Vågat, men väl genomtänkt

Publicerad: 2014-02-13 08:54 | Uppdaterad: 2014-02-13 13:32

De har jobbat med musik i alla dess former, från låtskrivande till att hjälpa fram andra artister och att producera musiken. I somras slöt de cirkeln med den nyöppnade skivbutiken med Sveriges bästa läge.

För 15 år sedan startade de skivbolag. För 6 år sedan drog de igång en distributionsverksamhet för att sälja skivor till andra grossister och nu i somras öppnade de skivbutiken Plugged Records i Gamla Stan i Stockholm, granne med anrika Stampen.

– Det var här Gamla Stans Skivhandel tidigare låg, och där Hagströms musik höll till på 1950- och 60-talet, berättar Teijo Agélii-Leskelä som driver Plugged Records tillsammans med sin fru Lena Agélii.

Går det att driva skivbutik i dag?

– Jodå, bara man kan sin sak och är beredd att jobba hårt. Fungerar det inte här fungerar det inte någon annanstans heller. Ett halvår är ju väldigt kort tid och skivbranschen är inte var den varit. Det tar ett tag innan stockholmarna hittat hit, men vi ligger bra till mitt i turiststråket, och de som hittat hit återkommer gärna.

– Vi har även breddat verksamheten med live event, kaféverksamhet och ska även börja med föreläsningar. Samtidigt har vi nischat oss hårt kring jazz-, blues- och rock-musik. Det är runt detta vi säljer saker som vinylskivor, cd-skivor, dvd-filmer, foton och kläder – kort sagt allt som hör musiken till.

Hur marknadsför ni er?

– Vi jobbar med sociala medier, driver webbutik och gör vad vi kan för att uppmärksammas i press. Men visst är det svårt att nå igenom bruset. De ekonomiska bitarna kan vi sedan tidigare, vi vet att det tar tid och kräver stor uthållighet. Det svåra är att nå ut till allmänheten. Även om vi varit kända länge inom musikbranschen är det först nu vi fått ett publikt ansikte utåt.

Vad är du mest nöjd med?

– Att vi har lyckats med det vi föresatt oss, och att ha nått så här långt. Det har tagit oss fem år att genomföra det vi ville och nu är vi där. Så här i efterhand kan jag känna att vi skulle gjort detta för länge sedan när det var enklare. För tjugo år sedan var försäljningsvolymerna av cd-skivor mycket större än i dag, men det är tur att vinylskivorna har fått en liten comeback.

Dina bästa tips till andra som funderar på att starta i motvind?

– Det absolut viktigaste är att ha intresse och yrkeskunskaper med sig i bagaget. Det går inte att sälja något man inte har bra kunskaper om och det krävs stort intresse från början för att orka. Sedan gäller det att ha den tid och de resurser som krävs. Har du inte detta kan det vara bättre att avstå. Motvinden kan vändas till medvind om man har tålamod att fortsätta på den inslagna linjen fast man inte gör en vinst det första verksamhetsåret.

plugged

 

Det har tagit oss fem år att genomföra
det vi ville och nu är vi där, berättar
Teijo Agélii-Leskelä som driver Plugged
Records tillsammans med sin fru Lena Agélii. 
Foto: Anna Z Ek                                                                                              

Text: Petter Hammarbäck