Har du gjort det möjligt? 

Byrån enligt Anders

Många redovisningskonsulter säger att deras kunder är ointresserade av månadsrapporten. Men är det bara ointresse? Har du gjort det möjligt för kunden att BLI intresserad? Kan det vara så att kunden inte kan tolka rapporten? 

Uppdaterad 2017-10-26

Anders Bernåker är autktoriserad redovisningskonsult, utbildare, medförfattare till Reko och före detta ordförande i Srf-konsulterna. 

I Reko står det på flera ställen att redovisningskonsulterna ska ta fram bra beslutsunderlag. Jag får många frågor om vad detta avser. Själv anstränger jag mig gärna för att vara lärare, coach och inspiratör till min kund. Då kommer också frågorna och intresset på köpet. 

 Förklara rapporterna

Ett förslag kan vara att sätta sig ned med sin kund någon gång per år och gå igenom rapporterna och förklara vad de olika begreppen står för och vad de signalerar. 

  • På resultatrapporten finns resultatet.
  • På balansräkningen kan din kund få information om pengarna räcker.
  • Ett handelsföretags bruttovinst kan vara av särskilt intresse att följa och diskutera med kunden.
  • Ett tjänsteföretag kanske behöver ha fokus på omsättning per anställd och hur ofta de fakturerar.

 Anpassa rapporterna

Jag fick för några år sedan en fråga av en kund som gjorde ett bra resultat. Jag förklarade bland annat hur mycket skatt som skulle betalas in. Kundens reaktion var att ”hur ska jag kunna betala skatt när jag inte har någon likviditet”?

Ur detta föddes en idé att ta fram en bild av hur pengarna används under året. Vinst är ju inte lika med likviditet – det är självklart för oss, men kanske inte lika självklart för kunden. Jag och en kollega tog fram en enkel uppställning som vi döpte till ”Vart tog pengarna vägen?”. Den fungerade utmärkt för att kommunicera vårt budskap.

Poängen är att om vi istället hade gjort en kassaflödesanalys så tror jag inte kunden hade tagit till sig budskapet på samma sätt.

 Ta ansvar för att kunden förstår

Kommunikationsexperter vet att budskap alltid behöver översättas och anpassas till respektive mottagare. Det gäller för oss att försöka vara goda kommunikatörer – att ta ansvar för att våra kunder förstår.

I Reko säger vi ”på ett lättförståeligt sätt”, och det är bland annat det här vi menar då. När kunden känner att dom förstår och har nytta av allt vi producerar, först DÅ kan rapporterna bli ett bra beslutsunderlag. Hur gör du för att kunden ska förstå?

Du kanske också är intresserad av:

Det var dyrt, sa kunden
7 av 10 företagare vill ha en närmare kontakt med sin konsult
Tips för dig som vill erbjuda ett fast månadspris

Allt viktigt direkt i din inkorg, varje månad? 

ja, jag vill ha nyhetsbrevet 

Är du kund får du nyhetsbrevet utan att du behöver anmäla dig. 
Vi kommer inte att sprida din mejladress till annan part.
Du kan säga upp prenumerationen när du vill.

 

#Nyatidensbyrå