Ann Ljungberg digital nomadAnn Ljungberg är en äkta digital nomad som driver sitt enmansföretag från hamnar i New York, Las Palmas, Sevilla, Venedig ... resplanen är att inte ha en plan, säger hon. Foto: Privat.

"Lär känna kunden och ge bort det bästa du har"

För 12 år sedan stack hon ut på en båt tillsammans med sin man för att långsegla. Och där, på båten, startade hon ett företag.
- Lär känna kunden, ha koll på tekniken och ge bort det bästa du har. Har du de tre grejerna så kan du jobba var som helst i världen, säger Ann Ljungberg, lektör, författarcoach, skrivkursledare och mentor för webbföretagare.

Oftast jobbar hon från en hamn i en världsmetropol någonstans, uppkopplad mot ett wifi, ibland uppbackad av ett lokalt SIM-kort till datorn.
– Wifi fungerar oftast bra i hamn, säger Ann Ljungberg. Hon är trogen eEkonomianvändare.

Norr om Florida

Hösten 2014 har hon och maken lagt till med sin båt, en Overseas40 som är byggd för långsegling, i Brunswick Georgia, strax norr om gränsen till Florida. Vintern ska tillbringas i Karibien.
– Det blir nog trevligt, fast lite spännande att se hur pålitlig internetuppkopplingen är på Kuba, säger hon.

Marknadsför digitalt

Förutom att vara författarcoach är Ann Ljungberg expert på digital marknadsföring. Här är hennes tre gyllene råd som funkar i alla sammanhang:

1. Lär känna kunden. Bättre! Det är viktigt att riktigt lära känna den kund du vill jobba med, använda deras ord och uttryck för vad de behöver hjälp med och kunna uttrycka det i film eller text, eller på annat sätt, på webben.

2. Ha koll på tekniken. Du behöver en fungerande webbsida och kunna jobba med nyhetsbrev. Nyhetsbrev som kundkontakt är allra viktigast. Många säger att nyhetsbrevet är dött men det är ändå där man har sin lojala ”tribe”.

3. Ge bort det bästa du har. Väldigt mycket av det! Det som kunden behöver, inte bara det som det är kul att få ge bort, utan det som verkligen kan vara matnyttigt för kunden. Det är ett bra sätt att få dem att skriva in sig på din mejllista.

Blev IT-konsultchef

Som barn hade Ann Ljungberg författardrömmar och gick mängder av skrivarkurser men hamnade ändå i IT-branschen, senast som konsultchef.
Ann Ljungberg– När vi sa upp oss hade jag ett år på mig att fundera: Vad kunde jag jobba med på distans? Efter ett tag fick jag in en fot på ett förlag som lektör och hade samtidigt privata kunder som jag hade fått kontakt med via ett digitalt författarnätverk. Det här var före Facebooks tid. Hon fick också tidigt koll på Google och såg att kunderna sökte på hennes namn, inte på ”skrivarkurs” eller ”författarskola”.
– Jag köpte en domän i mitt namn och så var jag igång. Jag har hela tiden utgått från min egen passion för texter och fått bra respons.

”Skriv en bok”

En del av Ann Ljungbergs kunder är experter som vill skriva en bok om sitt ämne.
– Säg att du är föredragshållare, då fungerar det utmärkt att erbjuda en bok som fördjupning. Boken demonstrerar din kompetens och fungerar som visitkort.
Att ge ut en bok på egen hand kan idag göras utan större investeringar. Ett books on demand-företag printar böckerna i samma takt som ordrarna kommer in och författaren betalar bara någon tusenlapp för att lägga upp boken för tryck.
Om författaren istället väljer att trycka en upplaga på 1500 exemplar kan det räcka att sälja 400 för att gå ihop ekonomiskt. Sedan tillkommer förstås kostnaderna innan tryck med sättning och korrektur.

Var tankar du själv inspiration och ny kunskap?

– Jag går massor av kurser på nätet och är med i mastermindgrupper via Skype. Facebook är mitt fikarum.

Vad är nackdelen med att jobba på distans?

– Naturligtvis att inte ha fysisk tillgång till familj och vänner. Men det händer mycket i livet ändå som man inte får ta del av, även om man finns på närmare håll.

Ni har lagt till i hamnar över hela världen. Vilken plats är allra finast?

– Chioggia en stad som gränsar till Venedig och också liknar Venedig, full av kanaler och palats men utan turister. Där var det helt underbart.

Text: Annica Jönsson

Fakta
Namn: Ann Ljungberg
Företag: annljungberg.se
Bransch: Lektör, författarcoach, skrivkursledare och mentor för webbföretagare.
Använder: Visma eEkonomi och snart Visma Webshop.
Hemsida: www.annljungberg.se

7 skäl att skriva en bok om din expertis

1. Du och företaget ges större trovärdighet. 
2. Utrymme att demonstrera vad du gör. Beskriv med tydliga exempel i boken hur du hjälpt dina kunder! Det gör försäljningen enklare.
3. Attrahera nya kunder. Att köpa din bok är en låg investering för en potentiell kund men kan resultera i ett större samarbete.
4. Utökad maillista. Lägg in länkar till dina bästa blogginlägg, filmer osv i boken.
5. Kan ge mediauppmärksamhet, föreläsningsuppdrag och öppnar för samarbete med lokala bokhandlare.
6. Kan ge en skjuts mot att ta bättre betalt.
7. Det är roligt!