Per Berggren och Kristofer Rosendahl startade den byrå de själva ville ha och tyckte saknades på marknaden: Digital, med skräddarsydda lösningar, rådgivning och tydlig prissättning. Allt till fast pris.
– Vårt mål är att skapa något vi kan vara stolta över i framtiden, säger Per Berggren.
"Vi gjorde en ordentlig scanning av marknaden. Vilken programvaruleverantör ska vi jobba med?"
Tydlig prissättning
– Vi vet att kunder är trötta på ospecificerade fakturor. Vi är tydliga i vår prissättning och tydliga i vårt koncept. Kunden får en digital lösning och det är många som vill ha det, säger Per Berggren. Han kommer från företagsrådgivning inom bankvärlden. Kristofer Rosendahl är före detta revisor.
Får kunden att lyckas
– Det bästa med att driva en byrå är att slippa fasta ramar. Jag kommer från en stor byrå där det är lätt att fastna i ett fack. I och med att vi startar från noll kan vi välja det bästa för kunden. Vi jobbar nära kunden, vi hjälper dem med deras affärer. Får dem att lyckas, säger Kristofer Rosendahl.
Det svåraste för en nystartad byrå är att få in nya kunder och växa.
– Även om vi har en bättre och billigare lösning så byter inte kunderna alltid. Det beror på att man har ett otroligt stort förtroende för den som sköter ens ekonomi, säger Per Berggren.
Visma och Google
Kite scannade marknaden noga innan de valde programleverantör. Det fanns till slut bara två som levde upp till kraven.
– När vi jämförde dem så kom vi fram till att Visma är den starkaste leverantören som passar vår profil bäst. Vi tror inte att det finns ett program som är rätt för alla. Visma har förstått det och har Visma eEkonomi som ett nav. Det som gör stor skillnad är att vi kan koppla på olika programvaror runt omkring. Att kunna få en skräddarsydd lösning även till ett litet bolag är unikt. Det fanns ingen möjlighet till det om man ser bara fem år tillbaka, säger Per Berggren.
De använder också Google för allt. Exempelvis distansmöten, att dela dokument och viss fakturahantering via Google Forms och Visma eEkonomi.
– Vi brukar säga att Kite plus Google plus Visma är lika med bra!
Ekonomiansvarig får hjälp digitalisera
Kite tar en hel del rådgivningsuppdrag som handlar om att hjälpa företagen digitalisera sin ekonomiadministration.
– Även om vi inte tar redovisningsaffären så kan vi hjälpa större kunder att göra en bra set-up med system och kringsystem, säger Kristofer Rosendahl.
– Från början ser många ekonomiansvariga ekonomibyrån som ett hot. Då tar vi ett möte för att klara ut varför vi är där och vad som är syftet. I steg nummer två känner de: Hur har jag klarat mig utan den här backupen? Slippa Googla upp svar och så vidare.
Bygger nätverk av underleverantörer
I Gävle centrum har Kite en co-livingyta där de fikar och jobbar sida vid sida med andra företag. I lokalen finns också en inkubator för nystartade företag. En medveten strategi för en växande redovisningsbyrå.
Ägarnas långsiktiga vision är att knyta till sig lokala underleverantörer överallt i landet. Kanske också anställa några medarbetare ute i landet som en förlängd arm.
– Vi vill bygga ett större nätverk av personer som jobbar tillsammans med oss. Det är en god tanke att redovisningskonsulter som känner sig lite ensamma kan ansluta sig till Kite. Säg att man vill ta en längre semester eller blir sjuk. Vem tar hand om kunderna? Vi har inte hunnit marknadsföra det här men tror att vi kan hjälpa andra kollegor i branschen, säger Per Berggren.
Kristofer Rosendahl:
– Jag känner mig stolt när jag tänker på hur långt vi kommit på resan på så kort tid. Vi har byggt varumärke, fått duktiga medarbetare, det är mycket på väg in. Fantastiskt roligt.