Alla frågor och svar från Visma Now

Panelen hade mycket att stå i under Visma Now, webbinariet om digitalisering, 8 mars. Ni deltagare öste in frågor om allt från fast månadspris till kundreskontra, kvitto, månadsbokslut och e-fakturor. Härligt! Här är hela chatten, ibland är svaret förtydligat i efterhand. (Varning: Det är ett lååångt dokument :)

Publicerat 2017-03-15

 Missade du sändningen? Se hela eller delar av den på Youtube.

– Om kunden fotar ett kvitto i mobilen, hur får jag den sedan kommer den via mail? Jag undrar bara hur kvittot kommer in i bokföringen och om den levereras av kunden via mail eller direkt till programmet?
SVAR: När kunden fotar kvittot så kommer det direkt in till programmet :)
– Gäller det bara för eEkonomi?
SVAR:Nej appen fungerar även för Visma Administration.
– OK, då blev det intressant. Hur fungerar det?
SVAR: Bara så att du vet, så kommer det inte finnas samma tolkning i scannern för Administration som det finns till eEkonomi. Här är lite instruktioner. 
– Går det även att göra lika med fakturor?
SVAR: Ja det går att fota leverantörsfakturorna, men det går även att göra det ännu smidigare genom Visma AutoInvoice. Då får du in fakturorna direkt som utkast. Vi kan omvandla e-fakturor, mejlade fakturor och pappersfakturor så att de kommer in som utkast.
– Är AutoInvoice gratis?
SVAR: Det kostar inget att aktivera. Det är en transaktionstjänst och du betalar bara för det du utnyttjar plus att du sparar porto och kuvert och slipper gå till brevlådan. 

– Jag tänker starta upp min redovisningsbyrå igen efter några år som anställd. Vilka program behöver jag för att klara både "påskunder" digitaliserade kunder, Månadsbokslut, Årsbokslut och deklaration? Har redan tillgång till gratisprogrammen Advisor med flera.
SVAR: Hej! Advisor är bra att du har för den styr själva samarbeten som du har med kunderna. Sedan när Advisory tools är släppt så har du bokslut och deklaration som funktioner. Än så länge i dagsläget så kan man göra enklare bokslut och deklarationer i eEkonomi om man kopplar på denna funktion. Är det mer komplicerade deklarationer och bokslut är det i dagsläget visma bokslut och visma skatt som behövs.
– Men kan man använda eEkonomi utan koppling till webben eller behöver jag Visma Administration då?
SVAR: Nej, du behöver ha uppkoppling till webben för att jobba med eEkonomi, annars är ju Administration ett alternativ.
– Ok nöjd så tack för hjälpen.

– Hej, Jag undrar hur många kundföretag Gunilla på Ekonomibyrån har?
SVAR: Hej! Hon har över 100 kunder.
– Ok, tack! Elisabeth har gått över när det gäller prissättningen så att kunderna betalar en bestämt belopp varje månad, har hon räknat där i även kostnader för årsredovisning och bokslut och de 4 möten hon har med kunderna varje år?
SVAR: Jajamän, det hälsar hon att hon har gjort :) Inget extra ska tillkomma, i så fall tar hon kontakt med kunden om det skulle vara något speciellt.
– Ok, tack! Kan hon ge något exempel vilka tjänster som hon tar extra betalt för? Jag tycker att prissättningen är lite suddig för mig :)
SVAR: Exempelvis om kunden vill ha hjälp med budget, anställningsavtal och så vidare. Allt som har med den löpande bokföringen att göra inklusive bokslut och deklaration är på fastpris.

– Hejsan, en av mina större kunder vill att jag sköter all bokföring, administration, reseräkningar etcetera som en ekonomiavdelning på distans. Räcker det att jag har programmet och kan "bjuda" in hen i eEkonomi så att hen kan skanna fakturor och kvitton löpande till mig?
SVAR: Ja det räcker! Sedan kanske om att du säger att det är en stor kund så är det kanske så att eEkonomi kan vara ett för litet program, men behöver heller inte vara. Men har du frågor kring det så hjälper vi gärna till för att rådgiva om detta. Vår byråavdelning 0470-70 66 67 ring dom så hjälper dom dig.
– Räcker det att kunden har appen? 
SVAR: För att kunden ska få appen krävs ett samarbete i eEkonomi, att ni båda har tillgång. eEkonomi med både bokföring och fakturering. 

– Tidigare skulle alla verifikationer sitta i nummerordning i en pärm, med digitaliseringen ändras detta. Vad säger lagen om arkivering och saknaden av fysiska verifikationer?
SVAR: Om det aldrig har funnits någon fysisk verifikation, på papper, så blir den digitala verifikationen grundbokföringen.

– Kan man scanna in sitt kvitto om kunden har Businesscard? Och i så fall, hur kommer det att bokföras då? Kan vi som redovisningsbyrå scanna in kundens kvitto själv åt kunden eller är appen knuten till kunden?
SVAR: Om du också har appen så kan du välja företag i den och scanna in kundernas kvitton :)
– Min andra fråga är hur man gör om kunden har Businesscard och 95 procent kvitton. Kommer de att finnas med på det kommande utdraget?
SVAR: Du skulle kunna koppla alla kvitton till leverantörsfakturan när du får den.
– Men då har jag ju redan fått kvittot i scannern? Kunden scannar kvittot direkt sen kommer ju fakturan typ 60 dagar senare eller hur det nu är.
SVAR: Ja det stämmer att fakturan trillar in långt mycket senare.
– Kan jag alltså redan nu för kundens räkning scanna in hennes januarikvitton i min telefon i appen och hur vet jag att de sedan är kopplade till den kunden?
SVAR: Ja, redan nu kan du scanna in alla kvitton, de lägger sig under Inköp/Bildunderlag i eEkonomi. När du loggar in i appen så får du välja vilket företag som du ska vara inloggad mot.
– Måste jag göra något först innan jag meddelar mina kunder? Vad är det jag behöver göra nu först för att detta i sak ska fungera?
SVAR: Du behöver se till att Visma Scanner är aktiverat på kundernas kundnummer, sedan är det bra om du skriver in det i kundernas uppdragsbrev. Antingen om du själv då fotar kvittona eller om du successivt kan få kunderna till att göra det :)
– Tack för hjälpen. PS: Mycket bra kurs.
SVAR: Toppen! Vad härligt att höra.

– Har en fråga när det gäller kvittohanteringen. Många har ett företagskort där de får en faktura på gjorda köp. Hur hanteras det när kvittona bokförs löpande?
SVAR: Hejsan! Kvittona kan då bokföras mot ett skuldkonto som sedan nollställs när fakturan kommer.
– Ok!

– Är det några underlag som ni ser svårigheter med att få in digitalt? Hur är det när enskilda företag gör egna uttag? Då behöver de skriva ut ett underlag från banken och scanna in eller finns det någon enklare lösning?
SVAR: Nej, ser inte att det är något underlag som inte skulle kunna plockas in digitalt. Man behöver inte skriva ut det om man inte vill. Man kan ta det till pdf och använda denna exempelvis för att scanna vidare. Men de behöver de facto gå in på sitt bankkonto för att skapa ett underlag som de kan skicka vidare.
– När leverantörsfakturor betalas så går jag idag in på bankens sida och skriver ut ett underlag. Jag förstår att jag kan skapa en pdf istället och skicka in det i programmet. Hur kopplar jag ihop pdf:en med den gjorda transaktionen som bokförts automatiskt?
SVAR: Ja, du kan koppla ihop pdf i programmet med dina transaktioner. Det finns att koppla om man antingen skickar till mailadressen som man har i appen för eEkonomi. Alternativt kan man också importera till eEkonomi från filen som finns lokalt på datorn.
– Jag antar att jag kan ringa till supporten för att få hjälp med detta när jag vill testa?
SVAR: Absolut, du är välkommen att höra av dig så kan vi visa dig, det finns en halvtimme gratis där de kan visa de vanligaste funktionerna.
– Topp! Bör jag boka en tid för detta?
SVAR: Ja, vanligtvis bokar man en tid men kontakta supporten så hjälper vi dig att boka en tid alt. om vi kan ta det direkt om det finns tid.
– OK! Jag hör av mig när jag har möjlighet. TACK!

