Social distansering gav fler kunder

Sara Öhman, ägare till Framtidens Redovisning, jobbar ofta från sitt sommarställe på en ö i skärgården. Plötsligt, mitt i Coronkrisen, fick hon flera nya kunder. Hon tror det beror på att hon syns på Google på orden digital redovisningsbyrå, Stockholm. 

Det kan vara så att social distansering har förändrat förutsättningarna. 

– Ja det är så jag har märkt av krisen allra mest, faktiskt. Varför? Jag vet inte. Kunderna kanske inte vill åka till en byrå utan jobba på distans. 

Samtidigt har andra av hennes kunder drabbats av Corona. Två är sjuka. De har permitterats och fått anstånd med skatten. Många kunder har haft nytta av den sänkta arbetsgivaravgiften. Flera har ringt och frågat om sina bolag, vad som ska hända, om pengarna räcker. 

 Låt AI bokföra åt dig

Så här har hon lagt upp det: 

Sara Öhman har 20 års erfarenhet från branschen. Genom åren har hon haft olika sorters kundföretag men bäst gillar hon de små företagen - naprapaten, influencern, poolbyggaren, IT-konsulten och målaren. 

– Jag är så nöjd med Visma eEkonomi, det är så himla bra! Att samarbeta med alla kunder … det är fantastiskt. Underlagen matchas automatiskt, man bara trycker på Matcha. Jag ser direkt om något saknas. Ingen behöver någonsin oroa sig för försenade momsrapporter. 

Med bankkoppling och AI bokförs allt på en milisekund. Visma Advisor Period och År gör automatiska kontroller så företagets resultat är alltid 100% up to date. Bokslut och deklaration går jättefort och skickas direkt från systemet. 

Avstämningar görs i Advisor Period och År.

– En kund ville ha kvartalsredovisning och jag kunde direkt ge honom en resultatrapport fram till föregående månad. Hade jag inte haft Advisor Period och År hade jag varit tvungen att göra någon form av excel. 

Hon har 43 aktiva kunder. 

Alla fakturerar själva och skickar in alla underlag via Visma eEkonomi-appen, eller laddas upp från datorn. Med lite AI går det på en sekund att tolka och ge bokföringsförslag som antingen hon eller kunden godkänner.

Ungefär hälften av kunderna bokför helt själva. Dem checkar hon av varje eller var tredje månad. Hon har fasta priser, ett par tilläggstjänster och fri support. Hon utbildar också mycket i Visma eEkonomi. 

Pappersfritt

Framtidens Redovisning förekommer inga papper. I avtalet beskriver Sara Öhman att kunden måste spara kvitton och andra pappersoriginal i sju år. Men “digital first” gäller ändå, hos henne. Papperet är en formalitet.

 Digital bokföring - vad säger lagen? 

Det betyder också att hon kan sitta var som helst och kontrollera bokföringen och rätta avvikelser i månadsavstämningar som systemet hittar åt henne. En underkonsult hjälper henne med det löpande och de kommunicerar inne i Advisor Period och År. 

Sista tiden har det som sagt varit fullt upp med administration och utbildning av de nya kunderna.

– I början blir det mycket administration. Jag lägger upp bolaget och skaffar integrationer, fixar bankkoppling, svarar på frågor. De undrar om hur man laddar ner appen, fotar, laddar upp filer. De ska känna sig hemma och känna sig trygga i Visma eEkonomi. Att de alltid kan ringa är också en stor trygghet för dem.

 Bli digital steg för steg i Visma Administration

Bild: Mikaelfoto

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi