De utmanar och skapar debatt med sin målarbok

Målarboken Våga MålaVarför ska barn formas med könsstereotypa ideal? Den frågan ställde fem unga tjejer sig inför sitt UF år. De beslöt sig för att sticka ut, bryta normer och skapa debatt med en könsneutral målarbok för barn.  

– Vi tror det är mindre bra för barn att begränsas. Som riktigt liten har man inga fördomar och fasta normer, man är ett blankt blad och det vill vi ta vara på genom att ge barn möjligheten att utvecklas utan förbestämda uppfattningar om ålder, kön och utseende. Vi tycker det behövs mer sådant material för barn och såg att en könsneutral målarbok saknades på marknaden.

Våga måla är målarboken som utmanar de rådande könsnormerna som finns i dagen samhälle. Med en drivkraft om att förändra och en vilja att väcka debatt har Astrid, Micaela, Amanda, Sara och Lina skapat en produkt som fått omvärlden att reagera.

– Främsta syfte var inte att sälja till intresserade av frågan utan att väcka debatt bland nya människor som inte direkt tänker könsneutralt. Och det lyckades vi med tycker jag nog, säger Astrid Gynnemo som är vd för Blanca UF.

– Det blev lite diskussioner i vissa trådar på Facebook och människor som inte sett en sådan här bok tidigare blev intresserade, fyller administrationsansvariga Micaela Andersson i. 

Har sökt alternativa vägar

Tjejerna går tredje året på designprogrammet på Bäckängsgymnasiet i Borås. Det är här de fått möjlighet att prova på vad som krävs för att driva företag. En lärdom är att det sällan finns någon större budget att röra sig med när man driver ett UF-företag men den detaljen har inte låtit stoppa deras kreativitet. Bristen på pengar har snarare sporrat dem att prova alternativa vägar.

– Vi vill alla satsa mycket på UF men vi är också intresserade av design. Flera av oss i gruppen är estetiskt lagda och det har vi använt oss av. Vi har haft en rådgivare och det har varit väldigt värdefullt. Men sedan har jag illustrerat i stort sett alla bilder. Däremot har vi anlitat ett tryckeri för print, berättar Astrid.

– Eftersom vi inte haft jättemycket pengar har vi i stället hört av oss till massmedia och fått uppmärksamhet den vägen. Till exempel har tidningar skrivit om oss och när vi väl fick in foten spred sig nyheten om oss väldigt snabbt. Men vi har också varit med i lokal-tv. På så sätt har vi också fått uppmärksamhet och väckt intresse. 

Blanca UF Micaela"Folk köper produkten för att de vill ha den, inte för att vi är ett UF-företag. Vi säljer över hela Sverige och det har gett oss bekräftelse på att det vi gör är rätt, att det finns ett behov och ett intresse."
– Micaela Andersson, Blanca UF

Uppmärksamheten har påverkat både företaget och entreprenörerna själva. Dels handlar det om lönsamhet, dels om målet att bidra till förändring.

– Att människor faktiskt frågar efter produkten och uppskattar den, att de vill ha den för vad den är har också gjort att vi blivit stolta över det vi åstadkommit.  Så kanske gör vi fler böcker, säger Micaela.

Ville förändra

Media uppmärksammar målarboken Våga måla

Att hitta idén med stort i är lättare sagt än gjort och ibland krävs en portion inspiration. Tjejerna hade blandade företagsidéer i åtanke när de skulle bestämma inriktning på sitt UF-företag men de var säkra på att de ville göra något som bryter mot normen.

– Först tittade vi på att göra en litterär bok och gjorde marknadsundersökningar bland annat genom att besöka bokhandeln. Då fann vi att det fanns en del böcker kring detta men av en händelse gick vi förbi målarbokhyllan. Där var det stereotypa böcker med dinosaurier och prinsessor men det fanns inget mellanting.

– Det var då vi kom på tankarna om en könsneutral målarbok för barn. Vi ville helt enkelt göra en produkt som stack ut, som bröt normer och stereotyper. Där föddes idén och alla ville köra vidare på den, säger Astrid.

Lärorika månader

Under de månader som gått sedan tjejerna tog sina första steg in i entreprenörsvärlden har de inte bara lärt sig mer om sig själva. Deras medvetenhet om hur det är att driva företag har ökat dramatiskt. 

– Den här perioden har varit väldigt givande och jag har lärt mig så mycket. Vi har fått lära oss att ta ansvar på en helt ny nivå. Men det jag uppskattar mest är ändå kunskapen man tagit med sig, konstaterar Micaela.

Blanca Uf Astrid G"Man måste reda ut missförstånd och bråk. Samspelet med andra är väldigt lärorikt, att kunna samarbeta trots olikheter."
– Astrid Gynnemo, Blanca UF

 – Gruppdynamiken, att alla måste anstränga sig och sköta sitt ansvarsområde annars kraschar det. Det är ett måste för gruppens helhet.Vi umgicks inte tidigare men har kommit varandra nära. Så allt i kombination, att allt ska klaffa har varit en erfarenhet. Helheten, hela året, har varit en stor lärdom inför framtiden, säger Astrid.

En ny bok i framtiden

Blanca UF har i dag kontakt med olika förlag. Både Astrid och Micaela konstaterar att med tanke på den uppmärksamhet företaget fått i media skulle det kännas tråkigt att avsluta efter UF-året.

– Vi har haft ont om tid men om vi utvecklar oss kan vi satsa mer. Vi i gruppen har ett inre driv och har motivationen att fortsätta. Nu är även budgeten ganska strikt. Vi har inte haft pengar till marknadsföring men det är något som kan ta boken till ny nivå. Vi får titta på olika lösningar, allt från riskkapital till loppisar och sponsorer. Vi får se om vi kanske kan investera lite själva, det är vi nog benägna att göra och om förlaget vill gör vi nog en bok till, menar Astrid. 

Astrid på Blanca UF

Micaela på Blanca UFAmanda på Blanca Uf

 

 

 

Sara på Blanca UF

Lina på Blanca UF

 
På bild uppifrån vänster:
Astrid Gynnemo, Micaela Andersson, 
Amanda Ekström, Sara Offerlind 
och Lina Kantola

 

 

Fakta 

Företag: Blanca UF
Bransch: Detaljhandel
Använder: Visma eEkonomi
Webbplats: blancauf.wix.com/blancauf

Text: Therese Palm
Foto: Lina Kantola

Vi hjälper dig till ett framgångsrikt företagande.

FÖlj vårt nyhetsbrev