Ung och egen: Cornelia Munge

Hon är uppväxt i en företagarfamilj och har jobbat i sina föräldrars bageri sedan hon var sju år gammal. Nu startar Cornelia Munge LYX VXO, en frisörsalong som ska bli precis som hon vill ha den med bland annat behandlingar i olika prisklasser. Vi fick en pratstund med en ung och driven tjej om hur det är att driva företag.

"Jag kan inte tänka mig att vara anställd."— Jag kan inte tänka mig att vara anställd, berättar Cornelia. Så fort jag fick mitt gesällbrev startade jag eget. Min mamma och pappa driver ett bageri och jag har varit med dem och jobbat för mina egna pengar sedan jag var sju år gammal. 

Vad lockar med att driva eget företag?
— Det är en frihet att kunna ta en ledig förmiddag om jag vill det. Även om det är mycket jobb och jag gillar att jobba så vill jag kunna bestämma själv. Och så blir det som jag vill ha det. Både jag och Olivera som jag driver salongen tillsammans med har hyrt stolar i andras salonger. Vi har tagit med oss våra erfarenheter av det och skapat en salong som vi vill att den ska fungera.

Vad kommer att utmärka er salong?
— Vi kommer att ha behandlingar i olika prisklasser så om en kund till exempel endast vill ha en putsning av håret så gör vi det på cirka en kvart och det kostar därefter. Medan en kund som verkligen vill koppla av och njuta lite extra kan beställa en klippning med hårbottenmassage och hårtvätt. Hela behandlingen tar då i stället 75 minuter och priset är förstås också anpassat efter det.

“Det är viktigt för oss att vår salong är en bra arbetsplats.”

— Sedan är det viktigt för oss att vår salong är en bra arbetsplats. Vi kommer att ha tre frisörer som hyr stolar av oss och vi har marknadsfört oss som den bästa salongen att jobba på. Det tillkommer inga extra kostnader på hyran och det är jag och min kompanjon som ansvarar för att salongen är öppen. Varje frisör är fri att använda de produkter som han eller hon vill oavsett märke. Vi är hyresvärdar och kollegor, inte deras chefer.

Nu startar du en ny salong men har tidigare som företagare hyrt stol på en annan salong. Har du stött på några utmaningar i ditt företagande hittills?
— Pengar är ju alltid en fråga. Salongen är ett aktiebolag och jag och min kollega har gått in med hälften var i bolaget. Därutöver har vi tagit lån för att finansiera själva salongen och alla kostnader för den. Men allt har gått väldigt smidigt och vi har en bra bankkontakt på SEB.

— Ibland har jag ringt till pappa också när det har kört ihop sig med bokföringen eller när jag har blivit överraskad av hur något fungerar. Som den gången jag var helt ny som företagare och fick en påminnelse om att jag missat att betala in skatten. Jag hade ingen aning om att skatten skulle betalas in den 12:e varje månad. Det borde verkligen finnas en app där man fick påminnelser om sådana saker ett par dagar innan!

App lyx vxoEn app för drop-in, bokning och erbjudanden
— Vi använder oss själva av en app för att underlätta för våra kunder. I appen kan våra följare och kunder få information om lediga tider, göra bokningar och få erbjudanden. Den innebär till exempel att kunderna kan få en liten notis om att det finns en drop-in-tid men också att vi har möjlighet att få bokningar vid ett återbud till exempel. Vi jobbar mycket med det digitala både i sociala medier, på webben och med den här appen. Det är en stor del av hur vi marknadsför oss. Även de frisörer som hyr stol av oss är bloggare och aktiva i sociala medier. Vi gör shout outs till varandra, vilket gör att vi når väldigt många.

 

Vad är en shout out?
Instagram logo— En shout out är om jag till exempel har 1 500 följare på mitt Instagramkonto och någon annan har 1 500 följare på sitt och så tipsar vi våra respektive följare om att följa den andra personen. Vi försöker ge och ta på olika sätt med människor som kan hjälpa oss tillbaka.

Hur stor roll spelar ditt nätverk för ditt företagande?
— Mitt nätverk spelar en väldigt stor roll för mitt företagande. Jag inspireras av mina föräldrar, men även min bror och hans tjej driver var sitt företag så jag har många företagare i min omgivning. Sedan har både jag och min kompanjon ett betydelsefullt nätverk av andra kontakter som har hjälpt till rent praktiskt i samband med uppstarten av salongen - som en snickare, en inredare och en florist till exempel.

Du har ett stort nätverk och gillar att jobba men vad driver dig?
Min drivkraft kommer ifrån mina kunder. Jag älskar människor och att få göra människor nöjda. Själva frisöryrket har varit helt självklart sedan jag var ganska liten. Jag har klippt folk sedan jag var tio år och haft som en liten salong hemma. Min mamma har varit modig och jag har fått pröva många saker på henne. Hon har förresten lånat ut sin arm till min bror som är tatuerare också.

Du är ung men har redan hunnit vara egen företagare ett tag. Vilka råd skulle du ge någon som funderar på att starta eget?
Bara gör det! Om du inte har provat så vet du inte heller om du lyckas eller inte. Du kan alltid ta en anställning senare om din affärsidé inte fungerar.

Nyligen visade en undersökning att ungas nyföretagande minskar. Vad tror du skulle kunna öka nyföretagandet bland unga?
Jag tycker att det skulle vara lättare att komma igång. Man skulle kunna registrera sitt företag via en app till exempel och där skulle det vara tydligt vilka steg man behövde ta och i vilken ordning.

Jag tror också att UF-företagandet är viktigt för att få unga att starta företag så att man får prova på hur det är att driva eget på riktigt. När jag gick frisörprogrammet kunde vi inte välja att ha ett UF-företag och den möjligheten tycker jag borde finnas på alla gymnasieutbildningar.

Text: Mimmi Rito
Porträttbild: Himsel Photography

Du kanske också vill läsa:

Formulera din affärsidé
Tips på färdiga affärsidéer
Finansiera din affärsidé med crowdfunding

Vi hjälper dig till ett framgångsrikt företagande.

FÖlj vårt nyhetsbrev