– Jag undrar om man kan fortsätta använda Visma Adminstration på vissa kunder men att gå över till Visma eEkonomi till andra? Jag har nämligen en gammal kund som är livrädd för allt som är digitalt.
SVAR: Ja det går alldeles utmärkt. 

– Vad heter programmet som nämndes där man kan göra löpande avstämningar. Finns det att kolla på redan nu?
SVAR: Det heter Advisory Tools, men idag finns det inte mer information än en artikel, den skickar jag gärna över till dig om du vill :) Du kan ta kontakt med din kontaktperson hos oss så berättar vi mer!
– Tacksam om du skickar över artikeln, låter intressant.
SVAR: Här kommer den.

– Det är många som får räkningar på internet. Hur passar det in i scanning? 
SVAR: Så länge underlagen är digitala så kan de hanteras av Visma eEkonomi. 

– Visma Advisory Tools, är den kompatibel med Visma Bokslut?
SVAR: Vissa uppgifter kan vara aktuellt att kunna få med sig från Visma Bokslut. Men i Ad​visory tools kommer du kunna arbeta med löpande avstämningar (månadsbokslut, kvartal etc). Du kommer sedan i systemet kunna fortsätta med att göra årsbokslutet med årsredovisning och deklaration.
– Ok!

– Finns det möjlighet att utforma ett så kallat backoffice som är mer anpassat för oss redovisningsekonomer i form av layout och mer snabbhet i själva bokföringen/registrering av leverantörsfakturor? Som det är nu är det för styrt och låst! 
SVAR: Vi är starkt medvetna om önskemålen och jag kan bara svara att utvecklingen går fort.

– Klarar Advisory Tools även av att periodisera intäkter och kostnader?
SVAR: Nja, man gör själva periodiseringen i eEkonomi exempelvis men sedan flyttas detta över till Advisory tools och hanteras där gällande avstämning med mera.
– Men då måste ju konsulten vara i eEkonomi och som Elisabeth sa så är det programmet inte gjort för oss konsulter.
SVAR: Det kommer gå att använda Advisory tools med Administration om man föredrar detta. Dock är eEkonomi ständigt under utveckling och vi tar till oss om era önskemål för att förbättra tjänsten. Det kommer senare att vara möjligt att läsa in SIE-fil till Advisory tools så man är inte låst till eEkonomi.
– Så det kopplar inte i realtid utan bygger på SIE-filer fram och tillbaka?
SVAR: Om man kör eEkonomi så är det ett klick för att flytta över men via Administration så är den första utgåvan via SIE-fil.
– Kan man läsa på er hemsida om kickbacken man får om man lägger över kunder digitalt i era program? 
SVAR: Under streaminglänken och hämta ditt gratispaket finns ett formulär som du kan fylla i där du blir kontaktad kring hur du går tillväga!

– Kan man skilja på enskild firma och AB i konteringsförslag, te x förenklat 6200 enskild och 6210 för AB?
SVAR: Tänker du på leverantörsfakturorna och det vi visade innan med att konton kommer att föreslås?
– Nej den tolkningen som Gunilla visade. Eller ja. 
SVAR: Kostnadskontona är i princip desamma för enskilda firmor och aktiebolag, men nej i början kommer vi inte kunna specificera konton för aktiebolag eller enskilda firmor.
– Styrs det inte av om man har förenklad kontoplan inlagt för enskild firma, föreslås ändå ett AB konto? SVAR

