Så hjälper redovisningsbyrån sina kunder i Coronakrisen

Vi frågade fem byråledare hur de agerar i en svår tid. Nära kontakt, ge praktiska tips, se möjligheter och behålla lugnet, är strategierna. Här samlar vi också goda råd från branschorganisationerna Srf och FAR. 

– Jag känner mig ödmjuk av att höra allt byråerna gör för sina kunder, de är fantastiska! säger Jan Söderqvist, Vismas branschexpert. Han ringer upp byråledare och frågar om läget. Ofta blir det långa samtal. 
– Som ägare till en byrå sitter man ganska ensam. Man behöver någon att bolla med. Det handlar inte om att jag ger goda råd utan jag bara frågar om det rullar på.

Enda sättet att komma rätt ur den här krisen är att ha en nära kundkontakt (men i många fall digital) menar Jan Söderqvist.
– Skatteverket kommer enligt ett rättsligt ställningstagande att ha liberal tolkning av förseningar. Nyckeln till att komma bra ut ur det här är den personliga kontakten med företagaren – den måste man prioritera. Ur samtalet kommer ofta frågor om likviditeten och hur de kan planera för att överleva de kommande sex månaderna. Står företagen plötsligt utan pengar så är loppet kört. 

Tanka energi och få nya infallsvinklar! Gratis webbinarium för redovisningsbranschen, läs mer och anmäl här >> 

Catherine Osbeck, Baks&Co, Tranås, Vimmerby, Linköping, Eksjö:

Hur mår du och personalen?
– Under omständigheterna så mår vi bra. Vi har infört en del försiktighetsåtgärder på kontoren, men mer i förebyggande syfte. Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Hur hjälper ni era kunder?
– Vi finns tillhands för rådgivning och gemensamt funderande inför beslut som kanske tvingas fram i spåren av smittorisk och försiktighetsåtgärder. Vi ingår i Tranås Uniteds nya Supportpaket till företagare där vi tillsammans med andra samarbetspartners stöttar vårt näringsliv.

Dina bästa tips för att hitta information?
– Det är verkligen en djungel av information nu och vi har här utsett en person som håller sig uppdaterad och samlar in senaste information som delas på Byrålådan, vår intranät. Där ska det alltid finnas aktuell och rätt information för våra medarbetare. Tillväxtverkets och Regeringens hemsida är tipsen. Där finns alltid aktuell information.

Elisabeth Svensson, Ekonomibyrån i Halmstad:

Hur mår ni på din byrå?
– Det är en turbulent tid för oss alla. Svårt att riktigt ta in det som sker i omvärlden och ingen som riktigt förstod hur snabbt detta skulle påverka oss alla i samhället. Ingen går skadeslös men vi kan förbättra situationen mycket om vi försöker hjälpas åt och se de möjligheter och lösningar som finns.

Hur hjälper ni era kunder?
– Vi råder dem att ändra F-skatten för 2020, titta över kostnader som går att plocka bort direkt utan bindningstider, ta kontakt med sina hyresvärd och se om man kan betala månadshyra istället för kvartalshyra. 

– Jag avråder alla mina kunder som verkligen inte måste, att skjuta upp skatt. Att dra på sig dyra lån nu är ingen bra sits inför framtiden. Viktigt även att man förstår reglerna om permitteringsstödet så att man inte blir återbetalningsskyldig.

– Tag reda på fakta och försök undvika alla rykten som florerar för tillfället. Jag märker att mina kunder ibland läser in lite för mycket i de krispaket som kommer. Ingen vet ju än vad som bestäms eller inte.

Dina bästa tips för att hitta information?
– Tillväxtverket håller allt uppdaterat. Även på Skatteverket börjar det komma lite info, men inget är ju bestämt än så jag tror att nästa vecka när förslagen är klubbade och färdiga - först då kan man börja med praktisk hjälp för sina företag. 

Per Berggren, Kite, Örebro:

Hur mår ni?
– Vi mår efter omständigheterna väldigt bra! Bara jag som arbetar hemifrån med förkylning. 

Hur hjälper ni era kunder?
– Vi tror mycket på det personliga bemötandet i en sådan här tuff situation. Många är oroliga eftersom de inte känner att det finns några tidsramar för hur länge det kommer vara så här. Det viktigaste nu är att finnas här och nu för våra kunder.

Ditt bästa tips för att hitta bra information just nu? 
– Mycket bra information får man om man ringer oss på Kite! Bra information finns också på:
Verksamt.se
Almega.se  - bra guider steg för steg
Regeringen.se för senaste nyt

Försäkringskassan.se - gällande sjukreglerna
Skatteverket om skatteförändringarna
Tillväxtverket  - om kortidsarbete

Petra Örjegren, Stabilisator, Östersund och Stockholm. 

Hur mår ni?
– Min personal mår bra och väljer utifrån dagsform om de arbetar hemifrån eller på kontoret. Jag har köpt ett gäng extra skärmar för att underlätta på hemmakontoret. 

Hur hjälper ni era kunder?
– Vi erbjuder gratis rådgivning och informerar i sociala medier. 

Dina bästa tips för att hitta information?
– På Företagarnas sida finns ett verktyg för att räkna på stödet för korttidspermittering

Se upp med gåvor och aktiebolag >>

Christine Fransson, Solbacken, Växjö:

Hur mår du?
– Jag som egenföretagare mår bra och fokuserar på att hålla lugnet och acceptera det som händer i samhället. 

Hur hjälper du dina kunder?
– Jag pratar med dem och lyssnar av deras upplevelser och påverkan av omvärlden för att få en förståelse för hur framtiden kan komma att se ut.

Ditt bästa tips för att hitta bra information just nu? 
– Jag följer nyheter på radio och tv för att hänga med och uppdatera mig om vad som påverkar redovisningen och framförallt hantering av löner och ändringar som rör skatteverket. Jag följer diverse nyhetsbrev och lyssnar på någon podcast. Även länkar och nyhetssammanfattningar via Vismas programvaror är ett stöd.

Praktiska tips från branschorganisationerna 

Srf:s tips i Coronakrisen

1. Lägg allt på is som inte är absolut nödvändigt: konferenser, annonsering, investeringar - allt. 
2. Försök påverka alla stora likviditetsflöden. Förhandla, dela upp och förskjut hyror, amorteringar och räkningar till leverantörer.
3. Omvandla kapital till reda pengar - frigör placeringar, belåna kundfordringar, sälj det du kan och leasa på korttid. 
4. Begär skatteanstånd hos Skatteverket. Du kan också få tillbaka redan inbetalade skatter. 
(Red:s anm: Anståndet ska betalas tillbaka och är förknippat med avgifter. Skatteverket har dock gjort ett ställningstagande att företagare inte blir personligt betalningsskyldiga för de obetalda skatter och avgifter som omfattas av anståndet om det gäller Corona.)
5. Begränsa personalkostnaderna. Förhandla med personalen, avstå bonusar och använd möjligheten att korttidspermittera.

Far:s tips i Coronakrisen

1. Ta reda på vilket stöd som finns att få.
2. Applicera stödet på kundens situation - hitta riskbranscher och erbjud rådgivning om affärsmodell och finansiell hjälp. Fundera på om du kan omfördela dina arvoden.
3. Avgör om det gäller överlevnad eller konkurs och ge omedelbar hjälp. Exempelvis: Gör prognoser för kassaflödet, hitta en ny affärsmodell, försök upprätthålla leveranskedjan, se över försäkringar, omförhandla betalningsöverenskommelser, ge stöd i bankkontakterna och håll koll på nya regler.
4. Tänk både på kort och lång sikt. 
5. Använd hela ditt nätverk för att hjälpa kunden. 

Krispaket: Småföretagare, detta gäller efter Corona >>

Allt vårt innehåll om Corona, samlat på ett ställe >>

Visma Smarta Byrån

– ditt nya byråpaket i molnet

Redovisning som det borde vara. Plocka ihop det du själv behöver och sköt alla uppdrag från ett ställe. Betala bara för det du använder.

Ditt nya byråpaket