Dags för Seabeach att bli framgångssaga igen

Publicerad: 2014-08-06 14:33 | Uppdaterad: 2014-08-07 10:20

En väl inarbetad framgångssaga med en mirakelprodukt höll på att nå vägs ände. Frågan var om en ny ägare skulle kunna återskapa det tidigare så framgångsrika företaget.

Inom motorsporten är namnet Seabeach fortfarande synonymt med tävlingsföraren Leif Sjöstrand och mirakelmedlet Slick50. Leifs framgångar på banan gav honom även agenturen och för Seabeach var det en framgångssaga under flera decennier.

Men år 2006 inträffade något mycket tragiskt. Leif gick bort i cancer.

Företaget hämtade sig aldrig riktigt från förlusten och tidigt 2013 såg det verkligen dystert ut. Det var då Torbjörn Ekengren tog över för att gjuta nytt blod i företaget.

Vad har du gjort sedan du tog över?

– Jag fick börja med att analysera marknadssituationen, identifiera målgrupper, se över produktportföljen och ta fram en handlingsplan för hur vi ska kunna komma tillbaka. En jobbig slutsats var att våra varumärken och produkter hade missat en hel generation kunder.

– Vi har nu återupptagit sponsring av duktiga ambassadörer i motorsporten, men satsar främst på nya talanger för att främja återväxten.

– Vi använder oss även av nya kanaler och sociala medier samtidigt som vi försöker vårda själen och arvet i varumärket på ett omsorgsfullt sätt.

Vad har varit det svåraste med att modernisera ett företag med anor?

– Att gå balansgång mellan behovet av att utveckla och modernisera företaget och samtidigt bibehålla företagets identitet. Och att vara uppdaterad med produkter för marknaden så som den ser ut i dag.

Dina bästa tips till andra företagare i din situation?

– Se företagets historia som en tillgång, inte en evig identitet. Även arvet måste uppdateras löpande efter marknadens behov och beteende.

– Ett annat tips är att det ofta är smartare att följa än att leda. Det är lätt att man går för snabbt fram och försöker frälsa marknaden med nya produkter och budskap. Men det är en hård strid som ofta kostar mer än det smakar. Med följsamhet säkerställer du även att tillväxten sker i den takt du klarar finansiellt och belastningsmässigt.

– Det allra viktigaste är ändå taggade medarbetare med en gemensam syn på grundläggande frågor som företagets historia, nutida och framtida mål.

Torbjörn Ekengren  som är vd och ny ägare till Seabeach Trading AB.

 

– Vi har fått integrationen mellan vårt
webbhandelssystem och Visma Administration
att fungera mycket bra. Nu sköter vi alla
uppdateringar av priser och artiklar i Administration 
samtidigt som beställningar från webbshopen går
direkt in i ekonomiprogrammet. Mycket smidigt.
Nu önskar vi oss bara en lika smidig integration
med iZettles mobila betalsystem, säger Torbjörn Ekengren
som är vd och ny ägare till Seabeach Trading AB.

Fakta
Namn: Torbjörn Ekengren
Företag: Seabeach Trading AB
Bransch: Bilvårdsprodukter
Använder: Visma Administration 2000 med integration till webbshop
Hemsida: seabeach.se


Text: 
Petter Hammarbäck