Hotta upp ditt Visma Administration 

Förbättra flödena kring fakturering och kvitton med Visma Administration och två uppskattade webbtjänster. 

Fördelar:
 Färre klick
 Kortare ställtider 
 Enklare backuphantering
 Lite roligare redovisning

Nästan varje dag ringer redovisningskonsulter till Peter Sving och Sofie Muul och frågar hur de bäst ska hjälpa kunden som vill börja fakturera själv. Andra har kunder som fakturerar i gratisprogram eller i Excel och Word. Utmaningen med det är hackiga arbetsflöden, splittrad information och långa ställtider. 
– Ofta vill byrån själv förbättra hanteringen kring fakturor och kvitton för att få in underlag snabbare. Om byrån vill behålla Visma Administration så  rekommenderar vi ofta Visma Webbfakturering och Visma Scanner som tilläggstjänster, säger Sofie Muul. 

Visma Webbfakturering skapar ett samarbete mellan redovisningskonsulten och företagaren. Ett villkor är att du använder Visma Byråstöd. Så här är tre tips för att få struktur och flöde i uppdragen: 

1 Börja använd Visma Byråstöd (om du inte redan har gjort det) 

Det här är vinsten med Byråstöd:

* Du kan använda Visma Webbfakturering
* Enklare backuphantering. Alla kringprogram läses in och samlas i en mapp. Du tar bara backup på den mappen.
* Starta alla program inifrån Byråstöd – slipp gå ut på skrivbordet.
* Få en samlad vy över alla kunder.
* Möjlighet att uppgradera till fler webbtjänster.

2 Samarbeta om kundfakturorna i Visma Webbfakturering

Det här är ett mycket uppskattat program. Skicka fakturor på mejl eller papper. 

3 Visma Scanner så att företagaren fotar och byrån får in bilder

De flesta konsulter som inte är uppvuxna med en mobil i handen undrar "hur då"? Och "varför då?", när det kommer till att scanna kvitton. Hur gör jag med kvittot när det kommit in? Varför skulle kunden vilja fota alla kvitton?
– Jag brukar säga att om kunden fotat kvittot så har du iallafall en bild. Det är bättre än ingenting, säger Peter Sving.
– Det är lite roligare och de flesta har en smartphone som de gillar att använda. Företagaren kan också fylla i direkt vad köpet gäller, säger Sofie Muul.
Det finns heller inget som tvingar konsulten att släppa allt annat och börja jobba direkt med kvittot, bara för att det har kommit in.

Annica Jönsson

Du kanske också är intresserad av ...

Kombinera Byråstöd med webben – programmen som älskar varandra
Digital bokföring, verifikationer och kvitton: Så funkar det