Nischat bokförlag klarar konkurrensen

Publicerad: 2012-05-24 07:49 | Uppdaterad: 2014-10-23 16:26

Den svenska bokbranschen domineras alltmer av de stora förlagen. Men det finns små aktörer som hävdar sig i konkurrensen genom att hitta egna nischer. Prisbelönta Isaberg förlag i småländska Hestra gör just det.

De små bokförlagen behövs för att bevara mångfalden i svensk bokutgivning, menar förläggaren Eva Månsson som tillsammans med sin man Jan driver Isaberg förlag. De ger ut 15-20 titlar om året och letar ständigt efter nya idéer som går hem hos bokköparna.

Hur har ni nischat er?

– Vi har bland annat satsat mycket på regionalt avgränsade ämnen. Ett exempel är vår bokserie med kaféguider som listar kaféer i olika svenska regioner. Hittills finns Stockholm, Göteborg, Öresund, Öland, Gotland och Österlen representerade. Serien blev utsedd till världens bästa i sin klass i Gourmand World Cookbook Awards för ett par år sedan. Vi har precis inlett utgivningen av en ny serie om svenska gårdsbutiker.

Hur ser du på framtiden för er och andra småförlag?

– Jag tror att vi kommer att växa och utveckla vår verksamhet. Det gäller att hela tiden hålla sig ajour med hur branschen förändras, för det gör den. Som småföretagare har vi fördelen att vi snabbt kan anpassa oss och förändra vår organisation på sätt som är svåra för de stora förlagen.

Förläggaren Eva Månsson tror på de små förlagens  förmåga att anpassa sig.
Förläggaren Eva Månsson tror på de små förlagens
förmåga att anpassa sig. Foto: Privat

Fakta
Namn: Eva Månsson
Företag: Isaberg Förlag
Bransch: Bokförlag
Hemsida: isaberg.nu »