– Vilket program pratar de om nu? Är detta eEkonomi eller annat program?
SVAR: Vi pratar om Advisory tools som är en tjänst för dig som redovisningskonsult där du kan göra löpande avstämningar och även årsbokslut med årsredovisning och deklaration
– Ersätter det både byråstöd, skatt och bokslut då?
SVAR: Du kommer att jobba med Visma Advisor och Advisory tools.
– Men då behöver jag inte bokslut och skatt egentligen eller? Är Administrationsprogrammet kopplat till Advisory eller kräver det att man jobbar med eEkonomi?
Till att börja med kommer du att kunna arbeta med Visma Ekonomi och Advisory tools. Du ska även kunna importera en SIE-fil och sen även kunna arbeta med Visma Administration och Advisory tools.
– Men om jag har större delen av mina kunder i Administration är det då ingen idé att byta till Visma Advisory? Advisory Tool låter bra med jag gillar inte eEkonomi.
SVAR: Du kommer kunna läsa in värden med en sie-fil till Advisory tools. Senare kommer du även att kunna läsa in direkt från Visma Administration.

– Hur kommer Visma eEkonomi utvecklas? Kommer fokus att ligga på mindre företag och som gör redovisningen själv och har inte så stora bokföringskunskaper. och att större företag skall välja Visma Administration?
SVAR: Hejsan! Vi har stort fokus på både småföretagare och de som kräver lite mer avancerade funktioner i bokföringen.

– Om man redan har Visma byrå Komplett och har betalat det. Hur gör man då för att få del av partneravtalet och det kostnadsfria grundpaketet?
SVAR: Anmäl dig i formuläret på denna sidan så kontaktar vi dig :)
– Okej, Tack!
SVAR: Så lite så!

– Mina små kunder kommer inte vilja göra arbetet och betala samma summa som tidigare.
SVAR: Det kan vara knepigt, men du kan använda Visma Ekonomiöversikt om du vill för att förklara ekonomi och ge dem bra beslutsunderlag som de kan agera på. Och Elisabeth har säkert tips. :)

– Hur fungerar inskanningen av leverantörsfakturor och kontering av dessa?
SVAR: Hej hej! Det finns olika sätt att få in leverantörsfakturor direkt in i eEkonomi, lite beroende på om du vill ha attestering av fakturorna eller inte. Jobbar du inte med attestering kan du använda dig av Visma AutoInvoice, kräver du attestering är Centsoft att rekommendera. Här är en liten film som visar hur AutoInvoice fungerar. Kikar du så får du se hur vi jobbar med konteringen av leverantörsfakturor :)
– Jag ska se färdigt på Visma Now först
SVAR: Det tycker jag att du gör rätt i!
– Finns det samma möjlighet att göra detta i Visma Administration?
SVAR: Javisst!
– Hur gör man då?
SVAR: Ska leta upp beskrivningar till dig så kan du spara och läsa på i efterhand :) Här kommer om AutoInvoice i Administration. Vad det gäller Centsoft så står det ett telefonnummer i botten av sidan som jag skickade innan som du kan ringa på så hjälper vi dig :)

– Vad saknas i Advisor visavi Byråstöd om man tänker i REKO-banor?
SVAR: Hej! Än så länge så saknas samlingsplan, bevakningslistor, spara dokument med mera. Samlingsplan är tänkt att komma i kvartal 2 detta året.
– OK! Samlingplanen är ju efterfrågad (läst om engagerade kunders önskemål!) Är kvartal 2 substaniellt?
SVAR: Ja, den är verkligen efterfrågad av kunderna, jag håller med. Det är satt i utvecklingsplanen att det ska genomföras under kvartal 2 detta året. Sedan kan vi aldrig lova exakta datum eftersom det alltid kan hända saker som försvårar. Men arbetet är påbörjat redan nu för att genomföra detta.
– OK! Bra, då bevakar jag detta. Kanske en övergång till Advisor senare under året då!!
SVAR: Ja, absolut. Bevaka det så kommer vi att delge detta i supportpanelen när det finns på plats. Då hoppas vi på en övergång till Advisor framöver då :)

– Hur hanteras och arkiveras originalunderlagen och bokföringspärmen på den digitala byrån? 
SVAR: De digitala originalunderlagen lagras och arkiveras i Visma eEkonomi. Pärmar med originalpappershandlingar lagras hos kunden. Om kunden scannat in ett kvitto så kan hen lagra kvittot i tre år och vid ingången på den fjärde bokföringsåret slänga kvittot, för då är det ok att lagra kvittot i ett annat medium. Grundregeln är annars att handlingar ska lagras i sju år i det orginalformat som de kom in i. Det är den bokföringsskyldige som ansvarar för att bokföringen följs. Arkiveringslagen är ett kapitel i den lagen. Här kan du läsa mer. 

