Maja Stjärnströms 7 tips till byråer om Visma Advisor

Så jobbar du smart och enkelt – supporten tipsar om Visma Advisor

 Hur du förbereder dig
 Vad du kan vinna
6 vanliga frågor till supporten

Allt fler flyttar upp till molnet. Då öppnar sig möjligheten att få mer gjort på mindre tid och samtidigt tjäna mer pengar. Här är supportens Maja Stjärnströms bästa tips till dig som vill få nytta av "hjälpredan" Visma Advisor från första dagen. 

Publicerat 2016-06-07

Oavsett om du har en liten, mellanstor eller stor byrå är det bra att ha funderat på följande innan du aktiverar tjänsten. 

  • Vilka uppdrag har din byrå och vilka tillhörande aktiviteter? Vad ingår och vad ingår inte?
  • Vilka bevakningspunkter tillhör respektive uppdrag?
  • Hur lång tid tar varje uppdrag och aktivitet? 
  • Vilka prislistor och prismodeller är aktuella för respektive uppdrag, aktivitet och kund?
  • Hur ser det ut med personalresurser och arbetsscheman.

– Prata om vilken sorts byrå ni vill vara i framtiden. Fundera på vilka tjänster ni vill erbjuda och vilka som är era bästa kunder, säger Maja Stjärnström.

Har byrån anställda är det extra bra att också prata om resursplaneringen. 
– Med Visma Advisor kan ni få ett jämnare arbetsflöde, tjäna mer pengar och få mer gjort med samma personalstyrka. Ni kan se beläggningsgraden per anställd och får ett tacksamt verktyg för att få översikt över planerade och utförda timmar. Rapporten Täckningsgrad visar till exempel lönsamheten för olika uppdrag och för alla kunder, säger Maja Stjärnström.

– Ju mer data du har om din verksamhet, desto bättre kan du styra verksamheten mot dina mål med hjälp av klienthanteraren. Lägg lite tid på planering innan du aktiverar tjänsten så sparar du tid. Visma Advisor kommer att hålla reda på allt åt er, den är som en extra medarbetare. Den gör i princip allt utom att koka kaffe. Ge den bara en bra introduktion så kommer den att leverera.

 Annica Jönsson

De 6 vanligaste frågorna till supporten om Visma Advisor 

1. Var ska jag börja för att få en bra struktur?
– Har du Visma Byråstöd idag så kan vi först hjälpa dig att konvertera över mycket av det som redan finns i Byråstöd, till Visma Advisor. Det som kan konverteras är kunder, kontakter, bevakningspunkter, uppdrag kopplat till kund, anteckningar, SMS och e-post. Sedan startar allt vid Underhåll i vänstermenyn. Här kan du lägga upp uppdrag, prislistor, scheman och alla andra parametrar som rör din verksamhet.  

2. Hur skapar jag flödet med uppdrag, tidsregistrering, prissättning, prislista och skapa fakturaunderlag?
– Det absolut bästa, som vi verkligen rekommenderar, är att se det här webinariet. Har du ytterligare frågor kan du söka i Supportpanelen och du är självklart alltid välkommen att ringa oss på supporten!

3. Vad är Visma Advisor Connect och hur hittar jag den?
Med Visma  Advisor Connect startar du de lokalt installerade Visma programmen för respektive kund. Vismas molnbaserade tjänster startar du däremot i Visma Advisor. Connect hittar du under ett litet utropstecken högst upp i menyraden i Visma Advisor om du har behörighet Underhåll. 

4. Hur aktiverar jag samarbeten med andra molnetprogram i Advisor?
– Välj först Kunder i vänstermenyn och klicka sedan på Aktivera tjänst som du hittar nere till höger på sidan. Du kommer därefter att lotsas av en guide. 

5. Hur skapar jag byråanstånd så jag får extra tid att deklarera?
– I Visma Advisor Connect under Arkiv, välj Inställningar, Koppla uppdrag och sedan Visma Skatt Proffs. Därefter, välj Arkiv, Byråanstånd.

6. Hur skapar jag sru-filer till Skatteverket via Visma Advisor?
– Starta Visma Skatt Proffs via Connect. Välj Arkiv, Export och därefter Skapa förberedande sru-fil till Skatteverket. Systemet vet vilken kund det gäller. I Connect, välj Arkiv, Skicka deklarationer. Då listas alla kunder som det finns en förberedande fil för. Där skapar du sedan de filer som skickas till Skatteverket. 

Du kanske också är intresserad av ...

7 frågor konsulter ställer om Visma eEkonomi
Vad du kan lära av KMPG:s resa mot molnet
baks & co redo förverkliga drömmar
#12 Byråpodden – Så ökas lönsamheten
Ekonomibyrån tar betalt efter värde, inte timme
Checklista: Förändra till din fördel i 9 steg
5 viktiga saker att tänka på när kunden bokför själv

 Följ Byråpodden på iTunes
 Följ Byråpodden på Google Play

Ont om tid? Stora utmaningar? Här är ett nyhetsbrev för dig som är redovisningskonsult eller revisor. Vi hjälper dig framåt.

ja, jag vill ha nyhetsbrevet 

Är du kund får du nyhetsbrevet utan att du behöver anmäla dig. 
Du kan säga upp prenumerationen när du vill.