Unga sinnen ger företag nya perspektiv

Unga entreprenörer är problemlösare utan dess like. Deras kraft och kreativitet är en stark tillgång för etablerade företag. Det menar Love Dager som såg en möjlighet att använda det drivet för att göra företag mer konkurrenskraftiga.

Publicerad: 2015-09-03 10:11 | Uppdaterad: 2015-09-03 10:21

– Företag är oftast väldigt duktiga på det de gör men samtidigt är de också inramade. De har många gånger fastnat i den egna verksamheten. Det är där vi kommer in. Vi tillför ett utanförperspektiv och det är vi starka på.

Love Dager är killen som brinner för entreprenörskap och nya perspektiv. Dessutom har han en ung människas synsätt och vilja att förändra. Han tror på ungas kraft, driv och kreativitet – egenskaper han tagit tillvara på i sitt företag Outside Minds som hjälper entreprenörer med innovationer och problemlösningar för att de ska bli mer konkurrenskraftiga.

– Unga är lite som spåmänniskor, många gånger orädda och har dessutom ofta ett nytt perspektiv på saker och ting. Outside Minds kommer in och tittar på verksamheten med färska ögon. Vi tillhör inte företaget och kan därför på ett mer konstruktivt sätt exempelvis använda tjänster, provringa kundtjänst, gå igenom grafiskt material eller något annat som kan resultera i konkreta exempel på förbättringsåtgärder.

Drog igång på flyget

Love är inte ensam i driften av företaget. Kollegan Alexander Andersen träffade han på den sociala nätverk Twitter och där blev de vänner. De delade stora idéer och beslöt sig för att ses och prata om dem.

– När vi träffades upptäckte vi att vi hade något nytt på gång med nya idéer. Vi insåg att det skulle bli en oslagbar kraft i en ung grupp. Vi såg inte hinder utan lösningar och vad vi skulle kunna göra i samhället med en sådan grupp.

På flyget hem efter träffen mötte Alexander en representant från Skanska. Där någonstans uppe i skyn togs första steget mot det som sedan skulle komma att bli företaget Outside Minds.

– De kom att fortsätta att prata om det som vi diskuterat tidigare. Alexander fick ett "men sätt ihop ett team och kontakta mig sedan". Utan att vi tänkte på det då hade vi egentligen skaffat vår första kund redan 2 timmar efter att vi satt igång tankarna om verksamheten. Konceptet utvecklade vi sedan med Skanska.

Unga med olika inriktningar

I dag har Love och Alexander en pool med unga entreprenörer med olika inriktningar och erfarenheter i bagaget, vilket kan vara till fördel för de etablerade entreprenörer företaget hjälper. Konceptet är att genomföra workshopar där man brainstormar fram förslag på lösningar.

– De unga entreprenörerna är med i vår pool men sedan handplockar vi dem därifrån till de olika projekten. Vi tar helt enkelt ut de som vi tror passar bäst. 4-8 unga entreprenörer får ett problem de ska komma med förslag på lösningar på. De bollar idéer och förfinar. Konceptet är att idéerna som sedan överlämnas till företagen ska gå att implementera i verksamheten dagen efter. Alla våra förslag går också att genomföra ekonomiskt.

– Vi vill se förändring i samhället om det så bara är förändring i en avdelning. Med tiden blir företag väldigt inriktade i sitt arbete och då är nytt perspektiv värdefullt. Kombinationen ung och entreprenör kan ge mycket eftersom man har två perspektiv. Vi förstår inte bara hur det är att vara ung utan även affärsnyttan i att driva företag.

– Vårt främsta mål är att våra idéer ska bli verklighet. Vi vill skapa något att vara stolta över.

Text: Therese Palm
Foto: Torbjörn Zadig

Fakta

Namn: Love Dager
Företag: Outside Minds
Bransch: Kreativ affärsutveckling
Använder: Visma eEkonomi
Hemsida: outsideminds.com

 

Förenkla ditt företagande. Bokför online.

Visma eEkonomiVisma eEkonomi är fakturerings- och bokföringsprogrammet som effektiviserar din vardag som företagare. Du kan sköta din fakturering och bokföring i datorn, surfplattan och smartphonen.

Prova Visma eEkonomi