– Väldigt intressant att lyssna på en sådan kunnig kvinna som Elisabeth. Mycket tänkvärt!
SVAR: Absolut! Tackar för input, jag ska framföra detta :)
– Man måste ju ha företag som är litet större som har anställda som vill och kan bokföra. Jag har flera egenföretagare och dom vill ju slippa allt vad gäller detta. Det praktiska menar jag.
SVAR: Jag förstår det. Det är vanligt att konsulter använder eEkonomi för byrån själv, alltså att kunden inte har någon tillgång utan man sköter allt från byråns håll. Då är det ingen kostnad för ett sådant samarbete.

– När vi började med digitala kvitton eller leverantörsfakturor så blev det ofta dubbletter eftersom vi inte kunde ta bort dessa. Är jag dum eller går det inte? Kommer det att gå framöver i eEkonomi?
SVAR: Hejsan! Det går fint att ta bort både kvitton och leverantörsfakturor som finns under bildunderlag. 
– Tack för det. 

– Om man redan sålt in Visma eEkonomi till ett antal kunder, kan man få provision för det och hur gör man?
SVAR: Du tänker på de samarbeten du har startat upp sen tidigare?
– Ja, exakt!
SVAR: Ja, man ska kunna tillgodoräkna sig detta. Jag skulle rekommendera dig att kontakta vår försäljningsavdelning så kan instruera dig hur du går tillväga i det fallet.
– Ok! Tack!

– Hur prissätter man rådgivning bäst?
SVAR: Hej! Bästa sättet enligt min uppfattning är att komma överens innan. När det gäller rådgivning så är det ett enormt område, från det lilla enkla till det mera avancerade. Du har kanske tidigare uppdaterat ett anläggningsregister. Det tog viss tid och du tog visst betalt för det, till exempel 5.000 kr. Det betyder att du nästa gång du får en förfrågan kan erbjuda kunden en tjänst, och säga i förväg vad du uppskattar kostnaden till.

– Hejsan! Vad motiverar vårt arvode när kunden bokför själv?
SVAR: Hej, svaret kommer strax live! Här är en artikel i ämnet, den handlar om Elisabeth. 
– Tack! Men hur jobbar jag med kunder som inte vill ha en hel digitallösning?
SVAR: Du tänker på de kunder som vill ha installerade program och inte jobba i molnet?
– Ja, eller kunder som vill lämna allt hos oss och inte vara involverade med egen insats.
SVAR: Då kan du använda eEkonomi för er som byrå utan att kunden har någon användare i programmet. Det går bra att aktivera samarbete med dessa kunder och då väljer man att kunden inte ska ha tillgång. Då är det kostnadsfritt i detta fallet.

– Hur kan man utforma prissättningen ifall man erbjuder mer rådgivning? Mina kunder vill inte ha mer rådgivning, de vill inte betala för det alls. Men helt kostnadsfritt kan det väl inte vara ... ok, en idé kom fram nu under sändningen.
SVAR: Vad bra, här är en samlingssida med artiklar. 

– Att låta kunden (maskinen) bokföra själv – då har jag jobb upp över öronen då mina kunder inte vet vad debet och kredit är för något ... eEkonomi förutsätter att det finns uppkoppling, vilket det inte finns över hela Sverige.
SVAR: Hejsan! Det stämmer att det krävs internet för att eEkonomi men även Advisor ska fungera.
– Mina kunder bor till på det viset att nätet inte finns tillgängligt hela tiden.
SVAR: Då kan jag förstå att det blir lite svårt. 
– Jo det vet jag men de är inte ett dugg intresserade av att varken vet eller lära sej … de vill göra sitt jobb och inte befatta sej med varken papper eller siffror. Känns bra att det blir utveckling – då får jag desto mer kunder som inte är moderna och nymodiga av sej!

– Måste man ha kvar Visma Byråstöd om man går över till Visma eEkonomi som byrå? Om man lägger över alla sina kunder till molnet?
SVAR: Hej! Du har kvar Visma Byråstöd. Du startar sedan Visma eEkonomi från Byråstöd.
– Ok, så allt detta är tilläggstjänster till Byråstödet?
SVAR: Ja det är det. Vill du veta mer om Visma eEkonomi så får du gärna kontakta oss så berätta vi mer.

– Hej! Jag har Advisor men ingen kund som använder eEkonomi. Kan jag då få ett lägre pris på Advisor?
SVAR: Hej! Är du ensam användare i Advisor i dagsläget eller är ni flera medarbetare?
– Vi är två personer.
SVAR: Ok, grundpaketet innebär en användare i Advisor, eEkonomi och Ekonomiöversikten är gratis. Så det skulle bli ett lägre pris att teckna grundpaketet i det fallet.
– Jag har Advisor för 4 141 kr, Advisor tillägg komplett 10 608 kr och ytterligare användare 2 100 kr.
SVAR: Det låter på rak arm som att det skulle bli billigare med att teckna grundpaketet och sedan teckna till de program man behöver. Har du möjlighet att kontakta vår försäljningsavdelning så kan de hjälpa dig att se över dina abonnemang.
– OK! Tack!

– Problemet är att Administration är överlägset eEkonomi. Det är för stor skillnad fortfarande. 
SVAR: Vi jobbar ständigt för att förbättra eEkonomi så att det ska passa dig som redovisningskonsult. 
– Yes. Vi har hört detta nu ett bra tag. Det händer för lite. Vill verkligen byta till en bra nättjänst. Fortnox är hyfsad men långt ifrån bra. Jobba på konteringsmallar. Där har ni er bästa fördel i ert bolag!
SVAR: Tack, vi tar till oss!

– Som Elisabeth säger så är inte eEkonomi till för redovisningsbyråer. Hur hon lyckats hitta kunder som gör all stansning är nog för mig och många andra byråer rätt och slätt omöjligt. Gillar att det går framåt och att nyheter tillkommer hela tiden. Hoppas att ni kan satsa lite extra på en mer redovisningsbyrå-vänlig nätbaserad tjänst i framtiden. Tack!
SVAR: Vi kommer att satsa på byråer och gör även idag, det är vår mest prioriterade grupp. Jag har kollat med Elisabeth och fortfarande så har hon stanskunder som lämnar in materialet i efterhand, även dessa kör hon i eEkonomi. De kunder som ligger i Visma Administration är de kunder som hon inte ännu hunnit lägga över. Hon menar att det är en väldigt bra programvara för företagaren och hon erbjuder stöttning åt kunder som vill lära sig bokföring, det finns gott om intresserade företagare, enligt Elisabeth, det beror ganska mycket på hur man marknadsför sig och vilken utbildning som erbjuds kunderna. 

– När kommer funktionen att återrapportera leverantörsbetalningar via fil i eEkonomi?
SVAR: Hejsan! Det är på gång, ska leta upp en forumtråd till dig som du kan följa för att få information om när det är på plats.
– Jag undrar också om när man ska kunna fakturera med vinstmarginalbeskattning?
SVAR: Här är tråden om återrapportering. Vinstmarginalsbeskattning finns som idé här. 

– Påskunder? Vad är det?
SVAR: Kunder som kommer in en gång i månaden eller mer sällan med alla sina kvitton och liknande i påsar eller lådor :) Det vill säga en kund som inte gör något själv.

– Om programmen är gratis, vad baseras provisionen på?
SVAR: Provisionen baseras på aktiva samarbeten i Visma eEkonomi.
– Kunder får en kostnad alltså?
SVAR: När du aktiverar samarbete så får du själv välja om det är du eller kunden som ska få fakturan på avtalet på eEkonomi.
– Det arbetsätt ni pratar om har jag arbetat utifrån i många år. Det har inget med digitalisering att göra. Ingen fråga, en synpunkt på vad som sagts hittills. Digitalisering hjälper inte mig att bli bättre, eller någon förändring, i mitt arbetssätt. Digitalt har vi sparat i flera år.
SVAR: Vad bra då har du kommit en bra bit på vägen.
– Tyvärr inte det innehåll jag väntade mig, trodde ni skulle visa programmen. Tack för mig.

– Det gäller bara nya kunder antar jag inte mina gamla samarbeten?
SVAR: Jo, det ska gälla dina aktiva samarbeten sen tidigare också.

– Ifrågasätter inte kunderna att de ska göra jobbet och du får samma betalt?
SVAR: Hej! Det beror på. Om kunden upplever att den får ett större värde och kan göra lite själv, går det oftast bra att behålla prisnivån vid rationalisering.

– Hur gör Elisabeth ett fastpris till en helt ny kund?
SVAR: Hej! Känner Elisabeth sig osäker så kör hon löpande i tre månader.
– Ok! Tack för att du återkopplade och hälsa Elisabeth att hon det hon berättade tillförde mycket för att gå helt digitalt!
SVAR: Tack jag har hälsat och hon blir jätteglad :)

– I den nya paketering som Visma har gjort till oss byråer nämns det inte något om Compact. Hur skall det hanteras prismässigt?
SVAR: Kontakta vår byråförsäljning, ring 0470-706160.

– När jag läste ekonomi, sa min lärare: Gör det som du är bra på och låt andra att göra pappersarbetet. Om våra kunder ska lära sig bokföring så hinner de inte driva sitt företag.
SVAR: Vanligtvis så sköter företagen faktureringen, det brukar de uppskatta och sedan sköter byrån själva bokföringen. Fördelen är att man jobbar i samma system i det fallet. Det finns så klart lägen där kunden även sköter bokföringen men lite mer ovanligt.

– Vi har Administration 500 idag. Om några av våra kunder har Visma Fakturering. Om våra kunder fakturerar via Visma eEkonomi, kan vi ha faktureringen i vårt program automatisk? Kundreskontra.
SVAR: Du menar om du kan få in fakturorna från eEkonomi till Administration?
– Det stämmer, jag hade lite bråttom och skrev fel.
SVAR: Jag förstår, det går inte att få över fakturorna till Administration. Har du testat att bokföra tillsammans med kunden i eEkonomi? Det går att ställa in behörighet så att kunden bara kan skapa fakturor och du sedan sköter bokföringen själv.
– Jag förstår inte. Kommer vi bokföra genom att hantera pappersfakturor? Eller hamnar  faktureringen i kundreskontra direkt?
SVAR: Faktureringen hamnar inte i kundreskontran direkt, utan du måste i så fall be kunden skicka över fakturorna till dig om du ska fortsätta bokföra åt kunden i Administration.
– Ok, då förstår jag. Tack!
SVAR: Toppen!

– Jag jobbar ju som byrå med Advisor som jag gillar fast inte har använt så länge ännu. Men det är väldigt praktiskt vad gäller åtkomsten till mina kunder. En fråga vad gäller eEkonomi är om ni tänker lägga något krut på utvecklingen av lönedelen. Det vore ju praktiskt att få även den i molnet. Den nuvarande versionen är ju väldigt klen. Det blir för mycket manuellt arbete. Fick gå över till Visma Lön som är jättebra.
SVAR: Vi har lite spännande nyheter på gång gällande löneområdet, du hittar info om det här.
– Bra Lisa. Tack.

– Måste man registrera byrån som partner för att få provisionen? Jag har flyttat över en hel del senaste månaden.
SVAR: Yes, du kan gå in på denna sidan och fylla i formuläret så hjälper vi dig :)
– Sagt och gjort :)
SVAR: Härligt!

– Som jag tror alla undrar. När kommer Advisory tools till alla?
SVAR: Advisory tools kommer till försäljning i höst!

