Expertens starta eget-tips till dig som drömmer om en egen redovisningsbyrå

De flesta som startar egen redovisningsbyrå har tidigare jobbat med ekonomi eller redovisning i en eller annan form, men det finns egentligen inga krav på utbildning eller kunskaper. Så vad bör man tänka på och hur får man tag i kunder som nystartad?

Anders Bernåker– Välkommen till en bransch där de flesta älskar sitt jobb. Enligt en tidigare undersökning tycker så många som 80 procent att det är bra eller mycket bra att jobba på en redovisningsbyrå. Men det gäller förstås kunna sin sak, det kan nämligen bli dyrt att göra fel, säger Anders Bernåker, ordförande i Srf-konsulterna och medförfattare till Reko*.

Här är Anders Bernåkers bästa tips och råd till dig som vill starta och driva byråverksamhet:

3 bra kom igång-tips

  1. Den första och andra kunden är kanske svårast, sedan kommer mycket på referenser. Därför är det viktigt att hitta kunder som är verksamma inom områden du är duktig på. Sedan hänger mycket på att nätverka och hitta fler kontakter, tipsar Anders Bernåker som är en flitigt anlitad föreläsare och konsult inom redovisningsbranchen. Faktum är att de allra flesta har så mycket att göra att man till och med kan kolla med konkurrenter om man inte kan hjälpas åt – kanske som underkonsult?
  2. Se till att ha bra verktyg och då menar jag såväl rutiner och planering som dataprogram. Det är dessutom viktigt att ställa krav på både dina kunder och dig själv. Gör rätt från början så behöver du inte göra om. Det är att vara effektiv och en effektiv byrå är även en lönsam byrå.
  3. Sätt upp mål för dina kunder, men missa inte att även sätta upp egna mål med din egen verksamhet.

Auktorisation en kvalitetsstämpel

Även om vem som helst får sköta bokföringen åt andra finns det utbildningar och rekommendationer i branschen som man bör följa. Bäst är förstås att vara auktoriserad och då krävs viss utbildning och det ställs även vissa krav på erfarenhet och vidareutbildning.

– Det kostar förstås på att bli auktoriserad, men ger å andra sidan arbetet en kvalitetsstämpel och dig som auktoriserad en titel och identitet på marknaden. Alla på en byrå behöver inte vara auktoriserade, men åtminstone en borde vara det.

Det kan bli dyrt att göra fel

– Att veta att man inte kan är också en kunskap, säger Anders Bernåker som även sitter med i SRF:s Skadeprövningsnämnd där man bedömer skadeståndsärenden och behandlar fall när något gått snett.

Ofta handlar det om fall där de som skött redovisning och deklarationer trodde att de kunde, men där till exempel Skatteverket var av en annan mening. Något som fått negativa följder för kunden.

– Se till att ha en branschorganisation som SRF eller andra sakkunniga att fråga. Det är oftast med skatten det blir fel och det beror många gånger på något man tror sig kunna, men som inte visar sig stämma. Och det kan ofta sluta med skadestånd.

Kan man driva byrå som sidoverksamhet?

Möjligheten att starta egen byrå på deltid och samtidigt jobba vidare som anställd är förstås ett enkelt och smidigt sätt att komma igång. Men det finns en del hinder och svårigheter på vägen.

De flesta som startar egen redovisningsbyrå har någon form av ekonomisk bakgrund och jobbar ofta med redovisning i en eller annan form. Därför är det ofta lite kontroversiellt att vara anställd som ekonom parallellt med egen byråverksamhet.

– Få arbetsgivare gillar detta. Men även om det är ok med arbetsgivaren blir nästa problem en fråga om kompetensutveckling – hur ska du hinna jobba och kompetensutveckla dig, ifrågasätter Anders Bernåker.

Under en begränsad period är det dock ett utmärkt sätt att känna sig fram för att sedan kunna ta steget till eget fullt ut. Så hur vet man när det är dags att gå vidare, eller dra sig ur?

När är det dags att bromsa?

– Jag tror det är dags att ta ett steg tillbaka och se över verksamheten när man märker att man måste ha kvar mindre seriösa kunder eller strulpellar för att klara sin ekonomi. När kunderna styr och talar om för dig hur du ska göra ditt jobb är detta en varningssignal. Och om du inte får ihop din ekonomi utan dessa, är det hög tid att ta ett nytt grepp, eller göra någonting annat.

När är det dags att satsa?

– Det har förstås att göra med om det finns efterfrågan för din kompetens. Ser du att det tillkommer fler kunder så att du har underlag för att driva det som heltidssysselsättning är det bara att köra på. Det märks ofta genom förfrågningar och att andra ger dig referenser. Två nöjda kunder kan ofta ge dig två kunder till, och så är den positiva spiralen igång.

Det finns ett krav alla byråer måste följa

Du behöver varken vara auktoriserad eller medlem i SRF, men det finns ett krav du måste uppfylla som redovisningskonsult och det har att göra med lagen om penningtvätt.

– Kravet är att du måste registrera dig på Bolagsverket så att de vet att du finns och att du bedriver redovisningstjänster.

Men det följer även vissa förpliktelser med detta.

– Med din anmälan förutsätts du ta till dig vad lagen ställer för krav på dig. Det handlar om att du ska veta vem du gör affärer med och göra en identitetskontroll med dessa. Men du har också en rapporteringsskyldighet.

Rapporteringsskyldighet följer med kravet

Om du misstänker att din klient eller dennes företag håller på med finansiering av terrorism eller penningtvätt är du skyldig att anmäla detta till eko-polisen. Vid en anmälan har du dessutom strikt tystnadsplikt och får inte berätta om anmälan eller misstanke för din kund.

– Det här är svåra saker att avgöra själv. Mitt råd är att ta hjälp direkt vid minsta misstanke för att det skulle finnas något sådant i görningen. Rådfråga en jurist, en advokat eller SRF och få professionell hjälp att avgöra om och hur du ska gå vidare. Sitter du med detta själv är det lätt att man väntar för länge och hoppas på att det ska lösa sig av sig själv.

*Om FAR, SRF och Reko

FAR (Förenade Auktoriserade Revisorer) och är en branschorganisation för redovisningskonsulter, revisorer & rådgivare.

Srf-konsult är  en branschorganisation för redovisningskonsulter och lönekonsulter som även utför auktorisationer.

Reko är resultatet av ett samarbete mellan FAR och SRF som innehåller det ramverk och de grundläggande principer som ska följas i redovisningsuppdrag. Reko är idag svensk standard för redovisningstjänster.

Visma eEkonomi

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag.

Läs mer