton på kändisar – kunder som byrån haft. Bo Kaspers, Charlotte Perelli. Bruce Springsteen ... nej, det var bara en vän till Martin Krus som träffat honom en kväll. Bruce var aldrig kund. Längre in på kontoret pryds väggen av många små, små spritflaskor. Martins fru vägrade ha dem hemma. Så de fick flytta. 

Vad är hemligheten?

KAM Redovisning AB blev Gasellföretag 2015 och 2019. Kreditvärdigheten är trippel A och UC ger Guldintyg. Vad är hemligheten? Martin Krus är en person som gärna lär av sina kunder och delar vidare till andra. Han upptäckte tidigt att företagare behöver rådgivning. Det blev hans signum. 

– Det gäller att tänka långsiktigt och att älska det man gör. Man ska med hjärtat vilja hjälpa företag. Det är någons liv och försörjning det hänger på, att vi gör ett bra jobb. Man måste helt enkelt engagera sig. 

Tufft i början

Född i England och uppvuxen i Polen kom han till Sverige i början av 2000-talet. 2004 startade han eget och de första åren var tuffa men gav en bra erfarenhet. Han lärde sig att hålla järnkoll på alla små kostnader och att bygga bra rutiner.

– Vi har rutiner för allt. Framförallt hur man hanterar nya och befintliga kunder eller en kund som inte är ens egen. 

 Se webbinarium: Bli en digital vinnare med Elisabeth Svensson

“Gjorde ett misstag”

Martin Krus var aktiv i olika handelskammare för att leta nya kunder. Efter ett par år tog tillväxten fart och 2013 hade byrån 300 kunder och tio anställda. 

– Men det visade sig att vi gjorde ett misstag. Vi var inte så duktiga på att ta hand om befintliga kunder. De flyttade från kunniga säljare till redovisningskonsulter som inte kunde ge den rådgivning vi utgav oss för att kunna ge. Vi som sysslade med försäljning hade inte tid att ta hand om kunderna.

2015 blev det ett omsättningstapp på en miljon och åtgärden blev att koncentrera sig på de bästa kunderna och att ge personalen nya arbetsuppgifter. Det var svårt ibland, omställning och förändring i en organisation är inte enkelt. Men så säger Martin Krus det där ödmjuka: Att det var nyttigt, att han lärde sig något. Det gav ännu en bra grund. 

Tar ansvar för kommunikationen

KAM tar fullt ansvar för kommunikationen med respektive kund. Alla ska känna sig omhändertagna. 
– Vi ringer även om det inte behövs. De samtalen ger alltid resultat. Vi ringer allt från varannan dag till var tredje månad. Vi vill inte störa men vi ringer så ofta som det behövs. 

– Vi är också proaktiva. Ställer vi en fråga så kommer vi ihåg det och följer upp den. Vi låter det inte vara upp till kunden, de ska inte behöva tänka. Allt det jag tycker bygger en bra byrå. 

Blev uppköpta

Förra året fick KAM en ny delägare, investmentbolaget Solwers.
– Solwers ville köpa in sig i en redovisningsbyrå och hittade oss genom en kontakt. De arbetar med företag som har 10–20 anställda, bra omsättning och vinst. Totalt äger de 16 företag och planen är att växa med en till två företag per år.

Martin Krus gillade tanken på börsnotering. Det skulle ge ekonomisk stabilitet och struktur. Dessutom var han intresserad av aktier och uppskattade det nya nätverket. Mötena med Solwers ägare kändes bra och bolaget gick in som hälftenägare av KAM. Solwers är förnoterat på börsen men 2020 Corona kom i vägen.

– Just nu är ingen bra tid att börsnotera. Vinsterna är lägre och alla utdelningar är borta. Vi vet inte om det blir bättre inom kort eller om det dröjer.  

Fast pris 

En av de viktigaste åtgärderna för att få lönsamhet på byrån var att byta till fast pris på bokslut, lönehantering och redovisning.

– Vi ställde om till fast pris för tre år sedan. Vi pratade med alla kunder och själva genomförandet tog ett halvår. Beslutet togs över en natt och det var ett väldigt bra beslut. Oberoende av om man jobbar manuellt eller digitalt så är fast pris per verifikation eller per lönehantering att föredra. 

– Vi har tre taxor. En för administrativa uppdrag som att ställa ut och betala fakturor och ringa leverantörer. En för ekonomikonsultation, enklare rådgivning. Exempelvis vad är bäst, att leasa en bil eller köpa? Och så skatterådgivningen när vi går igenom balans- och resultaträkning och pratar om hur vi ska göra för att företaget ska må ännu bättre.  

Hur upplever du Visma som leverantör?
– För tre år sedan kom det en säljare hit och gick igenom alla möjliga webblösningar. Vi började implementera sakta, steg för steg. Nu jobbar vi mer och mer med Visma eEkonomi och har bokat ett möte i september om Visma Advisor. Ett byte från Byråstöd till Visma Advisor är en stor omställning. Vi talar om kanske 300 kunder. 

Vad är fördelarna med webbaserade program enligt dig?
– Att alltid ha tillgång och att allt finns i mobilen. Kunderna slipper ringa och kan lösa saker själva. De kunder som är vana vid pärm får lära sig scanna. Det är samma sak som att lägga papper i en pärm eller i olika mappar. 

Byrån får leva i två världar samtidigt – den manuella och den digitala. Det är bara att acceptera. 
– De unga använder ju bara Kivra och andra nya tjänster. Jag anställde en konsult från en digital byrå. Hon fick tio kunder av oss men kunde inte arbeta med dem som inte var digitala.

Idag är 20 procent av kunderna helt digitala. Målet är 100 procent. 
– Anledningen till att vi inte pushat kunderna mer är att jag har många ägare som är 40+ och de är inte intresserade. Men nu ska vi bli lite tuffare med de digitala rutinerna. 

Hur gör ni för att puffa kunderna framåt?
– Vi tvingar inte och säljer inte in det separat. Min erfarenhet är att många vill byta tillbaka eller byter byrå efter ett tag. Istället utnyttjar vi situationer som inträffar och passar på att säga “det här skulle inte hänt om vi digitaliserat”.

Så mår kunderna i Coronatid

Hur har Covid 19 påverkat dina kunder? Hur mår de?
– De mår bra skulle jag säga, till 90%. Undantaget är resebranchen, den mår inte bra. Första och andra kvartalet såg vi inget tapp men jag är inte så positiv till tredje kvartalet. Flera tjänsteföretag hade projekt som skulle avslutas i våras. Nu är det inte säkert att de har fått in nya. 

– De är duktiga på att anpassa sig men de som saknar erfarenhet av kriser och hur man överlever kan råka illa ut för att de inte agerat tillräckligt snabbt. Och det är tufft för ägarna som får mindre lön och utdelning. 

Hur hjälper ni dem?
– Vi pratade med dem innan semestrarna om lån och krediter. Vi har gjort budgetar med olika alternativ och scenarier så att de kan välja. Vi håller koll på lagar och regler åt dem och skickar mejl med information. Det blir mer jobb för oss, men det är det värt. Många företagare uppskattar också att Sverige inte stängt ner helt som i andra länder. 

Visma eEkonomi – bokföring med automatik

De flesta småföretagare väljer Visma eEkonomi för bokföring och fakturering. Det är en fantastisk möjlighet för dig som redovisningskonsult! Visma eEkonomi är unikt på marknaden eftersom programmet ger överlägsen automation och flexibilitet.

Läs mer om Visma eEkonomi 

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi