Så här jobbar du rätt i molntjänsten Visma Advisor

Funderar du på Visma Advisor? Använder du Advisor utan att få ut maximalt från tjänsten? Här kommer tips från Visma Spcs Business Owner för redovisningsbyråer, Henrik Andrén. Läs även om vad Emelie Angserud, ägare till redovisningsbyrån Aekonom, tycker om Advisor.

Vad är Visma Advisor? 

Visma Advisor är en klienthanterare på webben som ger stöd för fast pris. Den fungerar perfekt ihop med bokföringsprogrammet Visma eEkonomi, rapportsystemet Visma Ekonomiöversikt och Visma Advisor Period och År för bokslut och skatt. Tillsammans effektiviserar de här fyra molntjänsterna hälften av arbetstiden för en redovisningskonsult. 

 Vad är molntjänster?

Ger jämnare arbetsflöde 

Med Visma Advisor får byrån ett jämnare arbetsflöde och får mer gjort med samma personal. Du ser beläggningsgraden per anställd och får översikt över planerade och utförda timmar. Rapporten Täckningsgrad visar lönsamheten för olika uppdrag och för alla kunder. 

Använder byrån dessutom Visma Advisor Period och År så kommer också arbetet med avstämningar att bli lättare och mindre stressigt eftersom tjänsten har automatiska avstämningar varje månad. När bokslutet ska göras är det bara att godkänna. 

 FILM: Här går vi igenom alla fördelar i Visma Advisor

Lägg in mycket data

Ju mer data du matar in i Advisor desto bättre kan du styra verksamheten mot dina mål med hjälp av tjänsten. Det är viktigt att anpassa byråns arbetssätt efter tjänsten. Ha därför en strategi för byråns digitalisering och lägg tid på implementeringen innan du aktiverar Visma Advisor – det kommer att löna sig. Att jobba i Vismas molntjänster effektiviserar byrån och leder till ett behov av ny prismodell och utveckling av rådgvningstjänster. 

Så här får du ut max 

  • Prata om vilken sorts byrå ni vill vara. Fundera på vilka tjänster ni vill erbjuda och vilka som är era bästa kunder. Sätt en plan och ta hjälp av Visma med affärsutvecklingen.
  • Vilka uppdrag har din byrå och vilka tillhörande aktiviteter? Vad ingår och vad ingår inte?
  • Vilka bevakningspunkter tillhör respektive uppdrag?
  • Hur lång tid tar varje uppdrag och aktivitet? 
  • Vilka prislistor och prismodeller är aktuella för respektive uppdrag, aktivitet och kund?
  • Hur ser det ut med personalresurser och arbetsscheman?
  • Hur ser byråns framtid ut beträffande effektivisering, prissättning och rådgivning? 

Tips vid byte till Visma Advisor

Henrik Andrén är Business Owner för redovisningsbyråer på Visma Spcs. Här tipsar han om vad du kan tänka på för att få ut max av ert byte till Visma Advisor.

Vilka är fördelarna för en byråägare med att börja använda Visma Advisor? 

– Helheten och att du som byråägare får extremt bra koll på verksamheten. Advisor ger en väldigt bra överblick och gör det lätt att planera arbetet, till exempel kan ägaren eller den som är uppdragsansvarig via Advisors startsida se hur långt byrån har kommit med olika uppdrag och var byrån behöver rikta sina insatser. I Advisor är det enkelt för en konsult att ta vid där en annan konsult slutat via bevakningslistorna. Sköter du kundens redovisning i Visma eEkonomi kan du till och med få bevakningslistan för redovisning att uppdateras helt automatiskt.

Vilka är dina 5 tips till den som vill byta till Visma Advisor? 

1. Var nog med att belysa VARFÖR ni gör bytet och på vilket sätt det är viktigt för verksamheten.Tänk på att varje kollega har olika förutsättningar för en förändring. Vissa människor gillar förändringar, andra inte. Oavsett om ni ska genomföra ett byte från Byråstöd till Advisor eller någon annan förändring kommer kollegorna reagera olika.

2. Planera bytet. Hösten är för många byråer den bästa tidpunkten. Efter en högsäsong med bokslut och deklarationer är det lätt att tänka "bytet gör vi till hösten" och sen när hösten kommer finns inte tid till bytet. Planera in tid för bytet och sätt upp ett tydligt mål för dig och dina kollegor. Fundera också på hur ni, på bästa sätt, kan implementera er nya lösning och när i tiden det passar för utbildning. Det finns flera olika sätt att lösa utbildningen på, välj det sätt som passar er bäst.  

3. Tänk igenom vad som är viktigt för dig som byråledare/ägare och vad du behöver veta för att kunna driva din byrå på bästa sätt. Har ni flera kontor är det bra att fundera på hur ni vill kunna följa upp de olika resultatenheterna. Advisor kan hjälpa till på många olika sätt, till exempel genom att anpassa olika typer av bevakningslistor och aktiviteter. Ni vinner mer på att ha ett gemensamt arbetssätt än flera individuella bevakningslistor. Samma sak gäller andra delar som till exempel hur ni ska dokumentera viktiga kundhändelser, interna rutiner och återkoppling till kund. 

4. Städa innan bytet. Se till att få med fräscha uppgifter in i det nya systemet och det som ni verkligen har behov av. Var däremot noga med att spara sådan data som BFL, ÅRL kräver, glöm heller inte bort preskriptionstiden som kan gälla på vissa uppdrag. 

5. Håll er uppdaterade. För en lyckad implementering och för att ni ska få ut så mycket som möjligt av ert nya system kan du stundtals behöva investera tid i det. Håll er uppdaterade i nya funktioner som släpps via forum, webbinarium eller utskick, justera ert arbetssätt efter era kunskaper i programmet och vid behov när nya funktioner släpps. Advisor är en webbprodukt som hela tiden utvecklas och förbättras, därför är det viktigt att ni håller er uppdaterade så ni vet vilka nya funktioner som släpps och hur ni på bästa sätta använder dom för att driva verksamheten. 

Investera tid i utbildning

Många köper Visma Advisor men använder bara en liten del av alla funktioner. Vi rekommenderar onboarding – en utbildning för att komma igång rätt i programmet. Det går utmärkt att köpa en onboarding även om ni redan använder Visma Advisor. Mer kunskap om alla finesser är bra för alla!

Beställ onboarding via byra.spcs@visma.com eller ring 0470-70 61 60

Självklart hjälper vi till med migreringen från Visma Byråstöd till Visma Advisor.

 Se supportfilmerna i Visma Advisors spellista.


"Mitt allra bästa tips är Visma Advisor"

Visma Advisor håller reda på allt åt Emelie Angserud, ägare till Aekonom.
– Innan hade jag postit-lappar överallt.

Du använder Visma Advisor, Visma eEkonomi och Visma Ekonomiöversikt. Varför valde du de tjänsterna?
– Visma har erkänt bra molnprogram som funkar och har hög säkerhet. Det är smidigt att jobba tillsammans i Visma eEkonomi. Kunderna kan ringa mig och säga: "Kan du gå in och titta?" Istället för att skicka SIE-filer. Jag sparar tid och bensin på att inte åka in till kunden och bokföra en halvtimme och sedan köra tillbaka. Mitt allra bästa tips är Visma Advisor.

Visma Smarta Byrån

– ditt nya byråpaket i molnet

Redovisning som det borde vara. Plocka ihop det du själv behöver och sköt alla uppdrag från ett ställe. Betala bara för det du använder.

Ditt nya byråpaket