Kunden ointresserad av månadsrapporten?

Beslutsunderlaget från dig som redovisningskonsult - är det lätt att förstå för din kund? Här kommer tre tips på hur du blir förstådd (och älskad).

Enligt Reko ska redovisningskonsulter ta fram bra beslutsunderlag. Men det är ju ett vitt begrepp som kan innefatta nästan vad som helst. Det viktiga är att företagaren som får rapporten faktiskt har nytta av den. Många företagare har inte det. Dels är siffrorna redan gamla, dels kan de vara svåra att översätta till praktisk verklighet. 

Men det finns sätt att jobba som gör det enklare för kunden att förstå sin ekonomi (och slippa fråga: "hur mycket finns det på kontot" och "har jag råd?")

Är du beredd att samarbeta med kunden på webben så att du får tid över? Är du beredd att anstränga dig lite för att vara lärare, coach och inspiratör? Om ja - läs mer här om hur du samarbetar med din kund på webben och här hur du skapar ett digitalt erbjudande till fast pris, med hjälp av Vismas coach och i projektform. 

Men förutom att få ordning på din egen byrå för att frigöra tid och ändå få lönsamhet, kan du behöva prata med kunden på ett annat sätt: 

1 Förklara rapporterna

Sätt dig ned med din kund ett par gånger per år och gå igenom rapporterna. Förklara vad de olika begreppen står för och vad de signalerar. (De här mötena kommer att ge dig nya uppdrag från kunden, som har behov du inte sett tidigare.)

  • På resultatrapporten finns resultatet.

  • På balansräkningen kan din kund få information om pengarna räcker.

  • Ett handelsföretags bruttovinst kan vara av särskilt intresse att följa och diskutera med kunden.

  • Ett tjänsteföretag kanske behöver ha fokus på omsättning per anställd och hur ofta de fakturerar.

2 Anpassa rapporterna

Låt säga att du har en kund som gör ett bra resultat. Du förklarar hur mycket skatt som ska betalas in. Men kundens likviditet är låg så det är ändå svårt att betala in skatten. Den här kunden kan behöva en anpassad rapport för att se, förstå och förutse vad som ska ske. 

Ta fram en visuell bild av hur pengarna används under året. Vinst är inte lika med likviditet – självklart för dig kanske, men inte för kunden. Du behöver anpassa din kommunikation efter kundens förutsättningar. Ta fram en enkel uppställning och kalla den: ”Vart tog pengarna vägen?” 

Om du gör en vanlig kassaflödesanalys är det inte säkert att kunden tar till sig budskapet på samma sätt. 

3 Ta ansvar för att kunden förstår

Du vet säkert redan att budskap behöver översättas och anpassas till respektive mottagare för att förstås. Du gillar till exempel inte när en läkare använder enbart latinska termer, du vill ju veta vad som gäller. Det gäller för redovisningskonsulter att försöka vara goda kommunikatörer – att ta ansvar för att våra kunder förstår. Det är alltid okej att prata på ett annat sätt för att bli förstådd!

Sällan har det här illustrerats så bra som av Hanna Montoya, ägare till Keeper, på Forward 2018. (Lyssna t ex från 2:31 minut in i filmen, om begreppet avstämningar.)

Hur gör du för att kunden ska förstå?

Källa: Anders Bernåker

4/5 - 1 röster

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi