Låtsasbutik ger bättre beslutsunderlag

Emelie Angserud– När kunderna säger "Jag förstod! För första gången på tio år! Jag förstår vad hon säger!", det är helt underbart, säger Emelie Angserud, ägare till redovisningsbyrån Aekonom.

Uppdaterad 2017-10-24

Hon är förskollärare i botten och utbildad redovisningskonsult. Med den kombinationen är det inte konstigt att kunderna lär sig ekonomi på ett lekfullt sätt. Läromedlet är en fiktiv butik kallad Gotteboden. Hon utvecklade den när hon upptäckte att företagarna inte förstod månadsrapporten. Det var inte okej, tyckte hon. 
– Det hände att kunden slängde rapporten och sedan ringde och frågade om de hade råd. Då blev ju mitt arbete lönlöst. Kunderna ska känna att jag hjälper dem framåt och att deras pengar kommer tillbaka i annan form. Då måste de förstå vad alla begrepp betyder. Jag tycker att det är både viktigt och roligt!

Bra beslutsunderlag enligt Reko

Det här innebär att beslutsunderlaget blir bättre och att värdet på Emelie Angseruds tjänst ökar. 
– Förstår man inte hur företaget mår och utvecklas så kan man inte ta beslut. Men om man är lite med på alla termer och siffror så kan man ju ta beslut baserat på kunskap. 
Kunden är också den som har koll på framtiden och omvärlden. 
– De vet hur det ser ut på jobbfronten, om en stororder är på väg in eller om de precis har förlorat en storkund. Det, i kombination med informationen de får från mig, är grunden för bra beslut.

 Ännu inte helt Reko? Så här enkelt kommer du igång

Egna mallar

Gotteboden har egna mallar för balansräkning och resultaträkning och en anpassad kontoplan. Det handlas med lakritsremmar och sega nappar. När poletten trillar ner är det som att en ny värld öppnas.
– I början blir det mycket fniss. Men de uppskattar det, för vem gillar inte godis? När jag sedan skickar den riktiga balansräkningen svarar de: "Nu har jag köpt remmar, jäklar vad gott det var! Mycket bättre än att småhandla klubbor!
Hon har alltid järnkoll på företagarens eget mål. Det påverkar hennes arbete. 
– Inom gällande lag så kan du anpassa. Då är det superviktigt att veta om målet är att bli större, bygga kapital, ta ut mer lön, ta ut mindre lön eller som äldre att bygga pension långsiktigt. Några vill ombilda bolaget eller anställa. Det kan finnas extremt olika mål. 

Mentala morötter

Företagarna får också mentala morötter av Emelie Angserud. "Hur ska vi komma vidare framåt?", frågar hon ofta.
– Många är glada om det trummar på och de får ut 20 000 i månaden. "Men vore det inte trevligt om du kunde ta ut 25 000 istället", frågar jag. "Jo, går det?" undrar de då. En del är nöjda med plus minus noll, men jag undrar, vad är tanken med det? Jag förklarar att jag är deras ekonomiavdelning. Jag säger saker för att jag tror jag på dem. Vi är ett team.

 3 vägar till bra beslutsunderlag

Bemöta olika typer av kunder

För den som vill bli redovisningskonsult men också lära sig rådgivning rekommenderar Emelie Angserud utbildningen Operativ redovisningsekonom av Iterum. Den ger träning i rollen som konsult och rådgivare.
– Framförallt lärde vi oss hur man bemöter olika typer av kunder. Vi pratade mycket om olika personlighetstyper och vad kunderna efterfrågar. 

Vad har hänt konkret i bolagen?
– Många har ombildat till aktiebolag. En del har jag pratat pension med. Jag har byggt upp bra kontakter med lokala banker. Kunden hälsar från mig och säger att jag rekommenderar det ena eller andra.

Sedan en tid tillbaka har du Visma Advisor, Visma eEkonomi och Visma Ekonomiöversikt. Varför valde du de tjänsterna?
– Visma har erkänt bra molnprogram som funkar och har hög säkerhet. Det är smidigt att jobba tillsammans i Visma eEkonomi, jag har cirka15 kunder i Visma eEkonomi. Kunderna kan ringa mig och säga: Kan du gå in och titta? Istället för att skicka SIE-filer. Jag sparar tid och bensin på att inte åka in till kunden och bokföra en halvtimme och sedan köra tillbaka. Mitt allra bästa tips är Visma Advisor. Innan hade jag post-it-lappar överallt. 

Emelie Angserud driver också företaget och ehandeln Villa Solbackas godsaker som erbjuder nyttiga sötsaker. 

Annica Jönsson

Du kanske också är intresserad av ...

Vart tog pengarna vägen? Så får du kunden att förstå
Hur vet man som är värdet på tjänsten?
7 av 10 företagare vill ha mer kontakt

Ont om tid? Stora utmaningar? Här är ett nyhetsbrev för dig som är redovisningskonsult eller revisor. Vi hjälper dig framåt.

ja, jag vill ha nyhetsbrevet 

Är du kund får du nyhetsbrevet utan att du behöver anmäla dig. 
Du kan säga upp prenumerationen när du vill.