Ekonomisk rådgivning får företag att växa

Foto: Pamela Hanne

Ekonomibyrån i Halmstad är byrån där kunderna är vinnare lika mycket som byrån själv i den digitala omställningen. Ekonomibyrån växer med 20 procent per år som en följd av rådgivning och värdebaserad prissättning.

Ekonomibyrån i Halmstad är byrån som lyckats med att både ställa om till ett digitalt arbetssätt och samtidigt ha väldigt nöjda kunder. Det visade sig inte minst 2019 då redovisningsbyrån vann kundernas pris i Visma Accounting Awards. Här berättar Elisabeth Svensson hur hon driver sin byrå.

– Min vision är att skapa stor kundnytta och ha en arbetsglädje i det jag gör. Jag har ett så himla roligt koncept och älskar verkligen att träffa och prata med mina kunder. Jag älskar att se deras stolthet när de driver framgångsrika företag och klarar bokföringen själva. Vi står alltid bakom dem och fångar upp. Vi är mer som lärare, säger Elisabeth Svensson.

Fokus på rådgivning 

Elisabeth Svensson var bland de första i branschen som erbjöd bokföring, redovisning och rådgivning till fast pris. De senaste två åren har hon fokuserat helt på rådgivning eftersom hon gillar det bäst. Det gäller också medarbetaren Liselotte Lindström. De bokför fortfarande men i mindre omfattning och gör bokslut och deklarationer. Men framförallt utbildar och coachar de sina kunder. Så här går det till: 

  • Kunderna bokför själva i Visma eEkonomi, byrån rimlighetsbedömer på mötena. Konsulten har mellan fyra och sju möten per år med kunderna. 
  • Halva mötestiden går till redovisnings-check.
  • Andra hälften till samtal, pepping, rådgivning, att lyssna och planera utefter det.

Samarbete en av nycklarna till framgången

– Våra kunder har fri telefonsupport och vi kan koppla upp oss mot programmet och visa eller förklara. Det är ju mycket lättare när vi kan gå in tillsammans. När vi sedan ska lämna in till skatteverket varje kvartal så är bokföringen redan klar. Då gör vi en rimlighetsbedömning och i stället för att vi ska sitta och stansa har vi väldigt mycket samtal om bolagets utveckling.

– Våra kunder köper inte bara att bokföringen ska stämma utan det är väldigt mycket rådgiving och frågor som “Vad ska jag göra med min leasingbil?” eller “Nu har jag en kund som inte betalar, hur gör jag då?”.

Vilka program använder Ekonomibyrån?

 – Vi jobbar främst i Visma Advisor och i Visma eEkonomi. 

Elisabeth berättar att när de introducerar nya kunder har de något de kallar för “Bokför själv-paketet”. Det innebär att kunden bokför, fakturerar och gör eventuella löner i Visma eEkonomi.

 – För att få det att funka så måste vi förstås avsätta tid för att utbilda kunderna. Så jag brukar träffa kunderna förutsättningslöst i ungefär en timme. Då tar jag reda på vad de vill få ut av programmen och hur digitala de vill bli. En del nöjer sig med att fakturera och bokföra i programmet medan andra vill fota till exempel leverantörsfakturor och scanna in. Vi hjälper dem att starta igång i programmet och gör inställningar så det blir lätt för kunden att göra rätt. Själva igångsättningen och utbildningen tar tre-fyra timmar.

 – Det är lätt att lära ut Visma eEkonomi till kunden och man behöver inte gå jättedjupt in i debit och kredit utan vi lär dem hur de ska hantera sin administration.

 Komplett guide: Gå över till fast pris 

Så tycker kunderna till Ekonomibyrån

Linda Nilsson

Lindas ekocafé

- Det som är bäst med Elisabeth är att hon är väldigt stöttande och trygg. Det känns alltid bra när man lämnar henne efter ett möte för jag vet att hon alltid gör sitt bästa för mig i alla lägen.

- Hon ger råd och tips om hur och vad jag ska tänka på för att påverka resultatet. Till exempel om postens förbrukning stuckit iväg, vad kan jag göra där för att förbättra. Hennes mål, lika mycket som mitt, är att företaget ska gå bra och utvecklas och att jag ska få en bra pension.

"Hennes mål lika mycket som mitt är att företaget ska gå bra och utvecklas och att jag ska få en bra pension." 

Fredrik Mijh och Linn Ekberg

Spaden & Krattan Trädgårdsmakeri

Deras vision är att förverkliga trädgårdsdrömmar åt husägare. Elisabeth Svensson lärde dem att bokföra i Visma eEkonomi. De fick koll på ekonomin och kunde fokusera helt på att få företaget att växa. De fick hjälp att välja företagsform.

- Hon hejdade oss när vi drog iväg och lugnade oss när vi var oroliga i onödan. Hon hjälpte oss att prioritera och tänka på långsiktig hållbarhet. Exempelvis såg hon till att vi tog ut tillräckligt hög lön med tanke på sjukpenning och föräldrapenning, säger Linn Ekberg. 

- Det känns så tydligt att hon vill att vårt företag ska gå bra. Hon är också psykolog. Det behövs, ha ha! Nej men alltså, hon känns mer som en vän. Det finns ingen prestige och man känner trygghet. Elisabeth kan växla mellan att vara otroligt inkännande och att sätta ner foten och säga: Gör så här! Det är nog svårt att kopiera det hon gör för hon är sig själv, säger Fredrik Mijh.

Innan drev han ett annat företag. Då hade han inte hand om bokföringen själv och anlitade en annan byrå. 

- Jag hade alltid en klump i magen och det blev ingen bra dialog. Sedan var jag anställd ett tag men tänkte att om jag någon gång startar företag igen ska jag ta hjälp av Elisabeth. Jag trodde också att det skulle vara krångligt att bokföra. Men jag gör det på frukosten. 

"Det känns så tydligt att hon vill att vårt företag ska gå bra."

Anna Åxman 

Anna Åxman Marknadskommunikation

- Jag blev rekommenderad Elisabeth Svenssons byrå och det klickade direkt. Hon känns mer som en vän. Eller - hon är en vän! Och samtidigt en kollega i mitt företag.

- Vi träffas en gång per kvartal och går igenom kostnader, utgifter och intäkter. Ser vad jag har för planer nästa år och hur jag kan utveckla. Vi har pratat en del om prissättning och hon har hjälpt mig att öka omsättningen rejält. Vi har pratat mycket om kundsegment, vilka som är mina mest lönsamma kunder. 

- Innan försökte jag göra bokföringen själv. Jag gick på kurs hos Skattemyndigheten och tog också en kvällskurs. Sedan sparade jag allting till sista kvällen och satt med papper över hela golvet och grät, för siffrorna stämde aldrig. Det blev en sådan extrem stressfaktor.

- Elisabeth peppar mig väldigt mycket. Hon visar om det finns utrymme att investera. Jag har valt att satsa på kurser och kompetens för att hålla mig uppdaterad.

"Elisabeth peppar mig väldigt mycket." 

Foto: Sara Uddin

Se alla våra program

Visma Smarta Byrån

– ditt nya byråpaket i molnet

Redovisning som det borde vara. Plocka ihop det du själv behöver och sköt alla uppdrag från ett ställe. Betala bara för det du använder.

Ditt nya byråpaket