– Fråga till Ekonomibyrån. Vilket program använder de till de kunder där byrån bokför åt kunden, eftersom hon säger att Visma eEkonomi inte är ett bra program för en byrå.
SVAR: Jo hon använder också eEkonomi att bokföra i men flyttar i dagsläget över från Visma Administration till eEkonomi.
– En fråga till henne: Tycker hon inte det tar längre tid att bokföra åt så kallade instansningskunder (påskunder) i Visma eEkonomi än i Administration?
SVAR: Det går mycket fortare om man utnyttjar Visma eEkonomi på rätt sätt, t ex använder bankkopplingen och jobbar med underlag som är digitala från början. Om man använder eEkonomi exakt som Administration så kan det ta något längre tid. Här är en artikel i ämnet. 
– Tack! Missade vilket program nuvarande talare använde för avstämning, är det inne i Visma eEkonomi? Jag har ett byråpaket som kostar ca 15000,- per år. Hur gör jag om jag vill ha gratispaketet och vad ingår och vad behöver jag köpa till?
SVAR: Det kan vara både och, det vill säga att kunden lämnar in i efterhand eller är digitaliserad, det avsåg eEkonomi där vi har piloter i webbaserat bokslut som just är piloter.

– Tjena! Jag kollar med Janne om han kan svara på ifall antalet företag i redovisningsbranschen 2015-2016 har ökat eller minskat? Och om ni har någon uppfattning om hur framtiden ser ut? Bifogar länk till information jag hittat på hemsidan, uppgifter från 2014. 
SVAR: Hej! I dagsläget så har vi ca 22 000 redovisningsbyråer i Sverige. Just nu ökar det vilket också är trenden utomlands. Bara för 4 år sedan var det bara 18 000. Den där artikeln ska vi nog kika på och uppdatera! :)

– Hej! Varför har öppettiderna för att ringa till supporten reducerats?
SVAR: Hejsan! Vi har utökat öppettiderna så att det är öppet mellan 8-19 måndag – torsdag och fredagar öppet till 17 som vanligt. Det stämmer att det går att ringa mellan 9-15. Vi har under denna tiden utökad bemanning på telefon för att kunna hjälpa fler kunder snabbare!
– Men varför har ni valt att dra ner på telefontiden?
SVAR: Vi har märkt att det är flest kunder som vill ringa till oss mellan 9-15, därav har vi de öppettiderna och en del vill hellre chatta än ringa. Vi lyssnar och följer upp löpande under tiden. Så vi utvärderar hela tiden. 

– Vem kan lägga upp info om kunder i Advisor? Såsom uppdrag, telefonnummer, medhjälpare? Kan t ex uppdragsansvarig göra det, eller är det bara kundansvarig? Kan man vara flera kundansvariga?
SVAR: Var det flera kundansvariga i Advisor du tänker på? Du kan bara ha en kundansvarig per kund i Advisor.
– Men vilken information kan de uppdragsansvariga lägga in? Adress? Uppdrag? Medhjälpare?
SVAR: Jaha, jag förstår! Det styr du på behörigheter på underhåll medarbetare. Man kan ha full behörighet vilket innebär att man kan göra alla förändringar på alla kunder. Man kan också ha behörigheten att bara redigera på de kunder som man är uppdragsansvarig alternativt deltar i uppdrag på.
– Ok, tack.
SVAR: Så lite! Välkommen åter!

Annica Jönsson

Du kanske också är intresserad av ... 

Video: Se hela Visma Now
4 saker du inte visste om Visma eEkonomi
Nytt i årets deklaration – Skattehusets tips för redovisningskonsulter
Programdemo tisdagar kl 10 
Vägledning om nya K2-regler
Godis väcker företagarnas intresse för ekonomi

Ont om tid? Stora utmaningar? Här är ett nyhetsbrev för dig som är redovisningskonsult eller revisor. Vi hjälper dig framåt.

ja, jag vill ha nyhetsbrevet 

Är du kund får du nyhetsbrevet utan att du behöver anmäla dig. 
Du kan säga upp prenumerationen när du vill.